11‏/5‏/2013

الحياه بدون غلاف.. الحلقه ال 13

"جمال لتسنيم " انا عاوزك تتجوزى حاتم

"تسنيم بفرحه" ايه ما نحنا متفقين وهاد شرف لألى والله

"بس ليا شرط"

"شو ..شو هالشرط ..وليش"

"انا عاوزك تتجوزيه سنه او اتنين انتى هتاخدى فلوس على اد الفتره اللى هتعيشوها بس لا انتى تفكرى تخلفى من ابنى ولا تعيشى معاه دى هتكون فتره انتى تاخدى فلوس وهو يعرف ان دا مش حب ودايما تعملى كل اللى يضايقه ويخليه يكره الحياه معاكى موافقه"

"شو بدك هاد اجنون عم اتخلينى ما عم استوعب عن جد انت بتعرف شو بدك "

"ايوه انا عارف اللى بطلبه صعب بس دا اللى عندى انا واثق انك مبتحبيش حاتم مجرد فرصه حلوه وتعويض"

"لاء انا عم حبه حاتم ما بيستاهل ان اعمل بيه هالشئ"

"بصى دا الكلام اللى عندى ولازم اعرف قرارك دلوقتى قبل ما يدخل حاتم وانت ما شاء الله حلوه وانا واثق هانشوف بعض تانى"

"ما بعرف شو عم تقصد براح اشوف بعض هى"

"سيبك دلوقتى ها ايه قرارك"

"تسنيم بتفكير" شو بعمل راح وافق وبعد هلئ اخليه ايغير رأيه ولا بوافق وانا عنجد ما عم حب حاتم ويبقى هيك انا مخسرت شئ ما عم بعرف فكر

"ها زمان حاتم قلقان فكرتى"

"ما عم"

"حاتم بيدخل" كل دا كلام يا بابا بتقولوا ايه

"كل خير يا حبيبى وعينه على تسنيم مش كده يا تسنيم دى طلعت بنوته لذيذه جدا"

"مش بقولك يابابا هاتحبها"

"تسنيم ساكته مش بتتكلم عينيها على حاتم وبتفكر"

"جمال" ها يا تسنيم

"حاتم" سرحانه فى ايه مالك

"ها ما فى شئ ما بدنا نمشى هلئ"

"جمال" اتفقى مع بابا وماما هانيجى قريب نشوفهم يا تسنيم ماشى

"تسنيم بتهز راسها بالايجاب"

"حاتم بيبوس جمال" ربنا يخليك ليا يا بابا يارب

"جمال عينيه على تسنيم من فوق لتحت " ويخليك يا حبيبى

..........................................................

"يوسف وريم قاعدين فى نفس مكانهم هو وامانى"

"علشان خاطرى بس يا ريم كلميها"

"انت مش قولت انك هاتنساها وانك مش عارف ايه"

"مش قادر ياريم بتوحشنى "

"حاضر يا يوسف "

"ريم التليفون على ودانها وبتحاول تتجنب النظر ليوسف"

"الو ..اذيك يا امانى عامله ايه دلوقتى يا حبيبتى ..الحمد لله انا بس كنت بطمن عليكى..يوسف بياخد التليفون من على ودانها بيسمع امانى بمنتهى الحب"

"امانى" انا تعبت خالص يا ريم حاسه ان لوحدى عارفه لو اموت وارتاح من عذابى دا احسن بس حرام حتى لما اتمنى الموت والله انا صابره بس تعبت..ريم..ريم انتى معايا"

"يوسف عينه بتلمع"

"ريم بتاخد التليفون من ايده"معاكى يا امانى معلش

"روحتى فين"

"معاكى الشبكه وحشه بس"

"اوك ..قوليلى يا ريم مبتشوفيش يوسف"

"يوسف واقف بعيد عينيه متجمده نظرته حزينه واقف مسهم "

"اه يا امانى كويس"

"بجد طيب زعلان منى"

"انا مش عارفه "

"ليه مبيسألش عليه"

"معلش يا امانى هاقفل دلوقتى واكلمك تانى "

"ماشى يا حبيبتى مع السلامه"

"ايه يا يوسف مالك"

"مالى مش قادر يا ريم كل ما اقول هانساه هاكون اقسى هيا جرحتنى هيا باعتنى ..بحن ليها مش قادر انسى حبى ليها "

"ريم بحزن" معلش يا يوسف هاتنسى الايام بتنسى اللى ميتنسيش متزعلش

"يارب انسى يا ريم بس هيا كانت بتسألك عن مين"

"ريم بأرتباك عن اصحابنا"

"ماشى وانا اللى قولت يمكن مهتمه .. يلا المهم ربنا يشفيها يارب "

"يارب"

................................................................

"نشوى وعيسى وجهاد شايلين شنط وواقفين فى شقه معقوله بس احسن كتير من شقتهم وموقع احلى"

"عماد بيطلع وهو شايل كرسى" ايه رأيكوا بقى

"عيسى" جميله اوى يا عماد بس دى اكيد اغلى من باعتنا

"لاء هاتكتب العقد دلوقتى وهاتشوف انها نفس التمن "

"والله ما عارف اشكرك ازاى يا عماد"

"مش قولتلك احنا اخوات ..ايه رأيك يا انسه جهاد وحضرتك يا امى"

"جهاد التزمت الصمت وردت نشوى..جميله اوى ربنا يسعدك يابنى ويوقفلك ولاد الحلال"

"احلى دعوه يا امى والله "

"عيسى" يلا انا هاسيبكوا وانزل مع عماد اكتب العقد وكده كل حاجه فى الشقه ظبطوا كل حاجه

"نشوى" ان شاء الله

.......................................................

"لمياء بتبص لنفسها فى المرايه بتظبط نفسها قبل ما تنزل"

"تليفونها بيرن برقم غريب لحظات والو"

"الو اذيك يا انسه لمياء"

"مين معايا"

"انا النقيب محمود حضرتك مش فكرانى ولا ايه"

"لاء ازاى طبعا فاكره حضرتك فى حاجه "

"ايوه حابب اتكلم معاكى شويه ممكن"

"ليه"

"مش هعرف اتكلم فى التليفون لو سمحتى ممكن اشوفك فى اى مكان"

"لاء معلش حضرتك قول اللى حابب تقوله فى التليفون لكن انا مش هاينفع انزل اقابل حضرتك فى اى مكان"

"طيب حضرتك مرتبطه"

"سؤال غريب "

"معلش سؤالى اللى بعده مرتبط بالاجابه دى"

"لاء انا مش مرتبطه"

"طيب انا ممكن اتقدم لحضرتك"

"لمياء لحظات بتفكر..انا عمرى ما هكون ليكى يا لمياء انتى مش ليا وانا مبحبكيش"

"حضرتك لسه معايا"

"ها اه"

"طيب حضرتك رأيك ايه"

"موافقه"

"انا اسعد انسان فى الدنيا اوعدك عمرك ما هتندمى ابدا على موافقتك دى ممكن حضرتك توصفيلى البيت"

"حاضر اكتب"

.......................................................................................

"عيسى مع عماد فى عربيته"

"ايه عامل ايه فى جامعتك وشغلك يا عيسى "

"الجامعه مبنزلهاش خالص والشغل المحامى طيب جدا معايا وبيحبنى اوى وانا كمان لمست فيه ابوه مشوفتهاش قبل كده"

"ربنا معاك يا عيسى انت تستاهل كل خير"

"وانت كمان يا عماد بس لو تبطل شغل السلاح دا بجد هاتبسط اوى انت انسان نقى اوى من جواك"

"نفسى يا عيسى بس خلاص انا جيت رجلى ومش هاسيب الشغل دا غير بالموت"

"بعد الشر عليك يا عماد "

"الله يخليك يا عيسى يلا المكتب اهو"

"شكرا يا عماد انت احسن من اى اخ بجد"

......................................................................................

"احمد بيجرى على المستشفى وكان هايقع كذا مره"

"الحماه" انت جيت يا احمد

"فى ايه يا طنط امل مالها"

"تعبت اوى فجأه معرفش ايه اللى حصلها"

"هيا فين"

"جوه عند الدكتور ومعاها ايمان"

"طيب ينفع ادخلها"

"الممرضه قالت واحده بس"

"ربنا يستر"

"ايمان بتخرج وهيا شايله امل"

"احمد بلهفه"امل يا حبيبتى وبياخدها يشيلها وهيا ملفوفه بيحضنها

"نزله معويه والدكتور بيقول لو مكناش هانعتنى بيها هاتدخل فى جفاف وبعد الشر عليها ممكن يحصلها حاجه"

"احمد بعد الشر"

"الام" ودا من ايه الدور دا

"الدكتور بيقول اكيد رضعت والبزازه مش نضيفه "

"دا انا بغليها ومخلياها على طول زى الفل"

"معلش يا طنط انا هاخد امل معايا البيت لما تبقى كويسه هاجبها تانى لحضرتك"

"انت مش هتعرف تخلى بالك منها"

"لاء هعرف وكمان وفاء فى البيت متقلقيش وبحزم يلا علشان اوصلكوا واخدلها هدوم"

"مصمم يعنى"

"معلش مش هارتاح غير لما اطمن انها جمبى"

"ماشى يلا "

.................................................................................

"جهاد وهيا بتعين هدومها جوه الدولاب"

"نشوى" والله مبسوطه اوى حاسه ان الدنيا هاتتغير معانا وهانعيش احسن هنا

"جهاد" وانا كمان يا ماما مجرد ما بعدت عن البيت والامتحانات حسه ان قلبى خنقته راحت شويه

"الحمد لله يا حبيبتى ان شاء الله ننسى كل اللى فات ونعيش حياه جديده احلى"

"يارب يا ماما بس معقول نقدر ننسى نفسى انسى اوى"

"هاتنسى يا حبيبتى "

"وهاقدر انسى كمان ان مش هابقى ام"

"يا حبيبتى يا جهاد ربنا يعوضك براجل عنده عيال وتحسى معاهم بالامومه"

"ومين قال ان ممكن اتجوز عمرى ما اتجوز عمرى "

"ليه بس يا بنتى ربنا يرزقك بأنسان ابن حلال يخليكى اسعد انسانه فى الدنيا"

"اسعد هه ماما صحيح ليه عيسى ميعرفش ان شلة الرحم"

"مجتش مناسبه بس وكمان مش عاوزه ازعله عليكى كفايه هو مش ناقص"

"اه"

...........................................................................

"حاتم وتسنيم ماسكين ايد بعض وقاعدين فى كافيه"

"مالك يا تسنيم من ساعة ما كنا عند بابا وانتى سرحانه ليه"

"مابينى شئ بس اكتير تعبانه وبدى نام اشوى"

"خلاص يا حبيبتى هاروحك مشهاتحضرى يعنى"

"لاء ما بدى احضر معلش اكتير مرهقه "

"ماشى بس ليه انتى مش مبسوطه ان بابا وافق"

"ما بعرف يلا انشالله خير"

"ان شاء الله يا حبيبتى"

"ما بدك نمشى هلئ"

"لاء يلا بس متنسيش تكلمى عمو عاوز على يوم الخميس بالكتير نكون قرأنا الفاتحه"

"متل ما بدك بيصير"

"تؤبرنى حبيبتى قلبى ويؤبرنى هاللغه"

"تسنيم بتبص لحاتم بحزن" انا اكتير متضايقه هيك ما بعرف ليش رغم ان ما عم حبك يا حاتم بس اكتير ما بدى ابدأ حياتى بهلكذبه يا ترى شو راح ايصير"

"تسنيم سرحتى فى ايه "

"معك"

"طيب يلا بينا"

........................................................................

"مؤمن فى الجامعه عينيه بتدور على حد "

"ابتسم واتجه لمكان ما"

"اذيك يا سمسما تصدقى وحشتينى ووحشنى كلامنا سوا"

"ياسمينا بأبتسامه" بجد

"والله بجد انت يمكن متصدقيش بس انا فعلا الفتره اللى فاتت دى كلها حاسس بحاجه كبيره جدا نقصانى"

"ربنا يخليكى يا مؤمن بس مببتقولش كده يعنى علشان جومانا مش هنا واول ما تيجى تخاف"

"انا متخافيش انتى غاليه اوى عندى يا سمسما وعمرى ما ازعلك تانى ابدا "

"انا بجد مبسوطه اوى صديقى رجعلى "

"صديقك بس"

"تقصد ايه يا مؤمن مش فهما"

"مقصدش حاجه بكره هانعرف سوا

"انت غريب اوى النهارده على فكره"

"عارف "

.................................................

"عيسى وعماد قاعدين اقدام المحامى"

"الف مبروك يا استاذ عيسى دا عقدك"

"الله يبارك فى حضرتك"

"عماد " ربنا يجعلها وش السعد عليك يا عيسى

"الله يبارك فيك يا عمد البركه فيك والله"

"الاتنين واقفين بره اقدام عربيه عماد" يلا تعالى اوصلك المكتب

"ماشى يا عماد بس ممكن اعدى على البيت الاول"

"اكيد ممكن "

"معلش هتعبك"

"لاء مافيش تعب ولا حاجه"

"شكرا ربنا يخليك"

...........................................

"جهاد تليفونها بيرن"

"الو اذيك يا لمياء عامله ايه "

"كويسه الحمد لله يا جهاد وانتى"

"صوتك ماله يا لمياء"

"جالى عريس يا جهاد وانا وافقت"

"عيسى بيفتح الباب وبيدخل"

"جهاد بصوت عالى "طيب يا لمياء وليه زعلانه طالما موافقه

"عيسى بيسمع بأهتمام مع ذكر اسم لمياء"

"جهاد" مين العريس يا لمياء"

"لمياء " النقيب محمود"

"الظابط ..لاء مش اخدت بالى ..انا كنت فى ايه يا لمياء"

"عيسى بيقف ودموعه بتنزل غصب عنه لما فهم مضمون الكلام"

.................................................................

"جومانا بتدخل على مؤمن وياسمينا وهما قاعدين منسجمين"

"اذيك يا استاذ مؤمن"

"مؤمن بلا مبالاه" كويس وانتى

"وانا اللى هيا مراتك يعنى اللى مبتسألشى عنها ولا ايه"

.....................................

.....................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق