9‏/4‏/2013

خفايا القلوب .. الحلقه ال 12

اشرف بيجرى على سحر وبيشيلها وبينيمها على سرير فى الاوضه اللى جمب اوضة الاب

"يحى" بيتصل بالدكتور

"هبه" بدموع يا ماما ماما قومى

"اشرف" بتعمل ايه يا يحى

"يحى" الموبايل على ودنه بتصل بالدكتور الو ..معلش يا دكتور محتاجينك حالا...اه جدو وماما..اه من شويه ..مستنينك بس متتأخرش ربنا يخليك

"اشرف"بيقعد على الكرسى القريب لسرير سحر وبعينه على سحر بابا مات وسحر اختى تعبانه ومظلومه والناس مبترحمش انا مش عارف ايه اللى بيحصلنا انا دماغى وقفت

"هبه" معلش يا عمى نديله الفلوس اللى هوا عاوزها ويبعد عننا

"يحى" هايتكلم لسه قاطعه اشرف

"اشرف" ليه انا اختى فيها حاجه غلط علشان ادفعله دا انا لازم اسجنه والله ما هاسيبه يا مسجون يا اموته بأيدى

"يحى" اسكتى انتى يا هبه ياريت متتكلميش تانى

"هبه" بدموع اقوى وبصوت ضعيف مش شايفين ماما بقت عامله ازاى دى هاتموت مننا والله حرام

"اشرف" انا هاروح اشوف ماما وخالتكو واهديهم شويه وربنا يكون معايا انا كمان

......................................................

سامى قاعد فى بيت اخته

"فوزيه" انا خايفه عليك يا سامى

"سامى" لاء متخافيش هاتعدى زى اللى قبلها هيا دى اول واحده

"فوزيه" دى اول واحده تعملها شوشره كدا يا سامى

"سامى" يلا طارت من ايدى بقى استنيت سنين ابين حسن نيتى وكل فتره اتقدم وبردوا اترفض مافيش منها امل

"فوزيه" يعنى انت كنت قعدت ما انت اتجوزت 3 جوزات غيرها

"سامى" بس دى كانت حلوه اوى طالعه من عينى

"فوزيه" انت طفس يلا قوم كلم مراتك زمانها هيا وبناتها مستنينك

"سامى"اه طيب وبتمسك التليفون اللى جمبه على الترابيزه

"فوزيه" انت هاتتصل من الارضى الفاتوره اطلب من موبايلك يا اخويا

"سامى" هابقى ادفعلك فيها علشان اخد راحتى ياباى بخيله

"فوزيه"بخيله بخيله انا بشوف منك حاجه دا انت جلده

"سامى" بيمسك التليفون الو اذيك يا سندس

"سندس" اذيك يا سامى عامل ايه

"سامى" انا كويس اذيك وازى البنات

"سندس" كويسين جوز بنتك كان هنا وجاى يشتكى منها

"سامى" ليه دا كمان هوا كل يوم ليه موضوع

"سندس" بيقول مبتسمعش كلامه ومبتعملوش اللى هوا عاوزه ولو فضلت كدا ها يطلقها

"سامى" يطلقها ايه هوا اتجنن ما هيا لو تجبلها عيل مكانش يبيع ويشترى فيها كدا

"سندس"وبنتك زيزى كل يوم تعيط من خطيبها

"سامى" ليه كمان

"سندس" معرفش يا خويا قال ايه ابوكى متأخر اوى فى طلباتنا وشكله مطنش على الجواز اصلا

"سامى"خلاص يا سندس هاخلص بس العمليه دى وارجع اشوف كل دا

"سندس" هيا لسه مدفعتش

"سامى" لاء مدوخانى ادينى فضختها عند الناس كلها لما اشوف اخرتها

"سندس" بس انت بتقول انهم ناس فى حالهم ليه لسه مدفعوش

"سامى" ها يدفعوا ها يدفعوا وهاجهز البت احلى جهاز

"فوزيه بصوت عالى مش كفايه كدا يا خويا انت وهيا الفاتوره "

"سندس" دى فوزيه سلم عليها بتقول حاجه

"سامى" بتسلم عليكى يلا بتقولك الفاتوره هابقى اكلمك تانى

"سندس" ماشى مع السلامه

...............................................................

"ادهم نايم على السرير سخن جدا وبيقول اسم هبه"ووالدته ووالده اقدامه

"الاب" الولد متحسنش يا ام ادهم

"الام" بدموع لاء الحمه بتزيد انا خايفه اوى عليه

"الاب" لاء متخافيش الدكتور قال لازم 3 ايام وهايخف

"الام" ياريتنا ماغصبنا عليه يسيب هبه

"الاب" يعنى الراجل اللى بيتكلم على مامتها يجى يفضحنى فى الشغل وانا افضل مناسبهم

"الام" والله ما انا مصدقه خالص انها تعمل اللى انت حكيته دا

"الاب" بصراحه شكلها ست محترمه اوى بس الراجل معاه ورق وبيتكلم بثقه انتى مشوفتيهوش

"الام" بس كنا نسألها ونتحرى قبل ما كنا نسيب البنت ونكسر فرحه ابننا

"الاب" لاء متخافيش على ابنك هايبقى كويس وبعدين تسأليهم تقولى ايه خلاص اللى حصل حصل

"الام" بس انا قلبى بيتقطع على ابنى اوى

"الاب" ها يبقى كويس لا اول واحد خطب ولا ساب

"الام" يارب يخليه يارب
..............................................................

الدكتور بعد الكشف على سحر

"يحى" مالها يا دكتور

"الدكتور" حالة انهيار عصبى بس متقلقوش هاتبقى كويسه

"هبه"يا حبيبتى يا ماما

"اشرف" يعنى نعمل ايه يا دكتور محتاجه مستشفى

"الدكتور" لاء انا اديتها حقنه مهدئه وهاتقوم كويسه بس ياريت حد يفضل جمبها وميسبهاش

"هبه بدموع" انا هافضل جمب ماما ومش هاسيبها ابداً

"اشرف" ماشى يا دكتور بابا فى الاوضه اللى جمب دى واتوفى ممكن حضرتك تطلع تصريح الدفن

"الدكتور" اشوفه معلش

"اشرف" اتفضل

"يحى" خليكى يا هبه مع ماما وانا مع خالو

"هبه ودموعها مغرقه وشها حاضر"

"الدكتور بيخرج بعد ما شاف الاب واقف على باب الاوضه

"سميحه وصباح قاعدين فى الانتريه وبيبكوا بحرقه"

"الدكتور لاشرف" البقاء لله انا هاخلص التصريح واجيبه ربنا يصبركوا

"اشرف بدموع وبيهزدماغه" البقاء لله البقاء لله

"منى" بتيجى من المطبخ وفى ايديها كوباية ميه لاشرف اتفضل يا اشرف

"اشرف بحزن" مش عاوز حاجه

....................................................................

اسماء نازله على السلم سامعه صوت البكاء فى شقه كمال

"اسماء" ياترى بيعيطوا ليه ادخل اشوف لاء انا هامشى اشوف ايه تلاقيهم اتأكدوا ان بنتهم طلعت مشيها وحش يلا خليهم يشربوا بقى

....................................................................

بليل فى عزا الرجال اشرف ومراد ومروان ويحى قاعدين  وسيد"زوج صباح"بياخدوا العزا

"كل اتنين من الرجاله بتدخل تسلم وتقعد "

"عاصم" بيدخل وبيسلم محدش اخد باله منه

"عاصم" قاعد جمب اتنين رجاله

"الرجل الاول "اه ياعينى عليك يا كمال روحت فى شربة ميه

"الرجل الثانى" الله يرحمه اكيد الكلام اللى اتقال على بنته موته مقدرش يستحمل

"عاصم" بينتبه اكتر لكلامهم

"الرجل الاول"اه بصراحه كلام الناس وحش وبنته دمرته

"الرجل الثانى "اه الله يرحمه عاش زى النسمه ومات مقهور الله يسامحها

"عاصم نفسه يسأل مين دى اللى عملت كدا بس التزم الصمت لحد العزا ما خلص وسلم ومشى "

............................................

"عاصم" يا ترى فى ايه ومين دى اللى الناس بتكلموا عليها وحش كدا

"معقول تكون سحر وتكون واحده وحشه وعلشان كدا موافقتش عليه "

"لاء مستحيل دى ست كان وشها بينطق بالاحترام وكلامها البسيط وضحكتها الخجوله"

"انا محتار ليه؟؟ بكره اروح منطقتها واسأل عليها بس لو طلعت كدا هاعمل ايه"

"وانا شاغل نفسى كدا ليه ممكن تكون رفضتنى علشان كانت بتحب مثلا "

"انا هافضل محير نفسى بكره اعرف بس ياريت انام لبكره بس "

 ...................................................

"شروق واقفه على السلم مستنيه يحى تسأل على سحر وتطمن عليه"

"يحى" طلع ودخل على طول شقتهم وعمل نفسه مش شايف شروق"

"ايه" واقفه متابعه الموقف يلا يا شروق يلا علشان نطلع

"شروق" بحزن طيب تعالى نشوف طنط سحر وهبه منزلوش العزا وسمعت ان طنط سحر تعبانه

"ايه" ما اللى احنا فيه دا كله بسببها

"خلود" طالعه على السلم وبتقرب منهم ايه اللى بتقولوه دا صوتكوا عالى يلا اطلعوا على فوق

...................................................

"يحى" بيدخل لسحر" اوضتها هبه ماما عامله ايه دلوقتى

"هبه" من ساعة ما طلعتها انت وخالو وهيا نايمه ومش عاوزه تتكلم

"يحى" طيب اعمليلها اى شوربه وهاتيها لما اكلها

" هبه" فى اكل وماما بطنها مش تعبانه تاكل عادى دى اعصابها بس

"يحى" ماشى اى حاجه انا مبفهمش فى الحاجات دى زى ما بسمع وخلاصة

..............................................

"سميجه" بتسلم على اخر واحده من الجيران وبعد ما بتمشى بتنفجر فى البكاء"

"صباح"بدموع يا ماما حرام كفايه انتى مش تعبتى من كتر العياط من ساعتها

"سميحه" عياطى كان على باباكى دلوقتى عياطى والنار اللى فى قلبى على الناس اللى جيت بس يتودود علينا حسبى الله ونعمه الوكيل

"صباح" بدموع قولى يارب يا ماما وربنا ها يجيبلنا حقنا

"سميحه" يارب يارب اظهر الحق يارب وابعد عننا كل شر واكفينا شر الفضايح

"صباح" بدموع اقوى يارب يارب يارب

"منى" بتبكى فى صمت مبتدخلش فى اى كلام

..................................................

"اسماء فى بيت ولدتها بتتعشى "

"الام" يعنى لا انتى ولا انا نروح عزا حماكى دلوقتى يقولوا ايه

"اسماء" يقولوا اللى يقولوه منعرفش وخلاص انا مكسوفه اى حد يشوفنى هناك

"الاب" يا بنتى حرام والله ما مصدق فى سحر دى حاجه

"اسماء" انت كمان يا بابا هيا عمللكوا سحر بس

"الام" لاء انا بقى مصدقه وكنت مستغره ازاى متجوزتش وهيا حلوه كدا لدلوقتى بس خلاص الاستغراب راح

"الاب" حرام عليكوا انتوا ولايا وعندك انتى كمان يا اسماء بنت اتكلموا الحو يقعدلكوا    

"الام" وانت متعصب علشانها كدا ليه ان شاء الله

"الاب" عادى يعنى وهاتعصب ليه انا بقول شهاده حق هاتسأل عنها واعرفوا ان رايح بكرا اعزى فى الراجل ولو كنت عرفت بدرى شويا كنت روحت النهارده

"الام" وطلع بنتك وحشه

"الاب" ماهيا بنتى لو كانت كويسه مكنتش سابتهم فى ازمتهم دى

"اسماء" كدا يا بابا بتيجى عليه علشانهم

"الاب" انا مش عاوز اتصرف تصرف يزعلك اصلا بس انا مالى اذا كان جوزك ماشى وراكى

"اسماء" مراد دا حبيبى ربنا يهديهولى

"الام" يارب

"الاب" بيقوم انا ذغطى عالى لما اقوم

.................................................................

"اشرف ومنى بعد ما صباح طلعت واقفين "

"اشرف" معلش يا منى اطلعى هاتيلى بيجامه على ما اطلع ابص على سحر وننزل ننام مع ماما

"منى" حاضر بس عاوزه اشوف سحر

"اشرف" بأنكسار ماشى

"سميحه" انتوا تطلعوا على شقتكوا محدش هينام معايا

"اشرف" مافيش فيها كلام يا ماما انا مش بعزم انا مش هاسيبك تانى لوحدك ابدا

"سميحه بدموع واستسلام" بتسكت

"منى بدموع" الله يرحمك يابابا يارب

.................................................................

"تانى يوم" عاصم بيدخل السوبر ماركت وبيسأل نفس الشخص اللى كان سأله على سحر الاول

"عاصم" سلامو عليكم

"البائع" وعليكم السلام تحت امرك

"عاصم" الامر لله انا كنت عاوز اسألك على موضوع بنت استاذ كمال اللى اتوفى امبارح

....................................
....................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق