9‏/4‏/2013

خفايا القلوب... الحلقه السادسه

اسماء بتكلم هيا وسحر ايه يا سحر كنتى بتعملى ايه مع طنط

"سحر" مستغربه من سؤالها اشمعنى يعنى

"اسماء " عادى اخوكى والله مستغرب وقالى اسألك عمو كان عاوزك فى ايه قلق عليكى بس

"سحر" لاء قوليله ميقلقش كان بيطمن عليه انا وولادى وبيشوفنى محتاجه حاجه

"اسماء" والله طيب ربنا يخليه لينا عمو حنية الدنيا فيه

"سحر" اه بابا ربنا يخليه بس انا طمنته قولتله اخواتى الرجاله مش مخلينى عاوزه حاجه

"اسماء بابتسامه" اه ما انتى حبيبتنا كلنا والله

"سحر" اه يا حبيبتى عارفه والله دا انا حتى قولتله ان كان منى ولا اسماء اطيب من بعض وما يتخيروش عن بعض

"اسماء" ربنا يخليكى يا سحر انتى اللى عسل وطيبه ربنا يبارك فيكى وبتقوم تقف هاطلع انا بقى زمان مراد قلقان وسها زمانها صحيت

"سحر" لاء والنبى خليكى شويه

"اسماء" لاء معلش والله هانزل تانى والله يا حبيبتى وبتفتح الباب لقت شروق لسه ها تخبط

"سحر" ادخلى يا شروق نورتى يا حبيبتى

"اسماء" اذيك يا شروق كدا الباب فى الباب ومش بشوفك خالص كدا

"شروق" بأحراج معلش يا طنط مش بحب اقلقكوا انا عارفه ان سها دايما نايمه

"اسماء" نايمه ايه دى مبتنيمنيش ابدا مين اللى قالك كدا

"شروق بأحراج" معلش يا طنط اصل الشقه اقدامنا وانا مش بسمعها بس

"اسماء" اه لاء يا حبيبتى دى تعبانى خالص ابقى اسمعى كويس يلا اسيبكوا انا سلام

.............................................................

شروق بتقرب من السفره وبتمسك ضهر كرسى ايه الست الغريبه دى

"سحر" معلش يا شروق هيا شكلها خافت من الحسد بس

"شروق" حسد ايه ايه الست دى انا هاحسدها على ايه يعنى يا طنط

"سحر" معلش يا شروق هدى اعصابك بقى هيا غيرانه علشان شافتك نازله ليا هاروح اندهلك يحى علشان الدرس واعملكوا حاجه تشربوها

"شروق" ماشى يا طنط

.........................................................

اسماء داخله شقتها بتنفخ وبتشيل طرحتها ترميها على الكونسول

"مراد" سمع صوت قفل الباب بيجرى عليها ها عملتى ايه

"اسماء" ولا حاجه اصل اختك الحويطه بلفتنى فى الكلام مكاااااااااره اوى ياخرابى منها

"مراد" انتى متضايقه كدا ليه زعلتك

"اسماء" لاء بس اختك وولادها بيحسدوا فينا

"مراد" سحر ازاى قالتلك ايه خلاكى تقولى كدا

"اسماء" اصبر بس مش سحر خالص روح اقفل شباك المسقط شكلهم بيتصنطوا علينا

"مراد" بيروح وبيقفل الشباك ها قولى مين

"اسماء" بغل اختك اللى قدامنا

"مراد" صباح مالها

"اسماء" اه فى غيرها قاعدين على سيرتى انا وبنتى ال ايه بنتها شروق تقولى اصل سها بنتك مبتعيطش ابدا

"مراد" دى بتهزر معاكى

"اسماء"مراد متفرسنيش

"مراد" حاضر انا هاقوم اجهز علشان نازل الشغل يلا حضريلى الغدا 

...........................................................

يحى قاعد على السفره وشروق اقدامه

"يحى" فرحان اوى للقرب اللى بينه وبين شروق كل شويه يبص فى عينيها 

"شروق " عينيها كل ما ترفع عينيها وتشوف يحى بيبوصلها تحس ان قلبها هايقف

"يحى" ها يا شروق فهمتى ؟؟

"شروق"ها اه طلعت ماده لذيذه اوى الحمد لله والبركه فيك

"يحى" ربنا يخليكى ولو محتاجه فيها حاجه تانى ابقى قوليلى

"شروق" حاضر

"يحى " ماشى وفضلوا الاتنين لا شروق بتاخد حاجتها وبتمشى ولا يحى يقوم ويسيبها كل اللى بيعملوه نظرات طويله صامته بس حامله اجمل معانى

"سحر" بتدخل عليهم ها يا ولاد ساكتين ليه خلصتوا

"شروق" بأحراج اه يا خالتو انا طالعه بعد اذنكوا

.............................................................

"سحر" وهبه ومعاهم ادهم فى محل الاجهزه الكهربائيه

"ادهم" لاء يا طنط التلاجه دى غاليه اوى ناخد دى

"سحر" مافيش حاجه تغلى عليكوا يا حبيبى لو سمحت  ها ناخد دى عجباكى يا هبه

"هبه" حلوه اوى يا ماما ربنا يخليكى ليا

"الشاب" طيب اتفضلوا عند صاحب المعرض المكتب فى الاوضه دى

"ادهم " و"هبه" بيدخلوا بيقفلهم صاحب المعرض يسلم عليهم وبتدخل سحر بعدهم بتلفت انتباهه

"الكل بيقعد وبيجى الشاب بالفاتوره اتفضل يا عاصم بيه"

"عاصم" عينه على سحر ماشى هات 3 حاجه سقعه

"الشاب" حاضر يا فندم

"سحر" لاء متشكرين احنا عاوزين ندفع ونمشى بس

"عاصم بود" هوا حضرتك اخت مين فيهم

"سحر" بخجل انا مامة العروسه

"عاصم" ايه دا بجد لاء مش معقول ربنا يحميكى

"هبه" اه ماما وعينيها على ادهم اللى واضح عليه الضيق

"ادهم" مش يلا يا حاج اتأخرنا

"عاصم" حاضر بس فين والد العروسه مش المفروض يكون معاكو

"هبه  بعفويه بابا متوفى "

"ادهم"  بضيق وحضرتك عاوزوا فى ايه ممكن تخلص الفاتوره وتمشى

"سحر" يلا يا حاج معلش اتأخرنا

"عاصم" طيب هيا كانت 4000 بس انا هاعملكوا خصم

"هبه" ميرسى لحضرتك

"ادهم" يعنى كام علشان نمشى

"عاصم " انت من ساعة ما دخلت يا عريس مش العريس بردوا

"ادهم على اخره " اه

"عاصم" وانت عاوز تمشى

"ادهم " لاء احنا بس عاوزين نرجع بدرى

"عاصم" خلاص ماشى المبلغ" 3800 بس تعزمونى على الفرح

"ادهم" بيقف بعد دفع الفلوس ان شاء الله يلا يا جماعه

"سحر" بعد ما خرجوا من المحل دا راجل كلامه كتير اوى

"ادهم" بجد بجد مستفز انا مسكت نفسى بالعافيه

"هبه" انا شايفه انه مقلش حاجه عادى يعنى

"ادهم" ياريت تسكتى يا هبه انتى ليه بتردى عليه بابا ميت وبابا عايش

"هبه" ليه انا كدا غلطانه

"سحر" اهدوا يا ولاد

"ادهم" انا هادى يا طنط بس عاوز هبه تبقى زى حضرتك كلامها يكون بسيط

"هبه" حاضر يا ادهم انا اسفه

"سحر" خلاص يا ولاد متضيعوش فرحتكوا وانزلوا احجزوا النادى بقى احنا كدا خلصنا كل حاجه يعتبر

"ادهم" يعنى خلاص يا طنط مش محتاجه وقت انا كنت بأخر فى تجهيز الشقه علشان مش اربك او اورط حضرتك

"سحر" يا حبيبى لاء ربنا يحميك انا خلصت كل حاجه ولو حاجه ناقصه قولى وانا اجبها

"ادهم" لاء يا طنط كتر خيرك كفايه حضرتك جبتى اجهزه غاليه وشيك اوى

"سحر" واله كان نفسى اجبلكوا احسن

"سحر" وادهم" و"هبه" فى العربيه ووراهم عربية الاجهزه ووراهم عربيه تانيه فيها عين بتراقبهم

....................................................................

منى بتقدم لاشرف الشاى وهوا قاعد فى المكتب وبيقرأ فى كتاب حطت الشاى على المكتب وقعدت اقدامه

"اشرف" شكرا يا منى

"منى" العفو يا حبيبى

"اشرف رجع بعينيه تانى للكتاب"

"منى" بتفرك فى ايديها متردده تتكلم ولا لاء حسمت امرها واتكلمت

اشرف ممكن يا حبيبى اقولك على حاجه

"اشرف" بيقفل الكتاب بعد ما لم الصفحه اتفضلى يا حبيبتى

"منى" انا كنت بكلم ماما وقالتلى واحده زرعت طفلين وربنا كتب لواحد فيهم الحياة ومعاها دلوقتى

"اشرف" وبعدين

"منى" انا كنت عاوزه يعنى

"اشرف" يعنى انتى ترضى تدخلى فى حكم ربنا افرضى ربنا مش رايد يكون ليننا اطفال احنا نتدخل فى حكمته

"منى" بس انا نفسى اكون ام وانت اكيد نفسك تبقى اب عارفه انك بتكلم من ورا قلبك وصلابتك دى وراها حزن كبير

"اشرف" انا الحمد لله راضى بقضاء الله وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم ...وبعدين انا عندى اكفل طفل يتيم احسن

"منى" بس

"اشرف" دا اللى عندى يا منى فكرى لو حابه نكفل طفل ربنا رزقنا بغيره يبقى الحمد لله مرزقناش نحمد ربنا اننا هاندخل بسببه الجنه وهانسمع كلمة بابا وماما منه

"منى" حاضر يا اشرف اسأل بابا وماما تحت وانا هافكر لانهم حقهم يقبلوا او يرفضوا وانت لو حابب تتجوز وتجيب ابن من نسلك انا مش معترضه ولا زعلانه وهما لو طلبوا منك كدا حقهم ومحدش يقدر يلومهم

"اشرف" بطلى الكلام دا بقى يا منى انا قولتلك قبل كدا وحلفت عليكى انك لو قلتى كلمه من دول ما هاكلمك 3 ايام وعلشان حلفانى انا مش هاتكلم معاكى 3 ايام وانتى عارفه مش بستغنى عنك دقيقه بس علشان تعرفى ان كلمتى مش هارجع فيها ومتكلميش فى كلام من دا تانى

"منى" خلاص يا اشرف انا اسفه بس متخاصمنيش

"اشرف" انتهت يا منى 3 ايام من نفسك متكلميش معايا فيهم

"منى بأستسلام" حاضر

.........................................................................

"سحر" وصلت لبيت ادهم نزلوا الاجهزه وطلعوها على الشقه وركبوا تانى مع ادهم يوصلهم البيت

"ادهم"ايه رأيك فى الوان الحيطان يا طنط

"سحر" جميله اوى يا ادهم ما شاء الله ولا السقف حكايه ما شاء الله المطبخ بقى معاده يركب بكره هانزل اشوف بتاع الستاير خلص ولا ايه وننضف بقى الشقه وننصب الاوض وتبقى جاهزه على الفرش والتنجيد

"هبه" ان شاء الله

"ادهم" وصلهم لحد البيت وسابهم ومشى

"نفس العربيه وقفت وجواها نفس العيون الملاحقه ليهم وعرفت البيت ورجعت تانى "

..........................................................................

فات اسبوع لميس داخله بيتها بعد ما اخدت الاجازه الاسبوعيه

"لميس" بتدخل على باباها جرى بابا حبيبى وحشتنى

"الاب" وانتى يا حبيبتى اوى ربنا يبارك فيكى وتبقى اكبر دكتوره

"ساميه" بتمصمص شفايفها دكتوره دى هاتبقى حتة بياعه فى صيدليه

"لميس" بأبتسامه اه يا طنط فعلا معلش بابا بس فرحان بلقب صيدله

"ساميه" اه ربنا يفرحه يا ختى

"لميس بتجرى على شنطتها تفتحها شوفتى يا طنط جبتلك ايه معايا "

"ساميه" بفرحه ايه

"لميس" بطلع شال شيك اوى ايه رأيك فى دا جبته لحضرتك ومصرفتش طول الاسبوع

"ساميه" بتحطه على دراعتها والله عندى ماكنش فيه لزوم ليه تعبتى نفسك بس

"الاب" شوفتى يا ساميه لميس بتحبك ازاى

"ساميه" ما انا كمان بحبها اوى هوا فى زى لميس

"لميس" وانا يا طنط عاوزاكى بقى ترتاحى بكره وبعده فى اجازتى انا اللى هاطبخ وانضف البيت

"ساميه" ايه الهنا دا بجد

"لميس" اه يا طنط حضرتك بتتعبى معايا ومع اخواتى جدا

"ساميه" اصيله يا لميس بيطمر فيكى

.....................................................

تليفون بيت كمال بيرن

"سميحه" رد يا ابو اشرف ايدى مش فاضيه

"كمال" ايوه مين

"المتصل " انا واحد متعرفوش بس كنت عاوز اجى لحضرتك البيت عاوزك فى موضوع خاص

"كمال" تشرف وتنور بس ممكن اتشرف بالاسم

"المتصل" ....

.....................
.....................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق