29‏/4‏/2013

الحياه بدون غلاف ...الحلقه الثالثه

الحلقه الثالثه
............

"جهاد بتصرج ورشدى هاجم عليها بتحاول تقاومه الحقونى حرام عليك يا بابا بتعمل ايه"

"نشوى بتخرج تجرى" بتعمل ايه يا مفترى فوق حرام عليك دى بنتك

عيسى بيخرج يجرى وبيهجم على رشدى يبعده عن جهاد" انت بتعمل ايه ابعد عنها وزقه بعيد "

"جهاد بدموع بتبص للكل" حرام عليك حرام اللى احنا فيه دا حرام عليك وبتجرى على اوضتها وبتقفل على نفسها بالمفتاح

"عيسى ماسك باباه بعصبيه"

"رشدى" انت ماسكنى كده ليه يا ابن ******شيل ايدك يا حيوان بدل ما امد ايدى عليك

"نشوى بدموع" سيبه يا عيسى وحياتى عندك سيبه متضيعش نفسك علشانه

"عيسى بينزل ايده من عليه بهدوء" انت مش هاتفوق بقى حرام عليك انت لسه عاوز ايه حصلت تهجم على جهاد منك لله

"رشدى بيضربه بالقلم" انت بتكلمنى ازاى كده يا ابن**** مش كفايه ان أنيك ومقعدك فى بيتى

"الام بتكتم بأيديها بوء عيسى" تعدمنى يا عيسى ادخل اوضتك والنبى ما ترد عليه

"عيسى بأستسلام لتوسلات والدته بيدخل اوضته ورشدى بيكمل زعيق "

" حرام عليك بقى حصلت انك تتحرش ببنتك انت عاوز ايه بس حرام عليك"

" انتى بتعلى صوتك عليه"

"نشوى حاسه ان طريقه الكلام راحت لمنوال ممكن يوصل لضربها تانى خافت وخصوصا ان عيسى موجود فى البيت " انا اسفه

"امشى يلا من اقدامى اعمليلى زفت شاى"  

"جهاد فى اوضتها بترتجف من خوفها ايه اللى بيحصل دا معقول اللى انا فيه دا بجد "

...................................................................

"فى بيت جمال"

"امانى قاعده اقدام المرايه وبتبص للحبايه اللى فى عينيها"

"معقول كل الاشعه والتحاليل دى علشان حبايه فى عينى يا ترى الدكتور شاكك فى ايه"

"لحظات وقطع تفكيرها رنة تليفونها"

"الو..اذيك يا ريم"

"ريم"الحمد لله المهم طمنينى عملتى ايه عند الدكتور"

"الحمد لله طلب اشعه وتحاليل وعملتهم وهاروح بكره اجيب النتيجه واروحله اعرف ايه اللى فيهم"

"ريم" ياه كل دا علشان حبايه

"اه انا كمان مستغربه بس عادى يعنى اكيد خير"

"ان شاء الله يا حبيبتى ربنا يطمنك ويطمنى عليكى "

"انا مش معترضه على اى حاجه ربنا عاوزها اكيد ربنا عارف الخير ليا فين "

"ياحبيبتى يا امانى اكيد عاوزلك كل خير ايه الدراما دى بقى"

"ولا دراما ولا حاجه صحيح انا نسيت اقولك "

"ها"

"انا شوفت يوسف النهارده"

"بجد واتكلمتى معاه"

"هاحكيلك اللى حصل"

.............................................

"عيسى فى اوضته بيقطع فى كتبه ودموعه بتنزل "

"ربنا ياخدك ونرتاح منك انت مستحيل تكون انسان "

"بيقعد وهو منهار مش قادر ينسى منظر جهاد وهيا بترتجف عاوز يخرجلها بس مش حابب يشوف باباه وهو قاعد فى الصاله"

"بيتصل بالموبايل"الو

................................

"جهاد فى اوضتها بتعيط تليفونها بيرن"

"بترد بدموع وصوت مكسور" الو

.................................

"عيسى اول ما سمع صوت جهاد قلبه وجعه عليها"

"انا اسف اوى يا جهاد "

"ليه يا عيسى بتتأسف وانت ذنبك ايه"

"لاء يا جهاد انا مش قادر احميكى لا انتى ولا ماما اللى كل تضرب وتتهان وساكته ومستحمله علشان الكام مليم اللى بيعيشونا دول"

"متزعلش يا عيسى انا خلاص مش هاخرج من اوضتى غير على الجامعه وانت دلوقت تخلص وتريحنا من العذاب دا"

"عيسى بتأثر" انا بجد اسف يا جهاد على الموقف اللى اتحطيتى فيه النهارده

"جهاد بدموع وصوت بيحاول يكون صلب" خلاص يا عيسى متحملش نفسك اكتر من طاقتها نصيبنا كده

......................................................................

"تانى يوم "

"جهاد بتخرج من اوضتها وهيا بتتلفت شمال ويمين شافت عيسى بيخرج من اوضته"

"خرجت تجرى ومسكت فى ايده يلا يا عيسى"

"عيسى بيبصلها ولامس فى ايدها رعشه وفى عينيها خوف السنين"

"عيسى بيضغط على ايديها" انا معاكى يا جهاد متخافيش يلا بينا

"نشوى"مش هاتفطروا يا ولاد

"عيسى بيروح يبوس مامته من جبينها" ماما اوعدك اثار الضرب اللى على وشك وجسمك هاعوضك عنهم كل فرح

"نشوى بدموع" انا مبحسش بأى وجع طول ما انت واختك اقدامى وكويسين

"جهاد بعتاب" ياريتك يا ماما ما كنتى خلفتينا لا انتى تشوفى الم بسببنا ولا احنا نجرب طعم اننا نخاف من ابونا اللى المفروض حمانا

"نشوى بدموع بتنزل على الخد" انا اللى غلطانه بس والله ابوكوا مكنش كده

"معلش يا ماما جهاد متقصدش"

"جهاد بدموع" انا فعلا مقصدش يا ماما سامحينى

"نشوى" مقدرش ازعل من الحق انا مقدرش انسى منظر امبارح منه لله بقى

"عيسى" يلا يا جهاد واحنا هانمشى يا ماما بعد اذنك

"نشوى" فى امان الله يا ولاد

.........................................................................

الكل فى الجامعه مجتمعين

"مؤمن" انا مخنوق اوى يا جماعه بصراحه

"حاتم" ليه مالك

"مؤمن" اللى اسمه نائل ماشى فى الجامعه بيتمخطر بنفسه ولا فارق معاه شهد واللى حصلها

"عيسى" دى واحده باعت نفسها بالرخيص عاوزه هو يزعل علشانها

"لمياء" انا اتصلت بيها بصراحه

"عيسى بأنفعال" وانتى تكلمى الاشكال دى ليه

"حاتم" فى ايه يا عم انت ما بالراحه

"لمياء فرحت لما حست ان عيسى خايف عليها" والله قولت اطمن بس عرفت ان مامتها منعتها من الخروج والموبايل كمان.. دول عملولى محضر لما اتصلت بيها على تليفون البيت لولا مامتها تعرفنى مكنتش عرفت اكلمها

"ياسمينا وعينيها على مؤمن وهو قاعد جمب جومانا وماسك ايديها" ما هو دا اللى تستحقه اصلا ازاى بنت توافق على حاجه زى كده

"جومانا" علشان حبته فعلا والحب يعمل اكتر من كده

"ياسمينا بتحدى" يا سلام يعنى انتى علشان بتحبى مؤمن تتجوزيه عرفى

"جومانا" انا ومؤمن نختلف يا ياسمينا هانم وبنبرة غيظ وبعدين عادى اعملها

"مؤمن بفرحه" بجد

"جومانا" ايوه بجد

"حاتم" على فكره طريقه الكلام دى وحشه ويلا يا لمياء انتى جهاد على محاضراتكو

"لمياء بتبص لعيسى"

"عيسى نظرته بتأيد كلام حاتم"

"لمياء" طيب يا جهاد يلا لما اعرف مالك النهارده كمان

"جهاد بحزن" العادى بتاعى

"عيسى بنظرة تحذير لجهاد" العادى ايه يا جوجو انتى كويسه صح

"جهاد فهمت ان عيسى مش عايزها تحكى اللى حصل" اه ما انا اقصد ان دا العادى ان كويسه

"لمياء بتبص للاتنين بعدم تصديق" ماشى يلا

"ياسمينا" يلا انا كمان هامشى

"مؤمن" لاء استنى يا ياسمينا عاوزك

"جومانا بضيق" عاوزها فى ايه

"مؤمن" عاوزها يعنى لازم تعرفى

"ياسمينا بفرحه من رده على جومانا "اتفضل يا مؤمن

"لاء تعالى بعيد هاسألك على حاجه"

"ياسمينا ومؤمن واقفين بعيد" وفى عين مراقباهم هاتموت وتعرف بيتكلموا فى ايه

"حاتم بفضول" فعلا يا جومانا انتى ممكن تتجوزى مؤمن عرفى

"جومانا" لاء طبعا بس كنت عاوزه اضايق ياسمينا

"حاتم" اه

"عيسى بيتدخل " على فكره غلط انك تتكلمى كده حتى لو تقصدى مجرد انك بتضايقى حد

"جومانا" يعنى مشوفتش طريقتها

"عيسى" كل انسان وليه اسلوب فى الكلام وانتى لقيتى اللى اقدامك غلط تعملى زيه ولا تعملى الصح ويتعلم منك انتى

"جومانا بضيق من طريقة كلام عيسى" خلاص يا عيسى بقى محصلش حاجه لكل ده

"حاتم" سيبك منها يا عيسى مش هاتفهم كده وعينه بتشوف بنوته ماشيه........يا لهوى ايه البت الجامده دى

"جومانا فين اه" على فكره مش جامده عاديه يعنى

"حاتم بيقوم" وانتى ايه فهمك اصلا

"عيسى" انت رايح فين يا مجنون

"لازم اتعرف"

"على جمب بعيد واقف مؤمن وياسمينا" مالك يا ياسمينا متغيره معايا ليه ومبترديش على اتصالاتى

"ياسمينا بحزن" علشان بالظبط اللى عملته دلوقتى

"مؤمن" ايه اللى انا عملته

"انك لما حبيت تسألنى مالى او اننا مبنكلمش خدتنى على جمب معندكش الجرأه تقول انك بتتكلم معايا اقدام جومانا"

"مؤمن" اه بس انتى عارفاها

"ياسمينا" اه وانت عارفنى لما تحب تتكلم معايا يبقى اقدامها قبل اى حد وبتسيبه وتمشى

"مؤمن" يا ياسمينا استنى بس

........................................................

"حاتم  بيقرب من البنت"

"البنت واقفه وشها احمر وواضح انها تايهه ومش عارفه حاجه

"حاتم بيقرب منها" اذيك

"البنت بأحراج ولهجه مش مصريه"لو سمحت بدى اذهب لشئون الطلبه هون

"حاتم" الله انتى لبنانيه

"البنت بحزن" لاء سوريه

"حاتم" اه انتى من اللى جم هنا خوف من بشار

"البنت" الله يلعنه تقصد هربانين الله ينتقم منه

"حاتم" انا اسف شكلى ضايقتك انا اسمى حاتم واعتبرينى اخوكى هنا

"البنت" وانا اسمى تسنيم وبتشكرك اكتير

"حاتم" لاء متشكرينش وبندم انه فكر يعاكسها انا بجد تحت امرك فى اى حاجه

"تسنيم" انا محوله هون وبدى اوصل للشئون حتى اخلص كل الورق المطلوب

"حاتم طيب تعالى اعرفك على اصدقائى " وهاروح معاكى

تسنيم" اوك بتشكرك اكتير رح عذبك معى "

"حاتم" مش قولتلك اخوكى هنا بلاش تقولى هاعذبك وتشكرينى تانى 

.......................................................

"امانى بعد ما اخدوا نتيجه التحاليل والاشعه راحو للدكتور"

"الدكتور بيشوف الاشعه"

"امانى" خير يا دكتور

"سميره" طمنا لو سمحت

"الدكتور " انا اسف كان نفسى اطمنكوا فعلا بس الاشعه المقطعيه اكدت ان عندها ورم فى المخ متشعب لعينيها ومنخرها

...............................................

...............................................


انا مش عارفه فى متابعه ولا لاء 
ولذلك قررت مكملش نزول القصص على المدونه لان مش بلاقى مشاركه هنا ....

  

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق