9‏/4‏/2013

خفايا القلوب .. الحلقه الرابعه

خلود نازله من القطر ناس بيقربوا منها

رايحه فين

"خلود" انا

"ولد بيضحك "انتى ايه يا بنتى بس وايه الخضه دى

"خلود "بوش احمر لو سمحت ممكن اعدى

"شاب من بعيد" قاعد على كنب استراحة القطر بيقوم وبيشيل الشنط سمع اصواتهم

"الولد التانى لخلود" استنى بوشك الاحمر دا دا احنا هانتعرف عليكى بس

"خلود بضيق" انا عاوزه امشى وبحاول تمشى وهما وراها

"الولد الاول" لاء بجد لسه فى بنات بتكسف ذيك كدا ولا بتمثلى علينا

"الشاب بيقرر يقوم يروح عندهم" فى ايه يا حبيبى انت وهوا

"الشباب بيركبوا القطر من غير ولا رد"

"خلود" بتكمل طريقها وهيا مرتبكه بتقع على شنطتها

"الشاب بيجرى عليها"حسبى حسبى معلش وبيمد ايده ليها قومى

"خلود الدموع بتتجمع فى عينيها" وبتقوم وبترفض تمد ايدها ليه

"الشاب" انا اسف بس حبيت اساعدك بس

"خلود من غير اى كلام "شالت شنطتها ومشيت ودموعها بدأت تنزل على خدها

"الشاب واقف يبص عليها ايه البنت دى وايه الدموع دى فى بنت كدا فعلا "
...........................................................................
"يحى" بيرد على  تليفونه وهوا بيسيب القلم من ايده على المكتب و الو

"المتصل" الو اذيك يا يحى

"يحى" مين حضرتك

ايه" كدا يا يحى مش عارف صوتى انا ايه "

"يحى" ايه بنت خالتى

"ايه" اه هوا فى ايه غيرى

"يحى متجاهل تلميحها" اهلا يا ايه اذيك ايه المفجأه دى فى حاجه

"ايه" يعنى انا مينفعش اسأل عليك من غير سبب

"يحى" لاء طبعا انتى بنت خالتى وتتصلى فى اى وقت

"ايه" ربنا يخليك بس انا بصراحه مكلماك اقولك ياريت تعرف شروق انك مش بتفكر فيها

"يحى بأستغراب" ليه بتقولى كدا واقولها كدا ليه

"ايه" اصل شروق فاكره انك بتحبها وهيا عايشه على امل تتجوزوا وانا عارفه انك مالكش فى الكلام دا

"يحى" اه طيب وان كنت انا كمان بحبها فعلا

"ايه" بصدمه بجد بتحبها

"يحى" ايوه طبعا بحبها بس انا مش هاقدر اعرفها ولا اقولها لان انا مقدرش اشغلها بيا وانا مش عارف بكره فيه ايه وانا على اقتناع تام ان لو احنا من نصيب بعض عانكون من غير اى تصرفات ممكن تغضب ربنا

"ايه" اه طيب يلا ربنا معاك انا هاقفل

"يحى" ماشى مع السلامه وياريت متعرفيش شروق باللى قولته دا

"ايه" حاضر سلام

..............................................................................


"كمال" واقف عند الصايغ بيجى اشرف متجه ليه ايه يا بابا خير انا استأذنت وجيت على طول

"كمال" هاندخل نبيع السلسله بتاعة والدتك وندى فلوسها لاختك سحر

"اشرف" بأبتسامه ربنا يخليك لينا يا بابا يارب

دخلوا وباعوا السلسه يلا يابنى وصلنى وارجع لشغلك معلش عطلتك

اشرف" انا تحت امرك يا بابا وانا مش هرجع الشغل خلاص كدا هاروح ساعه وارجع لاء خلاص هاجى معاك على طول"

"كمال" ماشى يابنى اهو حتى تبقى معايا وانا بدى الفلوس لاختك

"اشرف" لاء يا بابا اعذرنى مش هاقدر

"كمال" بأستغراب ليه بس

"اشرف" يا بابا لو انا كنت موجود سحر هاتتحرج ويصعب عليها نفسها وانا هاعمل معرفش خالص احسن

"كمال" بياخده فى حضنه وبيبوسه ربنا يبارك فيك يا بنى انا عارف لو جرالى حاجه انت هاتبقى سند لاخواتك ربنا يعوض عليك ويهديلك اخوك يارب ويرجعلى عبد العزيز بالسلامه

"اشرف" يارب يا بابا صحيح عبد العزيز لسه مكلمنى وهاينزل هواومراته وولاده فى اجازة اخر السنه

"كمال" بجد والله فرحتنى بقالى سنتين اهو ماشوفتوش فيهم
...........................................................................

سميحه واقفه فى المسقط بتاع العماره وبتنده على ادها يا سحر ...سحر يا بنتى

"سحر بترد من الشباك " ايوه يا ماما

"سميحه" انزلى يا بنتى معلش مش قادره اطلعلك انا عاوزاكى

"سحر" الرز بس يا ماما يغلى هاهدى عليه وانزلك حاضر

"سميحه"ماشى يا بنتى مستنياكى

...........................................................................
اسماء واقفه جنب الشباك وبتكلم مراد سمعت يا سيدى

"مراد" اه بس يمكن ماما عاوزاها تساعدها

"اسماء " والله انزل وشوف كلامى صح ولا غلط

"ماشى"حاضر بس لو صح انا مش هاعمل ايه

"اسماء"بس يطلع اللى فى دماغى صح وانا هاتصرف بس انزل يلا 

...............................................................

"منى قاعده فى الصاله على كرسى الانتريه وبتكلم فى التليفون الارضى

"منى" بجد ياماما

"الام" اه والله يا بنتى صاحبتى بتقول ان بنتها كانت زارعه بنت وولد الولد نزل والبنت هيا اللى ولدتها دلوقتى

"منى" بس يا ماما اوقات كتير الموضوع مش بيكمل وسمعت عن حالات فشلت كتير

"الام" يا بنتى قولى يارب وربنا معاكى

"منى" والله يا ماما ما بقول غير يارب نفسى افرح اشرف اوى اشرف محترم اوى يا ماما ويستاهل كل خير

"الام" اه يا بنتى انا وباباكى دايما بندعيله ربنا يرزقكوا يارب بالذريه الصالحه

"منى" يارب يا ماما يارب انا هاقوم انزل لماما اشوفها محتاجه حاجه قبل ما اشرف يرجع

"الام" انتى لسه منزلتيش؟؟

"منى" اه يا ماما اصل سمعتها بتنده على سحر وحبيت اتأخر شويه يمكن عاوزاها فى حاجه

"الام" شاطره يا حبيبتى طيب هاقوم اغدى اخوكى ويلا انزلى انتى بقى

...................................................................

سحر بتفتح بالمفتاح اللى فى الباب من بره بتدخل تلاقى مامتها قاعده فى الصاله بتقعد جنبها اذيك يا ماما

اذيك يا حبيبتى عامله ايه النهارده

"سميحه" كويسه يا بنتى الحمد لله انتى عامله ايه وهبه خلصتيلها حاجتها ولا ايه

"سحر" اه يا ماما ان شاء الله كماليات بسيطه واخلص

"مراد" بيفتح وبيدخل عليهم وهما قاعدين اذيكوا يا جماعه

"سميحه" الله ايه اللى مصحيك يا بنى انت مش وراك شغل النهارده ولا ايه

"مراد" لاء ورايا بس نمت كتير قولت انزل اشوفك بلاش يعنى

"سميحه" بأستغراب لاء يا بنى تنور

"سحر" اسماء وسها عاملين ايه يا مراد

"كويسين الحمد لله ايه بتعملوا ايه"

"سميحه" قاعدين اهو هانعمل ايه يعنى

"مراد بشك" الله اومال فين بابا

"سميحه" خرج مشوار وزمانه جاى

"مراد" ما  تقومى تعمليلى كوباية شاى يا سحر

"سحر" حاضر بس هاطلع اطفى على الرز اصله زمانه استوى ليتحرق ولا حاجه 

..............................................................

خلود بتدخل المدينه الجامعيه وهيا حزينه بتقابل اصحابها

"لميس" مالك يا خلود

"خلود" بدموع انا حصلى موقف صعب اوى النهارده

"لميس " مالك وايه اللى حصل

"خلود" ولدين اتراخموا عليه جامد وشاب جه مشاهم بس انا وقعت اقدامه على الارض واتحرجت اوى وسبته من غير ما اشكره حتى

"لميس" معلش يا حبيبتى انتى علشان رقيقه اوى بس بس والله الامور دى كلها بتحصل عادى متزعليش نفسك واكيد هاتشوفيه تانى ابقى اشكريه

"خلود" هاشوفه فين تانى بس

"لميس" حتى لو مشوفتيهوش يعنى يا خلود وايه المشكله كتر خيره وخلاص

"خلود" اه

..............................................................................

منى نازله على السلم بتتقابل اقدام شقة سميحه ع اشرف وكمال

"منى" الله ايه اللى رجعك بدرى يا اشرف

"اشرف" استأذنت وجيت على طول

"منى" ليه فيك حاجه انت تعبان

"اشرف" لاء انا كويس بس قولت اجى اقعد معاكى بلاش

"منى" لاء طبعا تنور

"كمال" يلا يا ولاد تعالو ادخلوا جوه شويه وبيفتح الباب

"منى" معلش يا بابا نسيت اسلم على حضرتك اتخضيت لما شوفت اشرف بس

"اشرف" اتخضيتى ليه انا بعبع

"كمال" يا ولاد بطلوا هزار وصوت سميحه جاى من جوه تعالوا يا ولاد

"اشرف" و"منى" بيدخولوا ورا كمال اذيك يا ماما وبيشوفوا مراد

"اشرف" انت هنا يا مراد اذيك

"مراد" عينه على اللفه اللى فى ايد باباه اه انا خنا اذيكوا

"كمال" بيدخل اوضته بعد ما لاحظ متابعة عين مراد للفه اللى فى ايده ودخل عانها وخرج

"سحر" بتدخل عليهم بابا انت جيت اشرف يا حبيبى اذيك اذيك يا منى عامله ايه

"الكل بيرد التحيه "

"كمال" بيبص لسحر بصوا يا ولاد انتوا مش اغراب انا هاخد سحر اتكلم معاها كلمتين تعالى يا سحر ورايا فى اوضتى

"سميحه" هما معايا اهم ادخل يا منى هاتى لاشرف يتغدى عندك الاكل جوا

"اشرف" لاء يا ماما هاشرب اى حاجه ساقعه انا حران

"مراد" وانا عاوز شاى لما نشوف

"سميحه" تشوف ايه
...............................
...............................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق