1‏/11‏/2013

حـــيــاة بنت ... الحلقه الــ 15




 "الاء عينها على عمرو ومستغربه وقوفه بس ملاحظه ان ف حد بيقرب من ندى"
"ولاء بضيق" ما تقولى ف ايه بقى يا الاء"
"بصى هناك وبتشاور على مكان ندى"
"مالها"
"ركزى بس"
"نور داخل عينه على عمرو اللى بيغمزه من بعيد وبيقرب من ندى"
"ندى واقفه فى وسط اصحابها مستغربه ان فى ولد قمر كده وشكله بيبوصلها "
"ندى مركزه معاه وبتبصله من فوق لتحت شياكته وجماله مش متخيلاها"
"بيقرب منها بأبتسامه ساحره وبدأ يتكلم بهدوء" اذيك
"ندى بتبص حواليها مش مصدقه انه بيكلمها هى "
"بتبصله بأستغراب يمكن تفهم هو بيكلم مين "
"ركز فى عينيها اكتر وقرب منها والكل عينه عليهم من بعيد عمرو و , والاء , "وولاء واقفه مش فاهمه اى حاجه"
"ندى عينيها بتسأل هو يقصد مين قرب منها اكتر وبصوت كله رقه " ندى اذيك وحشتينى" .
بتبرق ليه وهى مش مصدقه وسط ذهول اصحابها منها وانها لئيمه"
"ندى بأستغراب" بتكلمنى انا
""نور بأستغراب" ايوه انتى طبعاً , وبحزن مصطنع ,, ايه يا ندى نستينى , نسيتى مكالمتنا المستمره ايام وليالى , نسيتى حبى ليكى , نسيتى خوفى عليكى , نسيتى الشقه "
"بتقوم تقف ندى وهى عينيها على اصدقائها اللى نظراتهم كلها شماته  وبثوره" انتم ين انته تستهبل هو انا عمرى شوفتك قبل كده ,, اه اه شوفتك "وبترجع بخيالها تفتكره وهو كان بيضايقك ولاء زمان هو واصحابه وعمرو وهو بيسكته علشان ميضيقهاش "
"بنظره صلبه بتجرى على عمرو اللى واقف بيبص عليهم يشوف نتيجة خطته وبيفاجئ بيها بتجرى عليه بخطوات سريعه وبتبهدله"
"انت بتعمل فيا انا كده يا عمرو وعينيها على الاء اللى نظرتها كلها شماته .. ايه اتفقت معاهم عليا ,, بس انت واطى ودا مش جديد اللى يتفق على غيرى معايا يتفق عليا مع غيرى "
"نور بيروح وراها بكل برود وبيحاول يستفزها اكتر"
انتى عايزه تنكرى اللى بينا وخلاص يا ندى مش كده
"عمرو بيمشى قبل ما الاء وولاء يفهموا اللى تقصده ندى ويعرفوا انه اتفق معاها على اللى حصل لولاء فأنسحب بسرعه وهى مشغوله مع نور"
"الاء واقفه جمب ولاء اللى بدأت تستوعب وبتكلمها "
شوفتى يا ولاء قولتلك هجيبلك حقك
"ولاء بحزن هى مش كده متفرحش بحاجه زى كده تتعمل فى حد مهما كان اذاها "
"الاء وهى عينيها على ولاء اللى شايفه نور" بيضايق اكتر فى ندى ومصمم انها ماشيه معاه وبتروحله الشقه" ومصدومه ان فى ناس بتتبلى على حد بكل سهوله كده "
"الاء بأستغراب من نظرة ولاء اللى مبتوحيش بسعاده خالص سألتها بأستغراب"
مالك يا ولاء
"ولاء بعصبيه وهى باصه لندى اللى بتتكلم بحده ونور واقف اقدامها ببرود مصمم على كلامه وبترد بعصبيه"
يعنى كل اللى بيحصل دا تمثيل يا الاء .. !؟
"الاء بأستغراب لنظرتها الحزينه اللى كانت متخيله انها هتبقى فى منتهى السعاده"
اه يا ولاء انا بعمل فيها نفس اللى عملته فيكى
"ولاء بحزن وهى بتثور عليها "
انا حزينه ان دخلت الجامعه دى وشوفت ناس كده انا حزينه ان دى حياتكوا خلاص انكوا تتبلو على حد بقت سهله اوى كده ,, الشرف بالنسبه للناس انعدم
"الاء بأستغراب اشد "
انتى زعلانه علشانها ليه كده
"بتمشى ولاء من جمب الاء وهى مردده ,, انا هقولك ايه مهما اقول مش هتفهمينى , بس اللى لازم تعرفيه .. ان عمرى ما هكون كده "
"بتقرب ولاء من نور بعصبيه وهو بيضحك كل اصحاب ندى عليها وبترد بثوره "لاغيه تفكيرها او عواقبه بتتعامل بعصبيتها وبس"
"بتبص لنور بقرف اللى اول مره يركز فى عينيها وبتتكلم بعصبيه"
هو انت واللى زيك ايه يا شيخ عايشين بس علشان تأذوا غيركوا حياتكو دى عايشينها ليه , انك تتهم انسانه فى شرفها وسمعتها بقى سهل اوى كده , المهم تبقى ايه فلانتينو ويقولو عليك وااااو ايه الولد اللى لا يقهر دا ,, وبأسى ونظره مشمئزه .. للاسف انت غلطان .. انت بتفرح بحياتك وبتغضب ربك اللى عمره ما هيكون مسامحك ابداً ... لو دا حقى وهيجيلى كده انا مش عايزاه وبتركز مع ندى ,,, وانتى ربنا يسامحك.
"فى وسط ذهول الجميع ومراقبة عمرو ليها من بعيد ونور اللى لاول مره ميردش على بنت والاء اللى واقفه متغاظه من ولاء وانها فشلت خطتها ... وبتسيبهم ولاء فى ثوره وبتمشى "

..........................................................................

"الكل بيمشى وندى جواها ممتن جدااا لولاء وانها ظهرت حقها وانها مرحتش شقق هى ممكن تكون ليها غلطاتها وكلها عيوب بس مش للدرجه دى انسحبت فى هدوء بعدت عن اصحابها بعد ما شافت فى عينيهم الشماته , ومحدش فكر يساعدها .... وبعدت عنهم"
              ***************************

"الاء واقفه مش متخيله الموقف واللى حصل كله جواها كاره ولاء ,, بعد كل اللى عملته علشانها دا وتسيبها وتمشى كده ,, واقفه ناقمه عليها كرهاها"
              **************************
"نور واقف مذهول اول مره بنت تكلمه كده , عينيها الواسعه الزتونى , جميله جداااا مش مصدق ان قله بيدق كده , معقول يكون ... لا لا مستحيل , بس بكر فيها اوى ليه كده , بيقرب منه عمرو مكسوف مرداا"
"انا اسف اوى يا نور على الموقف البايخ اللى حطيتك فيه دا"
"نور بنظره تايهه بيبصله بتساؤل"
مين دى اللى بهدلتنى كده دى
"عمرو بأحراج"
دى البنت اللى حكيتلك عليها اللى عملوا فيها كل اللى حكتهولك
"نور بأستغراب"
يعنى بعد كل اللى عملوه فيها دا وبتدافع عنها
"عمرو متعجباً"
تخيل انا لحد دلوقتى مش مصدق
"بأصرار "
طيب انا عايز اشوفها تانى يا عمرو ضرورى
"عمرو بضيق"
لــــــــــيــــه ... !!
     
        ********************************
"ندى ماشيه بتدور على ولاء بعينيها , شافتها قاعده لوحدها فى المدرج بتبكى , بتقرب منها فى اسى "
انا اسفه يا ولاء
"ولاء بترفع عينيها بأستغراب"
انا معملتش كده علشانك , انا عملت كده علشان افضل زى ما انا مكنتش هسامح نفسى اكون سبب فى اذى حد
"ندى بحزن وبتنزل عينيها فى الارض"
رغم ان انا اذيتك كتير
"ولاء بحزن بتفتكر مواقفها وبترد بحزم"
انا عمرى ما برد الاهانه بالاهانه , انا ليا ربنا شايف ومطلع وهو اللى هيجيبلى حقى , حتى لو مجاش , كفايه اعرف ان برضيه ومراعيه كل تصرفاتى بما يرضى الله
"بأعجاب "
انا فخوره ان لسه فى ناس زيك فى الدنيا دى
"بتبص عليهم من بعيد الاء وهى بتنفخ , دلوقتى يا ولاء بقيت عدوتك وبتكلميها هى بعد كل اللى عملته علشانك طــــيب !"

                  ***********************
"هاله قاعده فى اوضتها بتبكى مش عارفه تعمل ايه تليفونها بيرن , بتبص عليه شافت مروه بتتصل , ردت بخوف ليكون حصل حاجه فى الجامعه او الولد , نفذ تهديده وفضحها"
"بترد فى خوف"
الو
"الصوت واضح من التليفون"
الو , ايه يا هاله مش هتيجى الجامعه
"هاله بخوف"
حد عمل حاجه صورى اتوزعت
"مروه مطمئنه"
ايه بس يا هاله مالك متقلقيش , هو بس هتلاقيه بيهوشك , ما هما شافونى النهارده ومحدش عملى حاجه
"هاله بحزن"
انا صورتى وانا واقفه معاه معاهم , انا هموت لو اتفضحت , انا مش عارفه اعمل ايه
"مروه بحزن"
طيب ما تيجى وتشوفى , ونعرف هو عايز منك ايه ونحدد , مينفعش تفضلى خايفه كده
"هاله بدموع"
اجى فين انا هموووت من الرعب
"لاء تيجى بكره ان شاء الله ونتكلم مع الحيوان نور ونشوف ليه عمل كده , ونشوف الولد دا ناوى على ايه , ونجيب الاء صاحبه ولاء ونشوف تساعدنا ازاى شكلها بنت واثقه فى نفسها كده وهتساعدك"
"هاله بتمسح دموعها"
تفتكرى .. !
ايوه طبعاً
خلاص هاجى بكره
 .........................................................................
"عمرو بعصبيه , الا دى يا نور دى بريئه جدااا انت متعرفش انا عملت ايه علشان بس تلتفت ان موجود "
"نور مش قادر ينسى نظرة عينيها وكبرت اكتر فى نظره لما عمرو قاله انها صاحبة المشكله"
متقلقش يا عمرو انا بس مستغربها انما انت عارف انها مش من النوع اللى بيعجبنى يعنى
"عمرو بأطمئنان"
اومال عايز ايه منها
"اقولك سيبك يا عم مش عايز حاجه يلا انا هروح كليتى "
"عمرو بأرتياح اكتر"
ماشى ومتشكر واسف تانى يا نور
"نور وفكره مشغول بولاء "
ها , لاء يا عم محصلش حاجه يلا سلام
          ..................................................

"الاء بتشوف ماهر واقف بعيد وتفكيرها مشتت بين 100 فكره بس المهم متمشيش متضايقه  ,, بتقرب منه "
"بأبتسامه مصطنعه "
ماهر ممكن لحظه
"ماهر بأستغراب بيستأذن من اصحابه"
ايوه يا الاء ايه فى حاجه ولاء كويسه ... ؟
"الاء بتحاول تكشر تانى"
انا جايه احكيلك حاجه , بس اوعدنى تفضل بينا ومتقولش ابدااا عليها لولاء , علشان هى محلفانى انك متعرفش
"بدأ يهتم اكتر ووشه ملامح بتتغير وبفضول"
اوعدك ,, احكى
ولاء يا ماهر ماشيه مع ولد معجب بيها وشكلها هى كمان معجبه بيه .. بس علشان انت احرجتها بحبك .. بتحاول تنساه
"بيبصلها بيحاول يستوعب اللى بيسمعه وبيفتكر تغيرها معاه"
ايه بتقولى ايه
"بقولك الحقيقه انا خايفه عليها وعلشان انا عارفه اللى بيحب بيكون عايز يسعد حبيبه قولت انت ممكن تبعد علشان هى تبقى سعيده , بدل ما تفضل معاك امتنان او خايفه تحرجك"
..........................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق