27‏/4‏/2013

الحياه بدون غلاف ... الحلقه الاولى

"سيده وعلى وشها اثار لعلامات ضرب على وشها "

"بصوت عالى يلا يا جهاد وانت يا عيسى الفطار جاهز "

"جهاد واقفه اقدام المرايه بتعدل الطرحه "اوف الشعر بيخرج بردوا من الطرحه اعمل ايه وبتبص على طرحه سودا جمبها ايوه هالبس دى تحت الطرحه تمسكها علشان الطرحه متتزحلقش تانى "

"عيسى بيخرج لمامته وهوا بيعين موبايله ومحفظته فى جيبه"

"على تربيزه صغيره فى الصاله الفطار بيروح عيسى وبيقعد"

"الام خارجه من المطبخ بالشاى"

"جهاد" خارجه من اوضتها وبتقفل فى شنطتها وبتفاجئ ايه اللى فى وشك دا يا ماما

"عيسى بصلها ورجع كمل فطاره فى أسى بدون اى رد فعل"

"الام" انا كويسه متقلقيش

"الاب فى اوضته صوته طالع لبره" كح كح انتى يا زفته فين الفطار

"عيسى اول ما سمع صوت الاب قام من مكانه يمشى"

"الام فى خوف" الفطار جاهز

"جهاد بدموع" يارب توب علينا من العيشه دى بقى

"الام" وطى صوتك ليسمعك يا بنتى ويلا قومى روحى كليتك

"جهاد قامت بسرعه قبل ما تشوف رشدى "

........................................................

"فى بيت جمال الكل على تربيزه السفره"

"حاتم" ايه يا بابا فين العربيه الجديده بتاعت السنه دى

"لمياء"ايه دا واشمعنى انت يعنى يا عيسى انا مغيرتش عربيتى من سنتين

"الام" السنه دى مافيش تغيير عربيات "

"امانى" ماما بعد اذك انا عينى طلعلى فيها حبايه شوفيها

"الام" حبايه من ايه دى بليل نكشف عليها

"جمال" بعد الشر عليكى يا امانى يا حبيبتى قومى اخدك واديكى اكبر مستشفى

"الام" لاء هاوديها لدكتور بليل متقلقش انت يا جمال

"جمال وهو بيقوم من على السفره" وامانى الوحيده اللى هايتغير عربيتها لانها مطلبتش تغيرها من 3 سنين

"امانى"لا يا بابا معلش انا اصلا بكون محرجه وانا راكبه عربيه غاليه واصدقائى مش بيكونوا لاقيين حق المواصلات او يشتروا سندوتشات

"سمير" انتى قلبك طيب اوى يا امانى انا فرحانه ان خلفت بنت زيك مش الاتنين دول وعينيها على لمياء وحاتم

"حاتم " لاء انا اتأخرت يدوب اجرى انا على محاضرتى

"لمياء بتشيل ورقها" استنانى ربنا يخليكى يا أمانى للغلابه

............................................................

"فى الجامعه وتحديداً فى مبنى زراعه"

"مجتمع مجموعة من الشباب والبنات"

"حاتم" ايه يا عم عيسى مالك زعلان على الصبح ليه كدا

"لمياء" ما جهاد كمان شكلها زعلان

"جهاد" يا جماعه مافيش حاجه متكبروش الموضوع

"عيسى" انا كويس الحمد لله ويلا يا جهاد انتى ولمياء على تجاره هاتتأخروا

"لمياء" لاء محاضرتنا لسه ربع ساعه قولوا بقى مالكوا ما احنا مش هانسيبكوا كده

"حاتم" انت بتوه ياكبير ماشى على راحتك

"جهاد" انتوا مكبرين الموضوع على فكره واحنا كويسين ويلا يا لمياء على نوصل لجامعتنا وبعدين نقعد مره من نفسنا فى المدرج اقدام

"لمياء وعينيها على عيسى" ماشى ماشى يلا مش عاوزين حاجه

"عيسى" هانستناكوا بقى فى الرست على الساعه 2 كدا يكون مؤمن وجومانا وياسمينا خلصوا هما كمان

"جهاد" ماشى يلا سلام

.................................................................

"امانى فى كليتها كليه هندسه بنوته محبوبه من الكل"

"ريم" ايه يا امانى اتأخرتى ليه

"امانى لابسه نضاره شمس" طالعلى حبايه فى عينيه تعبانى اوى يا ريم

"ريم" اه يا فافى حبايه وعامله عليها كل دا

"امانى " انتى متعرفيش عملالى صداع ازاى لولا بجد المشروع اللى محتاج نسلمه مكنتش حضرة

"ريم" واهون عليكى تسيبينى لوحدى

"امانى" ما انا لو مكنتش جيت كنت قولتلك والله تغيبى انتى كمان

"ريم" خلاص يلا نحضر نسلم المشروع وطيرى على البيت ترتاحى

"امانى" ماشى يا حبيبتى يلا بينا

.....................................................................

"جهاد ولمياء" فى المدرج قاعدين اقدام"

"لمياء فاتحه كشكولها بترسم فيه مش منتبها للدكتور ولا للى بيشرحه"

"جهاد بتبص عليها وهيا بترسم بسرحان "

"مالك يا لمياء"

"لمياء"مافيش

"لاء فيكى حاجه انا مش عارفاكى يعنى"

"الدكتور" الصووووووووت

"لمياء بهمس" هاقولك لما نخلص المحاضره بقى

"جهاد بهمس" ماشى

..........................................

"جومانا ومؤمن قاعدين سوا فى المحاضره "

"مؤمن بيرسملها قلب جوه الكشكول وعليه حرفها وحرفه وتحت القلب بحبك"

"المحاضره بتخلص"

"جومانا" يلا يا حبيبى انا محضرالك مفجأه حلوه اوى

"مؤمن"انتى احلى مفاجئه ليا

"جومانا" يا حبيبى وانت كمان بس هاتتبسط بجد

"مؤمن" طيب فين

"جومانا" لاء مش هنا لما نبقى لوحدنا

"مؤمن" ماشى يلا بينا نخرج بره

...........................................

"كل الاصحاب متجمعين فى المكان المخصص ليهم"

****************************

"ياسمينا" عينيها على مؤمن وجومانا وهما بيضحكوا سوا

"مؤمن بفرحه شوفتوا يا جماعه الدبله دى مش واخدين بالكو انها منوره ايدى"

"عيسى" الله جميله يا مؤمن يلا يا عم على البركه عقبال الخطوبه بجد

"ياسمينا دموع فى عينيها"

"حاتم" يا سيدى الله يسهلو عقبالى بقى نفسى احب يا جدعان

"جومانا " الله بقى يا جماعه هاتحسدونا

"لمياء بحزن" عقبالك يا عيسى

"عيسى بتجاهل لتلميحها" شكرا

"جهاد" تعالى يا لمياء عاوزاكى

"ياسمينا" خدونى معاكو انا كمان عاوزاكو

"جهاد وياسمينا ولمياء بيبعدوا "

"جهاد" مالك يا ياسمينا فى ايه

"ياسمينا" انا خلاص بجد مبقتش قادره اشوفهم سوا يا جهاد كل يوم بتضحك عليه اكتر وهو زى العبيط مصدقها

"جهاد" لاء يا سمسم انتى غيرانه عليه لكن احنا مدخلناش جوه قلب جومانا يا حبيبتى علشان نعرف هيا بتحبه فعلا ولا لاء

"لمياء" كبرى بقى يا سمسم وانسيه علشان متتعبيش هو بيحبها ومش شايف غيرها وهى كويسه ولا لاء فا ليه مش لينا ومش هايصدق غير لما يحصل بينهم مواقف تخليه يشوف دا

"ياسمينا" يعنى بقيت انا اللى وحشه دلوقتى وغيرانه

"جهاد" والله مقصدش متزعليش بس خايفه عليكى انتى مش شايفه نظراتك ليه عامله ازاى

"ياسمينا" ما هو كل ما تضايقه يكلمنى يحكيلى وكمان لما بيكونوا مبسوطين انا بجد تعبت من كتر ما بسمع كلامه عليها

"لمياء" خلاص يا سمسم مترديش عليه وقوليله مش عاوزه اعرف عنكوا حاجه بأسلوب حلو ومتعلقيش نفسك بيه اكتر بقى حرام

"ياسمينا" ماشى هاحاول بس انا اللى بكون هاموت واتكلم معاه بيوحشنى اوى صوته

"جهاد" لاء بقى يا ياسمينا انتى اللى حابه تتعبى نفسك

"خلاص خلاص هاروح اشترى كنز وانتوا اتكلموا اجيبلكوا معايا"

"لمياء" لاء شكرا مش عاوزه

"جهاد" ولا انا شكرا

........................................

"عيسى" عينيه متابعه لجهاد ولمياء وهما واقفين بعيد وبيتنهد

"حاتم" ايه يا عم مش هاتقول ايه اللى مضايقك بردوا

"عيسى" هو فيه غيره

"حاتم" باباك بردوا عامل ايه جديد

"عيسى" ماما يا حاتم وشها كله ضرب انا خلاص بجد مش قادر اشوف منظرها كدا نفسى اخدها هيا وجهاد وابعد بيهم عنه

"حاتم" ويهون عليك

"عيسى" زى ما احنا هونا عليه بشربه السم اللى بيشربه دا وكمان مبيبطلش ضرب فى امى بجد انا كرهت حياتى بسببه

"حاتم" معلش يا عيسى بس باباك وانت رافض ان اساعدك

"عيسى" بردوا يا حاتم بجد انت بتخلينى اندم لما بحكيلك

"حاتم"خلاص يا عم خلاص بس روء بقى وبكره تخلص وتبقى مهندس زراعى اد الدنيا

"عيسى" هه دا على اساس ان الشغل مستنينى

"حاتم" انت مأزمها ليه بس انت معايا فى الشركه بتاعت بابا ما انت عارف ان دخلتها بس علشان الشغل واكون متخصص وانت معايا مش محتاجه كلام يعنى

"عيسى" ربنا يسهل يا حاتم

"حاتم" خلاص بقى روء

"عيسى" ولما اروء دلوقتى ايه هايتغير ما انا هرجع البيت وهاشوفه تانى واشوف امى وقلبى يتقطع ان مش قادر ادافع عنها واحوش الظلم دا

"حاتم" خلاص بقى يا عيسى كل حاجه هاتتصلح بقى متقلقش

"عيسى" يارب

.............................................................

"جهاد" ايه يا لمياء مالك

"لمياء" عيسى يا جهاد

"جهاد" ماله

لمياء" هايحس امتى بالحب اللى جوايه ليه يا جهاد

"جهاد" حب جواكى لمين لعيسى

"لمياء" ايوه يعنى هايكون مين انا من يوم ما داخلنا الجامعه وانا مش شايفه غيره اقدامى هو وبس

"جهاد" وليه مقولتليش قبل كده يا لمياء

"لمياء" ادينى قلت ايه هايتغير يعنى

"جهاد" مافيش حاجه هاتتغير لان عيسى عمره ما هايفكر فى جواز دلوقتى كل اللى شاغل تفكيره ازاى يبعدنا عن بابا وكمان لاحظى الفرق بينا وبينكوا يا لمياء

"لمياء" خلاص يا جهاد خلاص

"جهاد" عرفتى ايه هايتغير انك انتى اللى لازم تتغيرى وتنسى عيسى لانكوا مستحيل تبقوا لبعض

"لمياء" خلاص يا جهاد ياريتنى ما اتكلمت معاكى

"جهاد" الحقيقه دايما بتزعل

"لمياء" خلاص يا جهاد هاروح اقعد معاهم

"جهاد" ماشى
................................................

"امانى بتخرج من الجامعه بتقع وبيغمى عليها"

"شاب بيجرى يلحقها"

"حارس امن الجامعه ومجموعة شباب بيجروا عليها"

"الحارس للشباب وهو بيشلها" انت تعرفها ؟

............................
............................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق