24‏/4‏/2013

حنينى اليك .. الجزء الرابع والاخير

الجزء الرابع

.....................

"مى بتمسك موس فى ايديها "

"الام داخله عليها بتعملى ايه يا مجنونه"

"مى بتقطع شريين ايديها" انا عمرى ما هاكون مراة حد غير خالد لو على موتى

"الام" حرام عليكى وبتجرى تكتم الدم بأيديها عاوزه تموتى كافره حرام عليكى حرام

"مى بتغيب عن الوعى "

"الحقووووووووووووووووونى" يا سيد الحقنى "

..................................................................

"خالد انا نازل يا ميرنا "

"ميرنا" هاتروح فين

هانزل يا ميرنا اشوف البلد ايه اللى بيحصل فيها "

"بلاش يا خالد ليحصلك حاجه"

"العمر واحد يلا اقفلى على نفسك كويس مش ضامنين ممكن يحصل ايه"

"انا مستغربه ازاى التليفزيون مافيش فيه اى حاجه "

"اه استنى تعالى نشوف الجزيره نفهم ايه اللى بيحصل"

"ميرنا بتقلب فى التليفزيون قناة الجزيره قناة الجزيره اهيه"

http://www.youtube.com/watch?v=N9sMmdJ4UoI

ايه اللى بيحصل دا دا بجد

"خالد" والله احنا شعب رجاله بس يستمروا بس متبقاش مظاهره وتعدى زى اللى فاتوا

"ميرنا" لالالالا حرام عليك يا خالد دى زى اللى قبلها انت مش شايف البلد عامله ازاى

"خالد" طيب هاتى العربيه كدا

"ميرنا" اهي بيقولوا شباب الفيس بوك

"خالد" اهم كانوا بيقولوا احنا جيل سيس طلعنا جيل ارجل من اى جيل

"ميرنا" يارب تنتهى زى ما احنا عاوزين ومن غير خساير

"خالد" ان شاء الله متقلقيش انا نازل وانتى متنزليش ماشى 

...............................................

"مى الممرض ربطلها ايديها "

"الام" ايه يابنى طمنى

"اطمنى يا حاجه بس عرفيها ان كدا حرام تعملها تانى"

"طيب لما هيا كويسه ليه اغمى عليها "

"علشان فقدت دم حصلها هبوط يلا بعد اذنك "

"الاب بيطلع فلوس" اتفضل يابنى متشكرين

"الممرض" ماشى سلامو عليكو

"الاب" خلاص يا بنتى فوقى مش هاجوزك احمد انا كفيل بأنى اخليه يطلقك

"مى فى عالم تانى"

"الام" يا نهار اسود يطلقها انت عاوز الناس تقول ايه علينا بس

"الاب" يقولوا اللى يقولوه يعنى اجوزها واحد هيا مش طيقاه ليه وبعدين احنا لسه على البر لا دخلت بيته ولا حصل حاجه

"الام" والناس يا حاج دول ياكلو وشنا

"الاب" والناس هاتنفعنى فى ايه لما بنتى تروح منى فوقيها ولما تفوق قوليلها ان انا هاقعد معاها وهابعتله وهاحققلها كل اللى هيا نفسها فيه

.................................................

فات يوم واتنين

"ضرب نار وناس بتهجم على السجون والمعتقلات المساجين بتهرب "

"الناس بتموت وناس بتشوف النور مجازر حياه وموت فى نفس اللحظه"

"ياسر طالع بيجرى هدومه مقطعه جسمه متشرح بالكرباك"

"بلطجيه بيهجموا اى حد بيضربوا"

..................................................

"ميرنا قاعده قلقانه فى البيت"

"بتتفرج على التليفزيون رايحه جايه تتصل بخالد ياترى راح فين "

"بترمى التليفون بعصبيه" يا ترى انت فين ومبتردش من الصبح ليه انا مش هاسكت كدا انا كمان لازم انزل اشوفه

"التليفون بيرن"

"ميرنا بتجرى بلهفه" دى مى

"ردت بحزن" ايوه يا مى اذيك

"مى" انا كويسه قولى لخالد ان خلاص اطلقت وبقيت حره انا وهوا مبقتش حاجه خلاص تفرقنا

ميرنا" لما اعرفهوا فين يا مى لما اعرف

"مى" ايه دا ايه الدوشه اللى في البيت دى هاشوف فى ايه

"ميرنا" دوشه فين

"عند مامة ياسر اتقفلى ولا هاتفضلى معايا"

"ميرنا" لاء هافضل معاكى

"مى بتنزل على السلم الشبكه بدأت تضعف "

"ميرنا" مى انتى معايا

"مى" معــ ا كــ ى

"ميرنا" صوتك بيقطع يا مى

"مى صوتها بيوضح تانى وهيا بتصرخ" ياسر انت كويس انت رجعت كنت فين

"ميرنا قلبها بيدق بسرعه" ياسر مى بتقولى ياسر

"مى بفرحه" ياسر رجع يا ميرنا ياسر رجع

"ميرنا" اديله التليفون والله رجع علشان خاطرى اسمع صوته بس

"مى" حاضر خد يا ياسر ميرنا عاوزه تكلمك

"ياسر بفطور" الو

"ميرنا قلبها بيدق اكتر مع سمعها صوت ياسر" ياسر انت  رجعت انا كنت متأكده انك عايش وكويس انت كنت فين

"ياسر" انا مش قادر اتكلم يا ميرنا معلش هابقى اكلمك تانى

"ميرنا بكسره" ماشى يا ياسر حمد لله على سلامتك دى اهم حاجه

"ياسر" الله يخليكى

.......................................................

"بعد الترحاب بياسر من الام والاخوات والدموع على الحاله اللى ياسر راجع بيها من هدوم متقطعه وجسم مهرى ضرب

"ياسر بيقع"

"الام بتقف تانى على رجليها وقلبها هايقف من فرحته ان ابنها حى وموجود"

"دعاء" يلا يا ماما سيبيه يتكلم مع مى على ما نعمله حاجه ياكلها وبعدين نتكلم معاه

"الام وعينيها هاتموت على منظر ابنها" ماشى ودخلت اوضتها تقدر تطلع دموعها اللى مش قادر تحبسها اكتر من كده

"مى عينيها على ياسر عاوزه احكيلك حاجات كتير "

"ياسر" وانا مش قادر اسمع انا عاوز انام

"مى" انت ايه اللى عمل فيك كل دا

"ياسر بيركن دماغه على الانتريه" يااااه ايه اللى عمل قوليلى ايه اللى متعملش دا طلع فى ناس عايشه علشان تتسحل وتتعذب وبس ومحدش حاسس بيها

"مى" انت ازاى اختفيت انا مش قادره افهم

"هاحكيلك"

"يوم ما كنت جاى الامتحان فاكره"

"مى" ايوه طبعا ماهوا من يومها كلنا مشوفناش اى راحه

"ياسر كانت فيه خناقه كبيره اوى فى الخارج وانا من فضولى قربت منها  كنت نفسى اعرف الخناقه دى بتاعت ايه

"مى" كانت ايه

"ياسر" اتنين ميولهم سياسيه بيتخانقوا واحد اسمه مختار الله يرخمه بقى والتانى كان اسمه مرا وانا مش عارف هوا فين دلوقتى

"وبعدين"

"فجاءه لقيت بوليس وعربيات تانيه شكلها غريب بتقف ولقيت الكل بيجرى جريت زيهم

"مى" ها


"فلاش باك"


"ياسر ماشى فى الشارع بيجرى ووراه اتنين زى الهضبه طول بعرض"

"ياسر هبط وقع"

"هجموا عليه وفضلوا يضربوا فيه"

"انا عملت ايه والله انا ماليه دعوه بحاجه"

"هانعرفك يا رحمك انت عملت ايه يلاااااااا"

"مى من صوت الواقع وبعدين"

"ودونى مكان مخيف كل ما كنا نرتاح من الضرب يضربونا تانى كانوا بيرمو ميه علشان منعرفش ننام"

"مى" ياحبيبى

"ياسر" كانوا مصممين ان انا واحد تانى يقول ان انا هوا واعترف بجرايمه كلها يا يفضلوا يعذبوا فيا

"مى" وانت اخترت ايه"

"ياسر" اخترت يعذبونى بس كنت بضعف من اللى شفته انا شوفت حاجات يا مى

"مى بدموع" معلش يا ياسر خلاص انسى كل حاجه كأنها مكنتش

"ياسر" هه انسى عمرى ماهنسى انا اللى حصل معايا يملى سطور

"مى بتعيط" انت اتعذبت اوى هناك واحنا اتعذبنا فى بعدك بص لو بصينا لعذابنا جمب عذابك يبقى احنا كنا فى نعمه

"ياسر" انا قررت معملش اى حاجه فى حياتى غير اقرب لربنا وبس انا هاعيش كأنى مت لان انا فعلا دلوقتى انسان ميت

"مى" وميرنا يا ياسر ميرنا

"ياسر" ميرنا ..ميرنا حلم جميل كنت بتمنى اعيشه بس انا خلاص قلبى مات لا بقيت حاسس بحب ليها ولا لغيرها

"مى" يعنى خلاص نسيتها

"ياسر بيقوم ببطئ يدخل الحمام " انا عاوز انااااااااام

.....................................................

"باسل راكب مع اصحابه عربيته وصوت الاغانى عالى جدا"

"الصديق الاول وفى ايده سيجاره" ياعم تعالى نروح البلد مش مظبوطه

"باسل" ما هوا احلى حاجه انها مش مظبوطه  ياعم شوف الشوارع هاديه ازاى ولا زحمه بقى ولا وجع دماغ

"اه يابنى تحس ان البلد كلها بقت متجمعه فى التحرير كأن الناس بقى دا بيتهم

"باسل"يلا احسن خلينا نعيش هات ازازة البيره بقى

"الحق يا باسل ايه الناس دول

"باسل بيفرمل بسرعه "

"واحد من اللى فى الكنبه اللى ورا" شكلهم قطاع طرق يا معلم

"باسل" يعنى هانعمل ايه

"الصديق الاول" ياخدوا كل حاجه طبعا بس يسيبونى اطلع سليم

"باسل"انا على جثتى بيشده بلطجى من قميصه "

"البلطجى" ايه يا حيلتها رايح على فين ومشغلى اغانى هات المفاتيح

"باسل" بخوف مش معايا مفاتيح

"البلطجى بيضربوا بالنار" قلبوه شوفوا معاه ايه وانتوا هاطلعوا اللى معاكوا ولا تحصلوه

"لاء هانطلع وطلعوا محافظهم وقلعوا ساعتهم وكل متعلقاتهم

"الاصدقاء الثلاثه بيجروا بسرعه خوفا من الموت ونسيوا صديقهم اللى واقع على الارض ودمه بيتصفى

.......................................................................

"ميرنا بتحاول تتصل بخالد تانى بس بردوا مافيش امل "

"لاء كدا بجد كتير " هانزل بقى

"بس انتى مش شايفه البنات اللى بتتسحل فى الشوارع دى مش خايفه"

"اعمل ايه بس اعمل ايه نفسى فرحتى بياسر تكمل وانت معانا يا خالد انت فين بس "

"لحظات والتليفون رن"

"بفرحه بترد" ايوه يا خالد انت فين من بدرى

"صوت حزين غير صوت خالد" انا اسف يا فندم بس صاحب التليفون دا مات من شويه

"ميرنا " بتقولل ايه مات هوا مين اللى مات خالد مات لا متقولش خالد مات

"ميرنا بتقع فى الارض وهيا بتعيط خالد مات احن واطيب قللب مات "

"ايوه كان لازم تموت صح انت اللى المفروض تموت انت كنت ملاك عايش على الارض ياريتنى انا اللى موت "

.........................................................

"مشهد النهايه "

"ياسر حياته اقتصرت على الشغل واخواته يلبى طلباتهم واقتصر عن كل العالم بيمشى فى الشارع يتلفت حواليه"

"ميرنا لابسه اسود واقفه بتشرح لطلاب وبتحقق اخر طلب طلبه منها خالد بأنها تعيش حياتها زى ماهيا حاباها مش زى ما حد شايفها وفقدت الامل فى وجود ياسر اعتبرته كأنه لسه مختفى"

"مى فى مستشفى للامراض النفسيه"

........................................................

وبكدا تكون انتهت قصتنا اتمنى مكونش طولت عليكوا

"بس" دى حياه بسيطه عن 4 شباب كان كل املهم يعيشوا حياتهم بس كانت الظروف اقوى من انهم يعيشوها 

.........................
.........................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق