9‏/4‏/2013

خفايا القلوب ... الحلقه ال 15

سامى واقف مع جار من الجيران

"الجار" والله زى ما بقولك اتجوزت وانت معاك ورقه تثبت انها متجوزاك عرفى اقدمها للمحكمه بقى

"سامى" بلا مبالاه لكلامه طيب هيا اتجوزت امتى

"الجار" لسه من شويه كان اخوها وخدها ومعاهم العريس وبيقول رايحين يكتبوا الكتاب ما انت عارف ان صديق اشرف ومبيخبيش عليه حاجه

"سامى" بس مش كانت مبتتجوزش

"الجار" مش انت ورقك مظبوط ممكن تسجنهم فيها دى ولا انت نصاب فعلا بقى زى ما بيقولوا

"اشرف" بيركن عربيته لمح سامى وهوا واقف مع الجار فى المرايه نزل يجرى

"سامى قاعد واشرف بيهجم عليه "

"سامى" فى ايه مين وعينه فى عين اشرف انت

"اشرف" بيمسكه يضربه انا يا ابن******

"سامى" بيحاول يخلص نفسه من ايد اشرف اللى نازل فيه ضرب

"الجار" بيتصل بسرعه بالبوليس

..................................................

"يحى قاعد على كرسى فى اوضته واقدامه تربيزه وعليها مصحف وبيقرأ فيه

صدق وقفل المصحف وقام شغل الكمبيوتر على القراءن علشان نفسه تهدى

"نايم على السرير بيتقلب شمال ويمين واعصابه تعبانه بيفتكر مامته وباباه وهوا صغير"

"شريط حياته بيمر اقدامه ودموعه بدأت تلمع فى عينيه "

"ياترى يا ماما بتعملى ايه عارفه تعيشى وانتى بعيده عننا وليه كل دا حصلنا احنا "

"استغفر الله العظيم اكيد ليك حكمه يارب انا مؤمن بقضائك ربنا يصبرنى "

.....................................................

"هبه عينيها على تليفونها اللى مش بيبطل اتصال بقاله يومين "

"لا بترد ولا بتكنسل ولا حتى بتغلق الموبايل"

"هبه كل تفكيرها فى مامتها وازاى ضعفت واتكلمت مع واحد اتخلى عنها بمنتهى السهوله كدا "

"هبه حاسه بخنقه جواها مش قادره تتخيل دلوقتى ان مامتها فى حياتها حد غير باباها الله يرحمه ولا ان سحر بعيده عنهم لاول مره ها يناموا من غيرها "

"نفسها تكلمها التليفون سكت ادهم شكله استسلم ومش ها يتصل تانى لحظات والتليفون رن تانى "

"هبه بتبص للتليفون بحزن شافت رقم سحر اتبسطت وروحها ردت ليها ردت بشوق ماما

"سحر" هبه يا حبيبتى عامله ايه اتعشيتوا ويحى كويس

"هبه" بفرحه مصطنعه احنا كويسين يا ماما المهم انتى مبسوطه

"سحر" ايوه الحمد لله

"هبه" بس صوتك مش بيقول كدا يا ماما

"سحر" علشان انا هانام لاول مره بعيده عنكوا بس

"هبه" معلش يا ماما مش انتى جايه بكره

"سحر" مش عارفه يا هبه هاشوف واقولك

"هبه" بحزن بتحاول تداريه علشان ميبانش فى صوتها ماشى يا ماما ولو مش هاتعرفى مش مشكله

"سحر" ماشى يا حبيبتى خلى بالك من نفسك وقومى شوفى يحى واطمنى انه كويس مش قادره اتصل بيه

"هبه" حاضر مع السلامه يا ماما

"هبه بتقفل التليفون وبتترمى فى سريرها بحزن الدنيا كله ودموعها سمحت لها بالانهمار "

......................................................

"سحر بتسيب الموبايل من ايدها سمعت خطوات فى الطرقه جريت على الباب وقفلته عليها بالمفتاح"

"ايد بتخبط"

"سحر" ايوه مين

"مدبرة المنزل" العشاء يا هانم جاهز

"سحر" مش هاتعشى معلش

"تحت امرك يا فندم

فى نفس اللحظه بيخرج عاصم من اوضته اخرج لما شاف المدبره شايفاه خارج من اوضه تانيه وبصوت بيحاول يكون صلب فى ايه

"المدبره" بوشها فى الارض العشا جاهز يا بيه وكنت جايه ابلغ حضراتكوا

"عاصم" مدام سحر قالت ايه

"مش هاتتعشى يا فندم "

"عاصم" طيب شيلوا الاكل انا كمان مش ها تعشى اتفضلى

"عاصم واقف محتار يدخل يتكلم مع سحر ولا يرجع اوضته حسم موقفه وراح لاوضتها"

"سحر" سامعه كلامه وانه رفض يتعشى

"حست خطواته بتقرب من بابها فضلت تسمع اكتر وقربت اكتر اتخضت ورجعت لورا لما سمعت خبطه على الباب "

"عاصم" خبط خبطه خفيفه متردد يخبط تانى ولا يرجع اوضته وقف لحظات

"سحر" واقفه ثابته مكانها مش عارفه تفكر عينيها على الباب وبس

.................................................

"اشرف هوا وسامى واقفين قدام ظابط الشرطه هدومهم متبهدله وسامى كم قميصه مقطوع "

"سامى" شوفت يا ساعدت البيه ضربنى وشى كله دم انا عاوز حقى

"اشرف" واقف مبيتكلمش

"الظابط بيبص لطريقة سامى بأشمئزاز بيرجع بنظره لاشرف اتفضل حضرتك قول الموضوع "

"سامى" بصوت عالى بقولك ضربنى يا بيه انا عاو افتح محضر

"الظابط" اسكت لما افهم الموضوع الاول ولاشرف اتفضل اتكلم شكلك مش بتاع مشاكل

"اشرف" بدأ يحكى للظابط عن كل افعال سامى شويه بأنفعال وشويه بتأثر ولحظات بأنكسار

"الظابط" يا ابن****

"سامى" لاء بقى دى كوسه دا احنا من اول ما جخلنا وانت واقف معاه

"الظابط " بتقول ايه يا روح *****

"سامى" بقول اللى شايفه

"الظابط" انت عندك يا استاذ اشرف شهود على كلامك دا

"اشرف" البلد كلها شاهده احنا اصلا بقينا لبانه فى بوء الناس منه لله الحيوان دا

"سامى" بيشتمنى اقدامك اثبت دى كمان

"الظابط" حافظ على الفاظك

"اشرف" حاضر

"الظابط" طيب انا هافتح محضر ليك بالاشهار باختك وانت محضر بالضرب

"سامى" لاء خلاص انا هاتنازل بس يتنازل هوا كمان

"الظابط وبيوجه كلامه لاشرف" ايه رأيك

"اشرف" لاء طبعا دا انا مصدقت وقع فى ايدي مش هاسيبه ابداً

..............................................................

"خلود فى اوضتها فى بيت المغتربين ومعاها لميس والله يا خلود نفسى اسافر مع مروان وانا مراته بس مش ضامنه"

"خلود" مش ضامنه ايه بس دا انتى ها ترتاحى

"لميس" انا مش عاوزه مراة بابا تحطنى فى دماغها اكتر دا انتى متعرفيش بقت المعاملهشكلها ايه

"خلود" عارفه علشان كدابقولك اخلصى منها

"لميس" لاء لو عملت كدا ها تفضل تقول لبابا شوفت مش عاوز يجبلها عفش وفين الشقه ونيته وحشه انا عارفه دماغها

"خلود" يا خوفى يا لميس توقف كل حاجه اصلا مش مطمنه من يوم قراية الفاتحه

"لميس والله ولا انا هاروح ارد على تليفونى بيرن "

"خلود" تليفونها بيرن بتشوف الرقم الرقم غريب اترددت ترد حسمت موقفها وردت

"خلود" الو

"خالد" ازيك يا خلود وحشتينى

"خلود" قلبها دق جامد اول ما سمعت صوته خــالـــ

"خالد" بفرحه اذيك يا خلود انا كنت هاتجنن واسمع صوتك

"خلود" بس انت جبت نمرتى منين طيب

"خالد" من لميس صاحبتك

"خلود" بنظرة شذر للميس وهيا بتكلم مروان وبتبصلها مبتسمه لميس وانت عرفت لميس منين

"خالد" اصل اللى انتى متعرفيهوش ان لميس تبقى بنت خالى وانا لما حكيت عنى قالتلى هوا انت بقى خالد اللى خلود بتقول عنه

"خلود" بأستغراب بس لميس مقلتليش حاجه خالص

"خالد" ما انا اترجتها بقى متقولكيش علشان مش تعرفى بس شوفتى الصدف سبحان الله

"خلود" بأبتسامه اه بس انت من القاهره ولميس من المنصوره ازاى بقى

"خالد" ازاى ايه

"خلود" ازاى قرايب زازاى اتكلمتوا يعنى

"خالد" هههههه عادى جدا قرايب وكل حد فى مكان مش كل الناس متجمعين فى مكان زيكوا كدا واتكلمنا لان بحب خالى جدا وبرحلهوم كتير

"خلود" اه طيب

"خالد"طيب ايه يعنى مفاجئه حلوه ولا وحشه

"خلود" لاء ما انا لازم اقفل بقى

"خالد" وليه لازم بقى يعنى

"خلود" الله انت بتتريق عليه ليه

"خالد" اصلك حلوه اوى وعلى طبيعتك اوى وكلامك تلقائى اوى

"خلود وشها بيحمر اكتر وقلبها دقاته بتزيد" انا ...

"خالد" انتى ايه بس قولى اى حاجه

"خلود بتجرى على لميس خد كلم بنت خالتك اهيه وبتقف جمبها وشها سعيد"

"لميس" معلش يا مروان مضطره اقفل اختك مجنونه سلام يا حبيبى مؤقت وهاكلمك تانى

"خالد"الو يا جماعه حد يرد عليه

"لميس" ايوه يا خالد مش بقولك ان صاحبتى مجنونه

.........................................................

"اشرف واقف هوا والظابط على جمب "

"الظابط" انا نصيحتى ليك ياريت متعملش محضر ليه الموضوع ها يطول اوى وانت شكلك مش وش بهدله

"اشرف" بحزن وحق اختى

"الظابط" بص انا اصلا حاطط نفسى مكانك ومتغاظ منه جدا بصراحه شكله راجل مش كويس اصلا نصيحتى بقى اتنازل وكلام ما بينا كدا مسكه بره واضربه علقه طلع فيه كل غيظك

"اشرف" بيبص للظابط بذهول انت بتقول ايه

"الظابط" انا حاسس بجد انك انسان محترم ومش وش بهدله اعمل اللى بقولك عليه

"اشرف" خلاص انا مش هافتح محضر بس هاضربه وممكن انوته

"الظابط" لاء طلع غلك فيه بس مترحش فى واحد زى دا فى داهيه

"اشرف" ماشى

"سامى شايف وشوشتهم سوا ونفسه يعرف فى ايه "

"الظابط احم احم وبيروح يقعد على المكتب خلاص يا بنى متفتحش محاضر اتفضل يا استاذ اشرف انت "

"اشرف"ماشى بعد اذن حضرتك

"سامى" وانا

"الظابط" انا عاوزك

"سامى بيبص على اشرف وهوا بيخرج وقفل الباب ومشى "

"الظابط" بيقوم تانى وبيمسك سامى من ياقة قميصه انت يلا انا عارفك

"سامى" بخوف انا

"الظابط" مش انت اللى كنت هنا من كام سنه ونفس القضيه دا انت نصاب عالمى بقى

"سامى" بيبص فى الارض

"الظابط" والله فرحان اوى باللى ها يحصلك

"سامى" هوا ايه

"الظابط" يلا امشى من هنا وان شاء الله هاشوفك تانى علشان انت **********

.........................................

"اشرف" ماشى وار سامى من اول ما خرجوا من القسم

"سامى حاسس ان الظابط دا مدبرلى حاجه شكله ميطمنش وتهديده دا كمان "

"اشرف" اطمن لدخول سامى بيت واتصل بتليفونه بكل اصدقائه ومنهم الجار اللى كان واقف معاه سامى

"الكل جاله وهجموا على سامى وضربوه علقة موووت لحد ما اعترف اقدامهم كلهم انه هوا اللى عمل كل دا فى سر وكله كدب

"اشرف" بيرفع راسه للسما وبيفتكر الظابطوبيحمد ربنا وقفله انسان ابن حلال وقرر يروح يشكره

......................................

"منى رايحه جايه فى شقة سميحه قلقانه على اشرف"

"اشرف بيفتح الباب وبيدخل"

"منى بتجرى عليه" وبصوت واطى جدا ايه يا اشرف كنت فين وايه مبهدلك كدا

"هاحكيلك بس هادخل استحمى الاول ماما عامله ايه"

"منى" كويسه بس طمنى

"اشرف" اطمنى بس لاول يوم من فتره طويله هانام مرتاح بس عاوز اشوف سحر

"منى" كتبتوا الكتاب

"الحمد لله كل حاجه بخير الحمد لله "

..............................................

"سامى نايم على الارض وبيتالم من كتر الضرب ودمه مغرق المكان"

"فوزيه" يا دى النيله البيت اتكسر خالص

"تليفون البيت بيرن"

"الو"

"فوزيه" ايوه يا خويا انت مين

"المتصل" انا جار استاذ سامى ومش لاقيه عاوزه ضرورى

"فوزيه" هه جمبى يا خويا متفشفش اهو فى ايه قول وانا ها قوله

"المتصل" لا حول ولا قوة الا بالله قولى لاخوكى ان بيته اتحرق باللى فيه ومراته وبناته الاتنين فى المستشفى بين الحياه والموت

"فوزيه" انت بتقول ايه

.............................................

"تانى يوم فى فيلا عاصم بعد ليل طويل على سحر بتفتح الباب بهدوء وبتشوف فى حد "

"سمعت صوت بتحبه اوى "

"نزلت بسرعه"

............................
............................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق