15‏/5‏/2013

الحياه بدون غلاف.. الحلقه ال 17

"يوسف واقف فى الجامعه ومعاه امانى "

"انتى مين انتى مش امانى "

"انا حب حياتك بس انت مش حاسس بيه"

"انتى لاء مستحيل"

"لاء انا يا يوسف وانت متعرفش ومش حاسس بيا "

"بيسد ودانه بأيديه اسكتى مستحيل"

"بتشيل ايده من على ودانه اسمعنى علشان خاطرى"

"يوسف بأشمئزاز لاء انتى غير ما كنت متخيلك طلعتى انسانه وحشه اوى متعرفيش غير نفسك وبس "

"لاء يا يوسف انا بحبك وانت اللى قربت منى وخلتنى احبك اوى كده "

"الام بتدخل على صوت يوسف وهو بيحلك..يوسف يا حبيبى اقوم"

"يوسف بيقوم يصرخ" ابعدى عنى ابعدى

"الام بخوف" فى ايه يابنى انا ماما

"يوسف بيقوم وهو بينهج يقعد على السرير " الحمد لله انه حلم

"مالك يابنى فى ايه شكلك كنت بتحلم حلم وحش اوى "

"اوى اوى يا مامااوى "

"معلش اقوم اتوضى وصلى ركعتين لله يبعد عنك شيطانك"

"يوسف بضيق" حاضر يا ماما

...................................................................

"محمود بيدخل ومعاه اكياس فى ايده"

"عيسى نايم على كرسيين مقابلين حس بدخول محمود قام قعد"

"محمود بيشاور بأيده" انا اسف والله دخلت براحه بس شكل نومك خفيف

"لاء مش كده انا بس قلقان هى البصمات هاتطلع امتى "

"على الصبح متقلقش قوم يلا جبت عشا اهو يلا علشان نتعشى سوا"

"عيسى بأحراج" لاء شكرا مش جعان

"مش جعان ايه بس يا عم دا انت زمانك هاتموت من الجوع يلا "

"عيسى طريقه واحترام محمود مضيقاه مش مخلياه عارف ينقم عليه او يكرهه"

"محمود بيطلع اطباق مكرونه دليفرى وفراخ وبيحطهم على المكتب" يلا بقى

"عيسى بأستسلام لجوعه" حاضر وقرب ياكل معاه

"عيسى بياكل وبيبص لمحمود وهو بسيط اوى وبيتعامل معاه بكل بساطه"

"محمود"الحمد لله

"عيسى بيبص عليه وبيسيب المعلقه اللى فى ايده " الحمد لله

"محمود" لاء يا عيسى انت مكلتش كمل اكلك انا باكل بسرعه اوى وخلصت طبقى اهو يلا خلص اكلك انت كمان يلا

"متشكر اوى حضرتك"

"طيب يلا كمل وانا هاروح اطلبلنا كوبيتينى شاى "

......................................................................................

"جهاد طالعه واضح على عليها السرحان "

"نشوى بتدخل وبتقف اقدام جهاد" فهمينى بقى ايه الحكايه

"جهاد بتفاجئ" حكايه حكاية ايه

"فى ايه رفضتى تركبى العربيه مع عماد وفى ايه ركبتى مع الظابط احمد"

"عادى يا ماما انا مبقبلش عماد وكمان لما حسيت الجو ضلمه كده كنت خايفه والظابط جه "

"جهاد" اوعى تكونى معجبه بالظابط دا ولا حاجه مينفعش

"وبحزن" لاء يا ماما متقلقيش انا عارفه ان خلاص انتهيت ومينفعش اعجب بحد تانى خلاص

"لاء يا بنتى انا مقصدش انتى هاتعيشى وهتكونى كويسه بس مش دا لا احنا زيه ولا هو زينا "

"خلاص بقى يا ماما اناداخله اوضتى "

"ماشى يا بنتى ربنا يرزقك بأبن الحلال ويسعدك يارب"

..........................................................................................

"احمد طول الطريق شغله اوى النقله الكبيره من المكان اللى كانوا عايشين فيه للعماره والحى الاحلى "

"جهاد عينيها وابتسامتها عاجبنى اوى والاكتر صلابتها دى لو اى حد تانى حصله اللى حصلها كان ضاع من زمان "

"بس بردوا غناهم دا كله جه منين حاجه غريبه ..بس ممكن يكون كان عندهم فلوس ولا حاجه الله اعلم "

"انا شاغل نفسى اوى كده ليه لاء يا احمد طلع الموضوع دا من دماغك بقى وانسى من الاخر مننفعش سوا بلاش الموضوع يطور اكتر من كده"

"احمد بيركن عربيته شاف عربيه ايمان عرف ان حماته فوق استغرب ان محدش كلمه يعرفه"

"طلع بسرعه على السلم فتح الباب ودخل وبأبتسامه ممزوجه بأستفهام" اهلا يا طنط نورتى

"الحماه" تعالى يا احمد عاوزاك

"احمد دخل مامته قاعده وامل ووفاء ومعاهم ايمان "

"احمد بيقعد بفضول" خير يا طنط

"بص يا بنى انا الفيرس ضيع الكبد عندى ومرحله متأخره ومستنيه الموت فى اى لحظه وقبل ما اموت لازم اطمن على امل علشان لما اقابل امل بنتى اعرف هاقولها ايه"

"ليه يا طنط بتقولى كده بعد الشر والاعمار بيدى الله اولا وثانيا حضرتك قلقانه اوى ليه كده دى بنتى معقول انا هاضر بنتى "

"لاء مش هاتضرها بس انت لسه صغير وحلو واى بنت تتمناك ومضمنش بكره جاى فى ايه ممكن واحده تلف عليك وتحبها وتنسيك بنتك"

"لاء يا طنط انا مقبلش كلامك دا

"انا مش بهينك ولا بعنى بكلامى شخصك ..انا بتكلم على الرجاله ككل "

"لاء يا طنط متقلقيش انا عمرى ما هاجرى ورا واحده واغمى عينيه ولا افضل اى حد مهما ان كان على بنتى "

"ماشى يا بنى بس انا لسه عند كلمتى وانت فاكرها "

"احمد بيبص لايمان اللى ملتزمه الصمت وبيتكلم"ايوه فاكره ودا ابعد ما فى تفكيرى عمرى ما افكر اعمله

"ماشى يا بنى وانا مش هاغصبك بس انا بوقفك اقدام ضميرك وانت وضميرك بقى وباست امل واديتها لمامة احمد هه يلا افوتكوا على خير"

........................................................................................

"عماد بيلف فى الشوارع دموعه نازله"

"يارب ساعدنى انا ندمان اوى ان اخدته لطريقى وعرفتهم بيه يارب نجيه منهم كفايه انا ضعت "

وبيخبط بأيده على الدريكسيون بعصبيه" انا السبب انا اللى هاضيعك يا عيسى مش كفايه ضيعت نفسى بس والله كنت بس عاوز اساعدك "

"وجت اقدامه صورة جهاد وهيا قاعده وراه على كنبة العربيه بيتخيلها اقدامه وبيكلمها من المرايه" انابحبك اوى يا جهاد حبيتك وحسيت معاكى احاسيس محستهاش قبل كده "

"انا هتجنن مش عارف اعمل ايه مش عارف "

.........................................................................................

"يوسف الصبح واقف اقدام المرايه بيكمل لبسه "

"بيجى اقدامه صورة ريم ..انا بحبك اوى يا يوسف"

"يوسف بيغمض عينيه وبيهز دماغه لالا لا اكيد دا كابوس "

"ويمكن اشاره يا يوسف ابعد عنها احسن "

"وايه يعنى لما تحبنى ما امانى باعتنى "

"امانى وقلبه وجعه" امانى مستحيل حد يحل محلها فى قلبى ابدا هى حبى الاول والاخير

............................................................................................

"عيسى قاعد اقدام احمد وهو بيبص على تقرير المعمل الجنائى والبصمات"

"عيسى بأهتمام" مين اللى عملها

"احمد" براءه يا ابو حميد بصماتك غير اللى على السكين وكمانعمليه القتل من قبل وصولك المكتب بساعه يلا يا عم مهمتك انتهت هانقفل المحضر وانت تروح واحنا نبدأ ..

"عيسى بس ممكن اخد رقم حضرتك اعرف مين اللى قتله بعد اذنك الموضوع دا مهم عندى"

"ماشى هات رقمك انت وانا هاكلمك اقولك وسؤال اخوى بقى "

"عيسى بأستغراب" تحت امرك

"كملت جامعتك ولا قعدت "

"والله لا انا ولا جهاد بنحضر للاسف وشكلنا كده خلاص "

"ليه ؟؟"

"الناس سابوا اننا مجنى علينا وبيعملونا كأننا احنا اللى متهمين"

"انا عارف ان دا هايحصل ومتأكد انكوا تعبتوا اوى فى حياتكوا بس دا يخليك تبقى احسن ولا تضيع مستقبلك الناس هاتنفعك "

"لاء بس المواجهه صعبه وخصوصا لما تحس بأهانه وشماته"

"لاء كل دا يخليك تتحدى الكل وتعرفهم مش معنى انك اتحطيت فى ظروف وحشه تبقى وحش لاء هاتثبت انك احسن واقوى من اى ظروف وكمام انا لاحظة انكوا نقلتوا فى مكان تانى دا هايساعدكوا بردوا تنسوا بسرعه وتتأقلموا على حياه جديده"

"حاضر هاعمل اللى حضرتك قولتهولى "

"هتكمل جامعتك وتشجع اختك على كده وتكون دايما معاها"

"حاضر"

"برافو عليك يلا يا سيدى نكمل المحضر وطير خد محاضراتك من حد صديق واتجدعن كده وانا هابقى اطمن عليك ولو احتجت حاجه انا تحت امرك ماشى"

"اكيد شرف ليا"

........................................................................................................

"مؤمن بيرد على تليفونه وواقف فى البلكونه اول مره يفكر يشرب سيجاره بعت اشترى علبه كل ما يشد نفس يكح"

"كح الو"

"ايوه يا مؤمن "

"ايوه يا ماما اذيك"

"ايه مالك عندك برد ولا ايه"

"برد اه اه عندى برد"

"ماشى ايه اللى قولته لباباك ده"

"ايه يا ماما هاتجوز كمان اسبوعين وانا اتقدمت لبنت بحبها واهى تونسنى بدل ما انا لوحدى كده"

"انت بتلوى دراعنا يا مؤمن "

"لاء يا ماما بس انتوا سايبنى لوحد وانا قررت اتجوز واعيش حياتى واهو يبقى فى حد يخلى باله منى "

"انت بتبلغنا ولا بتاخد رأينا"

"لاء ببلغكوا "

"ماشى يا مؤمن وان شاء الله الجواز بعد اسبوعين فعلا وياترى بنت مين بقى تلاقيك جايبلنا لا اصل ولا فصل اللى تقبل بيك من غير اهلك دى "

"لاء بنت ناس جدا ولما تيجى هاتشوفوا بنفسكوا وانتوا اصلا عارفينها وبيجز على سنانه "جومانا" بنت عمو وائل زملتى فى الجامعه"

"مش دى البنت اللى كانت جيت سلمت علينا السنه اللى فاتت واحنا راجين من السفر"

"ايوه"

"ماشى يا مؤمن اللى كل واحد يتحمل عواقب افعاله"

"وانا هاتحمل واختيارى وانا عاوزها "

"ماشى "

"مع السلامه هانكون عندك على الاسبوع الجاى "

"ان شاء الله سلام"

...............................................................................................

"عيسى بيدخل البيت وجهادبتخرج على فتح الباب"

"بفرحه وبتجرى عليه" عيسى حبيبى خرجت امتى

"لسه من شويه "

"مالك شكلك زعلان ليه يا عيسى"

"مش عارف يا جهاد المفروض ازعل ولا اكون مبسوط "

"مش فهما تعالى يا حبيبى اقعد احكيلى "

"جهاد وعيسى بيقعدوا على كنبة الانتريه عيسى بيريح بدماغه لورا وجهاد بتستمع ليه"

"يعنى ازعل ان المحامى مات ولا افرح ان اتثبتت برائتى ولا ان لمياء اتخطبت ولا ان خطيبها انسان متواضع جدا وقمه فى الاحترام والادب"

"يا حبيبى "

"يا جهاد انا تعبان اوى مافيش حاجه بتظبط معايا "

"يا حبيبى تعالى معايا عند الدكتوره بتاعتى معادى معاها النهارده اول ما بتكلم معاها برتاح اوى "

"طيب اعملى حسابك هاننزل نحضر سوا يا جهاد"

"بخوف" بحضر فين

"الجامعه خلاص الامتحان قرب ولازم نعدى بقى السنه دى على خير كفايه ان السنه اللى اتحبستها هاتفضل مثبوته فى دوسيهى بس انا هاكون اكبر من الظروف اللى اتحطينا فيها لازم احنا اللى نخلى الناس يحترمونا ويعملولنا الف حساب"

"ايه الكلام ده ايه اللى غيرك"

"عارفه الظابط احمد"

"قلبها بيدق" اه ماله

"هو واللى شجعنى وقالى لازم نكمل"

"نكمل هو يقصدنى معاك"

"اه"

"بفرحه" خلاص يا عيسى نكمل بس لما اسأل الدكتوره النهارده الاول"

"ماشى معادى الساعه كام "

"كمان شويه هالبس وانزل "

"ماشى هاوديكى انا"

"لاء يا حبيبى كفايه عليك اوى كده النهارده انت تاكل وتدخل تنام بقيت اليوم حرام اللى شوفته مكنش سهل"

"ماشى يا جهاد بس خلى بالك من نفسك وخدى ماما معاكى"

"لاء لمياء هاتقابلنى وهنروح سوا "

"عيسى بنظره حزينه" ماشى

"جهاد بندم" انا اسفه يا عيسى

"لاء ليه اسفه انا هاحضر خطوبتها وهاشوفها فى الجامعه وهاتمنلها احلى حساه لانها طيبه فعلا وتستاهل "

"هاتقدر تحضر خطوبتها دى اول الشهر دا "

"بحزن" بسرعه كده" يا هيسى بطل تكدب على نفسك انت بتحبها ومش هاتقدر تعيش من غيرها انا متأكده

"لاء هاتشوفى ان هاعيش وهكون سعيد جدا لحظات ضعف وحنين وهتعدى"

"ماشى يا عيسى لما انادى ماما من البلكونه بتنشر واحضرلك الاكل والبس "

"ماشى يا جهاد"

"وبتفكير يا ترى هاصرف منين عليكوا تانى ادى الشغل وطار وشويه الفلوس اللى جوه لو كفت النهارده مش هاتطفى بكره اعمل ايه بس يارب"

...................................................................................................
"فى شركه كبيره من داخل مكتب فخم جمال قاعد سرحان وعلى وشه ابتسامه "

"ماسك قلم فى ايده وبيخبط بيه على المكتب"

"انا كده صح فعلا يا حاتم البنت جميله عندك حق اكيد دى ماتتسبش"

"واكيد الجمال دا مش هايعدى من تحت ايدى "

" بتدخل "السكرتيره" بنوته زى القمر وبصوت هامس" سرحان فى ايه يا جوجو

"حبيبتى اذيك هكون بفكر فى مين غيرك اعملى حسابك هاجى الشقه النهارده"

"هاهاهاها انت وحشتنى اصلا"

"وانتى اوى "

"طيب هاستأذن انا بدرى علشان اعملك الاكل اللى بتحبه"

"ماشى "

"هاتقعد معايا لامتى "

"براحتى"

"الله والحاجه سميره مش هتتضايق"

"لاء هى مع امانى النهارده فى المستشفى"

"اه طيب يلا اروح انا "

"ماشى مش هتأخر عليكى "

"هاهاهاها هاستناك "

..........................................................................................

"امانى فى اوضة المستشفى ومتعلقلها محاليل بتاخد جلسه الكيماوى "

"الام للممرضه" قوليلى يا بنتى هى هاتبقى كويسه مش كده

"الممرضه" ان شاء الله يا حاجه

"طيب هى ليه ضعفت كده"

"من الكيماوى اللى بتاخده دا يضعف اى حد ربنا يشفيها ويعافيها يارب"

"امانى بترد بتلاقيه وهيا بتاخد نفس طويل" الحمد لله انا راضيه

"الام" نفسى ابقى زيك يا لمياء ربنا يرحمنى برحمته وغلبتها دموعها

"ايه يا ماما لسه هاتعيطى حرام بقى دى المفروض دموعك تنشف من كتر ما عيطى والله حرام كده"

"الام" انا هافضل اعيط لحد ما تبقى كويسه يمكن دموعى وتوسلى لربنا يستجاب

"امانى بتغيب عن الوعى وهيا بتهمس" يا ماما .........

"الممرضه" انسه امانى انسه امانى وبتجرى على الدكتور

"الام" بنتى مالها وبتروح تمسك ايدها مافيش اى تجاوب

الدكتور بيدخل يجرى بعد الفحص" انقلوها لاوضة الفحص بسرعه وحطوها على الاجهزه

"الام بدموع" بنتى امانى مالها

"الدكتور بأسى "......
...........................................

............................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق