9‏/4‏/2013

خفايا القلوب .. الحلقه العاشره

خلود بتكمل كلامها لخالد بس انا مش هاينفع اتكلم معاك كدا خلاص اتفضل رقم تليفون البيت 0000000واتعرف بيك فى وسط اهلى

"خالد" على فكره انتى زدتى غلاوه فى عينى جدا

"خلود" بأحراج شكرا بعد اذنك بقى وركبت ومشيت لحد القطر وبتطلع وقفت لحظات

"خالد متابعها بعينيه واستغرب وقوفها كدا "

"خلود" التفتت له شافته بيبص عليها دخلت على طول لجوه القطر

"خالد" بأبتسامه اكيد حبتينى خلاص انا متأكد

................................................

منه فى البنك رايحه جايه بتحاول تكلم يحى مش عارفه

"زميله ليها فى الشغل شايفه توتر منه بتقرب منها "

"نيفين" مالك يا منه شكلك قلقان كدا ليه

"منه"يحى مشى ولم حاجته وانا مش عارفه راح فين

"نيفين" وانتى شاغله نفسك كدا ليه دا كفايه اللى الراجل قاله فى حق والدته دى ست مش كويسه ودا مش الشخص اللى تفكرى فيه يا منه

"منه" بغيظ بعد اذنك كدا يا نيفين انا داخله للمدير

"نيفين" يا منه استنى بس

"منه" بتدخل على المدير بعد ما اذن لها بالدخول

"منه بتقعد وفى عينيها الف  سؤال مش عارفه تبدأ بأيه"

"المدير" خير يا انسه منه فى حاجه

"منه بتتجرأ" ايوه هوا حضرتك لغيت عقد يحى مش كدا

"المدير" بصى استاذه منه انا فى غنى عن اى مشاكل وشوشره على سمعة البنك وانا مشغلش اى حد عندى ممكن يأذى سمعتنا

"منه"هوا حضرتك بتشكك فى سمعة يحى وامانته

"المدير" لاء انا مبتكلمش فى ذمه وامانه انا بتكلم فى سمعه انتى شوفتى الراجل وشوفتى الورق اللى معاه

"منه" واحنا حضرتك عارفين يحى كويس وعارفين اخلاقه ولنفرض ان مامته فعلا متجوزه او نصابه زى ما الراجل دا بيقول يحى ذنبه ايه

"المدير" انا ليه سمعت البنك اللى مسئول عنه وخلاص انسه منه الكلام انتهى

 "منه" بس حضرتك ظلمت يحى وممكن يكون الانسان دا نصاب اصلا وبيفترى عليه وحضرتك شجعت الظلم  

"المدير"بعصبيه انتى ازاى تتكلمى معايا كدا

"منه" حضرتك تجنيت على يحى من غير ما تسأله او تتحرى عن الموضوع اذا كان حقيقه او كذب وغير كدا انا ممكن اكون انسانه سيئه جدا واهلى وحشين وببان عكس كدا وناس كتير كدا انت تعرف ايه معدنى انت بجد ظلمته واكيد ربنا ميرضاش بالظلم دا

"المدير" بيقف اتفضلى يا انسه منه ومخصوم منك يومين لفت نظر ولو جرأتك دى اتكررت تانى متلوميش غير نفسك

"منه" بتفتكر اخواتها ومامتها اللى مسئولين منها وبتخرج بقلة حيلة بعد ما اعتذرت 

.....................................................

كمال نايم على السرير والكل حواليه

"اشرف" بياخد من الدكتور الروشته ها يا دكتور بابا ماله

"الدكتور" ازمة قلبيه بس هايكون كويس ان شاء الله

"سميحه" بتمسك ايد كمال ايه اللى جرالك يا حاج والله كل اللى بيتقال دا افترى انت ازاى تصدق ان سحر تعمل كدا

"كمال" بيتكلم بصعوبه بنتى انا عارف مربيها ازاى بس سمعتها ربنا ينتقم من اللى كان السبب

"الدكتور"يا جماعه بلاش تخلوه يتكلم

"اشرف" خلاص يا دكتور حاضر

"الدكتور" ياريت بلاش الوقفه دى كلها ياريت كلكوا بره وحد بس يفضل معاه

"اسماء" يلا يا مراد احنا ملناش لازمه هنا ربنا يهون بعد اذنكوا يا جماعه ربنا يكفينا شر المستخبى

"منى" استغفر الله العظيم

"اشرف" ياريت تطلعوا على شقتكوا يا مراد ولو حد فتح كلام مع سحر هايكون ليه تصرف تانى لحد ما اعرف مين اللى طلع الكلام دا

"مراد" انت بتحاملها لسه

"اشرف" اختى اشرف من الشرف يا مراد وعيب عليك تمشى ورا مراتك كدا وتصدق اى كلمه فى اختك

"اسماء" تقصد ايه بقى

"اشرف" مراد انت تاخد مراتك وتطلعوا من وشى اصل مش ها يحصل كويس

.................................................................

صباح تليفون البيت بيرن "ايه ما فيش حد خالص منكوا سامع التليفون لازم تسيبونى اللى فى ايدى يعنى "

الو

"المتصل" اذيك مدام صباح

"صباح" اهلا وسهلا مين معايا

"انا جوز سحر اختك "

"جوز سحر اختى ازاى يعنى "

"انا جوزها عرفى ومتجوزين من سنتين ومحدش يعرف خالص الموضوع دا وكنا متفقين انه ها يفضل سر بينا"

"اختى سحر متجوزه من ورانا انت كداب"

"استنى بس انا اسمى سامى الحق اسأليها عليه وهيا ها تقولك انا عندى كل الاوراق اللى تثبت وورقه جوازنا العرفى "

"انت اكيد مجنون اختى سحر عايشه على ذكرى جوزها انت حيوان عاوز تسوء سمعتها منك لله "

"بصى انا مش نصاب ومش كنت عمرى ها قول على جوازى من اختك بس اختك ضحكت عليه واخدت منى 10000 جنيه ومشفوتهاش من يومها وكل ما اتصل بيها تقولى ما اخدتش منك حاجه وطلقنى انا عاوز فلوسى وانا اسيبها فى هدوء"

"اقفل يا حيوان اختى مستحيل تعمل كدا ربنا ينتقم منك ويقعدهولك فى اخواتك وبناتك لو ليك ياااارب "

"مروان وشروق وايه بيجوا يجروا على صوت صباح العالى"

"مروان" مالك يا ماما

"صباح" واحد حيوان بيتكلم فى حق خالتكو ربنا ينتقم منه

"ايه" بيتكلم ازاى يعنى مش فهما

"شروق" فى ايه يا ماما فهمينا

"صباح" حكت كل المكالمه

"مروان" يا ماما احنا عارفين خالتنا كويس

"صباح" يابنى العيار اللى ميصبش يدوش ودا بيتكلم بثقه وافترى ربنا ينتقم منه دا شكله نصاب على كبير

"شروق" بدموع زمان هبه ويحى زعلانين اوى دلوقتى يا ماما

"ايه" معقول يكونوا عرفوا

"صباح" هاتيلى يا ايه طرحتى انا نازله اشوف سحر وافهم منها الحيوان دا عاوز ايه

......................................................................

"يحى " بيحاول يفوق سحر ماما يا حبيبتى فوقى

"هبه" عينيها مبتقفش من الدموع صعبان عليها اللى بيحصل دا كله ليه كل فرحتها اتشقلبت لاحزان

"سحر " بتفتح عينيها انا فين انا كنت فى كابوس صح كل اللى حصل من شويه دا مش حقيقى قولولى مش حقيقى

"يحى" صعبان عليه مامته يا ماما هدى نفسك بس متعليش كدا ربنا ينتقم منه اكيد هاعرف مين دا وهاجبلك حقك

"سحر" انا بس عملت ايه علشان يطلع عليه كلام دا ومين دا اللى يقصد يشوشر عليه

"هبه" يا ماما والنبى ما تعملى فى نفسك كدا والنبى

"سحر" اكيد ادهم سابك يا هبه بسبب الكلام دا

"يحى" بصدمه سابها

"سحر" وانت يا حبيبى اكيد لغوا عقدك انت كمان من تحت الكلام دا انا نفسى اموت يارب كنت موت ومكنتش ابقى سبب فى لحظه الم ليكوا

"هبه" يا ماما متقوليش على نفسك كدا يارب الناس الوحشه كلها وانتى لاء ربنا يخليكى لينا ولو ادهم سابنى فعلا بسبب الكلام دا انا فعلا مش عاوزاه المفروض يكون عنده ثقه فينا اكتر من كدا

...................................................................

صباح بتقفل شقتها خلود بتقابلها بأبتسامه ماما حبيبتى انا عندى خبر يجنن

"صباح" خلود ادخلى لاخواتك دلوقتى انا مش فايقه

"خلود" مالك يا ماما

"اسماء ومراد طالعين وسمعوا كلامهم"

"اسماء" هه هاتلاقيها عرفت بس باللى بيحصل

"صباح" ايه اللى بيحصل يا مراة الاستاذ ان شاء الله

"اسماء" انتوا مش طايقنى ليه يعنى علشان بقول الحق

"صباح" بصى عندك حاجه قوليها معندكيش ادخلى شقتك واقفلى عل نفسك والاحسن مشوفكيش اقدامى النهارده

"اسماء" بخوف ليه ها تعمليلى ايه يعنى شايف اختك يا مراد بتقولى ايه

"مراد" ميصحش كدا يا صباح عيب

"صباح" بقولكوا ايه انا نازله بلا حرقة دم

"خلود " يا ماما فى ايه بس

"صباح وهيا على السلم "ادخلى الشقه واقفلى عليكى انتى واخواتك ومتكلميش حد ماشى

.....................................................................

"سامى عند عمة هبه ويحى "

"سامى" دى الورقه العرفى اللى تثبت جوازنا ودى تسجيلات التليفون

"منيره" بس كل المكالمات دى الو مين متثبتش كلامك انت نصاب

"سامى" لاء انا مش نصاب انا ممكن اواجه سحر وهيا مش هاتقدر تنكر

"منيره" طيب هات الورقه دى لما اعرضها على محامى اتأكد من صحتها

"سامى" لاء معلش هاتبقى معايا ها جبلك صوره وانتى لما تتاكدى مسئوله ترجعيلى الفلوس اللى خدتها منى

"منيره" اتأكد وبعدين ربنا يحلها استنى هاقوم اجبلك حاجه تشربها

"منيره واقفه فى المطبخ وبتتصل بموبايلها بصوت واطى على نمرة منى الو ايوه يا منى "

"منى" بتوتر اذيك يا منيره

"منيره " مش وقت الكلام دا بقولك ابعتيلى اشرف دلوقتى حالا

"منى" ليه خير

"منيره" عندى الراجل اللى بيقول انه متجوز سحر خليه يجيلى بسرعه انا فى البيت هاقفل علشان متأخرش سلام

"منى" استنى بس ..........

"اشرف" فى ايه

"منى" منيره بتقول ان الراجل اللى بيكلم على سحر يعنى عندها دلوقتى وبتقولك روحلها

"اشرف" مستناش منى تكمل وسابها واخد مفاتيحه وطار

................................
................................   

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق