10‏/5‏/2013

الحياه بدون غلاف .. الحلقه ال 12

"عيسى بيحاول يستوعب كلام عماد"

"انت بتقول ايه"

"بقول اسلم حل يا عيسى انا حاسس بيكوا جدا وانا شايف فيك اخويا وحاسس انكوا تهمونى"

"شكرا يا عماد على احساسك دا بس انا مينفعش اوافق على حاجه زى دى اختى اتدمرت ومستحيل هاتوافق على الجواز "

"انا مش مستعجل يا عيسى وانت كمان متستعجلهاش انا بس عاوزك تعرف ان انا اتمناها واتمنى اكون واحد منكوا"

"الله يخليك يا عماد انا بس عاوز منك طلب"

"تحت امرك يا خويه امر"

"عاوز ابيع شقتنا دى لان احنا خلاص مش هاينفع نعيش فيها تانى "

"بس كده اعتبرها اتباعت "

"بجد" ايوه طبعا بجد

"طيب هانزل انا اشوف شقه"

"لاء متنزلش انا هبيع دى واجيبلك شقه تانيه قصادها وتبقى دى فى دى "

"بس كده هاتعبك اوى معانا"

"مش انا بقولك ان انا بعتبركو اهلى ولا انت مش عاوزنى اكون واحد منكوا"

"لاء طبعا دا شرف لينا يا عماد بس ايه المقابل لكل المساعدات دى"

"والله زعلت منك هو كل حاجه لازم ليها مقابل؟؟"

"اتعودت على كده فى حياتى "

"لاء معايا هاتعرف ان فعلا بحبكوا وانكوا هاتكونوا عيلتى اللى اتحرمت منهم وهما عايشين"

"كتر خيرك"

"طيب بعد اذنك انا وفكر فى طلبى يا عيسى انا هاصون اختك وهاتعامل معاها معامله تانيه وهاعوضها عن كل اسى شافته"

"ان شاء الله يا عماد "

.....................................................................

"حاتم قاعد فى اوضته رايح جاى محتار وواضح عليه التفكير "

"شال تليفونه من على المكتب وفضل يدور فيه"

"ضغط اتصال" الو

"ايوه يا تسنيم اذيك"

.......................................

"تسنيم فى شقتهم ولابسه بيجامه بسيطه اوى وشكلها معيط"

"هاى حاتم شو اخبارك انا اكتير اشتقتلك والله "

"حاتم" مالك يا تسنيم شكلك زعلان وكمان احنا لسه سايبين بعض من ساعه بس

"ما عم بقدر عيش يا حاتم اكتير تعبانه"

"مالك بس يا حبيبتى احكيلى "

"شو احكى لاحكى حياتى صارت معدومه كنت هالبنت اللى مافى حدا مثلها اكتير حلوه وبلبس اللى ما حدا يعرف ايجيبه كنت بنت بيحسدها كل الصبايا على اناقتها وبيتها وهالسعاده اللى عم اتعيش فيها لحظه مشان هالماعندو ضمير صار يدبح فينا يخلينا عم نهرب وما بيفرق معنا شى غير نفلت بحياتنا ما بتعرف عم كنت بشوف هالناس كيف بتموت كيف هالاطفال عم يناموا وما بيعرفوا ان كانوا راح يفيقوا هاليوم التانى ولا لا ما بتعرف كيف اصراخهم وهما عم ينزفوا ما بيخرج من هالدماغ انا عم بتجنن يا حاتم كل ما بتفكر هالمنظر وهم عم يتمنوا انهم يموتوا حتى يصار هالوجع منسى عم موت يا حاتم "

"خلاص يا تسنيم متعيطيش بقى "

"انا ما عم ببكى عم اصرخ هالقلب راح ايموت يا حاتم ما عم بلاقينى عم انسى هالعيشه المرفهه عم دور على كل شئ ما بلاقى كل اللى عم بعرفه ان عم موووت من هالقهر"

"خلاص يا تسنيم متزعليش دا انا بكلمك اقولك ان انا هاكلم بابا دلوقتى"

"تسنيم بحزن" انا اكتير اسفه يا حاتم عم بضايقك بهيك يوم بس انت كلمتنى بوقت كنت اكتير متضايقه

"لاء يا حبيبتى متتضايقيش انا مبسوط انك طلعتى كل اللى جواكى كده"

"بتشكرك اكتير يا حاتم "

"لا يا تسنيم ما تشكرينيش انا اللى بشكر الظروف ان شوفتك وحبيتك"

......................................................................

"عيسى بيدخل لجهاد اوضتها"

"جهاد قاعده اقدام التسريحه وبتسرح شعرها وهيا بتبص لنفسها فى المرايه"

"ماسكه مشط وبتسدل بيه شعرها وهيا فى عالم تانى"

"عيسى بأستغراب للمنظر اللى شافه بيقعد على طرف سريرها"

"جهاد فى عالم تانى مش حاسه حتى بوجود عيسى"

"جهاد "

"جهاد" ممممم

"انتى كويسه يا جهاد"

"اه ليه"

"طيب عامله ايه"

"كويسه جدا جدا "

"انتى متأكده" اه وموافقه على العريس اللى كان هنا دا"

"انتى كنتى سمعانا "

"اها وموافقه عليه "

"بيروحلها وبيقومها من اقدام التسريحه وهيا بين ايديه وعينيها بعيد عنه" بصيلى يا جهاد قوليلى فيكى ايه

"مافيش رد"

"جهاد يا حبيبتى مالك مش انا عيسى حبيبك اللى طول عمرى واقف جمبك وحاسس بيكى"

"جهاد دموعها بتناجى عينيها وبتترمى فى حضنه" انا خلاص يا عيسى اتحرمت من كل شئ اتحرمت اكون زوجه طبيعيه وام واتحرمت احس الاحساس اللى طول عمرى اتمنيته احب واتحب كل اللى بقى حواليا نظرة مجتمع حاقد عليه كأن انا اللى عملت فى نفسى كده"

"حبيبتى يا جهاد بس ايه ليه اتحرمتى من احساس الامومه بكره تنسى اللى حصل كله وهاننقل من هنا وهاوديكى لدكتوره نفسيه وتتعالجى وهاتبقى احسن ام واحسن زوجه انتى مالكيش ذنب ان ربنا رزقنا بأب معدوم الضمير"

"اه يا عيسى اه ياريتنى مت وجريت واخدت السكينه وقتها ودخلتها فى قلبى على الاقل وقتها مكنتش هابقى خايفه زى دلوقتى من ان اموت كافره "

"تموتى وتسيبينى يا جهاد مش حرام عليكى اعيش انا من غيرك ازاى"

"انا تعبانه اوى يا عيسى "

"انا جمبك يا حبيبتى ومش هاسيبك ابدا "

.................................................................................

"حاتم بيخرج الانتريه يقعد مع جمال اللى قاعد بيشاهد الاخبار على التى فى"

"بابا"

"ايوه يا حاتم"

"كنت عاوزك فى موضوع ممكن"

"قول"

"طيب ممكن اوطى التليفزيون"

"جمال بيمسك الريموت وبيهدى الصوت "ها

"انا عاوز اخطب يا بابا"

"ما انا بفكر فى رنا بنت عمك محمود ايه رأيك"

"لاء يا بابا انا بحب بنت وعاوز حضرتك تخطبهالى"

"ماشى بس بنت مين ومستواها ايه"

"هى سوريه يا بابا من سوريا"

"اللاجئين اللى جايين مصر يعنى ولا باباها رجل اعمال"

"حاتم بصوت مهزوز" اللـاـ جـئـ

"نعم بتقول ايه"

"يا بابا بحبها وانت طول عمرك بتلبيلى طلباتى"

"بس مش فى الجواز اقول لاصدقائى ايه نسبة مين"

"يعنى يا بابا دول ناس واحنا ناس تانيه ما احنا ممكن فى لحظه يحصل حرب ونبقى افظع منهم"

"انا مالى انا عندى فلوس بره تعيشنى ملك انا وولادى"

"ما ممكن نموت ومنلحقش فلوس"

"حاتم انسى المووع دا ومتتكلمش فيه تانى ماشى"

"بس يا بابا"

"مبسش ولا عاوز تشوف وشى التانى"

"حرام عليك يا بابا انا بحبها"

"بكره تنساها او اقولك اتجوزها"

"حاتم بفرحه "بجد

"اه بس جواز سورى يعنى اتجوزها فتره لحد ما تتأكد انك مبتحبهاش وبعدين سيبها"

"لاء يابابا انا بحبها بجد لدرجه ان اخاف افكر فيها غير مراتى شرعا واقدام الناس وبعدين انا عندى اخوات"

"خلاص يا حاتم شكلك بتحبها بجد انا هاجوزهالك بس خلينى اقعد معاها الاول"

"بجد يابابا هاتجوزهالى بجد"

"اه يا حبيبى بس خلينى اشوفها"

"حاضر بعد اذنك اكلمها افرحها"

"ماشى يا حبيبى "

..................................................................................

"عيسى بينزل يشوف الشغل اللى كان شافه قبل ما يحصل اللى حصل"

"السلام عليكم"

"صاحب المحل وعليكم السلام انت فين يابنى من زمان"

"هنا معلش يا حاج كان حصل ظروف فى بيتنا للاسف معرفتش حى اجى اعتذر لحضرتك "

"تعالى يا بنى شغلك لسه زى ما هو انا مردتش اشغل حد تانى مكانك"

"عارف يا حاج انا كنت جاى ومش ناوى اقولك على اسباب اختفائى بعد اتفقنا بس طيبتك دى بتجبرنى ان اقولك كل حاجه ويكون ليك مطلق الحريه فى القبول او الرفض"

"ايه يابنى فى ايه"

"بدأ عيسى يحكى من وقت ما سابه ومشى لحد ما رجعله تانى"

"لا حول ولا قوة الا بالله والناس ليه تبصلكوا كده مش حرام عليهم وانتوا ذنبكوا ايه بس هاقولك انت يابنى كبرت فى نظرى جدا كنت ممكن متقوليش وانا راجل كبير مكونتش هاسألك"

"بس حضرتك محامى ممكن كنت تستدل على بياناتى بسهوله"

"يابنى انت هاتتعامل معايا وهاعرف ان مسلمها لله جدا"

"ربنا يكرمك يارب "

"انت عارف لولا ان انا فعلا بساعد ناس كتير مبتقدرش تدفع لمحاميين كتير يجيبلهم حقهم كنت قعدت فى بيتى واحترمت شيخوختى بس مساعدتى للناس بتفرحنى جدا"

"ربنا يكرمك يارب "

"ويعوضك خير يابنى واتمنى تعتبرنى اب بجد ليك"

"انا فعلا محتاج الاب اللى عمرى ما شفته ولا حسيت بوجوده"

" وبيقطع كلامهم رنة تليفون عيسى"

"عيسى بأستغراب لما بص على الرقم"بعد اذنك يا حاج هارد على التليفون بس"

"خلاص يا عيسى روح وانا هاستناك من بكره ان شاء الله تيجى تستلم الشغل"

"ربنا يخليك مش هتأخر ان شاء الله"

.................................................................

"جومانا بعد مالبست بتاخد شنطتها وتخرج لمؤمن"

"مؤمن بتجاهل ليها وهيا خارجه بيفتح التليفزيون"

"جومانا نظرتها عليه ودموعها نازله مستنيه انه ينادى عليها يطيب خاطرها"

"مؤمن بيتفرج على التليفزيون ولا مهتم...بتخرج جومانا وبتقفل الباب وراها"

"مؤمن بيبص على الباب وبيكلم نفسه" هو ايه اللى كان حصل علشان كل دا يعنى بس"

"ماشى يا جومانا بتاندى معايا عند بعند ونشوف مين اللى هايرجع للتانى راكع "

..................................................................

"جومانا نازله على السلم ودموعها على خدها"

"انا اللى عملت فى نفسى كده هو خلاص اخد اللى كان عاوزه مبقتش مهمه ليه "

"انا لازم اخليك تندم عليه يا مؤمن وبطلع الورقتين من شنطتها وادى الوقتين مافيش اثبات معاك ان انا مراتك"

"ماشى يا مؤمن ماشى ان مكنتش تندم عليه مبقاش جومانا"

..................................................................

"عيسى بينزل على السلم من عند المحامى وبيعيد الاتصال تانى بنفس الرقم اللى اتصل عليه"

"الو اذيك يا لمياء "

"لمياء بحنين" اذيك انت يا عيسى وانا بتصل بيك كنت خايفه اوى يكون الرقم اتقفل او انك رميته مثلا

"لاء معايا اهو خير كنتى عاوزه حاجه"

"عاوزه اطمن عليك يا عيسى مش احنا اصحاب بردوا"

"انا خلاص يا لمياء بقيت حاجه كده متشرفش اى حد يقرب منها بقيت عامل زى المرض المعدى اللى كل الناس خايفه منه وبتتجنب القرب منه"

"بس انت عارف انت .انتوا كلكوا عندى ايه"

"عارف يا لمياء وربنا عالم انتى عندنا ايه بس خلاص لو كان الاول مينفعش واحد فى الميه دلوقت مينفعش واحد فى المليون"

"لمياء فهمت تلميح عيسى بأنها تنساه" لاء يا عيسى هاينفع وانا معكو ومتحاولش تبعدنى عنكوا لو سمحت"

"ياريت انتى اللى متبعديش يا لمياء انا مش هابعدك لان انا اصلا محتاجك"

"بجد يا عيسى محتاجنى انا"

"ايوه محتاجك اوى محتاج حد اقوله كل اللى جوايا ويسمعنى من غير ما اخاف او اتكسف وانتى الد ده"

"وانت متعرفش انت اد ايه اسعدتنى بالكلمه دى وانا معاك يا عيسى وسمعاك دايما انا هاجيلكوا بكره من بدرى اشوف لمياء ونتكلم"

"ماشى يا لمياء مع السلامه"

"الله يسلمك"

......................................................

"تانى يوم محمود واقف اقدام الجامعه"

"ياسمينا بتدخل من البوابه "

"محمود واقف بيشبه عليها قرب منها" لو سمحتى

"ايوه "

"لو سمحتى مش حضرتك صديقه انسه لمياء"

"ايوه انا حضرتك عاوز منها حاجه"

"اه انا النقيب محمود وكنت عاوز رقمها بعد اذنك ضرورى"

"تحت امرك وملته الرقم "

"لو سمحتى اخر طلب" هيا مش هاتحضر النهارده ولا ايه

"مش عارفه والله لسه مكلتهاش"

"ماشى متشكر لحضرتك جدا بعد اذنك"

"اتفضل"

............................................................

"امانى نايمه على السرير فى المستشفى ومتعلقلها المحاليل"

"سميره للممرضه" بعد اذنك يا بنتى هيا بدأت تضعف ليه

"شكلها مبتكولش كويش بس"

"فعلا مبتكولش خالص غير لما اقعد اقعيط انها تاكل"

"الممرض" لاء يا امانى لازم تاكلى الاسبوع دا فى جلسة اشعاع ولازم تتغذى حرام العلاج دا كله بيضعفك حرام

"امانى بدموع" حاضر

"سميره" مالك بس يا بنتى متقطعيش قلبى حاجه وجعاكى"

"لاء يا ماما انا كويسه والله"

"لاء يا بنتى حاجه تعباكى"

"امانى بدموع اقوى" يوسف وحشنى اوى يا ماما

"الام" يا حبيبتى اتصل اخليه يجى ومتخافيش من باباكى

"لاء لاء انا بقول كده فى لحظه اشتياق اوعى يا ماما تعملى كده هو لازم ينسانى ويعيش حياته "

"ليه بس يا بنتى ما انتى هاتروءى وهاتبقى كويسه مش كده يا بنتى"؟؟

"الممرضه" اه ان شاء الله متقلقيش

"امانى" معلش يا ماما علشان خاطرى متخلنيش اندم ان ضعفت اقدامك بجد

"خلاص خلاص اللى يريحك"

امانى بتمسح دموعها" انا نفسى اسمع قرأن"

"حاضر يا حبيبتى "

....................................................

"تسنيم وحاتم بيدخولوا لجمال المكتب"

"جمال بأنبهار" اهلا اهلا وسهلا

"تسنيم بخجل" يا هلا بحضرتك

"حاتم" اذيك يا بابا ..بابا .. تسنيم

"جمال وعينيه هاتطلع عليها" ايه الجمال دا اتفضلى يا حبيبتى اقعدى

"حاتم" ايه رأيك بقى يابابا فى تسنيم

"سيبنا لوحدنا شويه يا حاتم واخرج بره"

"حاتم" ليه يا بابا

"جمال" عاوز اتكلم شويه انا وتسنيم ممكن

"حاتم بأبستامه " اكيد طبعا ممكن

"حاتم بيخرج وجمال عينه على تسنيم وبيقوم من على كرسيه وبيروح يقعد على الكرسى اللى اقدامها"

"تسنيم بخجل" مبسوطه ان اتعرفت على حضرتك اكتير

"جمال بفرحه" والله انا اللى مبسوط يؤبرنى هالصوت وهاللغه

"تسنيم" عنجد طلعت لذيذ اكتير

"تسنيم صح؟؟"

"ايه"

"هاسألك سؤال وتجاوبى بأه او لاءومن غير ما حد يعرف السؤال دا غيرى انا وانتى سواء بالرفض او بالقبول"

"اوك شو"

"انا"

...........................................

............................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق