25‏/10‏/2013

الحياه بدون غلاف الجزء الثانى .. الحلقه الـ 12

"جومانا بتقوم من ع السرير ومروان بيبص عليها"
"جومانا بأبتسامه" بحبك
"مروان بأستغراب" انتى مش
"هاهاها انا مش ايه هو انت متعرفش ان كنت متجوزه قبلك "
"لاء معرفش محدش قالى حاجه زى دى "
"والموضوع دا يفرق معاك"
"انا بسألك امتى وليه مقولتليش مش حاجه تانيه"
"امتى قبل ما نيجى الامارات .. وليه دى مش عارفه اقول ايه بس اتجوزت زميلى ف الجامعه عرفى من ورا بابا وماما ولما عرفوا خلونى اسيبه"
"بصدمه" انتى بتقولى ايه ازاى كل دا ومتقولوش هو انتى مش عارفه اننا كده كده مسيرى كنت هعرف
"اه بس عارفه انك بتحبنى وعمرك ما تبعد عنى واثقه فيك اكتر ما تتخيل انت اجمل حاجه حصلتلى وربنا عوضنى بيك"
"بس"
"بس ايه مش عاوز تبقى معايا وبتقرب منه بحب" ايه مش بتحبنى
"برعشه وحب واضح" خلاص يا حبيبتى كلنا بنغلط بس عاوز اعرف كنتى بتحبيه
"بثقه" كنت بس دلوقتى بكرهه بكرهه جدااا
"بيحضنها مروان اقوى" شكله اذاكى وضحك عليكى يا حبيبتى
"اه اوى اوى يا حبيبى وبتضحك وهى وشها للناحيه التانيه وهى ف حضنه"

.................................................................................

"الدكتور بيسمع لحاتم بفضول"
 "كمل"
"علشان كده انا مقدرش اتعامل معاه كويس ودايما شارد وحزين وبقيت بكره تسنيم اوى مبقتش اتعامل معاها كزوجه لو حصل وجمعنا فرشه واحده ببقى قرفان حاسس انها انسانه بابايا اتخيلها بحزن وانفعال" حاسس بيا عارف شعورى عامل ازاى
"اه والله حاسس بيك بس هى ملهاش ذنب العيب ف باباك"
"بابا وبيرجع يسرح تانى بخياله"
"فلاش باك"
"جمال بيدخل لحاتم مكتبه"
"حاتم قاعد يكتب ويشخبط ف ورقه اقدامه"
"حاتم بتعمل ايه مش هتمشى"
"حاتم بيفوق من سرحانه بخضه" ايوه ايه لاء همشى اهو
"ايه يا بنى مالك متغير ليه كده"
"انا كويس وبيقوم يقف وبياخد مفاتيحه من ع المكتب"
"طيب يلا هاجى اتعشى معاكى النهارده"
"بحزم وصمود" لاء
"جمال بدهشه" لاء ليه
"بيحاول يلاقى مبرر" اه اه اصل احنا رايحين للدكتور
"خلاص بكره"
"لاء ولا بكره تسنيم هتروح تقعد يومين عند مامتها علشان تعبانه"
"اه طيب ربنا معاكو يلا اقفل وانزل علشان كل الموظفين مشيوا"
"ماشى ان شاء الله"
"بيرجع حاتم من سرحانه على كلام الدكتور"خلاص يا حاتم كفايه كده النهارده لان عندى ناس تانيه وقتها جه
"بس انا لسه مخلصتش"
"معلش هاديك معاد تيجى فى تانى انا عموما حابب اعرف الموضوع "
"طيب يا دكتور والنوم انا مش بنام"
"هكتبلك ع مهدئات وهتيجى تانى علشان نكمل كلامنا صح"
"اكيد هاجى اكيد"

**********************************************************************************
"جهاد بتكمل كلامها"
"ايوه استاذ عماد ف حاجه وجبت رقمى منين"
"عماد فكر بسرعه" من عيسى اصل انا عاوزك ف موضوع مهم ومش عاوز حد يعرف ان كلمتك ولا حتى عيسى
"ازاى ميعرفش وانت واخد رقمى منه وايه هو الموضوع دا"
"انا اخدت الرقم بصراحه بصراحه من وراه وعلشان انا عاوز اتكلم معاكى ف موضوع مهم"
"انا اسفه بس انا مينفعش اتكلم معاك وعيب تاخد رقمى اصلا مع السلامه وبتقفل سمعته بيكلم بسرعه"
"دا موضوع مهم بخصوص عيسى واحمد جوزك ضرورى بجد"
"بترد بخوف" هو فى ايه يعنى"
"لما اشوفك هقولك"
"ماهو انا مينفعش اقابلك من ورا احمد"
"دى هتبقى دقيقه وعلى طول والله محدش هيعرف"
"ماشى"
"بفرحه" هشوفك
"اه بس لما اعرف هكلمك اقولك"

...................................................................................

"احمد قاعد مع مامته"
"ايه اللى حصل قوليلى مين دخل ف دماغك مووضوع الجواز دا"
"بصلابه" انا اللى فكرت فيه هى يا حبيبتى مستقبلها ضاع ومحدش هيرضى بيها بعد اللى حصل وانت لازم يبقى ليك عيل تانى يبقى نلم لحمنا ونفرح بولادك وانا متأكده انها اتكسرت انت مشوفتهاش ياعينى بقت غلبانه ازاى"
"وانا لا هتجوز ع الغلبانه اللى جوه ولا هكسر قلبها ولا هتجوز بسمه دى بغلها وحقدها اللى مالى قلبها"
"معذوره يابنى بسمه طول عمرها طيبه دى اتكسرت اوى وبعدين مين السبب ف الغل والحقد اتحبست واتحرمت من كل حاجه حرام"
"طيب من الاخر دى بنت اختك ولازم تصدقيها بس قرار نهائى كلام ف الموضوع دا انا مش عايز وبيشيل امل من ع الارض"يلا يا حبيبتى نروح لماما جهاد"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"حاتم بيرجع بيته وبيفتح باب الشقه شاف تسنيم جايه تجرى عليه"
"حبيبى حاتم شو كنت وين لحد هلئ انت اكتير جننتنى عليك"
"حاتم بيبص لتسنيم بضيق بيحاول يكون طبيعى" انا كويس يا حبيبتى بس عاوز انام
"تسنيم بدلع بتقرب منه" انت ما اشتقتلى
"حاتم بنفور"معلش يا تسنيم تعبان وعاوز انام بتبص تسنيم عليه وهو سايبها وداخل اوضته"
"شو هالتغيير انا شو عملت لألك حتى تصير تعاملنى هيك انا اكتير عم بندم ان حكيت لألك كنت انتظرت شوى وبيك بده يموت يالله استغفر الله بس هيك تفكير غصب عنى يالله سامحنى"
"حاتم بيدخل اوضته وبيترمى ع السرير وهو مخنوق"
"وبيرفع دماغه لسقف الاوضه وبيصمت فى حزن"
"تسنيم فكرت بسرعه ودخلت اوضة ريان صحته واخدته ف حضنها وخرجت بيه"
"تسنيم بتدخل اوضتها وف ايديها ريان"
"بحب" حبيبى ما اشتقت لريان هو اكتير اشتاقلك
"حاتم بيقوم يقعد ع السرير وبياخد ريان من ايد تسنيم"حبيبى وحشتنى
"تسنيم بتبص ع حاتم بحب" وانا حاتم مو وحشتك ولا اشتقتلى متل هيك نظرة الحب اللِ ف عيونك لرايان انا عدت بشوف متلها ليش"
"حاتم بحزن بيحاول يترسم ابتسامه"اكيد وحشتينى يا حبيبتى ليه بتقولى كده
"مافى شئ بس بدى نرجع متل سابق اكير يا حاتم"
"ما احنا كويسين انا مقصر معاكى ف حاجه"
"لا بس دايما تضل حزين ومتضايق وشارد انا بدى اعرف شو بك"
"انا كويس متقلقيش ضغط الشغل وبس"
"متل ما بدك يا حاتم وقت ما تحب تحكى انا هون بس انا زوجه وبعرف شو عم حس وكيف انت فيك شئ مغيرك"
"بيدى حاتم ريان لتسنيم" طيب خدى ريان نيميه علشان عاوز انام
"تسنيم بحزن" حاضر 
...................................................................................

"بيمر ليل طويل ع جهاد اللى كل تفكيرها عماد عاوز ايه وايه ياترى الموضوع اللى يخص احمد وعيسى وقلقها وااضح اوى ف نظراتها"
"احمد نايم جمبها وكل تفكيره ايه اللى يخلى مامته تغير رأيها كده ف جهاد بعد ما كانت صعبانه عليها وبتحبها وليه عاوزاه يتجوز بسمه اللى هى نفسها كانت بتكره تربيتها وقرر تانى يوم يطلع لبسمه بكره الصبح"
"حاتم نايم بيحلم والعرق مغرق وشه" هموتك انا هموت
"تسنيم نايمه صاحيه انا اكتير عم موت يا ترى ليش هيك يا حاتم انا شو عملت فيك شو ذنبى انا ان بيك هيك مو احسن ما كنت ضليتك وكذبت عليك انا اكتير متضايقه شو بدى اعمل شو بدى اكل حدا لمياء وكيف بدى خبرها هيك عن بيها وماما ما بينفع بيكفى هالكره اللى كانت عم تكرهه لاله شو اعمل ايه هو ما فى غيره عيسى راح اتصل فيه وحكى معه واخليه يقرب من حاتم ويعرف شو فيه "
"لمياء نايمه بتحلم بأمانى"امانى ف جنينه لابسه ابيض ف ابيض وحواليها ورود شكل الجنينه تحفه
"لمياء بتجرى عليها وهى بتبكى ف الحلم"خدينى معاكى يا امانى انا نفسى اجى هنا هنا احلى انا مش مبسوطه هناك
"امانى بتبتسم وبتشاور لها" لسه شويه
"كتير يا امانى لسه كتير"
"بتسيبها امانى وبتروح تلعب مع اطفال صغيرين لابسين زيها ابيض ف ابيض"
"عيسى نايم ع سرير وحاتم ع السرير اللى اقدامه"
"عماد سرحان وحوار مع العقل" وهو انت كده مش هتأذيها..لاء انا مش هأذيها انا هريحها منه يعنى مشوفتش بيعاملها ازاى دا بيعاملها وحش اوى انا مش متخل حد يضايقها ابداً..بس هى راضيه..لاء هى مجبره غلبانه..خلاص انت مقتنع..جدا..براحتك بس انا شايف ان حرام..لاء كده احسن ليها"
...................................................................................
"تانى يوم عيسى لابس ونازل رايح الشركه"
"بينادى عليه رمضان"
"عيسى يابنى"
"ايوه يا عم رمضان"
"انا فاتح بدرى مخصوص علشانك علشان الحقك واقولك تاخد اجازه من الشغل اسبوع"
"ليه خير"
"هنسافر انا وانت علشان نجيب بضاعه من اليونان"
"منين ليه والمنصوره ما بضاعتها"
"لاء دى هتبقى بضاعه ع مستوى"
"ماشى يا عم رمضان بس مينفعش حد تانى مكانى"
"انا مستخسر اى حد ياخد العموله غيرك الناس دووول معاملتهم حلوه اوى اقل حاجه هتطلعلك ف المشوار دا 50 الف"
"ياااه 50 الف دوول كتير اوى ليه هى البضاعه دى تستاهل اوى كده"
"اه تستاهل وبس اجيبها ومش هنزلها المحل الكوحيتى دا دا محلات كبيره اوى طلباها وبضعف تمنها دا هتبقى فل"
"ربنا يفتحها عليك يا عم رمضان انت تستاهل كل خير"
"الله يخليك ايه معايا ولا اشوف حد تانى"
"لاء انا معاك ان شاء الله"
"ماشى يابنى"
"عيسى بيفكر ازاى هيسيب مامته مع عماد ويسافر لما ارجع من الشغل اقوله واشوفله اوضتين ف اي حته ع ما ارجع وال 50 الف هديله نصهم ان شاء الله عماد يستاهل كل خير"
...................................................................................

"احمد بيلبس"
"جهاد بتفتح عينيها" حبيبى انت ماشى
"ايه شكلك تعبان اوى ليه كده"
"اصل معرفتش انام غير متأخر"
"والله وانا بس انا افتكرك نايمه علشان كده مردتش اكلمك"
"تصدق وانا كمان"
"ايه اللى كان شاغل تفكيرك اوعى تكونى لسه زعلانه منى وبيقرب منها وقعد جمبها ع السرير"
"لاء يا حبيبى حد يزعل من روحه بفكر بس"
"بيقرب منها احمد بيبوسها من جبينها" انا بحبك اوى يا جهاد وصدقينى عمرى ما هزعلك ابدا ومعلش يا جهاد استحملى ماما
"بأستغراب" استحملها ليه دى ماما ملاك هى اللى مستحملانا بصراحه
"لاء هى من امبارح متضايقه اظاره حد من قرايبنا ف حاجه علشان كده هى متغيره استحمليها معلش"
"ماما دى حبيبتى متقلقش يا حبيبى مهما تعمل امى واستحملها"
"دايما تثبتيلى انك جميله اوى يا جهاد"
"حبيبى انت اللى جميل"
"طيب ايه هفضل احب فيكى وبعد ما اترقيت يرفدونى ولا ايه"
"هههههه لاء لاء روح وانا هنام شويه كمان قبل ما امل تصحى"
"ماشى يا كسلانه"
"بردوا امشى يا احمد"
"اه كسلانه وهمشى حاضر يلا يا حبيبتى بحبك باى"
"بتتغطى جهاد كويس " وانا بموووووت فيك وبتغمض عينيها

...................................................................................

"تسنيم بتقوم بعد ما اطمنت ان حاتم خرج وقفل الباب ومسكت تليفونها"
"عيسى انا محتاجه لالك ضرورى وينك هلئ"
"عيسى"خير يا تسنيم قلقتينى
"مافى قلق بس بدى اياك تجينى هلئ ع البيت لان انا ما فينى اخرج مابعرف حدا اعطيه ريان"
"لاء انا هروح الشركه بس امضى واطلب اجازه واجيلك ماشى"
"متل ما بدك راح انتظرك"
"سلام مؤقت"
"سلام"

***********************************************************************************

"جهاد بتفتح عينيها بعد ما احمد خرج وهى سامعه صوت عماد ف ودانها"
"موضوع مهم يخص عيسى واحمد موضوع مهم مهم مهم"
"قامت وهى بتبعد الغطا بعصبيه"ايه هو الموضوع دا هتجنن اتصل بيه ولا اعمل ايه
"خرجت من الاوضه" شافت امل بتعيط ومامت احمد شيلاها
"مالها يا ماما امل"
"بتعيط عوزاكى"
"طيب مدخلتهاليش ليه"
"معلش اصل مش قادره امشى انتى ابقى خديها تنام معاكى بقى ف اوضتكم علشان تتعود ع كده وانتى تلاقى اللى يسليكى"
"بأستغراب" بس احمد
"لاء احمد ماله سيبيه ينام مكان ما يرتاح"
"بأستغراب اشد" مش فهما
"بكره تفهمى بكره تفهمى وسابتها ومشيت"
"جهاد واقفه متنحه"هو ف ايه انا قلقت وقلبى انقبض ليه كده استرها يارب

***********************************************************************************
"حاتم اقدامه السكرتيره "استاذ حاتم محتاجين دفاتر قديمه من مكتب جمال بيه الله يرحمه
"ايه طيب ما تدخلوا"
"لاء يا فندم حضرتك اتفضل مع حد فينا لان محدش راضى يدخل لوحده"
"يعنى ايه محدش راضى يدخله ايه التهريج دا"
"من يوم اللى حصل وفعلا محدش بيرضى يدخل المكتب ابدا"
"خلاص خلاص انا هدخل"عاوزين ايه من جوه
"كل الملفات القديمه انا هدخل مع حضرتك"
"بيمشى حاتم والسكرتيره وراه"
"ولاول مره بيقرب من مكتب جمال وبيدخله من يوم الحادثه يعنى من سنه فاتت"
"حاتم بيفتح وبيدخل"
"عينه بتضرب ع الكرسى اللى اقدام المكتب شاف جمال قاعد"
"غمض عينه بسرعه فتح تانى شافه وهو بيضرب بالنار"
"رجع غمض عينه وخرج من المكتب بسرعه"

......................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق