9‏/4‏/2013

خفايا القلوب ... الحلقه التاسعه

صباح" اسف ايه شباب قليل الادب يخبطوا فى البنات ويعملوا نفسهم مش واخدين بالهم

"الشاب" انا اسف والله يا طنط مش قصدى

"خلود" باحراج خلاص خلاص يا ماما

"الشاب بفرحه انا اسف والله مكنتش اقصد مش انتى البنت بتاعت المحطه "

"خلود" بخجل اه

"صباح" ما تفهمونى فيه ايه

"خلود"بتعتذر للشاب وبتاخد مامتها وبتمشى

"الشاب" واقف يبص عليهم وهما ماشيين

"صباح" ها قولى فى ايه ومين دا ومحطة ايه اللى بيقول عليها فهمينى

"خلود" انتى قلقانه كدا ليه يا ماما بس انا هاقولك دا شاب كان دافع عنى وانا نازله من المحطه وكان فى شباب بيضايقونى وانا سبته ومشيت من غير ما اشكره حتى وانتى النهارده هزقتيه حظه وحش معايا اوى

"صباح"بتقف لاء يبقى لازم اشكره يادى الاحراج بس هوا فين بس

"خلود"شكله مشى يا ماما

"صباح" بتبص لبعيد لاء هناك اهو وبيبصلنا

"خلود"  فعلا بيبصلنا

"صباح" بتشاور ليه

"بيقرب منهم ايوه حضرتك وعينه على خلود بأبتسامه ساحره"

"خلود بعينيها عليه وبكسوف من ابتسامته بتنزل بوشها فى الارض"

"صباح" معلش يا بنى عاملتك وحش خلود حكتلى على اللى عملته معاها يوم المحطه متشكرين اوى يا بنى

"العفو يا طنط بس حضرتك ممكن تقوليلى خالد

"خلود" بترفع عينيها ليه مندهشه على تشابه الاسماء

"صباح" متشكرين يا بنى بعد اذنك يلا يا خلود

"خالد" بأبتسامه وبيهمس خلــــــود

"خلود" سمعته وهوا بيهمس بأسمها قلبها دق بسرعه وشها احمر اكتر توترت مشيت مع مامتها وعينيها بتهرب منه

..........................................................

يحى راجع من الشغل حس بهدوء غريب فى البيت

صوته بيعلى مامـــــــــــــــا

"سحر" بصوت هافت انا نايمه يا يحى معلش حبيبى خلى هبه تجهزلك العشا انا مرهقه وعاوزه انام شويه

"يحى" بيفتح النور مالك يا ماما

"سحر " نايمه ومدياله ضهرها تعبانه بس يا حبيبى وعاوزه انام شويه

"يحى" تقومى اوديكى لدكتور يا ماما

"سحر: لاء يا حبيبى متقلقش كدا انا كويسه هانام بس شويه صغيرين واقوم ابقى كويسه

"يحى" ماشى يا ماما بعد اذنك

..................................................................

"سميحه" قاعده فى الانتريه ايدها على خدها ليه يا حاج اتكلمت كدا مع سحر

"كمال" خايف عليها اوى يا سميحه خايف اسيبها لوحدها فى الدنيا دى

"سميحه" بس مكنتش تبقى قاسى اوى كدا معاها حرام عليك زعلتها

"كمال" هيا اللى تعبه نفسها وتعبانا معاها فيها ايه لما توافق تتجوز وتعيش مرتاحه على الاقل ها تلاقى اللى تتسند عليه بعد كدا

"سميحه" هوا بصراحه عاصم دا ميتعيبش بس انت كسرت بخاطرها اوى وكلامك كان قاسى

"كمال" بفوقها بس ولادها كل واحد ها يبقى فى بيت هبه وخلاص هاتتجوز ويحى كمان مبقاش صغير وهيا محتاجه ونس ليها مش تشحتهم يسألوا عليها

"سميحه" والله مقدره كلامك وحساه جدا بس صعبت عليه وهيا بتعيط اوى يا ابو اشرف والله

"تليفون البيت بيرن"

"كمال" الو

"عبد العزيز" بابا اذيك يا حبيبى عامل ايه

"كمال" عبد العزيز ابنى اذيك يا حبيبى

"عبد العزيز" اذيك يا بابا عامل ايه وحشتنى اوى

"كمال" وانت يا بنى ربنا يرجعك بالسلامه اذيك وازى مراتك وولادك

"سميحه" ادهونى ادهونى يا كمال وحشنى اوى

"عبد العزيز" الحمد لله يا بابا كلنا بخير الحمد لله

"سميحه" اذيك يا عبده يا حبيبى عامل ايه هاتيجى امتى بقى يا بنى وبدموع وحشتنى اوى نفسى اشوفك قبل ما اموت

"عبد العزيز" بعد الشر عليكى يا ماما والله نازل كمان شهرين ان شاء الله

"سميحه" يعنى اول السنه زى ما قولت برضوا

"عبد العزيز" ان شاء الله يا ماما ...ماما انجى عاوزه تكلمك

"سميحه" هاتها

"انجى" اذيك يا ماما عامله ايه

"سميحه" الحمد لله يا حبيبتى وحشتونى بس

"انجى" خلاص يا ماما نازلين اهو بس قوليلى بقى عاوزه ايه انزل اجيبه ليكى

"سميحه" عاوزاكو انتوا وولادكوا بس

"انجى " ربنا يخليكى يا ماما واحنا كمان يا ماما والله عاوزين نشوفك ووحشتينا

............................................................

"سحر" نايمه على السرير دموعها نازله بتفتكر كلام باباها ودموعها تنزل اكتر

فلاش باك

"كمال" انا قولتلك كل اللى قاله واللى حصل

"سميحه" بصراحه يا بنتى انا حسيت من كلامه ان ربنا بيعوضك

"سحر" وانا مش قابله كلام فى حاجه زى كدا انت ازاى يا بابا مش طردته

"كمال" وهاتفضلى لحد كدا لامتى انا وولدتك مش هانعيشلك طول العمر

"سحر" ربنا يديكوا طولة العمر يا بابابس انا مشتكتش وعايشه ومبسوطه بنفسى كدا

"كمال" مبسوطه بنفسك ازاى وانت اخوكى بيجى يديكى العيديه ومستنيها ولا انه مبيسألش فيكى ابدا واخواتك الباقيين لو سألوا عليكى يوم مش هايسألوا التانى

"سحر" وانا يا بابا مش مستنيه حد ولا عاوزه سؤال من حد ربنا يخليلى ولادى

"كمال" ولادك اول ناس ها ينسوكى بشاغلهم وسعيهم ورا بيتهم ولقمة عيشهم يا بنتى افهمى كلامى

"سحر" بدموع ايه يا بابا الهجوم دا حرام عليك ليه مهاجمنى كدا انا عملتلك ايه لكل دا

"كمال" يا بنتى عاوزك تفوقى وتعرفى مصلحتك بقى

"سحر" وانا يا بابا لو هاموت لوحدى مش هاتجوز بعد محمد

"كمال" انتى متخديش قرار دلوقتى اطلعى شقتك واقعدى فيها وفكرى براجتك انا هاستنى قرارك بعد تفكير بعقل

"سحر" انا مش كحتاجه افكر

"كمال" متجاهل لكلامها انا هاقوم اصلى العشا اتأخرت

"سميحه " معلش يا بنتى متزعليش من والدك خايف عليكى

"سحر" بترجع للواقع وبتاخد صورة محمد من على الكوميدينو وبتحطها فى حضنها ودموع صامته

............................................................

"هبه" بتشيل الاكل من على السفره بعد ما اكلت هيا ويحى

"يحى" انا قلقان على ماما دخلت تنام بدرى اوى كدا

"هبه" يمكن مرهقه فعلا يا يحى متقلقش بس

"يحى" ماما شكلها زعلان من حاجه يا هبه انا متأكد

"هبه" زعلانه من ايه بس

"يحى" تعالى ندخلها ونعرف مالها

"هبه" ماشى يلا بينا

..............................................................

"اشرف" قاعد فى المكتبه بيدور على كتاب قاعد يدورعليه

"منى"اشرف انت  بتدور على ايه

"اشرف" كتاب مش لاقيه كنت بقرأ فيه امبارح

"منى" بتشيل كتاب من على المكتب هوا دا

"اشرف" بيتلفت لها اه هوا شكرا

"منى" مالك يا اشرف انت زعلان من حاجه

"اشرف" لاء هازعل ليه وبتقولى كدا ليه

"منى" مش عارفه يا اشرف بس انت غريب اوى من ساعة ما الراجل دا مشى

"اشرف" بيتهيقلك بس

"منى" طيب احنا بقالنا اسبوع متكلمين فى موضوع كفالة طفل وانت قولتلى فكرى ومسألتنيش ع رأيي ايه

"اشرف"انا سايبك تاخدى وقتك بس

"منى" ما انا فكرت وقررت ان فعلا محتاجه احس ان ام ودا هايكون احسن من اى ابن كفايه هادخل بيه الجنه

"اشرف" طيب خلاص وانا كمان هاقول للحاج والحاجه واقولك هانروح الدار امتى 

"منى" ماشى
....................................................

"يحى" و"هبه " قاعدين على طرف السرير ماما قومى مالك

"سحر" انا كويسه يا ولاد اهو وبتقوم تقعد

"هبه" ايه دا يا ماما عينكى ورمه خالص ليه كدا

"يحى"انتى معيطه

"سحر" شويه بس

"هبه" ايه يا ماما بس اللى حصل

"سحر" هاحكيلكوا ياولاد كل اللى حصل ..........................بس ولحد دلوقتى مش متخيله ازاى بابا يهاجمنى كدا

"هبه" خايف عليكى يا ماما دا من  حبه فيكى والله

"يحى" اسكتى يا هبه ثوانى ماما حضرتك اللى مزعلك دلوقتى كلام جدو علشان زعلك ولا تفكيرك ان كلامه صح وخايفه الفرصه دى تضيع من ايدك ولا من خوفك تكونى اضعف من وعدك لبابا

"سحر" انت مش واثق فيا يا يحى

"يحى" ماما والله مش مسألة ثقه اصل كل سؤال من دووول وليه اجابه محدده

"هبه" يا ماما متزعليش واسكت يا يحى انتى فعلا يا ماما لو عاوزه  تتجوزى دا من حقك واحنا مش هانزعل

"يحى" ...........

"سحر" لاء انا مستحيــــــــــــــــل هاتجوز دا قرار عمرى ماهرجع فيه لحد اخر نفس فيا انتوا بس كفايه عليه

"يحى" و" هبه" بيدخولوا حضن سحر ربنا يخليكى لينا يا ماما

..........................................................

فاتت فتره عاصم عرف ان طلبه مرفوض نهائياً

خلود بتتمنى تشوف خالد مره تانيه مش قادره تنسى عينيه ونظراته ليها

"مروان رجع مصر وفاتح مامته وباباه فى خطوبته ومرحبين بمبدأ الخطوبه مش بالعروسه نفسها

"لميس بتهرب من ساميه بسفرها الاسكندريه لجامعتها ووجودها مع خلود اسعد وقت بتقضيه

"ايه كل ما تشوف حب يحى وشروق بيزيد قلبها بيوجعها وحاسه انها ملهاش راغبه فى البقاء على حياتها لانها من غير يحى ملهاش طعم

"سحر مش قادره تنسى كلام باباها اد ايه جرحها انه فكرها بأنها لوحدها وهاتحتاج لحد جمبها ومش هاتلاقى

"هبه وادهم خلصوا الشقه واقفه على الستاير فقط وفرش السجاد والاتنين سعادتهم بتغنى عن اى كلام ممكن يتقال 

...........................................................

سحر ماشيه فى الوكاله اللى على اول شارعهم  كل الناس شكلهم مريب نظراتهم ليها مش مريحه

اتنين ستات واقفين جمب بعض شوفتى الست ولا باين عليها حاجه

"الست التانيه " طيب بتروحله امتى يا ختى واهلها مش بيعرفوا انها بتغيب معاه اوى كدا

"الست الاولى" هاتلقيهم ياختى علرفين وبيدارو عليها

"الست التانيه" لاء لاء حرام يا شيخه دووول ناس طيبين عمرنا ما سمعنا منهم حاجه وحشه

"الست الاولى" ويعنى هيا اللى كان باين عليها دى كنا بنقول عليها ملاك

"سحر" حاسه بوشوشة الناس بس مش قادره تفهم فى ايه

"منال جارتها بتعدى من جمبها اذيك يا منال

"منال" بضيق اذيك يا سحر معلش مش هاعرف اسلم عليكى عندى برد

"سحر" الف سلامه عليكى عامله ايه

"منال" كويسه الحمد لله وانتى ؟؟

"سحر" كويسه الحمد لله وازى ولادك

"منال" بتبوص حواليها معلش انا هامشى اصل زمان رفيق جاى

"سحر" وفيها ايه لما يجى اسلم عليه

"منال" لاء اصلى متأخره يلا سلام وسابتها ومشيت من قبل الرد عليها

"سحر" فى ايه هيا كلمتنى كدا ليه والناس بتبصلى كدا ليه

......................................
......................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق