5‏/7‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى .. الحلقه السادسه

الحلقه السادسه
................

"جميله ووليد قاعدين لوحدهم فى الاوضه والكل بره"

"تهانى بتدخلهم بصينية عليها العشا"

"اتفضلوا يا ولاد والف مبروووك هههههه وبتخرج وبتسيبهم"

"جميله بتفرك فى ايديها مستنيه تسمع اى كلمه من وليد بمنتهى البرائه انت مبسوط ولا مش عاوزنى "

"وليد بأستغراب من طريقتها"

"بتقولى ايه"

"بقول اللى عاوزه افهمه انا يمكن فلاحه وجاهله بس بحس وحاسه انك مش مبسوط "

"انا مستغرب اوى ليه بتسألى سؤال ذى دا"

"يمكن تقول حسيت اللى مش قادر تقوله"

"بصى انا بصراحه مش موافق على الجوازه دى ووافقت بس علشان خاطر ماما مصممه"

"بحزن" انا كنت حاسه

"بندم على الفرحه اللى شافها اتحولت لحزن كبير" انا اسف يا جميله

"لاء انا اللى اسفهِ انِى اتفرضت عليك وانا بردوا اللى هقدر احلِك من اى ارتباط بينه"

"لاء يا جميله خلاص احنا نعتبر نفسنا اتنين عاديين وبيتعرفوا عادى ولو فهمنا بعض ماشى مفهمناش خلاص نبقى نفكر نسيب بعض بجد انتى تستحقى اننا نعطى لنفسنا فرصه"

"كلام وليد على اد ما هو فرح جميله بس وجعها اوى انها مفروضه عليه مش هو اللى بيحبها وعاوزها كل احلامها ضاعت"

"ايه يا جميله مبترديش عليه ليه ناخد فرصه يمكن نقرب من بعض ونرتاح لبعض"

"بحزن" ان شاء الله

"وليد حاسس بأرتياح انه اخيرا اتكلم وطلع اللى جواه بصراحه "

"وليد بنفس مفتوحه" طيب ايه مش هتعشينا ولا ايه الاكل شكله حلو اهو يلا كلى معايا

"جميله بحزن بتحاول تعكسه لابتسامه خفيفه على وشها"لاء الف هنا اصلينا لسِه واكلِين من حبابِه

"يعنى ايه مش فاهم"

"جميله" كلنا كلنا الف هنا انت

"بياكل وليد حته من البطه اللى اقدامه "

"جميله بتبص عليه وجواها جرح كبير"

"وليد سعيد انه مبيضحكش على جميله ومغشهاش بالعكس كده فى عدل بينهم .. كملوا هيكون بأرادتهم مكملوش يبقى مافيش نصيب بينهم مش غصب من حد منهم هما الاتنين سوا  "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"وائل فى غرفه فى الدور السفلى لفيلا الشيخ"

"بيصرخ وهو بيبكى "

"حرام فكونى والله مش انا السبب هى اللى ضحكت عليه ارحمونى ابوس ايديكوا ارحمونى "

"الشيخ بيظهر من ورا اتنين عراض اوى وشكلهم مخيف" انتوا لسه سايبيه ليه مش قولتلكوا خلصونى منه

"انا اسف ابوس ايدك انا اسف والله هى اللى ضحكت عليه انا مكنش قصدى اعمل حاجه"

"ضحكت عليك ايه انت اللى واطى انا غلطان اشغل اشكال زيكوا معايا انا اللى قولت اشغل مصريين كلاب معايا بتخونى بتيجى عليه وعلى شرفى "

"هى اللى اغوتنى انا مقصدش "

"بتظهر السيده من ورا الشيخ وبتيجى تتف عليه " اه يا كلب انتى فى ثانيه غلط فيا دا حبك ليا

"وائل مذهول ودموعه مغرقه وشه مش فاهم ايه اللى بيحصل "

"الشيخ بأبتسامه" دى مش مراتى دى واحده انا جبتها بس علشان اعرف انت واللى زيك فعلا تتأمنوا على بيتى وشرفى ولا لاء

"انا اسف ارحمنى ابوس ايدك ارحمنى "

"الشيخ بفرحه" سيبوه كفايه الخوف اللى حس بيه دا جبان خساره فيه الموت كفايه يعيش حاسس انه كلب وعنده عدوى "الايدز
 تسرحوه بالهدوم اللى عليه ومن غير ولا مليم وتقولوا لكل التجار اللى انهم لو شغلو الكلب دا عندهم انا هاقفلهم مااااااشى

"تمام حضرتك وبيقربوا من وائل وبيفكوا قيوده"

"البنت وهى بتتدلع" شوفت يا شيخى انا عرفت اشنكلهولك فى يومين ازاى

"اه برافو عليكى خدى دول "فلوس" بقيت حسابك واتكلى على الله لما ابقى احتاجك هطلبك تانى

"بتشد الفلوس من ايده" شكراااااا عقبال كل مره

........................................................................

"وليد وعلى وسعاد وناديه وايمان بيركبوا العربيه وهما بيشاورو بأيديهم "باى"

"جميله واضح على وشها حزن رغم ابتسامتها المطصنعه"

"الكل بيمشى "

"تهانى بضحكه وبتتمايل على جميله" الف مبروك يا جميِله الف مبروك يا حِلوووِه "

"جميله بنفس الابتسامه" الله يبارك فيكى يا ماما انا تعبت خالص النهارده انا داخله اوضتى شويه

"هيهيهيهييييه وانتىِ هيجيلك نوم من الفَرحِه يا بينت باطنىِ"

"يلا افوتكوا بعافيِه "

"محمود" بلا يا تهانى ندخل نعسل لنا شويِه تصبح على خير يابا

"بكر" وانت من اهل الخير يابنىِ

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"جميله غيرت هدومها ولبست بيجامه"

"حوار مع النفس"

"انا ايِه مضايقنىِ اوى كِدِه كويس اِنه طلع صريح معايا ما كان ممكن غشنى ومكنش عرفنىِ جواه ايه من نحيتى "

"بس انا ممكن اكمل معاه فعلا وانا من عرفت انى مغصوبه عليه"

"يارب انا فعلا مشدودِه ليه بس انا محبيش اعيش حياه انى مغصوبِه على حد فيها يارب لو هو مش ليه ابعِدوه عنى يارب من غير قلبى ما يوجعنى اوى يارب "

"وبتبوص على الدبله والخاتم فى ايديها" انا هقلعكم بقه لما يجولى انه فيعلا رايدنى هبقى البسكوم وانى فرحانِه

"وبتعينهم فى دولابها " يارب البسكوم بسووورعِه يارب

.....................................................................

"وائل مرمى على الارض وهو بيمسح فى وشه "

"انا ازاى عملت فى نفسى كده ازاى قدرت اوصل نفسى للى انا فيه دا "

"فلاش باك"

"وائل بيسوق العربيه "

"السيده من الكرسى الخلفى "

"اركن على جمب يا وائل "

"اركن هنا ليه المكان هنا فاضى اوى يا هانم"

"معلش اصل دايخه اركن"

"بيركن وائل" طيب اتصل بالشيخ او اوديكى مستشفى

"لاء انزل تعالى جمبى "

"ليه ؟؟؟"

"هتساعدنى مش عارفه اخد نفسى .. اه ..اه  "

"حاضر "

"وائل بينزل وبيقعد جمبها وهو خايف"

"بتشده بأتجاهها"

"وائل بعد لحظات استسلام بيبعد عنها" انتى بتعملى ايه ابعدى عنى

"السيده بحزن" انت مش حاسس بأنجذابى ليك يا وائل

"انتى متجوزه وبينزل من العربيه يقعد تانى اقدام"

"الشيخ بتاعك هاملنى جدا يا وائل عايش بس لاغراضه وشغله وكل يوم بيخونى مع واحده"

"طيب ما تطلقى"

"لاء ما هو يخونى وانا اخونه وولادى اربيهم"

"ودا منطق"

"دا منطقى وائل انا بجد حبيتك لو سيبته تتجوزنى ؟"

"انا"

"ايه مش موافق علشان انا اكبر منك"

"لاء انا مش موافق على انك تسيبى الشيخ اتكلمى معاه وعرفيه اللى جواكى وابعديه وابعدى عن اى حاجه وحشه"

"لاء يا وائل انا اصلا مبقتش عاوزاه ولو انت محبتنيش انا هحب غيرك وخلاص الاخلاص ليه مبقاش جوايا"

"اللى يريحك بس انا مش هخون ولى نعمتى "

"يبقى لو مسمعتش كلامى انا هقوله انك حاولت تعاكسنى وشوف بقى هيعمل فيك ايه انت مسألتش نفسك السواق اللى قبلك راح فين"

"لاء مسألتش "

"والاحسن متسألش"

"طيب ما تسيبينى فى حالى انا نفسى اجوز اخواتى واعيش فى حالى بس"

"هتكونلى يا وائل ولا لاء.. كلام نهائى؟؟"

"سيبينى فى حالى ارجوكى"

"بتقرب منه وبتمسك كتفه وهى قاعده على المقعد الورائى انا لو مش حبيتك مكنتش طلبت منك تتجوزنى"

"خلاص سيبيه الاول"

"لاء تثبتلى حبك الاول "

"ازاى "

"انا  هقولك اطلع على العنوان دا وبتوصفله فيلا فى مكانً ما"

..........................................................................................

"فات اكتر من اسبوع كل ما التليفون يتصل تظن جميله انه اتصال من وليد"

"وليد كل اللى شاغله مذاكرته وبس جميله مبتخطرش على باله مطلقا"

"سعاد من الصاله " وليد يا وليد

"وليد بيعلم فى الكتاب مكان ما وقف وبيخرج من اوضته لسعاد"

"ايوه يا ماما "

"ايه يابنى انت فين"

"بذاكر يا ماما فى حاجه"

"اه تعالى كلم خطيبتك ينفع كل دا ولا فكرت تكلمها مره"

"يا ماما دا وقته بس"

"يعنى دلوقتى يقولوا علينا ايه مبنسألش فيها يلا انا دخلت الكارت اتصل يلا"

"حاضر"

"وليد بيتصل وهو مضطر"

"الو "

.................................

"على الصعيد التانى واقفه تهانى بترد" الو اذيِك يا وليدِ

"اه هينيه اهى ازى عمتى سلملى عليها كتير وسلملى على البنات كتير خد يا خويا جميِله معاك"

"جميله برعشه واضحه"

"الو"

"اذيك يا جميله عامله ايه "

"الحمد لله بخير"

"طيب وبتشاورله سعاد عرفها انك هتمتحن وبتذاكر علشان كده مبتتكلمش"

"وليد بضيق" معلش يا جميله انا مبتصلش كتير علشان انا بذاكر الامتحانات قربت انتى عارفه

"اه ربِنا معاك..انى كمان امتحناتى علِه الابواب يلِه ربنا معاك "

"يارب ومعاكى ان شاء الله"

"الله يخليك طيب روح ذاكر وهبقى اطمن ان شاء الله لما تمتحن مش اتصل بيك عادى "

"اه اتصلى فى اى وقت يا جميله وان شاء الله انتى كمان تحلى كويس"

"شكرا "

"طيب خدى ماما معاكى اهيه"

"جميله بخيبة امل" طيب

"سعاد بتبرق لـ وليد يكمل كلام معاها

"وليد سابها ودخل اوضته"

"سعاد" اذيك يا جميله يا حبيبتى عامله ايه

"الحمد لله يا ماما بخير "

"ان شاء الله يا جميله وليد يخلص امتحانات ونيجى عندكوا نزوركوا وليد عمال يقولى كده نفسه يجى اوى "

"ماشى يا ماما تنوروا "

"ماشى يا حبيبتى مش عاوزه حاجه"

"شكرا ربنا يخليكى "

"مع السلامه"

........................................................................................

"وائل بيركب الباص بعد ما شحت فلوسه "

"قاعد كل اللى بيفكر فيه انه فعلا بقى مريض ايدز "

"انا لازم اروح ابوس رجل امى واعتكف على الصلاه واستغفار ربنا لحد ما يفتكرنى "

"اخواتى!" لازم امنلهم مستقبلهم هيعملوا ايه من بعدى يارب ساعدنى وسامحنى يارب

..........................................................................................

"على ومنال قاعدين ومعاهم سعاد فى بيت اهل منال وحضور اهلها"

"سعاد" ايه رأيكو على اخر الشهر الجاى كتب الكتاب والفرح

"الام" بس احنا لسه مخلصناش حاجتنا

"سعاد" ما انتوا اقدامكوا شهر اهو تخلصوا عاوزه افرح بعلى بقى

"على" حاضر يا ماما خلاص يا طنط ان شاء الله كل حاجه تخلص

"سعاد بتبص لـ على متضايقه منه"

"منال بتشيل كوبايه البيبسى وبتقدمها لسعاد" اتفضلى يا طنط البيبسى بتاعك حضرتك مشربتيش

"سعاد بضيق" شكرا يا حبيبتى مش عايزه وقامت وقفت

"الاب" رايحه فين ما تقعدى

"لاء شكرا والفرح على اخر الشهر لو مش مناسبكوا ابقوا عرفونى "

"على بيجرى ورا سعاد" فى ايه يا ماما بس

"يلا انزل"

"وهما ماشيين فى الشارع" ايه يا خويا انت شخصيتك ضعيفه كده ليه اقدامهم ايه هتجيبلهم اللى ناقصهم من شغلك وتعبك

"لاء يا ماما مين اللى قال كده بس"

"انت شوف نفسك بتقول ايه "

"انا قولت ايه"

"قولت هيجيبوا وانت واثق اوى هيجيبوا منين هتدفعلهم "

"ايه يا ماما اللى بتقوليه دا منال معرفانى كل حاجه وعارف انها حاجات بسيطه علشان كده بقولك هايجيبوهم "

"ماشى يا حيلة امك بس لو صرفت مليم من معاك لحاجتهم لا تبقى ابنى ولا اعرفك هتشيل عنهم هما جابوا ايه بلا وكسه رضينا بالهم"

"الله يسامحك يا ماما"

"وجعتك اوى يا خويا "

"منال واهلها كويسين يا ماما ميستهلوش من حضرتك المعامله دى"

"خلاص يا خويا واديك هتتجوز القمر بتاعك ربنا يهنى سعيد بسعيده"

...............................................................................

"جميله قاعده فى وسط اهلها فى نفس البيت "

"بنت عمها" ايه يا جميله فين شبكتك مبتلبسيهاش ليه

"عيناهم علشان ميتبهدلوش من شغل البيت والتنضيف"

"اه "

"تهانى" البت من يوم ما اتشبكت وهى بتخس كده وفى النازل مش عجبانى

"مراة عمها" نفس ياختى وصابتها الواد جمبها زى الجمر

"اه والله ياختى لازمن ابخرهِه "

"ربنا يِسعِدهه يارب جميلِه طيبِه وتستاهل كل خيِر"

"اه والله ياختى دى جوطه مغمضِه ربنا يبعد عنيِهه العين انى هدخل اجيب ورجه اعميلها عروسه واخرقها من عين كل حوسادهه حتى عينى اه ياختى البت اللى حيلتى "

"ماشى ياختى"

"جميِله قاعده بتفكر تقوم تتصل بوليد بس مش عارفه هتقوله ايه مكسوفه بس شاغل تفكيرها نفسها تكلمه وتعرف ايه اللى ممكن يوصلوا ليه "

..........................................................................

"وليد واقف فى الجامعه بيخاد الجدول"

"ايه يا محمد عامل ايه"

تمام مش انا قرأت فاتحه مش انت يا عم اللى اهلك عاوزين يجوزيوك صغير انا كمان بابا جابلى بنت صاحبه زى القمر وطلب نقرا فاتحه" "

"بجد وحلوه بقى  "

"هوريك صورتنا هى ساكنا فى الشارع اللى وراكو "

"بجد "

"اه شوف ... كانت  قاعده على الضيق اوى "

"وليد بصدمه مين ؟؟"

"محمد" ايه انت تعرفها

"وليد"..........

......................................................

"ايمان قاعده فى اوضتها بتعيط"

"ايمان انا عملت اللى عليه مامتك السبب"

"حرام عليك انا بحبك"

"واحنا مستحيل هنكون لبعض"

"طيب واللى بينا وانا انت كده ضيعتنى ؟؟"

.........................................................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق