9‏/4‏/2013

خفايا القلوب ... الحلقه ال 13

تانى يوم" عاصم بيدخل السوبر ماركت وبيسأل نفس الشخص اللى كان سأله على سحر الاول

"عاصم" سلامو عليكم

"البائع" وعليكم السلام تحت امرك

"عاصم" الامر لله انا كنت عاوز اسألك على موضوع بنت استاذ كمال اللى اتوفى امبارح

"البائع " اه يا عينى ولاد الحرام طلعوا عليها اشاعات كتير ربنا ينتقم منهم

"عاصم" اشاعات ازاة واسمها ايه

"مدام سحر الست العاقله الكومل "

"عاصم" سحر معقول

"البائع" اوعى انت كمان تكون مصدق فيها يا استاذ دى ست محترمه جدا ونعمه الادب بس الناس وحشه منه لله دا شكله راجل نصاب

"عاصم" وانت بتدافع عنها كدا ليه

"لان انا متأكد ان اللى طلع عليها اشاعات الناس بتتعرف ودى ست قمه فى الاحترام والادب "

"عاصم مصدوم" وكلام الناس

"ما هوا دا اللى يضايق الناس كلها عارفين اد ايه هيا ولا اهلها ناس محترمين واول ما طلع كلمه بدل ما يصدوها كملوا عليهم ودبحوهم

"عاصم" بس اللى ها يطلع عليها كلام دا هايكون مستفيد ايه

"بص يا استاذ انت شكلك محترم وعارف انك كنت سألتنى على مدام سحر وقولتك محترمه ومش راضيه تتجوز ولسه عند كلمتى بس لو انت بجد انسان اصيل اقف جمبها فى ازمتها ارفع راسها اقدام الناس اتقدم تانى "

"عاصم" بس انا

"ايه اللى يغصبك على واحده الناس بتتكلم عليها ...اقولك انا انك بجد هاتنصر انسانه اتظلمت وانا بقول كلمتى ورزقى على الله لو نفسك تعمل خير فى حياتك انصرها هيا وولادها ورجعلها حقها "

"عاصم" انا والله من يومها عايش على امل اتجوزها واتقدم تانى بس بعد اللى عرفته متردد

"طالما متردد ابعد عنها مش هايجبلها حقها غير اللى واثق فيها ولولا ان راجل كبير كنت انا وقفت جمبها واتمنتها زوجه ليا "

"عاصم" للدرجه دى

"واكتر انت مش عارف الناس دول ايه " 

"عاصم بتفكير بيفتكر سحر وبيفتكر برائتها وخجلها "

...............................................................

صباح نايمه على سريرها وسيد جوزها جمبها

"سيد" بيطبطب على كتف صباح اهدى ي ام مروان متعمليش فى نفسك كدا

"صباح" بابا مات فى غمضت عين يا سيد مات مقدرش يستحمل ان يطلع على سحر الكلام دا

"سيد" منه لله سامى سبحان الله من اول ما شوفته مرتحتلوش ابداً

" صباح" اه يا دماغى مش قادره حاسه دماغى هاتنفجر يا سيد

"سيد" هاقوم اعملك كوباية حاجه تشربيها وادخلك الولاد عاوزين يطمنوا عليكى

"صباح" دخلهم بس متعملش حاجه مليش نفس

"سيد" لاء انتى عاوزه تحصلى باباكى قومى يلا واخرجى انتى للولاد بلاش يدخلوا يشوفوكى نايمه معيطه كدا

"صباح" دا بابا يا سيد مش عايزنى احزن على بابا يا سيد ويا عالم هايحصلنا ايه لسه بكره

"سيد" كل خير والله حرام قولى الحمد لله واادعى لعمى بالرحمه هوا يستاهل ندعيله مش نفضل نعذب فيه بكلامك دا

"صباح" حاضر

........................................................

"سحر " قاعده لابسه اسود ووشها اصفر وجمالها مستخبى ورا قناع من الحزن

"يحى" يا ماما متزعليش كدا والله انا مش هاسيبه وحقك هايرجعلك

"سحر" يعنى انت من جواك مش زعلان وندمان ان انا مامتك وبتتمنى اكون حد تانى

"يحى" بحزن ليه بتقولى كدا بس يا ماما انا عمرى ما اتمنيت ولا هاتمنى ام فى حنيتك

"سحر" بتمسح دموعها يا حبيبى

"يحى" بيوطى يبوس ايد سحر سمع صوت جرس الباب

"سحر" بفزع ايه

"يحى" ايه يا ماما اتخضيتى كدا ليه دا جرس الباب

"سحر" طيب قول مين من جوه متفتحش

"يحى" يا ماما مافيش حد فى البيت غيرنا احنا اكيد حد من عيلتنا بس

"سحر" طيب افتح بسرعه

"يحى بيفتح خالو اشرف اتفضل "

"اشرف" بيدخل شاف سحر قلبه وجعه عليها

"سحر عامله ايه وبيقعد جمبها على الكنبه"

"سحر" الحمد لله انا كويسه

"يحى" فى اخبار جديده يا خالو

"اشرف" لاء مافيش اى جديد كأن الارض انشقت وبلعته

"يحى" وبعدين هانسيبه بعد اللى قاله واللى بيقوله دا

"سحر" بتسد ودانها انا تعبت خلاص مش عاوزه اسمع معدش عاوزه اسمع حاجه تانيه ابدا ارحمونى

"هبه" بتجرى على مامتها ماما مالك يا حبيبتى

"اشرف" اهدى يا سحر خلاص مش هانتكلم تانى خلاص بس اهدى بس

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"يوم ورا يوم عدا والحياه بتستمر والحزن بيخف ما الحياه مبتقفش عند حد"

"صباح ماسكه طبق بطاطس وحطاه على التربيوه فى الصاله وقاعده على الكنبه وبتقشر فى البطاطس"

"مروان" داخل وبيعلق مفاتيحه جمب الباب اذيك ياماما

"صباح الله يسلمك يا بنى "

"مروان شكله متوتر عاوز يقول حاجه بس الحزن اللى مسيطر على ولدته مزود توتره "

"صباح" ايه كلمت الكفيل بتاعك

"مروان" اه ومدلى الاجازه لاخر الشهر

"صباح" كويس معلش يا حبيبى اجازتك عدت وملحقتش اعوضك سنتين بعيد عنى بس انت شايف الظروف

"مروان" شايف يا ماما شايف بس انا خالد اللى عاوز يخطب خلود لسه مكلمنى وحكتله على ظروف جدو وهوا فهم الوضع

"صباح"اه احسن يا حبيبى اصل يقول اننا مطنشينه ولا حاجه

"مروان" وانا يا ماما

"صباح" مالك يا حبيبى

"مروان" انا نفسى ارجع وانا على الاقل قارى فتحتى انا ولميس

"سيد" بيخرج من الاوضه عليهم حق يا حبيبى هابقى انا وانت نروح نخطبها وبلاش مامتك

"صباح" انتوا بتقولوا ايه انا بابا مبقالوش شهر وانت هاتخطب يا مروان وعاوز تروح تخطب من غيرى دا انت ابنى الوحيد ونفسى افرح بيك

"مروان" وانا يا ماما نفسى افرح وسطكوا بس انا كدا اجازتى هاتخلص وانا معملتش حاجه من اللى كنت ناوى عليها

"صباح" دى ظروف وغصب عننا

"سيد" خلاص بقى يا صباح انا هاروح معاه ربط كلام على البنت بس وبعدين اجازته الجايه ابقوا افرحوا واعملوا اللى نفسكوا فيه

"صباح" وهوا باين ان فيه فرح تانى

"سيد" الله واكبر حرا كدا يا صباح انتى عارفه الخير فين

"صباح"استغفر الله ...الحمد لله

...............................................................

"سميحه نايمه على سريرها وبتنادى يا منى يا بنتى انتى فين "

"منى" بتيجى جرى من المطبخ معلش يا ماما اصل انا كنت بعمل الاكل علشان حضرتك تاخدى دوا السكر

"سميحه" تعبينك معانا دايما يا سحر معلش يا حبيبتى

"منى" انا منى ياماما

"سميحه" ما انا عارفه

"منى" اصلك قولتيلى يا سحر"

"سميحه" معلش يا بنتى ها تجنن عليها نفسى اطمن عليها قبل ما اموت

"منى" مقصدش يا ماما وربنا يطول فى عمرك يارب ويطمنك عليها يارب

"سميحه" طيب لتليفون بيرن ردى

"منى" بترد على التليفون الو

"المتصل" السلام عليكم ممكن اكلم استاذ اشرف

"والله مش هنا بس هايجى كمان شويه "

"طيب معلش ممكن رقم موبايله اصل عاوزه ضرورى "

"حاضر"

............................................

"اسماء فى شقتها واقفه فى المطبخ مراد قام من النوم دخل الحمام"

"اسماء" انا ايه اللى خلانى سمعت كلام بابا بس ما انا كنت عندنا مزاجى زى الفل

"مراد" خارج من الحمام ودخل على اوضته

"اسماء "لاء بقى كدا كتير لما اروحله

"مراد" بيلبس ونازل

"اسماء واقفه على باب الاوضه" انت رايح فين

"مراد" بعدم اهتمام نازل اسهر مع اصحابى

"اسماء" تسهر ودا من امتى ان شاء الله

"مراد" من اول ما والدى اتوفى وانتى مكلفتيش نفسك انتى واهلك تيجوا تعزوا غير تانى يوم زيكو زى الاغراب

"اسماء" نيجى ازاى بعد فضيحة اختك انا كنت ماشيه موطيه راسى فى الارض

"مراد" هاترجعى لنفس الغمه انا ماشى وسيبهالك خالص

"اسماء" دا انت بتتلكك بقى شكلك شايفلك شوفه تانيه

"مراد خرج ورزع الباب وراه "

"اسماء بأندهاش معقول دا مراد مش معقول ايه القوه دى "

........................................................

"تليفون يحى بيرن وهوا قاعد جمب سخر واشرف بيقوم يرد"

"يحى" الو ..مين...اه اهلا استاذه منه..البقاء والدوام لله...لاء متعتزريش بس حضرتك رفتى منين ...اه استاذ منير شخص محترم ربنا يكرمه..متشكر اوى لسؤال حضرتك...اه طبعا تشرفى...مع السلامه..فى امان الله ..سلام

"اشرف: تليفونه رن فى نفس لحظه انتهاء تليفون يحى

"اشرف" الو

"المتصل" اذيك يا استاذ اشرف

"اشرف" مين معايا

"عاصم" انا عاصم

"اشرف" بتفاجأ وبيبص على سحر اهلا استاذ عاصم خير

"عاصم" ممكن اقابل حضرتك

"اشرف" تقابلنى خير فى حاجه

"عاصم" اه معلش مش هاعطلك والله هاقارح على حضرتك اقتراح يا توافق يا ترفض القرار يرجع لحضرتك

"اشرف" حاضر

"عاصم" تحب تشرفنى فى المعرض ولا نتقابل بره

"اشرف" نص ساعه وهاكون عند حضرتك فى المعرض ان شاء الله بس حضرتك معلش جبت رقمى منين

 "عاصم" اخدته لما اتصلت فى بيت الوالد الله يرحمه اسف لو كنت ازعجتك

"اشرف" مافيش اى ازعاج ولا حاجه مع السلامه

"يحى" بعد انتهاء اشرف خالو اجى معاك

"اشرف" لاء خليك لما اشوف الموضوع ايه

...................................................

منى واقفه بتبص للتليفون

"سميحه من اوضتها " هو بردوا يا منى

"منى"اه يا ماما

"سميحه" خلاص ردى بقى ها تعملى ايه

"منى" بس هاقوله ايه لما يسألنى على بابا

"سميحه" متقوليش حاجه وادهولى

"منى" بترد على التليفون اهلا اذيك

"عبد العزيز" الحمد لله منى صح ؟؟

"منى" اه اذيك وازى انجى والولاد

"عبد العزيز" كلنا كويسين مال صوتك يا منى زعلانه ولا ايه

"منى" لاء عندى برد بس

"عبد العزيز" الف سلامه طيب انا مش هاطول معلش قولى لماما وبابا ان هاركب يوم االسبت ان اشاء الله الاسبوع الجاى وهاكون عندكوا ان شاء الله

"منى" بتفاجأ والله بسرعه كدا مش كنت قولت على اول السنه الجديده

"عبد العزيز"اه شويه مشاكل حصلت بس الحمد لله يعنى لما انزل ها قولوكوا

"منى"ماشى تيجوا بالسلامه ان شاء الله

"عبد العزيز" قولى لاشرف يخلى تليفونه مفتوح ويتفق مع عربيه وهاكلمه اقوله الوقت بالظبط

"حاضر مع السلامه"

"سميحه" قالك ايه يا منى ليكون عرف يا بنتى

"منى" لاء يا ماما بس بيقول انه هايجى السبت الجاى

"سميحه" هايزعل اوى اننا خبينا عليه وبدموع موت كمال الله يرحمه

"منى"معلش يا ماما هايقدر اننا كنا خايفين عليه يعرف وهوا فى غربته وهوا مكنش بأيده غير حزنه وهوا لوحده بعيد عننا

.................................................

"اشرف" قاعد مع عاصم وبيتكلموا

"عاصم" انا عرفت كل اللى حصل مع مدام سحر وانا بجدد طلبى بعرض الجواز عليها

"اشرف"بس هيا رافضه مبدأ الجواز خالص للاسف

"عاصم" انا هاقول لحضرتك كلامى يا استاذ اشرف وانت فكر فيه بس الكلام دا مش هايخرج بينا

"اشرف" اتفضل

"عاصم" انا عارف انها حابه تعيش على ذكرى جوزها وانا هاحققلها رغبتها دى

"اشرف" ازاى وانت ها تتجوزها هاتكون مراتك ازاى ووفيه لغيرك

"عاصم" علشان انا هاكون زوج ليها على الورق وبس

"اشرف" بأستغراب وحضرتك ليه هاتعمل دا

"عاصم" لان انا فعلا عارف انها انسانه محترمه وعاوز اقف جمبها ومش هاعرف اجيبلها حقها غير وهيا مراتى

"اشرف" بس

"عاصم" من غير بس فكر فى كلامى وانا موجود

"اشرف" بيقوم يقف ماشى سلامو عليكو

.......................................................

" اشرف قاعد ومجتمع وكل العيله حواليه "

"صباح" خير يا اشرف نادهلنا كلنا ليه كدا

"اشرف" ساكت

"سميحه " ما تقول يا بنى خير فى ايه

"اشرف" انا عندى خبر للكل

"الكل" ايه

"اشرف" سحر هاتتجوز عاصم الخميس الجــــــــــــــاى

.............................
.............................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق