28‏/4‏/2013

الحياه بدون غلاف .. الحلقه الثانيه



"امانى بتخرج من الجامعه بتقع وبيغمى عليها"

"شاب بيجرى يلحقها"

"حارس امن الجامعه ومجموعة شباب بيجروا عليها"

"الحارس للشباب وهو بيشلها" انت تعرفها ؟

الشاب" دا وقت سؤال زى دا يلا انيمها فين علشان نفوقها "

"الحارس هنا هنا واى بنت معاها برفان تيجى تفوقها"

"امانى نايمه مركونه على كرسى "

"بنت بتحط برفان وبتفوقها "

"بتفوق ايه اللى حصل انا فين "

"الشاب" متقلقيش انتى كويسه

"امانى بتبصله وعينيها دمعت يوسف"

"ايوه يا امانى يوسف كويس انك لسه منستيش اسمى ... سلامتك"

"امانى بتقوم تقف والكل حواليهم" بعد اذنك

" بردوا مش هاتسمحينى"

"امانى بتمشى وبتسيبه وبتركب عربيتها وبتمشى من غير ولا نظره ليه "

"فلاش باك"

"يوسف متردد يكلم امانى ازاى"

"مالك يا يوسف حاسه انك عايز تقول حاجه ومتردد"

"ايوه فعلا بس خايف مش تفهمينى "

"لاء من امتى انا مش بفهمك"

"ماشى يا امانى انتى عارفه ان انا كتير حاولت اتقدم ليكى وباباكى رافض ولو عندى امل لو واحد فى الميه انه يوافق كنت عمرى ما فكرت فى اللى هاقترحه عليكى دلوقتى"

"قلقتنى يا يوسف قول فى ايه "

"انا عاوز نتجوز يا امانى بس على الورق بس وانا مستحيل هافكر المسك صدقينى "

" ما احنا هانحاول مع بابا تانى وعمو كمان هايتكلم تانى معاه بس استنى يعنى ايه على الورق ليه احنا هانتجوز ايه"

"بأسى" عرفى

"امانى بتقوم من على التربيزه بهدوء وبتاخد كتبها وشنطتها وبتمشى"

"يوسف بيرجع للواقع"يارتنى ما فكرت ابدا اتكلم معاكى فى الموضوع دا انتى وحشتينى اوى اوى يا امانى اوى

................................................................

"امانى فى العربيه سرحانه انت وحشتنى اوى يا يوسف بس للاسف انت نزلت اوى من نظرى يا خساره "

"فلاش باك"

"يوسف قاعد فى الانتريه ومعاه مامته وباباه"

"يوسف" ليه يا عمى حضرتك مش موافق

"جمال" اسأل باباك وهو يقولك

"الاب" ما تنسى اللى فات بقى يا جمال ونفتح صفحه جديده

"جمال" عمرى ما انسى عمرى

"الاب" وايه اللى كان حصل ما ياما الشغل بيحصل فيه خساير

"جمال" بتحصل حادثه مش مقصوده

"الاب" انت كذبت الكدبه وصدقتها انت حر لكن ربنا شاهد عليه وعالم ان انا عمرى ما اعمل حاجه تغضبه وانا وريتك نيتى واول ما ابنى جه قالى بحب وعاوز اتجوز بهدلته قولتله انت لسه فى الجامعه لكن لما عرفت انها بنتك وافقت على طول وقولت دا اللى هايخلينا نرجع اصحاب تانى

"جمال بصلابه" مستحيل انسى ان انا ممكن ارجع اثق فيك تانى لولا ستر ربنا انا كنت زمانى ضعت وكمان انا معنديش بنات للجواز

"الاب" خلاص يلا يا يوسف كغايه بهدله لحد كده

"يوسف" بس يا عمى

"الاب" يلا يا يوسف بقولك

"الام" كده يا يوسف جايبنا تهزقنا

"يوسف" انا اسف ليكو كلكو اسف وسابهم وخرج

"امانى بترجع للواقع ودموعها على خدها انا كنت ممكن اتكلم مع بابا وكنت واثقه ان قلبه طيب وهاقنعه بس انت يا يوسف عرفتنى مقدارى عندك ربنا يسامحك "

...............................................................................

"رشدى فى اوضته ماسك بنطلون ليه وبيدور فى جيوبه بعصبيه"

"ايه دا فين الحاجه ..اكيد اخدتهم اكيد ومين غيرها انتى يا زفــــــــــــــته"

"نشوى بتخرج من المطبخ تجرى على اوضته" فى ايه مالك

"بيمسكها رشدى من دراعها فين الكيس اللى كان فى جيب البنطلون "

"معرفش والله ماشوفتش حاجه "

"بقولك ايه يا تجبيهم بالذوء يا مش هاخلى يومك يعدى النهارده هاتنطقى ولا "

"بعياط قوى" والله العظيم ما شوفت حاجه دراعى بيوجعنى سيبنى حرام عليك

"والله ما هاسيبك غير لما اموتك النهارده "

"ياريتنى اموت وارتاح يارب خدنى"

"ومستعجله ليه ما انتى اكيد هاتموتنى ومتخافيش على ايدى"

"وانا عشيتى معاك ايه.. ما هى موت بالبطئ"

"طيب هيه والله ما سايبك"

"نشوى بتتألم من الضرب" منك لله حسبى الله ونعم الوكيل فيك 

"بتدعى عليه طيب وشال الحزام من بنطلونه وزقها على السرير وكمل فيها ضرب"

.............................................................................

"كل الشله مجتمعه "

"لمياء" يلا يا جهاد اوصلك علشان هاروح

"عيسى حابب يسأل ليه هاتمشى بدرى بس حاتم اتكلم بلسانه"

"حاتم" ماشيه بدرى ليه يا لمياء

"عيسى بيسمع ردها بأهتمام"

"لمياء" خلصنا المحاضره ومش ورانا حاجه تانيه النهارده يعنى

"جهاد" بس انا ماليش مزاج اروح هاستنى عيسى لما يخلص ونروح سوا

"عيسى" استنى انتى كمان يا لمياء احنا ورانا محاضره بس كمان وهانمشى

"مؤمن"استنوا صحيح نسيت اقولكوا

"حاتم" يا لهوووووى انت دايما ناسى كده

"عيسى" يا حاتم سيبه يقول قبل ماينسى الكلام تانى

"الكل"ههههههههههههه

"مؤمن" ربنا يسامحكوا على فكره حتى انتى يا جومانا

"جومانا" بنهزر والله

"بتيجى ياسمينا وبتقعد" ايه بتضحكوا اوى ليه كده

"حاتم" اقعدى اقعدى واسمعى

"مؤمن" ماشى مش قايل حاجه

"عيسى" خلاص يا مؤمن احنا اسفين يلا قول بقى

"مؤمن"نائل و شهد اتمسكوا امبارح

"حاتم بيبص على البنات اللى معاهم"انت بتهرج مش واخد بالك ولا ايه

"عيسى" ايه كلامك دا يا مؤمن عيب كده

"مؤمن" اسمعوا بس دى مش حاجه وحشه دى كل الحكايه ان مامة شهد بلغوها ان بنتها متجوزه عرفى واتوصفلها العنوان وهيا بقى كبستهم امبارح

"لمياء" احسن تستاهل

"جهاد" احنا ياما حذرناها وبردوا اتجوزتوا حرام عليها والله اهلها تعمل فيهم كده

"ياسمينا" اه بس انا عارفه مين اللى ممكن تكون بلغت مامتها

"لمياء" وانا كمان اصلا واضحه بسمه ما هو بتاعها بقى وهاتموت عليه

"عيسى" ملناش دعوه بحد وبلاش نجيب سيرة حد

"جومانا"ماخلاص اصلا سيرتهم بقت على لسان كل شباب الجامعه ياعينى يا شهد بجد صعبت عليه

"بسمه بتقرب منهم" هاى يا جماعه بيعجبنى فيكوا لمتكوا اللى على طول دى

"حاتم" يا ساتر دا حسد

"بسمه" هاهاهاها لاء بقر بس

"لمياء" اذيك يا بسمه

"بسمه انا زى الفل مشوفتوش نائل النهارده "

"مؤمن" لاء هاتلاقيه بيتخانق مع اهل شهد

"بسمه" اه الموضوع وصلكوا

"جومانا" وهو مين فى الدفعه كلها ميعرفش

"بسمه" اه اصلها فاكره انه بيحبها تبقى تورينى بقى هاتعمل ايه

"عيسى" اصلا انتى ونائل وشهد وكل البنات والولاد اللى ذيكوا مش هاتشوفوا حاجه كويسه فى حياتكم ابدا لانها بالنسبه ليكوا حياه سهله ورخيصه

"بسمه" ايه قلة الذوق دى ما تحسن كلامك يا عيسى

"عيسى" انا ماشى خالص اهو وانتى يا جهاد اوعى اشوفك بتتكلمى معاها تانى

"بسمه" وانا يعنى هاكلم الريس ياخى بالسلامه انت وهى

"لمياء" استنى يا جوجو انا جايه معاكى

"ياسمينا بتبص حواليها " ستنونى انا كمان

"بسمه بتبص لحاتم ومؤمن وجومانا" ايه انتوا كمان مش هاتجروا زيهم اصل اعديكوا

"حاتم" لاء يا برنس اعدينى انا براحتك وانا ورايا حاجه النهارده

"بسمه" والله انت عسل انا مش عارفه انت مصاحب الاشكال الخنيقه دى ازاى

"حاتم" سيبك منهم وركزى معايا

"بسمه" ماشى يا باشا

.................................................................

"امانى ومامتها فى اوضة كشف"

"ورينى كده عينك "

"بعد الكشف"

"الدكتور بيروح يقعد على مكتبه" تعالى يا بنتى

"سميره" خير يا دكتور

"بصوا انا عاوز التحاليل دى والاشعه دى اعملوهم وتعالو "

"سميره" ليه يا دكتور فى ايه

"مافيش حاجه متقلقوش انا بس هاطمن عليها اكتر"

"امانى" ماشى يا دكتور

"امانى وسميره بيخرجوا من عند الدكتور"

"الدكتور بحزن" يارب اللى فى دماغى ميطلعش صح ربنا يخلف ظنى لسه صغيره

...........................................

"رشدى قاعد على الارض وبيلف سجاير وبيشربها"

"نشوى رايحه بتديله الشاى وهيا بتتوجع "

"اتفضل الشاى"

"حطيه وامشى من وشى "

"جهاد بتخرج من اوضتها وهيا لابسه بيجامه ضيقه وبتروح للحمام وهيا مش طايقه تبص لرشدى وهو قاعد بيشرب "

"رشدى" يا لهوى ايه البت الجامده اللى ماشيه دى

"جهاد بتسمع باباها" انت بتقول ايه

"رشدى" بقول انك جامده اوى يا بطه وبيهجم عليها

"جهاد" بتصرخ ابعد عنى بتعمل ايه ابعد عنى يا بابا ماما عيسى الحقونى

....................................................

....................................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق