9‏/4‏/2013

خفايا القلوب .. الحلقه ال 14

" اشرف قاعد ومجتمع وكل العيله حواليه "

"صباح" خير يا اشرف نادهلنا كلنا ليه كدا

"اشرف" ساكت

"سميحه " ما تقول يا بنى خير فى ايه

"اشرف" انا عندى خبر للكل

"الكل" ايه

"اشرف" سحر هاتتجوز عاصم الخميس الجــــــــــــــاى

"الكل بعينيه على سحر بأستغراب "

"صباح" انتى موافقه يا سحر

"سحر" بتحط وشها فى الارض

"يحى" بيطلع على فوق وهبه وراه

"سحر" دموعها نازله وصعبان عليها حزن يحى الواضح دا

"مراد" ايه جواز ايه اللى بتكلم فيه مش لما نشوف الموضوع القديم دا ايه

"اشرف" على فكره انت تسكت وليا كلام  معاك بعدين وياريت تطلع نفسك من كل دا اختى وانا المسئول عنها

"مراد" وعلى ايه بقى ندهتولى انا بعد كدا مش عاوز اعرف حاجه عن حد يلا يا اسماء قومى

"اسماء" فضولها ها يموتها نفسها تقعد تسمع للاخر بس استجابت لمراد وطلعوا بعد شوية برطمه من مراد

"سيد" بهدوء كدا يا اشرف ايه الخطوه السريعه دى

"اشرف" دا انسب حل مش هاينفع نسيب سحر كدا والحيوان دا مش طايلينو بأيدينا ودا اكبر رد انه نصاب وحيوان ورد لكرامة اختنا وكرامتنا اقدام الناس

"صباح" انتى هاتقدرى يا سحر تتجوزى بالطريقه دى

"اشرف" بنظرة تحذير

"سحر" شافت نظرته ومتكلمتش

"اشرف" بيتكلم عنها فيها ايه يا صباح عاصم انسان محترم وانا واثق انه هايسعد سحر

"صباح" وهاتقعدى معاه فى الشقه فوق ولا فين

"اشرف" لاء فى شقه تانيه بس الولاد فضلوا يقعدوا فى الشقه فوق ففا سحر هاتكون بين هنا وهنا ان شاء الله

"سميحه" ربنا يتمم بخير يا حبيبتى يا سحر ويجعله يعوضك عن كل اللى شوفتيه يارب

"سحر دموعها مبتقفش استأذنت وطلعت بسرعه لولادها ونارها بتكويها "

......................................................

"صباح بتقلع طرحتها اول ما دخلت من باب شقتها "

"سيد" انا مش قادر اصدق ان سحر وافقت تتجوز

"صباح" انت مشوفتش العياط اللى عيطته دى يا حبيبتى زى اللى راحه على الموت

"سيد" اه الله يصبرها دى معملتش حاجه غير دموع مبتوقفش

"شروق" خارجه من اوضتها ها اجتماع مجلس العيله كان على ايه النهارده

"خلود" بتخرج انا مسافره الصبح يا ماما

"ايه" ايه عملتوا ايه

"صباح فى ايه كلكوا ورا بعض كدا ما تستنوا ناخد نفسنا

"مروان بيدخل من البلكونه" ايه يا بابا كان فى ايه وليه ندهولكوا بسرعه كدا

"صباح" هاقولكوا انا خالتكوا سحر هاتتجوز يوم الخميس

"لحظات اندهاش مكزوجه بأستغراب على استياء"

"مروان" كسر الصمت تتجوز مين

"سيد" راجل محترم عاوز يقف جمبها وينصرها

"شروق" ويحى وهبه موافقين

"صباح" شكلهم لاء لانهم طلعوا يجروا على فوق اول ما سمعوا

"خلود" معلش دلوقتى يتعودوا ودا انسب حل بجد انا فعلا مش شايفه غيره

"مروان" كيب كدا كل حاجه بدأت تتحل ممكن بقى يا بابا نتصل باهل لميس قبل ما اسافر بجد انا خلاص اتخنقت

"صباح" بحزن بس بابا لسه مكملش الاربعين بس خلاص روحوا اخطبوها انا مش هازعلك يا حبيبى

"مروان"بيقوم وبيبوس صباح من جبينها ربنا يخليكى ليا يا احسن ام فى الدنيا

"ايه متابعه لكل الموقف من غير ما تشارك بأى رأى

............................................................

"سحر بتحاول تتماسك علشان يحى وهبه"

"يحى" يعنى انتى خلاص وافقتى يا ماما

"هبه" بدموع محبوسه كانت طول عمرها بتقول لمامتها تتجوز بس لما جت اللحظه اللى فعلا انها هاتتجوز غير بباهم حست انها انانيه ومخنوقه حقها يا يحى حقك يا ماما

"سحر" مش قادره تصرخ وتقولهم ان دا جواز على الورق وبس بس افتكرت اشرف وتأكيده ان محدش يعرف احتراما لعاصم ومنظره اقدام الكل .. انا لازم اتجوزه علشانكوا علشان سمعتكوا علشان ترفعوا راسكوا اقدام الكل  

"يحى" احنا فخورين بيكى يا ماما وعارفين انك اشرف واطهر انسانه

"سحر بدموع" منه لله اللى كان السبب بس الناس مبترحمش

"هبه" يا ماما متزعليش كله خير والله بس هاتوحشينا بس لما تبعدى عننا والدموع غلبتها ونزلت

"سحر" بدموع اقوى عمرى ما اسيبكوا دا انا عايشه بيكوا وليكوا وبس انتوا كل حياتى

"يحى" قبل ما تخونه دموعه ربنا معاكى يا ماما استأذنك هادخل اغير هدومى ومشى م قبل ما يسمع ردها

"سحر" يا حبيبى يا يحى ربنا معاك ويبعد عنك كل شر ويجعل السكينه فى قلبك يارب

"هبه" بأنفجار انا هاموت يا ماما متسبينيش والنبى

"سحر" بدموع اقوى خلاص اخليه يجى يقعد معانا

"هبه" لاء لاء مش هاستحمل يا ماما اشوفه بيكلمك وبيتقفل عليكوا باب

"سحر" اعمل ايه بس يارب ساعدنى

"هبه بندم على انهياره اللى مقدرتش تتحكم فيه" لاء يا ماما انا والله مبسوطه انك هايكون جمبك حد يقف جمبك ويقدرك "

"هبه موبايلها بيرن" بعد اذنك يا ماما انا هادخل اوضتى اشوف مين بيتصل "

"سحر" ماشى يا حبيبتى

"هبه بتبص للتليفون شايفه رقم ادهم متردده ودموعها نازله ضعفها من احتياجها لحد جمبها خلاها ضغطت بالرد "

"هبه بصوت حزين مخنوق باكى " الو

"ادهم" ايده بتترعش مش قادر يرد عليها هاكلمها بأى وش

"هبه" مش هاترد عليه انا محتجالك وتعبانه اوى

"ادهم" بلهفه مالك يا حبيبتى انا اسف يا هبه غصب عنى والله اسف وحكلها ضغطت باباه ومامته عليه وازاى الحيوان سامى اتكلم على مامتها وجراته

"هبه" مش مهم كل دا انا تعبانه ماما هاتتجوز يوم الخميس يا ادهم وانا هاموت

"ادهم" تتجوز!!

"هبه" ايوه عاصم بتاع الادوات الكهربائيه هايخدها منى يا ادهم

"ادهم" على غير عادته بس دا انسب حل يا هبه متزعليش منى انا حاسس بيكى بس انتى ها تتجوزى ويحى ها يتجوز ومامتك محتاجه ونس ليها وغير اللى اتقال فى حقها دا احسن رد شرف

"هبه" بس انا مكنتش فاكره الموضوع صعب كدا انا كنت بقولها اتجوزى وعيشى يا ماما بس علشان متأكده انها مستحيل توافق انا مش انانيه يا ادهم بس بحب امى وعوزاها ليا انا وبس

"ادهم" حقك يا حبيبتى حقك بس مامتك الظروف اللى حصلت لها دلوقتى لازم ردها يكون كدا

"هبه" بتفوق من استسلامها لضعفها وقبل اى رد على ادهم قفلت فى وشه السكه

"التليفون" اقدامها بيرن مره واتنين وتلاته وهيا بتبص عليه ودموعها نازله

......................................................................

مروان ومعاه سيد قاعدين مع والد خلود وساميه جمبه

خلود ولميس واقفين قريب منهم علشان يسمعوا الحديث بشكل اوضح

"سيد" احنا من غير كلام كتير جايين بعد اذنكم نطلب ايد بنتنا لميس لابننا مروان

"الاب" اكيد شرف لينا يشرفنا نسبكوا

"ساميه" بس انا بنتنا لسه صغيره

"سيد" صغيره ايه دى اخر سنه كليه وبعدين احنا ها نقرأ فاتحه بس

"الاب" قرايه فاتحه لاد ايه يعنى

"سيد" هانقرأ فاتحه ومروان هايسافر ولما ينزل اجازه بعد سنه ها يبقى خطوبه وجواز على طول بأمر الله

"الاب" بس كدا كتير اوى سنه 

"سيد" بنفاذ صبر هوا ها يجى ولا هايشوفها دا مجرد ربط كلام ان الولاد لبعض

"الاب" وانا بشترى راجل على بركة الله

"ساميه" بأستسلام لما اقوم اجيب الشربات

"ساميه بتخرج من الاوضه شافت خلود ولميس بيحضنوا بعض عين لميس وهيا فى حضن خلود اتقابلت بعيون ساميه اللى كانت بتطلق شذر

"ساميه" يلا تعالى علشان تدخلى العصير

"لميس" بتوتر وخوف من نظرتها حاضر

"خلود" بتستأذن ساميه تدخل تقعد معاهم جوه

............................................

"اسماء ماسكه منفضه فى ايديها وبتنفض الانتريه "

"مراد بيجى على صوت الخبط" ايه الخبط دا الناس نايمه اسكتى"

"اسماء" ما انا لو مطلعتش غلى فى حاجه هاتنقط

"مراد" بعدم اهتمام اه طيب اسكتى بدل ما اسكتك انا .. ويلا انا نازل

"اسماء" ايه حكاية نزول كل يوم بليل دا ومال شكلك عيان كدا ليه

"مراد" شكلى ماله شكلى ما انا زى الفل اهو

"اسماء" تحت عينك اسود وشكلك متغير كدا

"مراد" بيبعد عنها وبيفتح الباب انتى ها تستلمينى انا سيبهالك ونازل

"اسماء" يا مراد استنى هوا فى ايه وماله مستعجل كدا ليه ليكون شايفله شوفه 

..................................................

يوم الخميس بعد كتب الكتاب اللى كان عند المأذون وغياب يحى وهبه الملحوظ تم عقد قران عاصم وسحر

"سحر" الدموع بتنزل غصب عنها وهيا بتفتكر محمد ويوم جوازهم وغياب يحى وهبه

"عاصم" كل شويه يخطف نظره لسحر ويرجع تانى بعينه للمأذون

"اشرف" ملاحظ التوتر بيحاول يلطف الجو يلا يا جماعه نخرج

"سحر وعاصم ويحى واقفين اقدام عربيه عاصم تعالى يا اشرف اوصلك لو تسمحلى اقولك اشرف يعنى

"اشرف" وعينه على سحر ايوه طبعا ويلا حضرتكوا على بيتك وانتوا ليكوا مطلق الاختيار  تكونوا ازواج او مجرد اخوات تحت سقف واحد

"عاصم" اللى سحر تحب اكونه فى حياتها انا تحت امرها فيه المهم دموعها دى تقف

"سحر" ........

"اشرف" بيسلم وبيمشى ببطئ بيقف

"سحر" عينيها على اشرف وقلبه معاه عاوز يوصل لولادها يطمن انهم كويسين

"اشرف بيدور وسحر بتستسلم اخيرا لركوب العربيه مع عاصم سمعت اسمها من اشرف"

"بتجرى عليه وبيجرى عليها وبيحضنوا بعض"

"اشرف" ساامحينى يا سحر مقدرتش اساعدك ولا ارجعلك حقك انا اسف

"سحر" انا قلبى هايموت على ولادى مش قادره امشى واسيبهم لاول مره فى حياتى انام بعيد عنهم ازاى

"اشرف" معلش يا حبيبتى نصيبك كدا ونصيبهم وانا مش هاسيبهم هبات معاهم بس انتى اضحكى ومتزعلينيش عليكى كدا

"سحر" بحزن واضح حاضر

"اشرف" بيشيل ايديها من عليه يلا روحى يا سحر وحاولى تفتحى قلبك لعاصم بجد هوا شخص محترم ولو مقدرتيش ياريت بس متحرجيهوش ومحدش يعرف عن اتفقنا دا ابداً

"سحر" حاضر وبتبدأ تمشى خطوات بأتجاه عاصم

"اشرف" بيركب عربيته وبيطير قبل ما يضعف تانى

"سحر" بتركب مع عاصم وبيطلع بالعربيه من غير ى كلام

"طول الطريق هدوء ما فيش حتى اذيك لحد ما وصلوا على باب جنينه اتفتحت ودخل عاصم بالعربيه "

"سحر" عاوزه تسأل احنا رايحين فين

"عاصم بيركن اقدام بوابه شيك وبيجى شاب لابس يونيفورم شيك وبيفتحله الباب اتفضل يا بيه "

"نفس الشاب بيفتح لسحر بعد ما نزل عاصم سحر بتبص حواليها مستغربه بس مبتتكلمش "

"عاصم" اتفضلى اعرفك على الموجودين

"سحر" خافت من اللقاء بينها وبين اهل عاصم متوقعتش انها ممكن تعيش معاهم

"دخلت شافت مجموعه من المسؤلون عن البيت واقفين بالترتيب "

"سحر" واقفه مستغربه فخامة البيت والعاملين بالفيلا اد ايه

"عاصم"اتفضلوا عرفوا نفسكوا للهانم والهانم هيا بعد كدا اللى هاتدير البيت وليها اولاد فتره صغيره وها يجوا يكونوا معانا ان شاء الله

"سحر" لاول مره بتخطف نظره لعاصم ولمست فيه تعامله مع كل اللى حواليه وطيبته حتى مع موظفيه

"بعد الانتهاء من تعريف عمال المنزل توجهوا لاعمالهم"

"عاصم" اتفضلى اوريكى اوضة النوم

"سحر" بقلق عاوزه تسأل لوحد ولا سوا

"طلعوا للطابق الثانى "فتح اوضه فخمه جدا دى اوضتك والاوضه اللى فى الوش دى بتاعتى انا هاكون قريب منك لو احتاجتى اى حاجه

"سحر" اكتفت بهز راسها بالايجاب ودخلت مسرعه لغرفتها

...............................................

"مروان فى اوضته ماسك تليفونه الو اذيك يا لميس"
 
"لميس بحب" اذيك يا حبيبى

"مروان" عارفه يا لميس انا نفسى فى ايه

"لميس" ايه

"نفسى اجى اخطفك واخدك معايا وانا مسافر ومش اسيبك تانى ابداً"

"لميس" والله نفسى اتجنن ذيك واعملها

"طيب وايه اللى يوقفنا ما انا ممكن اتجوزك فى الاسبوعين دول وابقى ابعتلك تخلصى ورقك وتجيلى

"لميس" ياريت يا حبيبى حلم جميل

"مروان" وليه ميبقاش حقيقه

"لميس" شكلك نسيت ان انا فى جامعه صح

"مروان" اه اخر سنه صح طيب ما ممكن نخلص كل حاجه وانتى تخلصى السنه دى وتجيلى

"لميس" بلاش يا مروان مش عاوزه اعمل مشاكل معاهم هنا خلينا لما نشوف ربنا ها يعملنا ايه

"مروان " ونعمه بالله بس انا بحبك وكان نفسى تفضلى معايا واضمن انك بقيتى مراتى وبتاعتى انا وبس فعلا

"لميس" انا فعلا مش مراتك لسه بس انا ليك انت يا مروان وعمرى ما هاكون لغيرك ابداً

"مروان" ربنا يخليكى ليا معلش يا لميس معايا ويتنج هارد واكلمك

"لميس " ماشى يا حبيبى

"الو اذيك يا مروان"

"مروان" اذيك يا خالد عامل ايه

"خالد" الحمد لله

"مروان" مالك يا خالد

"خالد" بصراحه نفسى اخد خطوه جدك متوفى من شهر يا مروان ومافيش جديد انا مش عاوز غير اجى انا واهلى ونتعرف على بعض

"مروان" حقك يا خالد وانا بحترمك بجد انك مصمم تدخل من الباب كدا

"خالد" الله يكرمك

"مروان" خلاص والله انا هاسأل ماما وبابا واكلمك اقولك على رأيهم

.....................................................

"شروق رايحه جايه فى الاوضه "

"ايه" ما تهمدى بقى خيلتينى

"شروق" هاموت وانزل اطمن عليهم يا ايه حسى بيا

"ايه" حاسه بيكى لان انا زيك بس مينفعش

"شروق" ليه بقى مينفعش

"ايه" علشان انتى بسؤالك هاتزعليهم اكتر

"شروق" صح بس والله قلقانه اوى

......................................................

سامى واقف مع جار من الجيران

"الجار" والله زى ما بقولك اتجوزت وانت معاك ورقه تثبت انها متجوزاك عرفى اقدمها للمحكمه بقى

"سامى" بلا مبالاه لكلامه طيب هيا اتجوزت امتى

"الجار" لسه من شويه كان اخوها وخدها ومعاهم العريس وبيقول رايحين يكتبوا الكتاب ما انت عارف ان صديق اشرف ومبيخبيش عليه حاجه

"سامى" بس مش كانت مبتتجوزش

"الجار" مش انت ورقك مظبوط ممكن تسجنهم فيها دى ولا انت نصاب فعلا بقى زى ما بيقولوا

"اشرف" بيركن عربيته لمح سامى وهوا واقف مع الجار فى المرايه نزل يجرى

....................................
....................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق