3‏/7‏/2013

حياه لم تكن باختيارى



"على ووليد وسعاد وناديه ونوالد بينزلوا من العربيه بيقابلهم بكر"

"يادى النور يادى النور اتفضلوا"

"سعاد بفرحه واضحه اوى على وشها" النور نورك يا خويا

"على واقف وعينيه على وليد "

"وليد واقف بيبص لكل حاجه بلا مبالاه "

"لحظات وبتخرج جميله وهى بترتجف بتشوفها سعاد بتجرى عليها "

"اذيك يا جميله ايه الحلاوه دى وشدتها وخدتها ودخلت تانى جوه البيت"

"تهانى" فى ايِه يا عمتى بتشد البت كدِه ليه

"ايه الروج اللى انتى حطاه يا جميله دا والتتُر دا لونه فاقع اوى"

"جميله بكسرة نفس" وحش يا ماما اخلعه

"اسمها اقلعه يا حبيبتى .. وياريت تلبسى حاجه تانيه وتكون الوانها اهدى "

"جميله بحزن" حاضر

"تهانى " دىِ التييِر هياخد مِنها حِته

"معلش يا جميله اسمعى كلامى انا عاوزاكى اجمل واحده فى عين وليد

"جميله بفرحه ان سعاد بتحبها كده " حاضر يا ماما

"حضرلك الخير يا حبيبتى ربنا يسعدك يارب ماما طالعه من بوؤك جميله"

"بنتى جميله من يوم ما عرفت انها هتجوز وليد وهيه لِسانها معووج "

"ودى حاجه كويسه شاطره يا جميله"

"جميله بكسوف" طيب اروح انا البس اجه تانيه

"هخرج انا اناديلك البنات يساعدوكى "

"بأحراج" ماشى

......................................................................

"نوال لناديه" بطلى ضحك بقى

"لاء بجد يعنى انتى مشوفتيش التييُر والروج "

"شوفت بس اللى يضحك وماما طلعه تجرى عليها قبل ما وليد يشوفها بس حرام تتريقى كده "

"ما انتى بتكتمى ضحتك اهو "

"لاء انا مقصدش تريقه انا بس الموقف ضحكنى اول مره اشوف ماما بتجرى كده "

"يلا خير كويس وليد ماخدش باله منها"

"بتخرج جميله" تعالو يا بنات عاوزاكو

"محمود" ايه يا عمتِى اتأخرتوا اوى ليِه كِدهِ هنتأخر على الصايغ

"معلش يا محمود هنيجى اهو "

"وليد واقف سامع طريقه كلام محمود وبيقلب وشه"

"على بضحكه وبيطبطب على كتف وليد" بصراحه يا وليد مش قادر خلاص تصدق اسيب منال ارحم والله انت صعبان عليه

"مش طلباك يا خفيف بصراحه"

"ماشى انا بس قولت اواسيك"

"شكرا"

......................................................

"جميله واقفه فى الاوضه ومعاها ايمان ونوال"

"ايمان بتدور فى الدولاب" لاء يا ماما كل الالوان جامده اوى

"جميله" يعنى ايه حلوه دى ذوقى

"نوال" لاء هى تقصد ان الوانها اوفر

"يعنى ايه اوفر ! تقصدى انها فاقعه ؟

"نوال بضحكه" هى فاقعه دى

"يعنى ايه مش عاجبكوا لبسى "

"ناديه بضيق من تصرفات نوال" لاء يا حبيبتى دا جميل بس احنا بنحب اللبس الساده وبسيط بس

"نوال" انا اسفه بجد يا جميله شكلك طيبه اوى وعلـ نياتك بجد

"انا عندى عبايه سودا بروح بيها لو فى وفاه اة حاجه من دى "

"نوال طيب انا هساعدك وريهانى كده"

"بطلع جميله العبايه سمبل اوى وفيها خرز بنفس اللون الاسود "

"ناديه" حلوه دى عندك طرح الوان ايه بقى

"عندى كل الاوان"

"طيب هاتى 3 طرح "

"تلاتِه كتيِر اوى كِدهِ"

"لاء يا ناديه مش كتير علشان هنعملك طرحه خليجى بس يلا بسرعه اتأخرنا"

"جميله واقفه ماسكه العبايه فى ايديها وبتبصلهم وهى متثمره فى مكانها"

"ناديه" ايه يا جميله ما تغيرى

"اصل انى خزيانِه"

"نوال بضحك" لا لا كده كتير بجد يا ايمان انى وخزيانه اسمها يا جميله انا ومكسوفه

"جميله ببساطه حاضر معلش انا هتعلم كلامكوا والله وهتغير "

"ناديه بطبطب على كتف جميله" انتى جميله اوى يا جميله بجد يلا يا حبيبتى البسى واحنا هندور وشنا بس بسرعه اتأخرنا

......................................................................................

"وائل بيقعد فى العربيه وهو بيعدل هدومه "

"بتتعدل زوجة الشيخ على الكرسى وبتعدل هدومها"

"هتروحى ولا هتروحى فين "

"ما بعرف انت وين راح اتكون "

"هروح على الشغل اكيد"

"ماشى الله معك وبتبوسه هتوحشنى حبيبى "

"وائل" وانتى كمان اوى بس خفى خروجك شويه انا خايف من الشيخ ليحس بحاجه

"اقول انك ما عاد بنيتك اتشوفنى "

"لاء والله انا اتعودت عليكى اوى وبتوحشينى جدا وببقى هتجنن لـ يكون معاكى بس هعمل ايه انا مش فى بلدى ممكن يخفينى من غير ما حد يقوله انت بتعمل ايه اصلا "

"لاء يا بيبى لا تخاف انا معاك ما حدا بيقدر يكلمك "

"ماهو وقتها بيخفيكى وبيخفينى "

"انت واثقه كده ازاى "

"لان انا بعرف نفوذ ونفوذ اهلى قولتلك ما تخاف "

"ماشى يلا هوصلك واروح انا المصنع"

"ماشى الله معك"

.................................................................................................

"جميله بتخرج من اوضتها وبتقف اقدام سعاد ومامتها"

"سعاد بفرحه " شاطرين يا بنات ..ايه الجمال دا يا جميله

"جميله" شكرا يا ماما هما اللى شاطرين

"تهانى بأستغراب" وايه الكلكوعه اللى طالعه فى دماغك دى دى حلِوه دى والله التييِر كان عليها احلى من الاسود اللى لابساهلنا ده

"جميله بحزن" شكلى وحش

"نوال صعبان عليها جميله" لاء يا جميله انتى زى القمر والله هى طنط بس مشافتش اللبس الخليجى قبل كده

"سعاد" يلا بينا اتأخرنا اوى

"سعاد بتخرج ووراها جميله والبنات"

"جميله بتمشى مكسوفه جدا بأتجاه وليد وعلى وبكر ومحمود"

"وليد بيخطف نظره سريعه وبيرجع بعينه بدون اى رد فعل على ملامحه"

"جميله بتبص لوليد وهى مكسوفه وحطت وشها تانى فى الارض"

"بكر" يلا يا جميله يا بنتى تعالى اركبى جمب عريسك انتوا فى العربيه وايحنا هنحصلكوا الصايِغ فى الشارع اللى ورانيه

"وليد بضيق تعالى يا ايمان انتى ونوال اركبوا معانا العربيه كبيره "

"محمود بيوصف للسواق يقف فين"

"جميله بتركب جمب ايمان وجمبها وليد وايمان قعدت اوقدام"

"الكل بيوصلوا عند الصايغ "

"لحظات ووصل الجد وسعاد ومحمود وتهانى "

"تهانى" يا خرابى انى متضايقه من الكلكوعه دى اوى الناس هتتريقأ عليها

"سعاد" بقى دا كلام يتقال هنا يا تهانى بردوا

"تهانى " خلاص يا عمِتى سامحينى غصب عنى وكان عيبه ايه التييُر بس

"وليد بيسمع الكلام هو وعلى ومش فاهمين حاجه"

"يلا الصايغ اهو ادخلوا "

"جميله قاعده واضح اوى على وشها السعاده"

"وليد وشه لا سعيد ولا حزين ...لا مبالى "

"جميله قاعده وبتقيس كذا دبله "

"سعاد " ايه اللى عجبك يا جميله

"اى حاجه كلهم حلوين اللى تشوفوه"

"تهانى بتمسك دبله تقيله" جميِله اوى دى يا عمتى ايه رأيك

"مش مهم رأيى المهم تكون عاجبه جميله"

"جميله" اى حاجه والله ايه رأ]ك انتى يا ايمان

"ايمان بتبص على دبله رقيقه اوى " دى حله

"تهانى بتمسكها فى ايديها زى ما تكون بتوزنها بكفة ايدها" ايهيه دى خفيفه جاوى "

"خلاص يا تهانى هنجيب اللى عجباكى المقاس مظبوط فى ايدك يا جميله"

"اه بس انا عجبتنى اللى ايمان اختارتها انا هخدها"

"نوال بأعجاب لطيبه جميله" قررت تختارلها خاتم شيك بتبص على كل الخواتم شيفاهم مش اوى وزقهم بلدى شويه بصت للصايغ" قولى لو سمحت مافيش تشكيلة خواتم احسن من كده؟

"عندى كام خاتم عاينهم للناس الغاليه بس ومافيش اكيد اغلى منكوا وبيوطى يفتح الخزنه وبيطلع بكام خاتم شيك فعلا "

"نوال بتمسك خاتم اول ما فتح لفت نظرها" وااااو دا روعه يا جميله

"جميله بتبص لسعاد" حلو يا ماما

"سعاد" حلو يا حبيبتى يبقى كده الخاتم والدبله اوزنهملنا بقى لو سمحت

"تهانى واقفه تمصمص فى شفايفها وفى سرها" طالعه خايبه زى امك يا حبيبتى

"اشتروا الدبله والخاتم وخرجوا وعين جميله على وليد" نفسها كان يقولها مبروك

"ركبوا نفس تانى ورجعوا على البيت"

"جميله بتقعد هى ووليد على كنبه والكل حواليهم"

"يلا يا وليد لبس جميله الدبله يلا"

"حاضر يا ماما"

"وليد بيمسك الدبله فى ايده وبيلبس الدبله لجميله بدون اى مشاعر "

"جميله لمسة ايد وليد لايديها خلت قلبها يدق جامد وجسمها يرتعش اكتر "

"وليد حس برعشة ايد جميله لبسها الدبله بسرعه والخاتم وساب ايديها "

"جميله بتبص لوليد مش حاسه منه لا بفرحه ولا اى انجذاب ليها"

"الكل حواليهم ولاد اعمام جميله  بنات واولاد صغيرين وتهانى وسعاد بيوزعوا البيبسى "

....................................................................

"وائل قاعد على ماكينته وبيخيط بلوزه"

"الشيخ بيدخله" انت تعمل فيه كده يا وائل بعد ما وثقت فيك

"انا عملت ايه انا معملتش حاجه"

"وبنظره كلها شر بيهجم عليه" قوم معايا وبيشده من قميصه

"سامحنى ابوس ايدك سامحنى"

"مش هسامحك يا كلب وبيشد فيه لحد ما خرجه من المصنع وسط ذهول الكل وخوفهم من التدخل"

"اتنين ضخمين بيمسكوا وائل من قميصه وبيدخلوه جوه عربيه كبيره سودا "

...............................................................................

"جميله ووليد قاعدين لوحدهم فى الاوضه والكل بره"

"تهانى بتدخلهم بصينية عليها العشا"

"اتفضلوا يا ولاد والف مبروووك هههههه وبتخرج وبتسيبهم"

"جميله بتفرك فى ايديها مستنيه تسمع اى كلمه من وليد بمنتهى البرائه انت مبسوط ولا مش عاوزنى "

"وليد بأستغراب من طريقتها"

"بتقولى ايه"

"بقول اللى عاوزه افهمه انا ممكن فلاحه وجاهله بس بحس وحاسه انك مش مبسوط "

"انا..."

.................................... يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق