1‏/5‏/2013

الحياه بدون غلاف .. الحلقه الرابعه

"امانى بعد ما اخدوا نتيجه التحاليل والاشعه راحو للدكتور"

"الدكتور بيشوف الاشعه"

"امانى" خير يا دكتور

"سميره" طمنا لو سمحت

"الدكتور " انا اسف كان نفسى اطمنكوا فعلا بس الاشعه المقطعيه اكدت ان عندها ورم فى المخ متشعب لعينيها ومنخرها

"الام" انت بتقول ايه يا دكتور ورم ايه اكيد فى حاجه غلط

"الدكتور" انا عارف ان كلامى صعب بس مينفعش مقولش

"امانى" طيب والعلاج ايه يا دكتور

"الدكتور بأستغراب لهدوء امانى"

"الام بتقاطعهم" يعنى محتاجه عمليه ولا ايه بالظبط انا مش فهما حاجه

"الدكتور" هانبدأ بالاشعاع والكيماوى ونحاول نسيطر ان ميتشعبش لاماكن تانيه

"الام بدموع" كان مستخبلنا دا كله فين بس

"امانى بصبر" حرام يا ماما دا اختبار من ربنا وانا اد الاختبار ده

"الدكتور بأعجاب "والله يا بنتى انتى احسن من ناس كتير كبار وحالتهم اقل ويفضلوا يعيطوا ربنا بجد يزود ايمانك

...............................................................

"تسنيم بتتعرف على عيسى وجومانا ومؤمن بيقرب منهم "

"تسنيم" هاى اتشرفت بمكعرفتكم اكتير والله

"عيسى" انتى مش مصريه

"حاتم" سوريه ولسه محوله هنا

"عيسى اهلا بيكى

"تسنيم بنظرة اعجاب" تسلم اكتير

"جومان" نورتى مصر بعد اذنك

"مؤمن وهو بيقعد بتقوم جومانا بيقوم وراها" ايه مالك

"جومانا" مالى ما انا حلوه اهو

"مؤمن" متغيره ليه يا جومانا اتضايقتى ان بتكلم مع ياسمينا صح

"جومانا" وانا هاتضايق ليه انت حر

"مؤمن" خلاص يا جومانا انا اسف بس متزعليش منى

"جومانا" ماشى بس متعملش كده وتحرجنى كده اقدامهم تانى

"مؤمن" حاضر انا اسف بقى يلا تعالى نشرب اى حاجه

"يلا"

..........................................

"حاتم" يلا يا تسنيم اعرفك على مكان الشئون

"تسنيم وعينيها على عيسى" ما بعدك تيجى معنا

"عيسى" معلش اختى زمانها هاتخلص محاضرتها وهانمشى سوا

"تسنيم" ايه ربنا يخليكم البعض اتشرفت اكتير بحضرتك وان شاء الله بدى اتعرف على خيتك

"ان شاء الله"

"حاتم" يلا يا تسنيم مش تسمحيلى اقولك كده عادى

"تسنيم" ايه طبعا اكيد شو ما بدك بيصير ومعلش راح عذبك معى

" حاتم" ولا عذاب ولا حاجه تعبك راحه اتفضلى

"عيسى" فرصه سعيده يا تسنيم

"تسنيم" عن جد انا الاسعد الله معك

...........................................

"فى بيت جمال"

"سميره قاعده فى الصاله وجمبها جمال وموته نفسها من العياط"

"جمال وهوا وشه اصفر ومخضوض" بطلى بقى عياط كده

"سميره بصوت مخنوق وهادى" امانى هاتموت يا جمال بيقولك كيماوى واشعاع

"جمال بخوف وبيحاول يصدق نفسه" ناس كتير جالها المرض ده وبقت كويسه استبشرى خير

" اه يا بنتى دا انتى لسه فى عز شبابك حتى اللى كنتى بتحبيه ونفسك فيه مش طولتيه هاتموتى من قبل ما افرح بيكى ولا اشوف ولادك "

" ايه الندب دا بقى وبعدين ايه اللى نفسها فيه قصدك يوسف حتى لو ايه انا مش هاوافق عليه يا سميره"

"وهو انا عاوزاك توافق يعنى خلاص بنتى هاتموت وهاتريحك وتريح الناس كلها وتقهر قلبى عليها يارب انا اللى اموت ولا اتحرم منها ابدا "

"انا هاقوم واسيبك احسن اصل هاقول كلام يزعلك "

"ايوه اهرب وسيبنى فى همى ربنا يصبرنى يارب"

...............................................

"امانى فى اوضتها نايمه على سريرها وفى ايديها مرايه صغيره"

"بتبص على الحبايه اللى في عينيها"

"بقى انتى تعملى فيا كل دا بس اقولك لولا وجودك مكنتش عرفت ان انا جوه مخى الورم ده "

"يلا الحمد لله ربنا مبيعملش حاجه وحشه "

"سابت المرايه على الكوميدينو اللى جمبها وفتحت الدرج وطلعت اجنده"

"قامت اتعدلت على السرير وفتحتها على نصها وبتلمس الورده اللى نشفت وطبعت بريحتها على ورق الاجنده اتنهدت وافتكرت يوم ما يوسف ادهالها"

"فلاش باك"

"اتفضلى يا حبيبتى"

"الله يا يوسف حلوه اوى الورده دى بجد"

"انتى الاحلى منها يا حبيبتى امانى انا بحبك اوى "

"وانا كمان يا حبيبى وانت عارف "

"عارف بس خايف اوى يا امانى بسبب المشاكل اللى بين بابايا باباكى يفرقونا عن بعض"

"مفيش حاجه يا يوسف ممكن تفرقنا عن بعض الا الموت "

"امانى بترجع لواقعها "

"بدموع" انا قولتلك مافيش غير الموت هايفرقنا يا يوسف واهو الموت بيقرب انا عمرى ما حبيت غيرك فى حياتى يا يوسف ولو مت اكيد هاكون مبسوطه ان فى يوم حبيتك

........................................................

"يوسف رايح كليه هندسه بيتمنى بينه وبين نفسه يشوف امانى"

"بيتلفت شمال ويمين مش شايفها "

"راح للمكان اللى دايما بتقعد فيه هيا واصحابها "

"شاف ريم قاعده لوحدها"

"يوسف بيقرب منها" اذيك ياريم

"ريم بتتفاجئ" يوسف ايه اللى جابك

"يوسف" جاى اطمن على امانى بقت كويسه

"ايوه يا يوس بقت كويسه ..يوسف نصيحه انسى امانى لانها عمرها ما هاتفكر تكون ليك تانى

"مش قادر انساها يا ريم وياريت تساعدينى انها تسامحنى انا والله مقصدش المعنى اللى وصلها انا كنت مشلول مش عارف اعمل ايه اقدام عِند باباها دا "

"خلاص يا يوسف انا هاتكلم معاها متزعلش كده"

"والله يا ريم من يوم ما سابتنى وانا مش عارف انا عايش ازاى انا عايش ليها بس "

"خلاص يا يوسف قطعت قلبى ربنا يقدم اللى فيه الخير"

"الله يخليكى بجد يا ريم انتى ونعمه الصديقه "

..............................................................

"مؤمن ماشى هو وجومانا ايديهم متشابكه"

"مؤمن" هانتجوز امتى يا حبيبتى

"جومانا" لما نخلص وتتقدملى يا حبيبى

"الله انتى مش قولتى "

"بتقاطعه" اه انت صدقت ان ممكن اتجوزك عرفى

"وليه مصدقش ما انتى لو بتحبينى فعلا هاتوافقى واهو نبقى سوا اكتر احسن ما احنا بعيد عن بعض كده "

"لاء يا مؤمن الموضوع دا مالوش علاقه بالحب دا مبدأ وانا مقدرش اعمل كده"

"يبقى انتى مبتحبنيش دلوقتى عرفت غلاوتى عندك"

"يا مؤمن متعملش حدوته وخصام من لا شئ انا مستحيل اتجوز كده"

"خلاص يا جومانا براحتك اصلا عادى يعنى مش هاتفرق كتير "

"هيا بقت كده"

"ولا بقت ولا هاتكون خلاص انتى عرفتينى قمتى عندك كويس"

"جومانا بحزن" طيب متزعلش

"ومين قالك ان انا زعلان اصلا "

"شوف ردك دا مؤمن حبيبى "

"خلاص يا جومانا بقى يلا انا ماشى "

"لاء امشى يا مؤمن مع السلامه"

"جومانا واقفه مذهوله مؤمن اللى روحه فيها ماشى وسايبها ولا معبرها ولا حتى بس عليها "

"بتفكير" منك لله يا ياسمينا انتى السبب كان لازم تستفزينى وتخلينى اقول كده يعنى

"بس مش هاخليكى تنتصرى عليه يا انا يا انتى "

..................................................................

"عيسى وجهاد بيدخلو البيت بشويش"

"نشوى بتقابلهم" ايه يا ولاد اتأخرتوا كده ليه

"جهاد" والله يا ماما انا مكنتش عاوزه ارجع تانى ابدا

"عيسى بيضغط على ايد جهاد" محاضرتنا يا ماما اتأخرت معلش

"ولا يهمك يا حبيبى يلا ادخلو غيروا هدومكوا على ما احضرلكوا الغدا"

"عيسى " معلش يا ماما انا هادخل اغير ونازل تانى ورايا مشوار

"جهاد بتبصله بأستغراب" مشوار ايه ما انا معاك طول الطريق مجبتليش سيره

"مكنتش عاوز اقول بس انا مضطر" هاشوف شغل

"الام" شغل ايه وانت بتدرس

عيسى" معلش يا ماما لازم احاول اعمل اى قرش علشان ارحمكوا بسرعه من العيشه دى

"جهاد" والجامعه والمذاكره يا عيسى حرام مش هاتقدر

"جهاد" دا شغل عند محامى وهاكون سكرتير ومن الساعه 6 للساعه 11 بس

"نشوى" خلاص يابنى ربنا معاك بس بردوا مش هاتنزل غير لما تتغدى

"جهاد بخوف وبتفكر وانا هاعمل ايه وانت مش موجود يا عيسى انا مبقتش بحس بالامان ابدا بس انا فعلا افضل فى اوضتى طول فتره عدم وجودك ابدا وخلاص

"رشدى واقف ورا الباب بيسمع كلامهم "

......................................................

"لمياء فى اوضتها بتعيط من ساعة ما سمعت خبر تعب امانى "

"معقول يا امانى تموتى وتسيبينا لاء مش معقول ربنا يحرمنا منك"

"ليه يارب اشمعنى امانى اللى تتعب كده "

"استغفر الله العظيم سامحنى يارب مقصدش بس امانى طيبه اوى يارب اشفيها يارب يارب متحرمناش منها"

"بتخرج من اوضتها علشان تهون على امانى اللى مشفتهاش من ساعة ما سمعت الخبر "

"بتخرج شافت مامتها على نفس الكرسى ونفس الدموع اللى مبتقفش"

"بتدخل على امانى بعد ما خبطت "

"امانى من جوه اوضتها اتفضل"

"لمياء بتدخل تجرى على حضن امانى حبيبتى يا امانى بعد الشر عليكى"

"امانى بدموع "انا مش زعلانه يا لمياء متعمليش كده

"حاتم بيدخل الاوضه على امانى لاول مره من غير استأذان وعينيه كلها دموع"

"امانى انتى بجد بتموتى "

"امانى" ايه اللى انتوا بتعملوه ده والله انا كويسه وهاتعالج وهروء وحتى لو مت يعنى انا احسن من مين وبعدين انتوا بقى مش بدل ما تهونوا عليه تفضلوا تعيطوا كده

"حاتم" انا مش قادر اصدق يا امانى انتى اطيب واحده فينا ملكيش ابدا طلبات

"امانى" حرام كلامك دا يا حاتم اللى يريده هو اللى هايكون وانا راضيه بقضاء ربنا وانتوا كمان لازم تبقوا زيى ويلا بقى تعالو نصلى سوا

"لمياء بدموع" لازم تروءى يا امانى انا مقدرش اعيش من غيرك وبصوت كله قهر مقدرش يا امانى مقدرش

"امانى" حرام عليكى يا لمياء بدل ما تهونوا عليه تخلونى اعيط كده

"حاتم" اه خلاص يلا يا لمياء ويلا يا امانى نصلى جماعه

.............................................................

"رشدى قاعد على سريره وفى ايده ورقه وطلع من الدرج اللى جمبه كيس فى بودره بيضه وحطها على الورقه وشمها"

"بعد ما خلص بقى انتوا بترتبوا تسيبونى وتمشوا ماشى وانا هاعمل كل اللى عايزه قبل ما تمشوا"

"شويه والباب اتقفل عرف ان عيسى نزل خلاص اخد مفاتيح نشوى من جمبه وخباها"

"بصوت عالى انتى يا نشـــــــــوى "

"نشوى بتجرى بخوف " نعم نعم

"بتفكير" خدى هاتيلى علبة سجاير من تحت

"نشوى " حاضر بس مش لاقيه مفتاحى

"مش مهم انا هافتحلك يلا انزلى متقرفنيش"

"حاضر حاضر"

"نشوى بتنزل "

...........................................

"جهاد قاعده فى اوضتها بتذاكر"

"رشدى واقف بيحاول يفتح الباب مبيفتحش "

"جهاد مأخدتش بالها ان الاوكره بتتحرك"

"لحظات رجع بيها رشدى بيفكر ازاى يخرجها من غير ما يخبط عليها عارف ان لو خبط مش هاتفتحله"

.........................................

"جهاد قاعده فى اوضتها وسامعه جرس الباب بيضرب"

"فكرت تفتح ورجعت خافت تخرج من اوضتها ...ماما دلوقتى تفتح"

"رشدى واقف ايده على الجرس مستنى تخرج من اوضتها وعينه على الاوكره مبتتحركش"

"لحظات والاوكره اتحركت قفل الباب بسرعه وجرى استخبى فى الاوضه "

"جهاد بتخرج بتتلفت شمال ويمين وبتقول مين"

"رشدى بيهجم عليها من وراها وبيكتم صوتها بأيده"

.........................................

.........................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق