4‏/5‏/2013

الحياه بدون غلاف.. الحلقه السابعه

"امانى والام قاعدين اقدام الدكتور"

"امانى" انا مستعده للجلسات يا دكتور

"الدكتور" بس حابب اوضح نقطه

"الام بدموع" هيا ممكن تروء يا دكتور مش كده

"امانى بتبص للدكتور " مش عاوزه رده يصدم مامتها

"الدكتور بيبص لامانى وحاسس انها عاوزه تقول حاجه"

"شكلك حابه تضيفى حاجه يا امانى اتفضلى "

"امانى بنبره متوتره قلقانه انا دخلت على النت يا دكتور وعملت سيرش وعرفت ان لو المرض تقبل الكيماوى ان شاء الله هاخف"

"الدكتور بأستغراب اد كده هيا نبيله بتيجى على نفسها علشان متتعبش اللى حواليها"

"الام" فعلا يا دكتور يارب يارب يشفيكى يا امانى يارب

"امانى بأبتسامه للام وبتمسك ايدها" ان شاء الله يا ماما بس متقلقيش

الدكتور" احلى حاجه يا جماعه الاراده قبل العلاج عندك اراده ها تشفى لو مريضه بأيه وطبعا الاعمار بيدى الله"

"الام بدموع" معلش يا دكتور انا مش عارفه نظام الجلسات احنا هانعرف ان المرض استجاب بعد كام جلسه

"8"

"اه يعنى بسرعه"

"الجلسه الواحده 4 ايام على 8 شهور "

"امانى" وهاعرف نتيجه ان المرض تقبل العلاج امتى يا دكتور

"بعد انتهاء ال 8 جلسات"

"الام بصبر"ربنا يصبرنى

.....................................................................................

"محمود بيتصل بأحمد"

"لا حول ولا قوة الا بالله..متقلقش انا هاكمل التحقيق..بنتها اه اكيد هابعت اجيبها..البقاء لله"

"محمود بيقفل التليفون وبيطفى السيجاره اللى فى ايده وبيقوم"

"بيدخل الاوضه اللى جمبه نشوى نايمه على الكرسى من كتر تاعبها ودموعها "

"محمود بيكح وهو داخل"

"نشوى بتقوم مفزوعه"

محمود بأيده انا اسف

"نشوى" لاء يا بنى بس انا محستش بنفسى من كتر ما عيطت اه عيطت ولادى عيسى والنبى عيسى نفسى اشوفه

"انا اسف مش هاتقدرى تشوفيه دلوقتى نكمل التحقيق على ما نبعت نجيب بنتك"

"ماشى يابنى بس فين الظابط التانى "

"حصل عنده ظروف ممكن نكمل بقى"

"نشوى تحت امرك بس وحياة اغلى حاجه اشوف عيسى اطمن انه كويس"

"ابنك ايه العاق دا "

"ابنى مش عاق عيسى مش عاق عيسى دا احن انسان فى الدنيا "

"طيب اهدى كده وبص على المحضر "انتوا كنتوا واقفين على حاجه عاوزه تقوليها انا سامعك

"انا ابنى مقتلش ابوه علشان عاق او عاوز فلوس"

"محمود بفضول" طيب ليه

"عينيها على الراجل اللى بيكتب المحضر"

"انا هتكلم معاك بس لوحدنا ممكن "

"محمود بأستغراب" بس لازم نكتب كل حااجه فى المحضر

"يبقى مش هاتكلم اللى بينا هاتوعدنى انه هايفضل سر بس توعدنى انك هاتساعدنى"

"حاضر ..وبعينيه للكاتب" بعد اذنك اطلع واقفل الباب لحد ما اناديك

"حاضر يا فندم"

"ها اتكلمى اهو بقينا لوحدنا "

"اوعدنى ان الكلام اللى هاقولهولك دا محدش يعرفوا غيرى انا وانت وربنا شاهد علينا"

"ياحاجه قولى الله يسرتك"

"طيب انا ابنى دخل على ابوه لقاه والباب خبط"

"اوف دا وقته" ادخل

"العسكرى" تمام يا فندم البنت اخت القاتل وبنت القتيل مش لاقينها والجيران قالو انهم طلبوا مستشفى للامراض النفسيه جم خدوها

"ومروحتوش ليه تشوفوها هناك"

"ما احنا روحنا قالولنا كانت بتنزف جامد فنقلوها المستشفى اللى على اول الشارع "

"نشوى بصوت موجوع" بنتى عاوزه اشوف بنتى

"خلاص يابنى روح انت"

"نشوى بقهر" انا عاوزه اشوف بنتى ,بنتى حرام عليكو

"هانروح بس سؤال الاول معلش يعنى هيا بنتك كانت متجوزه"

"لاء بنتى لسه فى الجامعه"

"غريبه "

"هيا ايه"

"النزيف دا "

"اروحلها وبعدين هاقولك كل اللى حضرتك عاوز تعرفه"

"بيشيل مفاتيحه من على المكتب طيب يلا بينا"

"ربنا يسترها معاك يا بنى ,بنتى يارب تكون بخير يارب"

..............................................................

"احمد واقف فى الطرقه للمستشفى شايل بنته الصغيره وبيبكى"

"الام" معلش يابنى ربنا يصبرك

"وفاء" هاتها يا احمد

"احمد" خدى يا وفاء خلى بالك من امل

"الكل بأستغراب " امل

"ايوه امل لازم اسم امل يفضل دايما موجود"

"وفاء" ربنا يصبرك ويقدرنى يا حبيبتى واخلى بالى منك

"الام" لاء امل محدش هايربيها غيرى

مامة امل" ايه القسوه دى حرام عليكو بنتى ماتت وعاوزين كمان تحرمونى من بنتها"

"احمد بعصبيه" مش وقت الكلام دا دلوقتى وبدموع انا هاروح اخلص الاوراق وبدل ما انتوا بتتخانقوا على مين هايربى ادعو للى لسه حتى مدفنتش

"مامة امل صوت بكائها بيعلى بعد دموع صامته يارب الصبر من عندك"

..................................................................

"لمياء وحاتم فى العربيه"

"لمياء بعدم استيعاب" انت بتقول ايه عيسى يقتل لاء طبعا مش ممكن اكيد فى حاجه غلط

"حاتم" انا حاسس بيكى بصراحه انا كمان مش مصدق

"طيب,طيب فين لمياء "

"بيقولوا فى مستشفى,علشان اتجننت من المنظر"

"لمياء بتحط ايديها على بؤها انت بتقول ايه"

"والله ما انا عارف انا بقول ايه ولا عارف استوعب بس بصراحه من اللى عيسى كان بيحكيه عن باباه كان لازم يموت بس مش عيسى اللى يضيع "

"طيب انت عرفت فين المستشفى اللى فيها جهاد"

"لاء مسألتش بصراحه"

"طيب ارجع يا حاتم لازم اعرف هيا فين لازم اكون جمبها "

"طيب نطمن على عيسى ونسأل فى القسم اكيد عارفين"

"لاء يا عيسى علشان خاطرى احنا لسه مبعدناش علشان خاطرى "

"حاضر ,حاضر"

...........................................................................

"محمود ونشوى داخلين بيسألو عن اوضة جهاد"

الممرضه" اهلا يا حضره الظابط دا انا كنت لسه هاتصل ابلغ عن حاله بنت مغتصبه "

"الام بلهفه" طمنينى يا بنتى هى عامله ايه

"دى ياعينى كانت هاتموت لولا عملت عملية استئصال للرحم وقفنا الدم

"الام" يعنى ايه استئصال

"الممرضه" هي مين حضرتك يا فندم

"انا امها يابنتى ابوس ايدك فاهمينى انا مش فهما حاجه"

"الممرضه بحزن" بنتك شالت الرحم يا حاجه علشان اغتصبت وحصلها نزيف

"شالت الرحم حسبى الله ونعمه الوكيل ضيعها وهو حى ووهو ميت منه لله"

"محمود" ليه انتى عارفه مين اللى عمل فيها كده

"نشوى بحزن انا عاوزه اشوف بنتى دخلينى لبنتى"

"احمد بيجى بيشوفهم واقفين"

"احمد" فى ايه يا محمود , بتعملو ايه هنا

"محمود بياخد احمد على جمب" بنتها مغتصبه وجبوها هنا بس انت مالك والمدام عملت ايه

"نشوى بتجرى على احمد" بنتى وحياة اغلى حاجه عندكو اشوف بنتى نار فى قلبى بنتى وابنى حرام اللى بيحصل فيا دا حرام

"احمد بدموع محبوسه فى عينه" وديها يا محمود ,وديها حرام

"محمود مستغرب حزن احمد" مالك يا احمد

"مراتى ماتت "

"البقاء لله يا احمد معلش "

"نشوى بتبكى بصوت مقهور"

"احمد" دخلها تطمن على بنتها يا محمود وكمل التحقيق انت انا اسف غصب عنى مش هاقدر اكمله

"لاء يا احمد الله يكون فى عونك"

"ماشى يا احمد اتفضل "

"نشوى بتجرى على جهاد"

"جهاد فاقده الوعى من تأثير البنج"

"نشوى" انا اللى ضيعتكوا كلكوا انا السبب منه لله ابوكوا ربنا ينتقم منه

"محمود بيسمع بأهتمام"

"نشوى بدموع ضيعك وضيع عيسى منه لله ذنبك ايه يضيعك كده فى اب يقدر يعمل كده فى بنته "

"محمود بيتصدم من المعنى اللى وصله"

"نشوى" فوقى يا جهاد سمعينى صوتك يا بنتى

"الممرض" هيا تحت تأثير البنج يا طنط معلش اتفضلى اخرجى دلوقتى

"محمود بيشدها" اتفضلى معايا لازم اتكلم معاكى دلوقتى

...................................................................

جومانا بتنزل لجامعه وبتدور بعينيها على مؤمن

"مؤمن قاعد هو وياسمينا "

"بتروح عليهم وهيا متغاظه جدا"

"ياسمينا" انا كلمت لمياء وقالت هايتأخرو شويه

"مؤمن" غريبه دى

"شكل فى حاجه وجهاد وعيسى كمان مبيردوش "

"طيب انا هاكلم حاتم واشوف انا فى ايه"

"ماشى "

"جومانا" حبيبى يا مؤمن وحشتنى

"مؤمن" شكرا

"بدلع وهيا بتبص لياسمينا اذيك يا سمسم وبتشد مؤمن اقوم عاوزاك فى موضوع يجنن"

"موضوع ايه "

"هاتعرف يا حبيبى "

"ياسمينا بتشيل كتبها وشنطتها "انا هامشى خليكوا انتوا براحتكوا

"جومانا بأبتسامه" ميرسى يا سمسم

"مؤمن" ايه فى ايه

"كده يا حبيبى هونت عليك اكلمك ومتردش عليه"

"معلش يا جومانا يمكن مافيش نصيب نكون سوا"

"هونت عليك تقول كده فين الحب اللى بينا بقى"

"حب ايه وانتى بعتينى"

"لاء يا حبيبى انا شرياك بدليل موافقه نتجوز"

"مؤمن بأبتسامه" بجد

"ايوه طبعا بجد بس هانعيش سوا وتيته مش هاتحس بغيابى اصلا هاروح على النوم بس"

"مؤمن" ياريت وانا بابا وماما مش هاينزلوا اجازه السنه دى ووليد اخويا معاهم يعنى الشقه لينا وبس

"خلاص يا حبيبى شوفت انا بحبك ازاى"

"مؤمن وانا كمان بموت فيكى"

"بس انا ليا شرط اد كده "

"ايه"

"الورقتين هايكونوا معايا انا بس"

"ماشى واخد ايدها يبوسها " انا اسعد واحد فى الدنيا

"متقولش تانى ان مش بحبك دى ماشى "

"ماشى "

...............................................................

"عيسى فى القسم"

"قاعد على الارض وهو مخنوق"

"ايه يا عيسى بردوا مش هاتفك بردوا"

"افك ايه بس انا هاموت واطمن على امى واختى ياترى عاملين ايه"

"معلش يا عيسى اكيد كويسين بس المشكله فى اللى هايعانوه من تعامل الناس معاهم انك تضرب باباك علشان فلوس دى وحشه اوى متزعلش منى بس انا كاسس انك مش وش الحاجات دى او انك انسان وحش"

"وانت كمان يا عماد شكلك محترم اوى ايه اللى جابك هنا"

"بتاجر فى السلاح"

"متاجره متاجره"

"اه "

"بس ليه يا عماد تعمل كده حرام عليك انت كده بتضيع ناس كتير"

"انا مريت بظروف صعبه اوى .. انا كنت عليه طار هربت من بلدنا وجيت على مصر قولت الدنيا واسعه وهلاقى شغل وهاعيش اطمرمت يا عيسى شوفت ايام لدرجه واحد اتقتل اقدامى وانا مقدرتش انقذه علشان مكنش معايا فلوس ولا هو اتعرفت على واحد وادانى فلوس كتير لحد ما شبعت من كترها وبعدين عرفنى نظام شغله"

"انت وافقت كده على طول"

"لاء انا بعدت ورفضت وقولتله مستحيل اتاجر فى حاجه تأذى الناس بس خلى طوب الارض يعادينى بعد ما نمت على مرتبه واكلت احلى اكل شوفت اسود ايام حياتى مكنتش بلاقى العيش الحاف رجعتله تانى وانا اللى طلبت واترجيته يشغلنى"

"بس اديك روحت فيها يا عماد"

"لاء انا هنا وهاطلع لعدم اثبات الادله واتمنى اشوفك بره"

"تشوفنى انا معتقدش ان هاخرج من هنا غير على لقى ربنا "

"لاء انا معاك ومش هاسيبك انا حبيتك يا عيسى حاسس انك شبهى اوى وبجد هاكلم الناس يساعدوك"

"شكرا يا عماد بس انا مش عاوز اخرج علشان اى جاحه غير علشان امى واختى بس"

"عماد" هاتخرج يا عيسى هاتخرج

.....................................................................

"تسنيم بتدور على اى حد من الشله شافت ياسمينا واقفه لوحدها"

"هاى ياسمينا"

"هاى يا تسنيم عامله ايه"

"امنيحه وانتى"

"بخير الحمد لله "

"شو وين البقيه"

"لسه مش جم زمانهم جايين "

"انتى بتعرفى عيسى من زمان اكتير"

"اه عيسى دا عسل وطيب وحنين اوى "

"طب ليه من اول يوم صارلى هون عم حسه حزين "

"بسبب اهله يا تسنيم باباه مش كويس ودايما بتعامل معاهم وحش علشان هما محتاجينه علشان يكملوا تعليمهم "

"ايه هم عيشيتهم بسيطه "

"اه اوى بس هما مش فارق معاهم ودايما عينيهم مليانه ماشاء الله "

"ايه عم حس هيك رغم مابعرفهم غير من فتره بسيطه بس عم حسهم اكتير املاح"

"انتى عارفه يا تسنيم اللى مبسوط فعلا وبردوا بسيط اوى ودايما بيبان اقل مننا كلنا حاتم انسان بسيط متواضع مشكلته كلها عشقه للعربيات كل سنه عربيه جديده بس هوا كأنسان رائع"

"ايه اكتير عم حسه انسان متواضع اكتير ما كنت بعرف انه اكتير مبسوط هيك "

"لاء اوى اوى باباه رجل اعمال كبير اوى"

"تسنيم بسرحان" والله اكتير مبسوط هيك ايه هو اللى راح يريحنى من عذابى رح اخليه ايحبنى وهاد شئ مو صعب عنجد هو شاب وسيم اكتير ما بعرف عنجد بس هاد عيسى نظرته خطفتنى من اول يوم شوفته شو عم بفكر هاد شئ والحب شئ انا ما عم اقدر اعيش هالحياه البائسه اكتير عليه هيك رح حبك يا حاتم اكيد "

"ياسمينا" ايه روحتى فين

"شو ,معك, معك ما معك رقم حاتم يا ياسمينا اذا بدك"

"معايا اتفضلى اهو"

"بتشكرك اكتير "

.....................................................

"يوسف قاعد فى اوضته بيفكر فى امانى وصورتها فى ايده"

"ياترى يا امانى عامله ايه وحشتينى اوى يارب ريم تقدر تقنعك وتوافقى ترجعيلى انا تعبان اوى فى بعدى عنك بجد "

"لحظات ومسك تليفونه واتصل بريم"

"الو"

"ريم"الو ايوه يا يوسف"

"اذيك ياريم عملتى ايه مع امانى"

"ريم بصوت مخنوق" انسى امانى يا يوسف لان امانى خلاص نسيتك

"نسيتنى ازاى لاء هيا زعلانه منى بس ..بس قوليلها الناس كلها بتغلط يا ريم انا بحبها اوى ومقدرش استغنى عنها ابدا "

"ريم بخنقه" اقفل يا يوسف دلوقتى معلش ورايا محاضره

"ريم فى ايه يا ريم حاسس انك مخبيه حاجه"

"بعد اذنك يا يوسف معلش هابقى اكلمك انا سلام"

"يوسف بيقفل التليفون وبيقوم يلبس وينزل "

.....................................................................

"محمود بيكمل كلام مع نشوى وهما واقفين فى الطرقه"

"قولى كنتى عاوزه تقولى ايه"

"نشوى بدموع بنتى اللى اغتصبها ابوها وابنى شاف المنظر جاب سكينه وخبطه بيها"

"محمود" لا حول ولا قوة الا بالله دا بقى شئ متوقع خلاص مش مستغرب من حاجه بسمعها

"بالله عليك يابنى ساعدنى من غير ما تفضح بنتى ابوس ايدك"

"محمود" بعد اذنك ثوانى وجاى

.........................................

"محمود بيدور على احمد فى المستشفى"

...................................

...................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق