9‏/4‏/2013

خفايا القوب .. الحلقه التاسعه



سحر بتدخل عند ولدتها وبتحط الشيل اللى فى ايديها على جنب

"سميحه" مالك يا سحر شكلك مضايق كدا ليه

"سحر" الناس يا ماما بيتعالموا بأسلوب غريب اوى

"سميحه" معاكى يعنى

"سحر" اه يا ماما حتى منال صاحبتى كلمتنى بطريقه غريبه ومشيت وسابتنى

"سميحه" معلش يا بنتى هاتلاقى حاجه بس مضيقاهم

"سحر" معرفش يا ماما بس انا اتضايقت جدا

"سميحه" معلش يا بنتى اجبلك تشربى ايه

"سحر" لاء يا ماما انا يادوب اطلع اعين الحاجات دى ويحى اكيد على وصول اغديه

"سميحه" ماشى

....................................................

هبه فى اوضتها صوتها طالع لبره وهيا بتعيط

"سحر" بتدخلها الاوضه هبه انتى بتعيطى

"هبه" اه يا ماما ادهم بيقولى كل شئ نصيب انا معملتلوش حاجه يا ماما والله

"سحر" هوا اتجنن كل شئ نصيب ازاى يعنى دا انتوا فرحكوا اول الشهر اكيد فى حاجه

"هبه" انا قولتله ليه بتقولى كدا قالى اسألى مامتك

"سحر" تسألينى عن ايه

"هبه" معرفش يا ماما

"سحر" طيب كلميه خليه يكلمنى

...................................................

مروان واقف فى الصاله وبينده على مامته من المطبخ يا ماما

"صباح" ايه يا حبيبى فى ايه مالك بس

"مروان " عاوز اتكلم معاكى كلمتين بس يا ماما

"صباح" بتقعد على اقرب كرسى اقدامها ...ها سمعاك

"مروان" ماما حضرتك احنا هانروح نخطب لميس امتى

"صباح" لميس مين

"مروان" صاحبة خلود يا ماما

"صباح" يعنى انت لما كنت بتقول عاوز اخطب كان قصدك على لميس

"ايوه يا ماما فيه اعتراض عليها"

"اه انا مش موافقه بصراحه يا مروان ايه اللى يخليك تتجوز واحده عايشه مع مراة اب زمنها عقدتها وهاطلعوا عليك"

"يا ماما بلاش كلامك دا لميس بحبها ومش هاتجوز غيرها وسيبك بقى من معقده ومش عارف ايه دا لان مش هاتجوز غيرها ماشى "

"والله انا ماليش كلام فى حاجه زى دى لما باباك يرجع من الشغل اتكلم معاه وشوف ها يقولك ايه

.....................................................

"هبه بدموع ماسكه التليفون وبتحاول تتصل بأدهم اول مره جرس وبعد كدا هذا الهاتف مغلق"

"سحر" ايه مبيردش بردوا

"لاء يا ماما قفل التليفون خالص "

"لاء الموضوع كدا فعلا ميطمنش ها ستنى اخوكى يرجع وننزل نروحله"

"لاء يا ماما متروحوش ها تروحى تقوليله سبت بنتى ليه "

"صوت يحى بيدخل من الباب وبصوت حزين ماما "

"سحر" بتخرج ليه ووراها هبه مالك يا يحى

"يحى" بيقعد على كرسى الانتريه وشكله مصدوم انا اتفصلت من البنك

"سحر" يا لهوووى ليه ايه اللى حصل

"يحى" معرفش يا ماما انا لقيت كل زمايلى بيتغامزوا عليه كدا النهارده ومبقتش فاهم حاجه وبعدين المدير بعاتلى وقالى العقد اللى بينا ملغى وهايدونى كل مستحقاتى

"سحر" بتسترجع اللى حصل معاها فى السوق وهيا سرحانه ضرب جرس الباب بيدخل مراد ووراه اسماء

"مراد" ايه اللى بيتقال عليكى دا يا سحر

"سحر" برعب ايه فى ايه وداخل تزعق كدا ليه

"اسماء" انتى بتعلى صوتك كمان مش مكسوفه

"سحر" ايه يا قليلة الادب انتى ازاى تكلمينى كدا

"اسماء" انا انا قليلة الادب برضوا دا اللى اختشوا ماتوا والله

"سحر" يا تقولوا اللى عندكوا ي تطلعوا بره

"مراد" الناس كلها بتقول انك متجوزه عرفى وان فى واحد ماشى على البيوت بيت بيت وبيقولك معاه القعد اللى يسبت ومكالمات متسجله بينكوا

"يحى" انت بتقول ايه انت

"هبه" دموعها نازله وعينيها على مامتها وهيا بتدوخ وهاتوقع

"سحر" الدنيا بتلف بيها حاسه انها فى كابوس نفسها تفوق منه وبتوقع على الارض

"يحى" بيشيل سحر وبيدخلها اوضتها ماما يا ماما

"اسماء" شوفت السهوكه يا مراد قال ايه اغمى عليها بريئه اوى ما شاء الله

"هبه" طنط بلاش كلامك دا ياريت ماما مش ناقصه خلينا نفهم فى ايه

"مراد"انا هانزل لابويا يلا يا اسماء

"اسماء" يلا لما نشوف ها يقولوا ايه على اللى دايما غلبانه وبيدافعوا عنها دى

..................................................................

"اشرف ومنى وسميحه وكمال قاعدين بيشربوا شاى سوا "

"سميحه" خلاص يا بنتى انزلى اكفلى الطفل اللى قلبك يتفتحله انتى عندنا بالدنيا

"كمال" اه يا بنتى والله انتى كفايه ادبك واخلاقك العليا وان شاء الله ربنا يرزقكوا عليه بالذريه الصالحه ويجعله او يجعلها وش الخير

"منى" يارب يا بابا ربنا يخليكوا ليا ياااااااارب لو امى وابويا كانوا مكانكوا مش هايكونوا احن منكوا

"سميحه" ما انتى بنتنا يا منى والله واغلى وقطع كلامها صوت خبط جامد على الباب

"منى" يا ساتر يارب مين بيخبط جامد كدا

"سميحه" المفتاح فى الباب

"اشرف" وهوا ماشى يفتح الباب لاء انا شلته علشان مكنش حد يدخل يسمع كلامنا وبيفتح بيلاقى مراد واسماء

"مراد" انتوا هنا ومش حاسين باللى بيتقال علينا بره

"كمال" فى ايه مين يقدر يجيب سيرتنا غير بالطيب

"اسماء نفسها تتكلم بس ساكته هيا قايله لمراد يقول اللى هيا محتاجه تقوله واكتر"

"مراد" لاء مخلاص كان زمان احنا دلوقتى بقينا لبانه فى بوء الناس

"اشرف" ما تفهمنا وتقول فى ايه وبلاش كلامك المتغطى دا

"مراد" اختك الشريفه اللى ضيعتنا كلنا متجوزه عرفى ومن ورانا

"سميحه" بتمسك صدرها مين سحر يتقطع لسانك بنتى اشرف من الشرف

"اشرف" ما تلم نفسك يا مراد فى انسان عاقل يتكلم كدا على اخته

"اسماء" لاء ما الكلام مش مننا الكلام من اللى اختك متجوزاه وماشى يلسن عليها وانها نصبة عليه فى فلوس

"منى" عيب كدا يا اسماء ازاى تتكلمى كدا على سحر دا لو مين اتكلم فى حقها احنا اكتر ناس عارفينها

"اسماء" مش وقتك انت يا منى معلش

"منى باحراج" ماشى انا اسفه

"كمال" بيبص وبيسمع  ليهم فجأه مسك قلبه ووقع فى الارض الكل حواليه بابا بابا

...................................................................

خلود واقفه على المحطه مستنيه القطر شافته جاى من بعيد

"خالد " بأبتسامه وبيقرب منها اذيك

"خلود" بوش احمر لحظات متردده ترد ولا لاء بس سبقها قلبها وردت اذيك

"خالد" انا مبسوط ان شوفتك النهارده انتى كلية ايه

"خلود" صيدله

"خالد" وانا هندسه

"اه ربنا معاك"

"ومعاكى لسه اقدامك كام سنه "

"بأبتسامه وعينيها فى الارض"انا اخر سنه ان شاء الله

"انا بقى يا ستى بشتغل مهندس فى الاسكندريه وانا اصلا من الهرم واتمنى اجيلكوا البيت اتعرف ببابا انا خلاص اتعرفت بطنط

"خلود" بكسوف ايه ليه

"خالد" لان انا مش متخيل ان لسه فيه بنوته بتتكسف ووشها بيحمر زيك وبصراحه انا بقالى فتره متابعك وعرفت اد انك انسانه محترمه وياريت تقبلى تتجوزينى

"خلود" بأحراج اتجوزك انا معرفكش

"خالد" خلاص نتعرف

"خلود" تقصد ايه

"خالد" هاتى رقمك وخدى رقمى ونتكلم لقتينى الانسان اللى في خيالك تقوليلى اتقدم مش هوا خلاص هابعد بمنتهى الاحترام وهاتكونى اخت وصديقه عزيزه

"خلود" لاء مش هاينفع وباى القطر بتاعى وصل

"خالد"ما احنا طريقنا واحد نفس القطر بردوا وعلى ما نوصل تكونى فكرتى

"خلود" بس انا

............................
............................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق