3‏/5‏/2013

الحياه بدون غلاف .. الحلقه السادسه

"عيسى قاعد واقف فى زنزانه وحواليه ناس كتير شكلهم مريب وغريب اخد نفسه وبعد عنهم وقعد فى ركن بعيد على الارض"

"واحد من الموجودين بيقرب منه" ايه يا زمل جاى فى ايه

"عيسى بيمتنع عن الكلام"

"انت هاتعملى فيها تقيل ما تنطق ولا انطقك بطريقتى"

"عيسى بعصبيه " قتل قتلت خلاص

"بخوف" ما خلاص يا عم متزقش كده يا باى وقام وسابه قاعد

"عيسى بيبص حواليه منظر جهاد وهيا نايمه على السرير بتعيط مش قادر يروح من اقدام عينيه بيخب وشه بكفوفه ودموعه بتنزل"

..............................................................................

"جهاد بتكسر فى كل حاجه حواليها انا عملت ايه علشان كل دا يحصلى عملت ايه "

"بتروح على الاوضه اللى ضاعت فيها ومن اقرب الناس ليها وهيا بتعيط"

"بتكسر كل حاجه فى الاوضه بتصرخ "

"بتقعد وهيا بتصرخ وبتعيط انا عملت ايه ليه كل دا يحصلى انا "

"لحظات والباب بيتفح جامد وبيدخل ناس بيخدوها"

"جهاد قاعده على الارض هبطانه مش حاسه بأى حاجه كل الجيران حواليها بما فيهم ممرضين المستشفى اللى الجيران طلبوهم بعد ما سمعوا تكسيرها فى الشقه"

"جهاد مش قادره تقاوم الممرضين استسلمت وهما بيقوموها معاهم"

"جاره" يا نهار اسود ايه الدم اللى نازل منها ده

"الجاره التانيه" يا لهوى دا كتير اوى

"جهاد داخيه مش حاسه بحاجه حواليها الدنيا حواليها مهزوزة المعالم بتقفل عينيها وراحت لعالم تانى"

"الممرضين بيشيلوها بسرعه وينزلوا "

............................................................

"نشوى قاعده اقدام الظابط "

"احمد" انا سامعك اتفضلى احكى

"نشوى " هاحكيلك نشوى بدموع بتفتكر حياتها هيا ورشدى

"انا اتجوزت رشدى بعد ما اهلى كلهم كانوا رافضينه ولان انا كنت بحبه اتحديت الدنيا كلها واتجوزته"

"احمد بعدم صبر" ها وبعدين

"اهلى قالولى لو اتجوزتيه متستنيش مننا اننا نقف جمبك فى اى حاجه ولا انك تلجأيلنا فى مشكله "

"احمد"ها

"نشوى بتمسح دموع وبتنزل غيرها وهيا بترشف" انا اتجوزته وعشت معاه اجمل اربع سنين

"يعنى مش متجوزاه مدمن "

"لاء يا بنى هوا كان يشرب سيجاره وهو متضايق او حاجه دا كان ايه "

"اه كملى"

"بعد الاربع سنين دول كان معايا عيسى وجهاد وقتها حسيت انه بدأ يتغير يجيب حتة حشيش من الشغل ويقولى تعالى نشربها"

"وانتى كنتى بتعملى ايه"

"كنت بحبه كنت بقعد جمبه والفله السجاير كمان كنت بقول لما يجرب اى حاجه معايا احسن ما يتعرف على ناس مش كويسه"

"احمد بأستغراب" انتى غريبه اوى فى منطقك دا

"المهم سنه فى سنه بدأ يتحول بعد ما كانت لف سيجاره بالحشيش بقت بودره لاء يجيب ازازة خمره ويقولى تعالى نجرب "

"وربنا "

"ماهو ربنا مش هايحاسبنى علشان بطيع جوزى "

"لاء على فكره انتى فهما غلط جوزك لو كنتى اطلقتى منه او حاولتى تصلحى منه كان زمانه بقى حاجه تانيه علشانك"

"معلش يا بنى انا مش متعلمه وملقتش حد جمبى يعرفنى الصح من الغلط"

"لو كنتى شوفتى برامج او حتى اعتمدتى على كتاب ربنا كان زمانك عرفتى انه غلط وحرام"

"ياريتنى اطلقت ولو كنت هاشحت ولا كنش حصل اللى حصل منه لله "

"خلاص خلاص اهدى وبيديها منديل "

"طيب عاوز اعرف ايه الدافع اللى خلى ابنك يقتله"

"نشوى بدموع بتفتكر جهاد وكلام عيسى بيرن فى ودانها اوعى يا ماما تقولى على اللى حصل لجهاد اوعى "

"احمد" ها انا حاسس الموضوع اكبر من انه يكون علشان فلوس

"نشوى" هو لو ابنى اتحاكم انه اقتل ابوه هايتحاكم عليه بأيه

"ابنك كده فى نظر القانون شاذ وعاق واكيد هياخد اعدام"

"الام بتخبط ايديها على صدرها" اعدام لاء هاتكلم

"احمد بأهتمام" اتكلمى سامعك

"نشوى" ابنى معملش

"تليفون المكتب بيرن " احمد معلش بعد اذنك هارد

"الو .. ايوه يا وفاء.. بتقولى ايه..امل..فى مستشفى ايه..ليه لسه بدرى على الولاده..السابع ..طيب انا جاى حالا

"احمد بيقوم من على المكتب " اقفل يابنى المحضر فى ساعته وتاريخه معلش يا ست هانكمل التحقيق تانى

"نشوى وابنى يا بنى عاوزه اشوفه"

"مينفعش يا ست معلش مينفعش "

"نشوى بتقوم طوتى على ايهد تبوسها" وحياه مراتك وابنك اللى هايجى انا فهمت ان مراتك بتولد ربنا يقومهالك بالسلامه ويكفيك شر الدنيا

"احمد قلبه رق" خلاص يا ست لما ارجع هاخليكى تشوفيه بس بعد ما نكمل التحقيق

"احمد بيخرج وبيكلم العسكرى على الباب" متخليهاش تتكلم مع حد واتحفظ عليها لحد ما اجى

"النقيب محمود بيرجع" ايه رايح فين يا سيادة الرائد

"مراتى فى المستشفى حالتها خطر"

"الف سلامه عليها والتحقيق"

"هاجى على طول اطمن بس وانا متحفظ عليها فى الاوضه"

.............................................

"احمد بيجرى فى المستشفى وهو متوجه لاوضة العمليات"

"وفاء ومامته وحماته واقفين بدموع"

"احمد منظرهم خضه" فى ايه ايه اللى حصل

"حماته" امل حالتها بين الحياه والموت ونزفت كتير اوى بنتى بتموت"

"احمد بخوف" لاء يا طنط متقوليش كده حرام عليكى امل ها تبقى كويسه علشانى هاتقوم هيا وابنى بالسلامه

"وفاء" يارب يا احمد يارب

"مامته بدموع" يارب استرها معانا يارب

"دقايق وخرج الدكتور" الكل بيجرى عليه

"احمد بيجرى والكل بلهفه" طمنا يا دكتور

"الدكتور" انا اسف المدام حالتها خطر جدا احنا قدرنا ننقذ الجنين لكن المدام نزفت كتير جدا احنا اسفين

"احمد بدموع" يعنى امل هاتموت هاتموت وتسبنى انا عايزها هيا

"الام" يا بنتى

"وفاء بتهدى احمد" حرام كده يا احمد ودموعها نازله

"احمد" انا عاوز اشوفها انا عارف انها هاتقاوم علشانى هاتبقى كويسه علشان خاطرى انا متأكد

"الدكتور" هاتخرج من اوضة العمليات دلوقتى انا اسف اوى يا جماعه

..........................................................

"فى اوضه فى مستشفى "

"جهاد نايمه على سرير وشها اصفر وجسمها متلج"

"الممرضه للدكتور" دى نزفت كتير اوى يا دكتور

"جهزوا بسرعه اوضة العمليات واطلبوا دكتوره نور المختصه بالنساء والتوليد"

"جهاد" بيجروا بيها على سرير وبتعدى من اقدام احمد واهله
.............................................................

"لمياء بتحاول تتصل بجهاد بس مافيش رد"

"بدموع" يعنى وقت اللى محتجالك اوى فيه كده مش الاقيكى يا لمياء

"لحظات وقررت تتصل بعيسى"

"جرس طويل وبردوا مافيش رد "

"هو انتوا فين النهارده بس "

"رمت تليفونها بمنتهى اليأس ورجعت كملت دموعها"

...........................................................

"جهاد نايمه على السرير والدكتوره"

"الممرضه" ياعينى الا مافى حد معاها خالص يواسيها فى اللى حصلها

"الدكتوره" منه لله الحيوان اللى عمل فيها كده دى لولا شلنلها الرحم كان زمانها فضلت تنزف لحد ما ماتت

"الممرضه" ماشى يا دكتوره انا هاخرج ابلغ البوليس عن الحادثه دى

"ماشى"

............................................................

"تانى يوم بعد محاولات كتير من حاتم يوصل بيها لعيسى ويأس "

"لمياء" تعالى يا حاتم نروحلهم البيت كده مينفعش نفضل من امبارح مبيردوش اكيد حصل حاجه

"حاتم" طيب اطلعى انتى على الجامعه وانا هاروح اشوفهم واحصلك

"لمياء بتقفل عربيتها تانى" لاء يا حاتم انا هاجى معاك

"حاتم " بس مش هاتطلعى فوق

"ماشى هاستناك فى العربيه"

..............................................................

"احمد قاعد وماسك ايد امل والكل حواليهم ودموعهم مغرقه وشهم"

"امل بهبوط" انا اسفه يا احمد مقدرتش احقق حلمنا بأنى اخلفلك ولاد كتير ونربيهم سوا

"احمد" متقوليش كده يا امل هاتقومى وهانربى ابننا وهانجيب غيره كتير

"امل" انا بـ حـ بـ ك

"احمد بنفعال لاء يا امل متموتيش لاء متسيبينيش لاء

"الكل صرختهم بتدوى بأسم امل"

..............................................................

"حاتم بيركن عربيته "

"لمياء" ايه دا الشارع شكله غريب اوى ليه كده

"اه فى حاجه حصلت هنا شايفه الدم ده"

"اه انا خايفه"

"حاتم متخافيش هاطلع وانتى اقفلى الباب عليكى كويس لما اشوف فى ايه"

"ماشى"

"حاتم طالع على السلم بيبص حواليه مافيش حاجه غريبه"

"بيخبط على الباب وبيضرب الجرس مافيش حد رد"

"قلق اكتر"

"نزل بعد ما اتكسف يخبط على الجيران"

"لمياء بتنزله من العربيه"ايه يا حاتم

"حاتم" محدش فتح

"وبعدين"

"استنى هاسأل صاحب السوبر ماركت ده "

"ماشى"

"حاتم بيدخل السوبر ماركت" لو سمحت متعرفش عيله استاذ رشدى فين

"يا حول ولا قوة الا بالله انت معرفتش اللى حصل"

"حاتم بأهتمام " فى ايه

"مش عيسى ابنه امبارح ضربه بالسكينه ورماه من البلكونه وبنته اتجننت والجيران الله يصلح حالهم طلبولها المستشفى"

"انت بتقول ايه"

"يابنى الى حصل دا امبارح الساعه 1 بليل الدنيا كلها كانت مقلوبه "

"عيسى "

"ايوه يابنى ابن عاق "

"حاتم بيمشى بعد ما اخد عنوان القسم اللى حاتم ومامته فيه وهو بيكلم نفسه عيسى يموت"

"لمياء" ايه فى ايه

"اركبى اركبى هاحكيلك"

.....................................................................

"جومانا فى اوضتها بترمى الموبايل بمنتهى العصبيه"

"برضو يا مؤمن مبتردش عليه"

"لحظات وبتبص لنفسها فى المرايه" انا مش هاخليكى يا ياسمينا تنتصى عليه

"مسكت الموبايل وبعتت مسج لمؤمن"

"بس انا واثقه انك انت اللى هاتتصل بيا دلوقتى وانا عارفه ازاى اعمل اللى فى دماغى "

......................................................................

"فى شقه بسيطه ليست مكتملة الاساسيات "

"الام" تسنيم شو ما بدك بيصير بس ما بكتأبى هيك

"راح موت يا امى ما عم بتعود على هالعيشه الله ينتقم منه بشار"

"انتى عم اتعذبى فينى ليش هيك انا شو ذنبى ما خياتك كلهم عايشين ويذهبوا لمدراسهم وما بيحكوا متلك هيك"

"هادول صغيرين اكتير يا امى ما بيعرفوا اشى انا اكتير اشتقت لرفقاتى ولحياتى هنيك"

"بيدخل اخو تسنيم الصغير" امى بدى شئ

"الام" شو

"بدى اجنيه بدى اشترى حاجات حلوه "

"ما معى يؤبورنى هلئ بيك راح يجى ويعطيك "

"تسنيم بتبكى " انا راح امشى

...........................................

"امانى والام قاعدين اقدام الدكتور"

"امانى" انا مستعده للجلسات يا دكتور

"الدكتور" بس حابب اوضح نقطه

"الام بدموع" هيا ممكن تروء يا دكتور مش كده

"امانى بتبص للدكتور " مش عاوزه رده يصدم مامتها

"الدكتور بيبص لامانى وحاسس انها عاوزه تقول حاجه

...........................

...........................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق