9‏/4‏/2013

خفايا القلوب .. الحلقه ال 16

"تانى يوم فى فيلا عاصم بعد ليل طويل على سحر بتفتح الباب بهدوء وبتشوف فى حد "

"سمعت صوت بتحبه اوى "

"نزلت بسرعه"

"شافتهم اقدامها"

"يحى قاعد منطوى بيرد بصعوبه وهبه بتحاول تتكلم بتلقائيه وبتهزر مع عاصم "

"سحر بتنزلهم بفرحه وصلت عندهم صوت يحى وهبه بقى اقرب ليها دخلتلهم "

"يحى بيقف لما شاف مامته جريت عليه اخدته فى حضنها يا حبيبى وحشتنى اوى "

"يحى محرج من عاصم ومرفعش ايده يحضن مامته "

"سحر سعيده مش مصدقه انه فى حضنها سابته وحضنت هبه اللى جريت على سحر اول ما نزلت "

"عاصم واقف يبص عليهم وقلبه حن اوى عليهم صعب عليه الشوق اللى حسه من ليلة واحده بعد"

"سحر" بتحاوط ولادها الاتنين بدراعتها جيتوا ازاى يا حبيبى وايه المفاجئه الحلوه دى

"يحى وهبه بيبصوا لبعض بأستغراب " جينا ازاى

"عاصم" انا عملتها مفاجئه ليكوا كلكوا وقولت ياريت نقضى النهارده سوا لو دا ميضيقكوش

"سحر بنظرة شكر " ونظره ممزوجه لعاصم ابتسامه خفيفه

.............................................................

"سامى مع مراته وولاده فى المستشفى ال 2 نايمين على سراير جمب بعض وزيزى بنته فى العنايه  فى مستشفى حكومى وشهم يعتبر مشوه "

"الدكتور بعد الكشف" احنا اتجاوزنا مرحلة الخطر الحمد لله بس ياريت تنقلهم مستشفى احسن لانهم محتاجين علاج احسن من هنا هنا مش هاتلاقوا العنايه المطلوبه "

"سامى متربط وكل حته فيه ورمه وبيتكلم بصعوبه" بس المستشفى الخاص غاليه اجبلهم منين بس

"الدكتور" انا بقولك المفيد بعد اذنك

"سامى" بيروح على فوزيه اصابتها خفيفه ومدركه اكتر من بناتها ايه اللى حصل يا فوزيه

"فوزيه بتبكى" بنتك مياده جت تشتكى من جوزها وانا كنت بحضر الغدا سيبت اللى فى ايدى وروحت اقعد معاها على الباب بره ودا من ساتر ربنا بينا زيزى يا حبيبتى اللى كانت نايمه ومره واحده حاجه انفجرت ومحستش بنفسى غير وانا هنا

"سامى " يا خربيت الاهمال على بنتك دى هيا وجوزها دى زيزى اتشوهت خالص ياريتها كانت ماتت احسن من انها هاتعيش كدا

"فوزيه" يا بنتى ودموعها بتنزل انت السبب ربنا انتقم منك فينا منك لله

"سامى بهمجيه" انتى اتجننتى يا بنت ********

...........................................................

"منى قاعده جمب اشرف على السرير زمانك مرهق اوى يا حبيبى"

"اشرف" لاء مش مرهق اد ما مبسوط ان بجد ضربت الحيوان سامى دا

"منى" ربنا يروء بالك يا حبيبى يارب

"اشرف" ربنا يخليكى ليا يا منى انتى بنت اصول فعلا

"منى" ربنا يخليك ليا يا حبيبى بس انا عندى خبر عرفته من فتره ومكسوفه اقوله

"اشرف" ايه هوا وليه مكسوفه؟؟

"منى" اصل انا يعنى

"اشرف" ها قلقتينى

.............................................................

اسماء واقفه على الباب بتمنع مراد من النزول

"مراد" ابعدى علشان ممدش ايدى عليكى

"اسماء بأستغراب انت اتغيرت كدا ليه وليه اسلوبك بقى وحش معايا اوى كدا انا عملتلك ايه مش كفايا استحملت فضايحكوا "

"مراد" بيزوقها وبيوقعها على الارض وليه مستحمله فضيحنا ممكن تروحى عند اهلك فى ستين داهيه

"صباح بتخرج على الصوت ومراد بيطلع يجرى فى ايه"

اسماء بصوت عالى اخوكوا المحترم وقعنى على الارض

"مراد" بيهجم على اسماء علشان يضربها بيلحقه اشرف انت اتجننت

"مراد" سبنى انا عقلت دى انسانه ناكره للجميل مبيطمرش فيها حاجه قليلة الاصل

"صباح" عيب كدا يا مراد كلامك دا ليها جوه عيب كدا

"مراد" وهيا تعرف العيب

"اسماء" قامت وقفت وهيا بتسمع بذهول كلام مراد فى حقها

"صباح" دخله جوه يا اشرف يكلموا جوه عيب الكلام دا الناس تسمعنا

"اسماء" لاء ما انا مش قاعداله فيها يكمل بهدبه فيا مش كفايه استحملت ولسه هاتكمل وقفت

"مراد" كملى مستحمله ايه اقولك انا فضايحكوا وامشى موطيه راسى فى الارض دى خلتينى اشرب انا بقيت بشم يا اشرف

"اشرف" بذهول انت بتقول ايه

"مراد " بقولك اللى بنت الناس الشرفا وصلتنى ليه انا ضيعت نفسى وندمان خلاص ضعت

"اشرف " اهدى يا مراد انا معاك وهاعالجك وبحزم وانتى ادخلى واقفلى على نفسك لسه ليا قاعده معاكى

"اسماء" مين دى اللى ليك قاعده معاها انا فى بيت اهلى لما اخوك يفوق يبقى يجى يبوس رجلى ومش هارجعله

"اشرف" انتى فعلا قليلة الادب

"مراد" سيبونى عليها

"صباح" يادى الفضايح ايه اللى حصلنا بس

....................................................

"عاصم قاعد هو و هبه ويحى وسحر فى المطبخ قررت تدخل وتعمل العصير اللى ولادها بيحبوه من ايدها موبايل هبه كل شويه يرن تشوف المتصل وتكتم الصوت وترجع تقعد معاهم"

"عاصم ملاحظ توتر هبه وفرحة سحر وانكسار يحى حتى فى ردوده"

"عاصم" هوا انا ممكن اطلب منكم طلب صغير معلش

"هبه ويحى مع بعض" اتفضل

"عاصم" انا زى ما انتوا شايفين عايش لوحدى وحيد يعنى وماليش حد ممكن تيجوا تعيشوا معانا انا بجد عمرى ما اتبسط زى النهارده

"يحى" مش هاقدر اسيب بيتنا وبيت بابا الله يرحمه لو هبه موافقه دى حاجه ترجعلها

"هبه" تفكيرها اكتر فى الرنات قفلت تليفونها خالص وركزت معاهم

"يحى" بفضول ها يا هبه رأيك ايه

"هبه" باحراج والله انا نفسى اكون مع ماما وبس دا كل اللى يهمنى هنا هناك مش هاتفرق ومش هيا هتيجى لينا كل يوم ويوم يا عمو تقعد معانا

"عاصم" طبعا ولو تحبوا كل يوم كمان انا مش هاقولها لاء انتوا اولى بيها منى بس علشان خاطرى فكروا فى كلامى ووافقوا تيجوا تعيشوا معانا

"يحى" ان شاء الله

"سحر بتدخل مرتبكه وهيا بتقدم العصير لعاصم ايديهم تلامست"

"عاصم" ارتبك اكتر اخد كوبايته بسرعه وبيحاول يحد من توتره

"هبه" بعينيها عليهم لفت نظرها ان مامتها لسه بنفس اللبس اللى خرجت بيه امبارح

"يحى" بياخد من مامته العصير وبيحس انه مش مرتاح ..احنا قعدنا كتير هانمشى بقى معلش يا ماما بعد اذن حضرتك

"سحر" بس انا لسه ملحقتش اقعد معاكو

"عاصم" والله ما هاتمشوا احنا هانقضى اليوم كله سوا وبلغت الطباخ يعمل حسابكوا فى الغدا ولا انت يا يحى مش حابب تتغدى معايا

"يحى باحراج من تهذيب عاصم وحنيته" خلاص حاضر

"هبه فرحت انها هاتقعد مع مامتها "

"سحر بتخطف نظرات استغراب على امتنان لعاصم"

"عاصم بيبص ليحى وهبه بسعاده "

...............................................................

"صباح قاعده فى شقتها بتعيط فى ايه يارب ايه اللى بيحصلنا دا اخويا بيشم"

"سيد بيقوم من النوم وبيخرج لصباح اللى مسحت دموعها بسرعه قبل ما يشوفها "

سيد بيقعد جمبها وها بيتاوب ايه فى ايه مين اللى كان يزعق جامد كدا "

"صباح" دى مشكله صغيره بين اسماء ومراد

"سيد" يلا ربنا يهدى ايه السبب

"صباح" ها لاء معرفش يا ما بيحصل يا سيد يعنى

"اه على رأيك ربنا يهديهم يارب"

..................................................................

"اشرف مع مراد فى الانتريه انت اللى قولته دا بجد انت فعلا بتشرب"

"مراد" للاسف يا اشرف بشرب انسانه كلها عيوب وانا كنت غبى ماشى وراها زى الاعمى

"اشرف" سيبك منها دلوقتى انا لازم اوديك اكشف عليك اعرف وصلت لاى مرحله

"مراد" بجد ها تكشف عليه يا اشرف ومش ها تسبنى

"اشرف" انت بتسأل انت اخويا يا بنى وبحبك ومهما يحصل مقدرش استغنى عنك ابدا

"مراد" بينزل وشه فى الارض من كسوفه مش قادر يرد على اشرف

................................................................

"بعد يوم طويل اتبسط اوى عاصم بدفء العيله اللى حسه"

"يحى" احنا هانمشى الوقت اتأخر يلا يا هبه هاتى حاجتك

"هبه بحزن" حاضر

"سحر" ما تخليكوا كمان شويه وبسط لعاصم خافت تضايقه

"عاصم" بتأكيد لكلامها والله لتناموا معانا النهارده

"يحى" معلش مش هاينفع والله مش عاملين حسابنا

"سحر" ليه بس يا يحى الاوض هنا كتير وهانفرح اوى بوجودكوا معانا

"عاصم" ايوه وهبه هاتنام مع مامتها وانت عاوز تنام يا يحى فى اى اوضه براحتك عاوز تنام معايا وندردش لحد الصبح اللى تشوفه

"هبه بفرحة هتنام مع سحر والنبى يا يحى نقعد النهارده بس"

"يحى اوقدام توسلات هبه اضطر يوافق"

"سحر نفسها تشكر عاصم بس مش عارفه تشكره على ايه ولا ايه "

"عاصم" والله انا مبسوط اوى بوجودكوا معايا ربنا يسعدكوا زى ما اسعدتونى

.......................................................................

"سحر" بتغير هدومها هبه فضولها هايموتها نفسها تسأل مغيرتيش من امبارح ليه يا ماما سمعت التليفون بيرن

"هبه" بتخرج من شرودها موبايلك يا ماما

"سحر" شوفى مين يا حبيبتى

"هبه" طنط منى

"سحر" منى خير

"الو ..اذيك يا منى ..اه ها يباتوا معايا ..لاء طمنيه وقوليله ربنا يخليه لينا..بجد خبر ايه..امتى دا حصل ..طيب مكلمتونيش ليه وقولتولى امبارح..ماشى خلاص ..شكرا يا حبيبتى ..مع السلامه

"هبه بفضول " فى ايه يا ماما

"سحر" خالك اشرف وحكتلها المكالمه كلها وايه اللى حصل

"هبه بفرحه" الحمد لله شوفتى يا ماما ربنا يمهل ولا يهمل

"سحر" اه لحمد لله انا كدا  خلاص بقى وارجع تانى الحمد لله

"هبه" خلاص ايه يا ماما

"سحر" تعالى ننام والصبح هاحكيلك

"هبه" بس مش هاعرف انام غير لما اعرف فى ايه

"سحر"الصبح والله هاقولك بس محتاجه افكر اكتر ممكن

"هبه" ماشى يا ماما اللى تشوفيه ونامت على صدرها انا بحبك اوى يا ماما ومش متخيله اننا بعيد عن بعض

"سحر" دموعها بتنزل سيبينى يا هبه انا ماسكه نفسى بالعافيه

"هبه" خلاص يا ماما انا اسفه

..................................................................

تانى يوم كان معاد رجوع عبد العزيز وانجى مراته وولاده

"اشرف واقف بعيد مستنيهم اول ما شافهم نادى بأعلى صوت يا عبـــــــــــــده"

"عبد العزيز" بيجرى عليه اشرف

"الاتنين بالاحضان "

"اشرف" حمد لله على السلامه ايه دا ايه الشعر الابيض دا كبرت

"عبد العزيز " ما اللى انت متعرفوش ان انا الكبير بتاعكوا بس منسى حتى ماما متقولش الا يا ابو اشرف

"اشرف" يا ساتر لسه الحقد دا موجود

"اشرف بيسلم على انجى اذيك يا انجى نورتوا مصر بسم الله ما شاء الله مين دول "

"انجى" هاهاها انت نسيتهم

"اشرف" لاء ما شاء الله بس هما اللى كبروا

"شاب طويل وشكله فى اواخر العشرينات واضح عليه الرزانه "اذيك يا عمو وحشتنى

"اشرف" فارس يا حبيبى ما شاء الله 3 سنين مش كتير بس انت ما شاء الله بقيت كبير وراجل فيهم

"كنزى " كدا يا عمو وانا مكبرتش

"اشرف" انتى مين وبيوجه الكلام للكل مين القمر دى يا جماعه

"كنزى" وحشتنى والله يا احن خالو فى الدنيا

"اشرف" يا حبيبتى انتى اللى وحشتينى جدا

"اشرف" طيب يلا بقى نمشى ونكمل كلام فى البيت

"عاصم" اه بابا وماما وحشونى اوى وكل اخواتى وحشونى جداا

"اشرف بحزن" وانت كمان وحشتهم يلا بينا

.........................................................

"خلود بتكلم خالد فى التليفون وهيا فى اوضتها فى بيت المغتربات ولميس نايمه اقدامها "

"خلود" ايه اللى مصحيك بدرى كدا احنا لسه الساعه 7

"خالد" وحشتينى اوى قولت لازم اكلمك يعنى ولا بلاش

"خلود" يا خالد بلاش طريقتك دى انا مش بحب الكلام دا

"خالد" مش بتحبى كلام ايه

"خلود" بحبك ووحشتينى بقى والكلام دا غير بعد الخطوبه

"خالد" والله طيب انا عرفت حاجه كدا وعاوز اسألك ان كانت صح ولا غلط

"خلود بتوتر" ايه

.......................................
.......................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق