16‏/5‏/2013

الحياه بدون غلاف ... الحلقه ال 18



"الدكتور بيكمل كلامه لسميره وهى ماسكه ايد بنتها ودموعها ولونها المخطوف"

"انا اسف بس هى شكل جسمها اضعف من انه يستحمل الكيماوى هاننقلها على الاجهزه وربنا يستر "

"سميره بدموع" يعنى ايه بنتى هايحصلها ايه بنتى هاتموت

"الاعمار بيدى الله "

"بتبص لبنتها وبتعيط" ونعمه بالله يارب رحمتك بيا يارب"

..............................................................

"تصوير ظاهرى على الحياه من بره"

"فى نفس لحظة نقل امانى على جهاز المستشفى والام واقفه تبص عليها من باب العنايه الزجاج الخارجى "

"نفس اللحظه جمال بيدخل للسكرتيره الشقه وهو فى ايده اكياس كتير وداخل بيغنى "

................................................................

"عيسى نايم فى اوضته تليفونه بيرن"

"الو اذيك يا عماد..ايوه انا فى البيت ..تشرف ..ماشى مستنيك ..سلام"

"عيسى بيخرج من اوضته "

"جهاد خارجه من اوضتها بيتقابلو"

"ايه يا عيسى منمتش ليه"

"كنت لسه هنام عماد اتصل بيا جاى"

"اه طيب "

"انتى مش هتنزلى "

"لاء هالبس ونازله اهو "

"وبتردد" ولمياء هاتطلع

"لاء هاتعدى من تحت وهتأخر شويه رايحين نشترى حاجات لها"

"عيسى فاهم انها حاجات للخطوبه" وبضيق ماشى يا جهاد بس خليها توصلك لهنا تانى

"حاضر يلا انا هدخل البس"

"ماشى فين ماما "

"هتلاقيها فى اوضتها او فى المطبخ"

"ماشى"

....................................................................

"مؤمن بيتصل بيتصل بياسمينا مبتردش "

"قرر يبعتلها رساله" ياسمينا انا عارف ان خذلتك وطلعت غير اللى فى خيالك بس انا نفسى تعرفى ان مجرد قربى من جومانا عرفنى غلاوتك عندى عرفنى انتى ايه ليه ياريت تسمحيلى بس اتكلم معاكى نفسى اسمع صوتك يا ياسمينا حاسس انك وحشانى اوى وفى حاجات كتير محتاج احكيلك عليها وضغط ارسال"

....................................................................

"ياسمينا بتشوف المسج لقيتها بأسم مؤمن "

"قلبها زعلان وفى نفس الوقت نفسها تشوف محتوى الرساله "

"بس انا عاهدت نفسى انساك يا مؤمن وانسى مشاعرى ليك"

"بس الفضول هايموتنى انا اشوف عاوز يقول ايه وخلاص"

"فتحت الرساله اترسمت على وشها نظرة ولمعة الدموع وفى الاخر نظرة ابتسامه مكسوره"

"ياترى عاوز يقول ايه يعنى ...خلاص يا مؤمن الكلام بينا انتهى ربنا يسعدك ويسعدنى انا كمان فى بعدك عنى

......................................................................

"جمال بيدخل قاعد على السفره "

"بصوت عالى بيوصل للمطبخ" ايه لسه كتير على الاكل

"بصوت بنفس العلو" خلاص يا حبيبى حالا اهو

"تليفون جمال بيرن برقم سميره"

"دا وقتك بس رد بأنفعال" ايوه

"سميره بدموع" بنتك يا جمال الحق امانى

"مالها امانى"

"امانى فى اوضة العنايه بين الحياه والموت والدكتور معاها جوه انا لوحدى هاموت من الخوف تعالى "

"حاضر حاضر اقفلى"

"البنت بتيجى من المطبخ بصوت مدلع يلا يا حبيبى الاكل "

"جمال بيضيق وبيشاور بصابعه على بوءه بمعنى اسكتى "

"سميره انتى لسه معايا"

"سميره بخنقه" اه يلا لو فضيت تعالى وقفلت فى وشه

"جمال بعصبيه" مش شايفانى بتكلم لازم تتكلمى يعنى

"بخوف" والله مأخدت بالى معلش

"خلاص يلا يلا هامشى انا دلوقتى "

"ايه مش هتاكل طيب"

"لاء مش وقته خلينى اشوف ايه اللى حصل"

"طيب هاتيجى تانى "

"بيلبس هدومه وبيرد بسرحان" معرفش معرفش

.....................................................................

"جهاد بتنزل للمياء اللى قاعده جوه العربيه وبتبص على الباب"

"عماد بينزل من عربيته وبيقفل وبيدخل بيتقابل بجهاد"

"بفرحه" انسه جهاد اذيك

"اهلا بحضرتك"

"عيسى فوق"

"ايوه مستنيك"

"طيب حرتك خارجه فين "

"بأستغراب من السؤال " نعم

"اسف لو سؤالى ضايقك"

"بعد اذنك "

"اتفضلى "

"جهاد بتمشى بتفتح العربيه وبتقعد جمب لمياء وهى بتنفخ "

"عماد فضل بعينيه عليها لحد ما ركبت وفضوله معاه لحد ما شاف لمياء"

"لمياء " مالك يا بنتى شكلك زعلانه ليه كده

"عادى عالم تخنق كده"

"ماشى بس هاتحكيلى "

"وبنظرة حزن" مش لما اعرف حكايتك انتى الاول ايه

"انا كويسه خالص اهو ودورت العربيه وطلعوا بيها "

"جهاد شايفه لمياء متضايقه وبتسوق بأنفعال" لمياء انا مش هاتضغط عليكى تتكلمى انا معاكى

"ماشى يا جهاد لما احب اتكلم هاتكلم بس انا كويسه متقلقيش"

"ماشى "

.......................................................................................

"تسنيم وحاتم فى شقتهم وهيا لسه ناقصه كماليات بسيطه"

"ايه رأيك يا تسنيم"

"تسنيم بحزن اكتير بتجنن"

"مالك يا تسنيم شكلك زعلان ليه"

"ما بينى شئ "

"ليه متغيره وشكلك مش مبسوط كده"

"راح احكي الك شئ كان بدى احكيه لألك من اكتير "

"بأهتمام" ايه

"تسنيم بتبعد عنه وبوشها فى الارض" انا عم كنت بريدك فرصه  لالى ما كنت بحبك كنت شييفتك فرصه اكبيره لالى "

"حاتم مصددوم" ايه

"اسمعنى ماراح اقول لا تقاطعنى "

"اسمع ايه وانا اللى كنت فاكرك بتحبينى"

"انا عنجد حبيتك ..حبيت حبك لالى هلهفه اللى عم شوفها فى عيونك هالسعاده اللى عم اتحسسنى انك عنجد عم اتحبنى مشان هيك عم احكى هالحكى بدى ابدأ معك هالحياه وانا اكتير شفافه واكتير نقيه وبهلصراحه"

"ماشى يا تسنيم وانا علشان انتى فعلا صارحتينى هابدأ معاكى من جديد ومقدر الظروف اللى كنتى فيها واحده غيرك مكنتش قالت حاجه خالص ولا انا كنت هعرف"

"عنجد انت اكتير امنيح يا حاتم واكتير عم حبك اكتير اكتير"

"طيب فى حاجه تقوليها تانى يا تسنيم"

"تسنيم كل اللى جه على بالها كلام جمال والاتفاق اللى اتفق عليه..لاء لاء انا راح انحب بعض وما رح كرهو فينى راح انعيش هيك حياه اكتير حلوه وبيوه هاد راح ما خليه يدخل لهل بيت وانا عم صير وحدى راح اتجنبوا يارب بدى اقدر يارب خليك معى "

"ايه يا تسنيم سرحتى فى ايه "

"مافى حبيبى هاد كل شئ "

"ماشى يا تسنيم يلا شوفى ايه اللى ناقص فى الشقه نجيبه"

"هيك اكتير حلوه بيكفى انك معى "

"حبيبتى انتى اللى كفايه عليه بس ربنا يخليك الى "

"ويخليكى ليا"

....................................................................................

"جمال بيدخل يجرى على المستشفى فى ايه "

"سميره قاعده على كرسى وبتعيط"

"جمال بيكلمها" ايه فى ايه طمنينى فى ايه

"امانى وبتشاور على الاوضه"

"جمال بيجرى يشوف شاف اقسى منظر ممكن يتخيله بنته نايمه ووشها متغطى بملايه والدكتور جمبها"

"الدكتور بيخرج وجمال دموعه اخيرا نزلت" بنتى امانى فجأه كده

"الدكتور" حضرتك مين اول مره اشوفك

"انا والد امانى "

"اه انا اسف امانى ماتت نتيجه لسكته قلبيه وتقرير الوفاه مرض خبيث"

"ماتت امانى ماتت احسن قلب مات"

"الله يرحمها ربنا رحمها من العذاب اللى كانت لسه هاتشوفه وبنتك كانت مؤمنه "

"جمال بنظرة لسميره اللى قاعده بتعيط وبس " انا السبب

"الدكتور بيسيبه وبيمشى وبيفكر لسه جاى دلوقتى ابهات ايه دى الله يرحمنا

...................................................................

"جهاد نايمه على الشازلونج والدكتوره اقدامها"

"انا ايوه بكون مبسوطه اوى لما بفتكره وبفتكر نظراته"

"يعنى مش خايفه من الرجاله خلاص انه يبقوا زى بابا"

"لاء بابا دا حاله شاذه انا واثقه ان الحياه اجمل من انى افضل ابص لورا واعيط على اللى فات فيها

"انا كده عرفت انك اتحسنتى فعلا"

"انا جوايا مشاعر كتير مفرحانى لدرجه قررت انزل الجامعه واواجه الكل واكون احسن من اى حد عاوز يضايقنى "

"بس هاتقبلى سخافات كتير خايفه ترجعى تانى "

"لاء انا واثقه ان فعلا اقوى وبعدين لو قابلتنى مواقف احبطتنى انتى معايا وجمبى "

"اكيد"

.......................................................................

"لمياء قاعده فى العربيه تليفونها بيرن"

"الو ايوه يا حاتم ..انا مع جهاد عند الدكتوره..ماشى ..مش هتأخر ..فى حاجه...طيب سلام"

"لمياء بتبص على موبايلها اللى كل شويه ينور ويضلم"

"مسكته وردت بعد فتره طويله"

"اذيك يا محمود..ايوه انا كويسه..اه والله ...بره ..مع جهاد ما انت عارفها ..خلاص هاروح اهو زمانها نازله...ماشى لما اوصل هاكلمك ..ميرسى ..سلام"

"بتسيب التليفون من ايديها على تابلوه العربيه "

"وعينيها على الموبايل" انت طيب اوى يا محمود بس اعمل ايه فى قلبى بس"

.........................................................................

"عيسى وعماد فى الانتريه فى شقة عيسى "

"نشوى بتحط اقدامهم الشاى وبتمشى"

"ها يا عيسى ايه رأيك"

"بعد تفكير" انا معاك يا عماد

"عماد بتفاجئ" بجد

"اه بجد وهاقولك ليه "

......................................

......................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق