21‏/4‏/2013

حنينى اليك ... الجزء التانى

الجزء الثانى
............

"ميرنا فى اوضتها بتعيط وبطلع صوره ليها هيا وياسر وخالد ومى وعينيها على ياسر ودموعها بتنزل"

"كنا نفسنا نطلع الرحله فى الاجازه اكيد كنا هانبقى مبسوطين اوى يا ياسر يا ترى انت فين "

"هاعمل ايه انا دلوقتى فى العريس دا بس الاكيد مستحيل اوافق عليه هاكلم مى "

"ميرنا بصوت حزين ومكسور" اذيك يا مى

"مى" اذيك انتى يا ميرنا عامله ايه

"ميرنا"مش كويسه يا مى

"مى" ليه مالك

"ميرنا" اخويا عاوز يجوزنى

"مى بخضه" نعم

"بقولك جايبلى عريس والخطوبه الخميس الجاى "

"مى" بتهزرى هوا ايه اخوكى الحيوان دا "اسفه" بس بجد مستفز اوى

"انا تعبت اوى يا مى تعبت اوى بجد "

"مى" طيب ما توافقى يا ميرنا

"انتى يا مى اللى بتقولى كدا "

"ايوه يا ميرنا انا اللى بقول كدا انا خايفه عليكى انتى مينفعش تفضلى طول عمرك عايشه على وهم اسمه ياسر مينفعش"

"ميرنا" وهم خلاص يا مى ياسر بقى وهم

"مى" ايوه لما كلنا نوقف حياتنا علشان اختفى كدا كتير اوى حرام بجد

"ميرنا" مع السلامه يامى

.......................................

"مى بتبص للتليفون وبتعيط"

"انا تعبت من كل اللى حواليا بتقفلى فى وشى يا ميرنا الحق عليه ان خايفه عليكى "

"انا مخنوقه اوى هاقوم البس واخرج "

"مى خلصت لبسها شافت تليفونها ادى مسج"

"مى بدموع" وهيا بتقرأ الرساله وبترددها

"انتى استحاله تكونى مى اللى اعرفها ايه القسوه اللى بقت جواكى دى ليه بعدتى عنى كدا انا كنت بستنجد بيكى تطمنينى الله يسامحك"

"مى بتمسك التليفون وبتتصل بخالد وبدموع حكتله اللى حصل"

"خالد" بتقولى ايه ميرنا هاتتجوز

"مى" ايوه وفيها ايه يعنى مش تعيش حياتها احنا عارفين ياسر حى ولا ميت ولا راح فين اصلا

"خالد" مع السلامه يا مى

"مى" كل ما حد فيكوا يكلمنى يقولى مع السلامه علشان بتكلم بالمنطق

"خالد" اتضح ان مش انتى مى اللى حبيتها

"مى" ماشى يا خالد مع السلامه وعلى فكره انا كمان هاوافق على العريس اللى متقدملى وقررت اعيش انا كمان حياتى

"خالد بصدمه" عريس

"مى بحنين" ايوه

"خالد" وعندك استعداد تتجوزى غيرى يا مى

"مى" لاء يا خالد بس انتوا اللى قافلين على نفسكوا فى دايره ملهاش نهايه وممكن يكون ياسر اصلا مبقاش موجود

"خالد" لحد ما يظهرلى جثته وقتها بس هاحس انه مش موجود

..............................................................

"فى مكان اشبه بالسجن مظلم مخيف اصوات ناس كثيره تصرخ من الامها "

"رجل يرتدى ملابس ميرى " انطق يا ابن*****

"شاب معدوم العافيه جسمه تشقق من علامات التعذيب به "

"والله ما ليا دعوه بحاجه والله انا هنا ظلم حرام عليك "

"بردوا يا محسن مش هاتعترف"

"يا فندم انا اسمى ياسر ليه مش عاوز تصدقنى والله انا ياسر"

"بالكرباك" ياسر ماشى يا ياسر والله ما هاتشوف نور الشارع بعينيك غير لما تقول انك محسن

"ياسر بألم وصراخ " اه اه اه اه

"هاتقول ولا وحشتك الكهربا"

"ياسر" حرام عليك ..حرام عليــــــــــــك اهـ اهـ

............................................................

"خالد واقف اقدام المرايه بيشوف لبسه البدله حلوه ولا لاء"

"الام" زى القمر يا حبيبى ربنا معاك

"خالد" الله يخليكى يا ماما

"الام" ما كنت جيت معاك

"خالد" لاء يا امى لما يوافقوا ان شاء الله

"الام" ربنا يوفقك

...............................................

"خالد قاعد فى انتريه "

"خالد" انا مش عاوز منكوا اى حاجه انا متكفل بكل حاجه مش عاوزها غير بشنطة هدومها

"باسل" بس هيا متقدملها عريس

"خالد" انا هادفع مهر 30 الف ومش عاوز اى حاجه دول هديتى لميرنا

"باسل بفرحه انه هياخد الفلوس" خلاص اتفقنا بس انت قولت بشنطة هدومها مترجعش تانى تقول فين المهر اللى دفعته ومجبتوش حاجه

"خالد" دا وعد حضرتك

"ميرنا فى غرفتها عينيها مليانه دموع مش مصدقه كل اللى بيحصل حواليها حاسه انها فى كابوس مظلم

"خالد" ممكن اتكلم مع العروسه زى الاصول

"باسل للام والاب اللى مجبرين يسمعوا كلام ابنهم العاق وميقدروش يناقشوه"

"باسل" يلا يا ماما اندهيلها

"الام بتبص للاب وهز راسه بالايجاب بمنتهى الحزن"

.......................................................

"ميرنا قاعده اقدام خالد وهيا حزينه والدموع بتنزل تدريجى على خدودها"

"خالد بيحاول يتكلم بس دموع ميرنا مسكتاه" انا اسف يا ميرنا

"ميرنا" على ايه انك خنت مى ولا خنتنى ولا خنت ياسر

"خالد" انا بعمل كدا علشان ياسر

"ميرنا" مش فهما هاتتجوزنى علشان ياسر يا سلام منتهى الوفاء

"خالد" انا لما عرفت ان متقدملك عريس قررت اتقدم علشان احافظ عليكى لوقت ظهور ياسر

"ميرنا بدموع" ومفكرتش فى مى اللى ممكن تموت فيها انت كدا بتنهى عليها

"خالد" مى اختارت اللى تتجوزه يا ميرنا خلاص متفكريش فى حد غير انك تبقى انتى مبسوطه وبس

"ميرنا" وانا مقدرش اسعد مفسى على حساب غيرى

"خالد" وانا اسف يا ميرنا انتى وانا هانتجوز الخميس الجاى بدل ما كان خطوبتك هيكون كتب كتابنا انا وانتى

"خالد بيقف " مع السلامه

"ميرنا فى مكانها عينيها وشها مليان دموع ايه الكابوس اللى انا فيه دا ارحمنى يارب "


...............................................................

"يوم الخميس بعد كتب الكتاب"

"ميرنا قاعده حزينه"

"خالد بيسلم على كل الموجودين وبيمشى "

"مى بتدخل لميرنا وهيا فاكره انها الخطوبه اللى ميرنا قالتلها عليها ورايحه تكون جمبها"

"ميرنا اول ما بتشوف مى بتقف مصدومه خايفه دموع كتير بتنهمر من عينينها ببتسابق للنزول"

"مى مش فهما ايه حالة ميرنا دى بس ترجمتها شوق لياسر وحزنها انها هاتكون لغيره"

"مى بتجرى على ميرنا تحضنها"

"ميرنا بتبعد" انا مستاهلش اكون صديقه ليكى سامحينى يا مى سامحينى

"مى مش قادره تستوعب" فيه ايه وليه بتقولى كدا

"ميرنا" انا اتجوزت خالد يا مى اتجوزته

"مى بصدمه اتجوزتى مين"

"ميرنا " سامحينى الضغوط حواليا اقوى منى سامحينى

"مى بتخرج من بيت ميرنا وهيا بتجرى ودموعها مغرقه وشها وقلبها مكسور "

.....................................................

"ياسر فى المعتقل فى اوضه ضلمه كل لحظات يترمى مايه علشان ميعرفوش يناموا على الارض "

"مختار" استنى يا ياسر جروحك النهارده كتيره اوى

"ياسر" بقالنا اكتر من شهرين بنضرب يا مختار خلاص مبقتش حاسس

"مختار بيضغط على جرح فى ضهر ياسر"

"ياسر" ااااااااه

"مختار" عرفت انك لسه بتحس

"ياسر" انا تعبت اوى يا مختار نفسى اعرف انا هنا ليه

"مختار" ههههههه بطل السؤال دا بقى محدش بيعرف هوا هنا ليه

"ياسر" يعنى مش هاشوف امى واخواتى تانى خلاص خلاص ميرنا انساهم

"مختار" انت ونصيبك استحملت العذاب وحبوا يخرجوك هاتخرج مت قبل كده خلاص هاتبقى كلب ومات

"ياسر" فعلا كلب ومات وافتكر يوم ما ضعف وقال لميرنا يا حبيبتى

"فلاش باك"

"ياسر بحب" بعد الشى عليكى يا حبيبتى ليه بتقولى كدا

"ميرنا استوقفتها حبيبتى" انت قولت ايه يا ياسر

"ياسر بخبث" قولت ايه فى ايه

"ميرنا بوش احمر سعيد" قولت حبيبتى

"ياسر بندم " ما انتى اختى حبيبتى اكيد

"ميرنا بحزن " اختك وبصت بعيد تدارى حزنها

"ياسر" اه لو تعرفى انتى عندى ايه يا ميرنا بس للاسف عمرك ما تبقى ليا

"ياسر بتفكير" انتى حبيبتى ياريتنى يا ميرنا اصارحك واشيل نظرة الحزن اللى اترسمت على وشك دى انتى فاكره ان انا مش حاسس بيكى دا انا هاموت عليكى

"ياسر بيرجع للواقع" احلامى كانت كبيره اوى يا مختار

"مختار" ان شاء الله تحققها لو ربنا اراد تخرج من هنا حى

................................................................

"مى نايمه على السرير بتبكى بحرقه بتدخلها مامتها جرى"

"الام" مالك يا بنتى ايه اللى حصل

"مى" اكتر اتنين بحبهم فى حياتى خانونى يا ماما خانونى

"الام" انا مش فهما حاجه خالص اهدى وفهمينى

"مى" انا موافقه على العريس يا ماما

"الام" بس هو كان عند عمتك من شويه وقولنالهم انك مش موافقه خلاص

"مى" حتى دا خلاص مشى

"الام" فهمينى مالك وايه اللى غير رأيك فى ساعتين كدا

"ميرنا وخالد اتجوزوا يا ماما اتجوزوا وزاد عياطها انا هااموت من النار اللى فى قلبى

...................................................................

"خالد واقف لميرنا اقدام الكوافير"

"ميرنا بتخرج منكسره حزينه "

"الاتنين فى العربيه"

"خالد"عاوز يتكلم بس مش لاقى كلام ممكن يتقال فى ظروف زى دى

"ميرنا دموعها بدأت تنزل تدريجيا لما تخيلت ان ممكن يكون دا ياسر "

"الاتنين فى الاستديو صورهم حزينه باهته "

"باسل بيودعهم الف مبروك ولو ان كان نفسى فى قاعه بقى وفرح واعزم اصحابى ونفرح"

"خالد بيسلم بجفاء" مع السلامه

"الام والاب بيسلموا على ميرنا ودموعهم بتنزل "احنا اسفين يا بنتى مقدرناش نربى اخوكى ربنا يسامحه

"خالد بيسلم عليهم فى امان الله يا ولد وولدتى لو تسمحولى "

"الاب بحزن" اكيد يا بنى خلى بالك منها احنا مدرناش نجبلها حقها بس ربنا على المفترى

"خالد" ميرنا خلاص بقت حره تعمل اللى هيا عاوزاه

"ميرنا بتبص لخالد نظره حاقده" حره

"خالد" هاثبتلك يا ميرنا ان انا مش بتاع كلام

...........................................
...........................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق