12‏/7‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى ... الحلقه الـ 13

"الفرح بيخلص على دخول جميله ووليد عش الزوجيه "

"جميله بتدخل على الاوضه وهيا فى قمة كسوفها"

"وليد بيدخل وفو متوتر وبأبتسامه مصطنعه"تعالى يا جميله

"حاضر "

"بيقعد وليد على السرير وجميله واقفه "

"اقعدى يا جميله حابب اتكلم معاكى كلمتين"

"جميله بتقعد بعيد شويه عن وليد على طرف السرير" جول

"احناخلاص اتجوزنا معدش فيها هنجرب ولا نشوف هننجح ولا لاء احنا بقينا
زوج وزوجه اينعم صغيرين بس اتجوزنا"

"يعنى ايه انا مش فاهمه"

"يعنى تسمعى كلامى انا هراعى ربنا فيكى وانتى كمان هحاول
مزعلكيش ومعلش حاولى تغيرى شويه من نفسك يا جميله طريقة الكلام
اللبس اتعملى من اخواتى "

"حاضر "

"انا عارف ان كل بنت حلمها تطبخ فى بيتها لوحدها وتبقى هى المتصرفه
فيه بس انا مش هقدر اعيشك العيشه دى مؤقتا لحد ما اخلص جامعتى
على الاقل "

"وانى راضيه بأى حاجه مش مهم الوكل ولا الشرب المهم تبجى رايدنى يا
وليد دى بس اللى تهمنى"

"طيب قومى غيرى هدومك وانا هدخل الحمام"

"جميله كانت مستنيه وليد يشيلها الطرحه ولا ياخدها فى حضنه زى اى
اتنين فى ليلة دخلتهم "

"اخد بيجامه من على الشماعه ومشى "

"جميله بحزن بتاخد لبسها وبتغير وهى بتبص لنفسها فى المرايه"

...............................................................................

"سعاد قاعده ومعاها ايمان ومنال وناديه وعلى "

"منال" شكلك قلقانه ليه كده يا ماما

"لاءما فيش حاجه"

"على" طيب يلا بينا يا منال نطلع بعد اذنك يا ماما "

"اذنكوا معاكو يابنى اتفضلوا"

"ايمان تعالى ورايا عاوزاكى "

"ايمان بتبص لناديه" حاضر يا ماما

"ناديه" عملتى ايه يا هانم

"ايمان بخوف وتفكير" معقول يكون حد شافنى وقالها هانى

"حد شافك فين وهانى ايه "

"لاء مافيش هدخل لماما الاوضه يلا "

"الله معك"

....................................................................

"وليد بيدخل لجميله الاوضه وهى واقفه بترتجف "

"قفل النور ودخل"

"يلا يا جميله ننام"

"حاضر"

"جميله مستنياه يخدها فى حضنها مبيحصلش طلع نام على السرير " يلا
يا جميله

"جميله بتنام على الطرف التانى من السرير وهى مش فهما ايه اللى
بيحصل"

"وليد لحظات وبدأ يلمس ايدها "

"جميله حست برعشه واضحه"

"وليد لمس نفس الرعشه بتاعة يوم الشبكه"

"جميله بتتجاهل لمسه ايده"

"وليد بيقرب منها وبدأ القبلات المتلاحقه"

"جميله سابت نفسها لاحساس مش مصدقاه ولا متخيله انها حسيته
وهى بين ايدين وليد"

..............................................................................................

"سعاد قاعده على السرير وايمان قاعده على الكرسى اللى اقدام
السرير"

"ايوه يا ماما "

"هانى ايه اللى جابه الفرح"

"هانى! انا.."

"متكذبيش انا شوفته بعينيه "

"ماشى يا ماما وانا مش هكذب هانى جه يقولى انه مسافر بعد بكره"

"بجد طيب واحنا مالنا؟"

"احنا مالنا ازاى يا ماما واحد شارينى وجاى يقولى استناه"

"وانتى فاكره انك هتستنيه"

..........................................................

"على بيقرب من منال وهى بتغير هدومها"

"منال" فى ايه يا على

"فى ان بحبك "

"وانا بموت فيك بس ليه مبسوط كده "

"اصل عندى ليكى خبر حلو جدا"

"خبر ! خبر ايه؟"

"عارفه عمار كان جاى يقولى ايه لما استأذنت منك ان خارج معاه بره
القاعه"

"اه صحيح كان عاوز ايه"

"انا كنت مكلمه على شغل ليا وهو جه قالى ان الشغل عندهم طالب
محاسبين وهو زكانى عند رئيس الشغل"

"الحمد لله يا حبيبى الحمد لله "

"والمفاجئه بقى "

"ايه "

"هبدأ شغل من يوم السبت على طول"

"الحمد لله ربنا بيجازيك خير يا على علشان انت طيب ربنا يارب يجعل
الشغل دا وش الخير عليك يارب"

"يارب بس دا علشان انتى طيبه وعمرى ما هنسى وقفتك جمبى ابدا يا
منال ربنا يخليكى ليا يارب "

.........................................................................................................
...........

"وائل بيدخل البيت وسالى قاعده فى الصاله"

"بيفتح النور لقاها قاعده وبتعيط" سالى

"سالى بتمسح فى دموعه وهى بتدارى نفسها "

"بلهفه" انتى بتعيطى "

"اه اصل بطنى بتوجعنى شويه"

"طيب قومى البسى انزل اجبلك دوا "

"لاء شكرا انا هبقى كويسه دلوقتى "

"ما انا مينفعش اسيبك كده "

"لاء ما التعب طبيعى يعنى "

"وائل فهمها "ماشى يا حبيبتى

"طيب اقوم اعملك اى حاجه تشربيها"

"لاء يا وائل انا هقوم انام دلوقت وهبقى كويسه وبقهر واضح الفرح كان حلو"

"اه كان جميل اوى وجت اقدامه صورة ناديه ابتسم"

"وعروسة على حلوه"

"اه حلوه وشكلها طيبه وهاديه"

"يلا ربنا يسعده"

"يارب يلا اسيبك انا بقى وادخل همووووت من التعب"

"ربنا يعينك "
"يارب"
..................................................................................................................

"ايمان بنظرة خوف لسعاد" يعنى ايه يا ماما

"يعنى انا موضوع الحب والحاجات الخيبه دى انا مبحبهاش جوزك هتتجوزى
اللى انا اختارهولك واشوف انه ابن حلال"

"بس"

"من غير بس حنان جارتنا من البيت القديم طلبتك لابنها النهارده وانا
وافقت"

"وافقتى يا ماما ازاى وافقتى من غير ما تسألينى عن رأيى "

"بعد اللى شوفته النهارده ما بقتش هاخد رأيك فى حاجه ابدا خلاص"

"يا ماما حرام عليكى انا عملت ايه يعنى انا مأجرمتش "

"لاء اجرمتى لما تحبى تبقى اجرمتى لما تعرفى شاب من ورا اهلك تبقى
اجرمتى "

"بس هو اتقدملى يعنى مش من وراكو"

"وانا كنت مش موافقه علشان ظروفه دلوقتى مش موافقه عليه خالص"

"حرام عليكى حرام عليكى انا مش بنتك"

"ماهو علشان بنتى وميبقاش حرام عليه مش هجوزك لواحد يبقى كاسر
عينك وعينا معاكى انه كان يعرفك قبل الزواج"

"ايمان بتخرج وهى بتبكى "

....................................................................................

"وليد بيقوم من جمب جميله على السرير وبيدخل التواليت"

"جميله نايمه مبسوطه " بس انا كنت نفسى اسمع منك اى كلمه حلوه يا
وليد كان نفسى بس انا مش هطمع واحده واحده وانى هخليك تحبنى
ومتستغناش عنى ابدا "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"وليد واقف يبص لنفسه فى المرايه اللى فوق حوض الحمام "

"يارب قدرنى يارب اسعدها يارب مش عاوز اشوف غيرها حببنى فيها يارب"

"وبيخرج من الحمام"

"جميله بتبص له بكسوف" احضرلك حاجه تكولها يا حـبـ ...وليد"

"ماشى يا جميله اى اكله بسيطه كده ولا خليكى وانا هعمل "

"لاء ازاى انى..انا هعمل"

.............................................................................

"سعاد بتفتكر انها مكلمتش اهلها تطمن اذا كانوا وصلوا بالسلامه ولا لاء"

"ايوه يا تهانى ايه وصلتوا"

"ايوه يا عمتى وصلنه وكنه بنام جميله حلوهِ"

"ايوه حلوه هى وعريسها فوق بقى انا مش عارفه ليه صممتوا تمشوا ما
كنتوا بيتوا زى ليلة وليد"

"لاء مكنش ينفع علشان الصباحيه "

" عيب والله دا احنا اهل هو فى فرق بينا فى الحاجات دى "

"كله خيرك يا عمتى والاصول مفيش فيها كلام "

"ماشى يا حبيبتى ابقى سلميلى على اخويه تصبحى على خير"

"وانتى من اهله يا عمتى وخلى بالك من جميله "

"فى عينيه مع السلامه"

.......................................................

"جه يوم الجمعه والصبحيه بتطلع"

"تهانى" لوووووووووولووووووووولى

"سعاد" يادى النور يا تهانى

"تهانى " اذيك يا عمتى ايه دا كله ليه تاعبين نفسكوا كده بس"

"تاعبين يادى العيبه يا عمتى دا احنا عاوزين نجيب حته من السما دا حاجه
جليله جوى "

"طيب اطلعى لجميله وانا هقعد مع بكر ومحمود واجبهم واطلعلك"

"ماشى "

"وليد بيفتح الباب"

"اهلا اذيك يا طنط"

"تهانى اذيك يا حبيبى الف الف مبروووك "

"جميله بتخرج على صوت تهانى " بنتى حبيبتى

"جميله بفرحه منوره وشها" ماما حبيبتى

"الف مبروك ايه يا بت الحلاوه دى والله جيتى على الجواز "

"وليد احرج من تهانى قفل الباب " هسيبكوا انا بقى براحتكوا وهقعد فى
الصالون

"تهانى" هيهيهيهي ماشى يا حبيبى

"تعالى يابت"

"ايوه يا ماما فى ايه "

"خلاص"

"خلاص ايه يا ماما "

"وحياة امك"

"بكسوف" اه يا ماما

"وهو يا به كويس كدِه معاكى ولا وحش"

"لاء كويس اوى اوى "

"طيب الحمد لله والله لسانك اتعوج اهو من يوم واحد بس "

" الله بقى يا ماما"

"خلاص يا حبيبتى ربنا يسعدك يا حبيبتى ويلا علشان منسيبوش لوحده
كِدِه يلا عيب"

"انى هغير علشان جدى وبابا "

"ماشى يا حبيبتى وانى هجعد مع وليد بره"

....................................................................................

"يوم السبت جه وعلى بيلبس "

"ايه يا حبيبى نازل"

"اه يا حبيبتى "

"طيب هقوم اجهزلك الفطار بسرعه"

"لاء يا حبيبتى خليكى وقرب منها باسها فى السرير يلا يا حبيبتى سلام"

"سلام يا حبيبى "

........................................................

"وليد نايم وفاتح عينه وبيتأمل فى جميله"

"انا مش قادر احسك خالص بس والله الظلم مش منى من اهل ميعرفوش
ازاى يغصبوا الاهل على حاجه هما مش عاوزينها والله الحب مش زرار
هنضغط عليه نحب ولا بأيدينا ياريتنى اقدر اقول لقلبى يحبك وهو يحبك"

"جميله بتفتح عينيها" انت صحيت يا وليد

"وليد" اه صحيت خليكى انتى نايمه انا هنزل اقعد تحت شويه

"لاء خليك معايا شويه "

"لاء هطلع على طول بس زهقت من الشقه بقالى يومين مبتحركش من
الشقه"

"طيب استنى انزل معاك"

"لاء خليكى نايمه انتى "

"بحزن" اللى يريحك

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"على بيدخل الشركه بيقابله عمار"

"ايه يا على جاهز"

"اه "

"طيب تعالى هدخلك للمدير"

"ماشى "

"دخل على اوضه شيك وقاعده عليها بنوته زى القمر"

"على بيقعد من غير ولا كلمه"

"البنت" انت مين

"انا على بس انتى مين انا عاوز اقابل المدير"

"البنت " اه على اللى جاى من طرف عمار"

"اه "

"طيب هات الدوسيه بتاعك "

"طيب مش المفروض اقابل المدير"

"ما انا المدير"

"انا اسف بس انتى صغيره اوى انا اسف اوى انا شكلى بعوك ولا ايه"

"لاء يا استاذ على محصلش حاجه اتفضل واستاذ عمار هيوصلك لمكتبك
انت خلاص معانا"

"بفرحه" بجد ميرسى اوى

"انا متأكده اننا هنرتاح مع بعض"

"ان شاء الله "

"بنظره كأنها بتتفحصه " اتفضل يا استاذ على ولا تسمحلى اقولك على بس

"على بأستغراب" براحتك حضرتك

"طيب اتفضل وبلاش حضرتك انت شكلك اكبر منى "

"حضرتك اكبر مقام"

"لاء كلنا زى بعض"

..................................................................................................

"وليد بينزل لسعاد"

"ايه يا ماما انتى صحيتى "

"اه انت ايه اللى منزلك دلوقتى "

"انا زهقت.................. يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق