9‏/4‏/2013

خفايا القلوب .. الحلقه السابعه

تليفون بيت كمال بيرن

"سميحه" رد يا ابو اشرف ايدى مش فاضيه

"كمال" ايوه مين

"المتصل " انا واحد متعرفوش بس كنت عاوز اجى لحضرتك البيت عاوزك فى موضوع خاص

"كمال" تشرف وتنور بس ممكن اتشرف بالاسم

"المتصل" انا اسمى عاصم يا حاج ممكن لو سمحت اجى لحضرتك كمان ساعتين

"كمال" ممكن بس اعرف بخصوص ايه

"عاصم" لما اجى لحضرتك هاتعرف ان شاء الله

"كمال" بعد السلامات بيقفل وبتجى سميحه

"سميحه" مين يا ابو اشرف

"كمال" والله ما عارف يا حاجه واحد بيقول اسمه عاصم وعاوزنى فى موضوع خاص جاى بعد ساعتين

"سميحه" خير ان شاء الله عمرى ما سمعت اسم عاصم دا قبل كدا

"كمال" ولا انا يا ام اشرف بس خير يعنى

.......................................................

"شروق واقفه فى اوضتها بتغير هدومها وبتلبس بيجامه نوم ياه انا مرهقه اوى هانام شويه انتى هاتنامى يا ايه "

"ايه" ايوه هانام شويه هاسهر بليل وخلود نزلت تشترى لبس هيا وماما

"شروق" اه ما ماما قيلالى من الصبح خلود محتاجه حاجات كتير 

"ايه" نايمه على السرير وبتبصلها"اه بس انتى شكلك سعيد اوى 

"شروق" بأبتسامه اه اصل لسه شايفه يحى على السلم وكلمنى وسألنى عاوزه حاجه وكدا

"ايه" بضيق اه ما باين عليكى ابتسامتك واصله لودانك 

"شروق" اه يا ايه قلبى هايطير من الفرحه مش متخيله ازاى عنينا كانت بتكلم عن اللى جوانا

"ايه" طيب اقفلى النور عاوزه انام لو سمحتى

"شروق" نايمه على السرير وقلبها سعيد وعلى الجهه المقابله ايه نايمه ودموعها على خدها

..........................................................

"اشرف"بيرد على تليفون البيت

"كمال" ايوه يا اشرف يا بنى معلش يا حبيبى شويه وانزلى عاوزك

"اشرف" حاضر يا بابا حالا

"منى" ايه يا حبيبى انت نازل

"اشرف" اه يا منى بابا عاوزنى تعالى معايا لو نازله لماما

"منى" بلاش يا حبيبى يمكن عاوزينك فى حاجه مهمه

"اشرف" لاء لو فى حاجه ابقى ادخلى المطبخ او اطلعى وماما وبابا بيتكلموا اقدامك عادى

"منى" ماشى يا حبيبى

...........................................

"لميس" واقفه فى المطبخ بتطبخ وتنضف

ساميه" بتدخل عليها ايه دا ايه دا "

"لميس" فى ايه يا طنط

"ساميه" الاكل وحش اوى وطعمه غريب جدا 

"لميس" بتاخد معلقه وبتدوق الملوخيه ماله يا طنط الاكل حلو وطعمه حلو والله

"ساميه" يعنى انا بتبلى عليكى

"لميس " لاء يا طنط خلاص هاعمل اكل جديد

"ساميه" لاء اخرجى انتى من المطبخ وروحى نضفى الاوض وانا هاخلص الاكل باباكى زمانه جعان لما اشوف هاعدله ازاى دا

"لميس" بأنكسار حاضر يا طنط

"الكل مجتمع على السفره "

"الاب" الله ايه الاكل الجميل دا

"ساميه" عمايل ايدى يا حبيبى

"لميس" بضيق مش قادره تنطق وتقول انا اللى عامله كل الاكل دا فى سرها يارب بس متقفليش من جوازى من مروان ربنا يتوب عليا منها يارب

"ساميه" هههه مبتكليش ليه يا لميس اكلى مش عجبك ولا ايه

"لميس " لاء باكل اهو حلو

"ساميه" طبعا حلو انا عارفه نفسى

تليفون لميس بيرن اخدت تليفونها وجريت على اوضتها

"ساميه" هيا بتجرى كدا ليه دى

"الاب" هاتلاقيها بس خلود صاحبتها ما انتى عرفاهم

"ساميه" اه لما اشوف اخرتها

.....................................................................

عاصم قاعد واقدامه كمال واشرف

"سميحه ومنى واقفين سوا فى المطبخ "

"كمال" يادى النور يا بنى شرفت بس انا مش عارف سبب الزياره

"عاصم" انا هاتكلم يا حاج فى الموضوع على طول انا شوفت بنتكوا المدام سحر من اسبوع كانت بتشترى من عندى الاجهزه الكهربائيه ومن يومها وانا بسأل عليها وعرفت اد ايه انتوا ناس طيبين وان جوزها مات واولادها فى الاعدادى وهيا عاشت بس علشان ولادها وحرمت نفسها من الجواز رغم خطابها الكتير

"اشرف" وحضرتك سألت كل دا عنها ليه

"كمال" استنى يا اشرف سيبه يكمل

"عاصم" انا هاقول لحضرتك انا سألت عليها ليه بس ممكن محدش يقاطعنى

"كمال" اتفضل يا بنى كمل

"عاصم" شكرا يا حاج انا انسان عشت حياتى كلها مع زوجه كانت محترمه جدا وبتحبنى جدا الحمد لله عشنا حياتنا كلها من غير ولاد

وهنا انتبه اشرف لكلامه اكتر

"عاصم" وكان العيب منها ولانها فعلا كانت زوجه بمعنى الكلمه مقدرتش اجرحها ولا اتجوز عليها بس هيا ربنا افتكرها من 5 سنين وسابتنى لوحدى اكلم الحيطان مافيش غير شغلى اللى بضيع فيه اغلب وقتى لما شوفت بنتكوا المدام سحر على فكره هيا فيها شبه كبير من مراتى الله يرحمها شوفت اد ايه طيبتها اللى غالبه عليها غير جمالها ما شاء الله وهدوءها ما شاء الله مشيت وراهم لما مشيوا من عندى حبيت اعرف مكانها وعرفت بعد الاسئله عنكوا اد ايه انتوا فعلا ناس طيبين جدا واتمنى بجد انكوا تقبلوا ان اطلب ايد بنتكوا مدام سحر واتأكدوا ولادها هايكونوا ولادى اللى كان نفسى فيهم من زمان وها تعيش معايا مرتاحه جدا وهاشيلها فى عينيه

"اشرف" سرحان فى كلامه مبيديش اى رد فعل

"كمال" دا شرف لينا يا بنى الله يكرم اصلك بس المشكله ان سحر بنتى مستحيل تتجوز بعد محمد جوزها هوا مات اه بس بالنسبالها لسه عايش

............................................................

لميس واقفه فى اوضة نومها وبتكلم بصوت هامس

"مروان"  انا مش مصدق ان اخيرا هاشوفك يا حبيبتى والله

"لميس" ولا انا يا مروان سنتين عدوا عليه كأنهم عمر كامل وحشتنى اوى اوى

"مروان " وانتى كمان وحشتينى اوى يا حبيبتى نفسى اجى اطير واخطفك من اللى عندك دى

"لميس" انا اللى بحلم باليوم اللى اكون معاك فيه وارتاح من كل دا بجد يا مروان انا تعبت خلاص

"مروان" معلش حبيبتى خلاص انا هانزل كمان اسبوع بس وها كلم ماما وبابا ونيجى على طول ان شاء الله

..................................................................

"كمال" واشرف وسميحه ومنى "قاعدين بعد ما عاصم مشى

"كمال" مبيدخلش فى اى نقاش من اللى بيدور بينهم

"اشرف"لاء طبعا يا منى اختى سحر مستحيل توافق دى عايشه على ذكرى محمد لحد دلوقتى

"سميحه" بس والله انا كمان مش متخيله ان سحر تتجوز بس ياريت تتجوزه دا شكله راجل كويس ومحترم وكمان مبسوط ها يعوضها يا حبيبتى وزى ما سمعت ها يشيل ولادها فى عينيه علشان اتحرم من الولاد طول عمره

"اشرف" و"منى" نظرات سريعه واستأذنت منى تطلع شقتها

"سميحه" انا مقصدش يا بنتى حاجه والله

"منى" متماسكه انا عارفه يا ماما ربنا يديكى الصحه انا والله عاوزه اطلع عادى

"سميحه" ماشى يا حبيبتى اتفضلى وانت يا اشرف طالع

"اشرف سرحان مش معاهم خالص"

"سميحه" اشرف يا بنى مبتردش ليه

"اشرف" ايوه ياماما معاكى

"منى" لاحظة شرود اشرف وفهمته وطلعت بمنتهى الهدوء وعينيها عاوزه تنفجر فى البكاء

"سميحه" ايه يا ابو اشرف ساكت ليه انت موافق مش كدا

"كمال" اطلع هاتلى اختك فى هدوء واطلع انت على شقتك ابعتهالى بس

"اشرف" حاضر يا بابا بعد اذنكوا

...................................................................

"خلود" فى محل لبس سرحانه وبتفكر فى نفس الشاب ملامحه بدأت تتمسح من مخيلتها عندها احساس عجيب انها هاتشوفه اوى

"خلود" ايه يا ماما فى ايه

"صباح" انا بكلمك بقالى ساعه وانتى ولا انتى هنا

"خلود" معلش يا ماما مكنتش معاكى بس فى ايه

"صباح" ايه رأيك فى الطقم دا

"خلود" اه يا ماما جميل بس كفايه اللى جبناه يلا نمشى انا تعبت

"صباح" تعبتى ايه دا انا لما كنت بنزل اجيب لبس مكنتش بنام قبلها بيوم وبعدها بشهر

"خلود" ههههههههه معلش يا ماما انا مش بيفرق معايا الحاجات دى لولا حضرتك مكنتش نزلت خالص

"صباح" هاتقوليلى انتى لو فضلتى سنه بنفس اللبس مش هاتطلبى غيره

"خلود" دحيحه بقى يا ماما موارييش غير المذاكره وبس

"صباح" الله واكبر ياختى خلينا نعجى السنه دى على خير خلينا نخلص بقى وتيجى تقعدى فى حضنى

"خلود" ان شاء الله ياماما متقلقيش بس يلا والله زهقت

"خلود" و"صباح" خارجين من المحل بيخبطوا فى شاب طول بعرض وقمور اوى

"خلود" مش تفتح يااا وبتبصله وتسكت

"الشاب" بأبتسامه انا اسف

"صباح" اسف ايه شباب قليل الادب يخبطوا فى البنات ويعملوا نفسهم مش واخدين بالهم

"الشاب" انا اسف والله يا طنط مش قصدى

"خلود" باحراج خلاص خلاص يا ماما

"الشاب بفرحه انا اسف والله مكنتش اقصد مش انتى "
...................................
...................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق