25‏/10‏/2013

حياة بنت .. الحلقه السابعه


"ماهر قاعد متوتر بيستمع لرنا وهى مقربه منه جدا"

"رنا بحب" ان المحاضره بتضيع منك ف سرحانك وبتبتسم

"ماهر بأرتياح" طيب

"رنا بحب" انا نفسى تكون اول واحد ع الدفعه السنه دى

"ماهر بلا مبالاه لاسلوبها وتلميحاتها" ان شاء الله

"بتتعدل رنا ف قعدتها وبتركز تانى مع الدكتور"

"بيرجع تانى ماهر يفتح كشكوله وبدأ يدون , مهما حاول احدهم ابعادى عنكى او اخذ مكانك فهم واهمون فأنتى وبتنهيده عميقه,ماذا اقول عنكى فكلام الدنيا لا يوصفك فبك انا اموت واحيا فلتشعرى بى حبيبتى يا ملاذى الوحيد"

"رنا بتخبط ماهر" ركز يا ماهر الجزء دا مهم

"ماهر بيقفل اجندته بضيق" طيب طيب

.................................................................................

"عمرو ماسك برفيوم واخده من الاء وبيحاول يفوق ولاء "

"ولاء بتفتح عينيها ع دمعه بتنزل تجرى ع خدودها وبتشوف عمرو واقف اقدامها صرخت" ابعد عنى

"عمرو بيبعد بحزن" حاضر انا اسف

"ولاء بتبص حواليه بدموع وبتحاول تقعد مش عارفه اخدت حاجتها وبتجرى ع بره بخطوات سريعه"

"الاء وندى بيخرجوا يجروا وراها" ولاء معلش يا ولاء استنى بس ,طيب احنا ذنبنا ايه نجرى وراكى كده هو احنا عملنالك حاجه

"ولاء مكمله طريقها وهى بتبكى "

"الاء وندى بيلحقوها" يا بنتى تعبتينا حرام عليكى بقى استنى

"ولاء بعصبيه" انا عملت فيكوا ايه ليه كل دا بيحصل معايا قُولولى ايه اللى عملته ايه

"ندى بعصبيه" انتى ايه يا بنتى انتى مصدقه نفسك ولا ايه هو انتى فاكره نفسك الملاك البرئ

"ولاء بدموع" انتى عاوزه منى ايه انا الشيطان يا ستى مش الملاك الشيطان بس سيبونى ف حالى 

"الاء بحزن" معلش يا ولاء بجد متزعليش وانا والله مش هخلى حد تانى يزعلك ابدا ابدا انتى بقيتى صاحبتى خلاص

"ندى بضيق" ليه ان شاء الله وانتى مالك بيها يلا نمشى ونسيبها

"الاء بتحدى" لاء يا ندى مش هسيبها هى نضيفه اوى وانا هحميها وهساعدها تفضل كده

"ندى بعصبيه" لو فضلتى معاها يا الاء هتبقى علاقتنا انا وانتى انتهت

"الاء بتدور وشها عن ندى"

"ندى بغيظ" بقى كده ماشى يا الاء ماشى بكره ترجعى تتمنى نرجع اصحاب وانا اللى يبعنى عمرى ما ارجعله وابقى خليها تنفعك

"الاء بتتجاهل ندى وبطبطب على ولاء" معلش يا ولاء وحياة ربنا مش تزعلى وتعالى معايا انا هرجعك المحاضره وحقك هرجعه

"ولاء بحزن" بس انا ليه حصل معايا كده ما ف بنات كتير غيرى اهوه ولبسهم ملفت وشكلهم حلو

"الاء بتحاول تضحكها" علشان انتى قمر اوى وكل العيون عليكى معلش بقى

"ولاء بحزن" خلاص

"يلا بقى ترجعى محاضرتك وانا هحضر معاكى وهجيبلك حقك ماشى"

"بس"

"من غير بس لازم تواجهى الكل ف وقتها وتثبتى انك متهتزتيش علشان انتى محترمه وكويسه وكلامهم مش صح لو مشيتى دلوقتى عمرك ما هترجعى بكرامه"

"انا والله..بتقاطعها الاء, يلا بقى وبتشدها من دراعها"

...................................................................................

"عمرو قاعد ف المحاضره بينفخ وحاسس انه مخنوق"

"انا ايه اللى عملته ف انسانه رقيقه دا لو دى سمر اختى هقبل يحصلها كده انا ايه اللى بعمله دا , حاسس بروحى بتتخنق حاسس بنفسى مش انا انسان جوايا بيتحرق ومعايا الحق بينتصر يوجع جوايا علشان شرى دايما ظاهرى وانا جوايا خيرى دايما يغلبنى , بيفتكر نور,وصاحب ليا بيخنقنى كتير بحاول اقلده بس هو مش انا وانا عمرى هو ما كون انا انا جوايا طيب كتير يغلب وهو شره دايما اغلب ولازم الخير ينتصر هثبت لنفسى ان خيرى دايما اقوى من شرى"

"بيقطع تفكيره وشروده دخول ولاء بيركز معاها"

"ولاء بتدخل وهى مكسوفه وبتتحامى ف الاء"

"الاء بتدخل بمنتهى الصلابه وبتقرب من البنتين اللى ضايقوا

الاء وبعصبيه" انسوا كل اللى اتفقنا عليه ولاء دلوقتى صاحبتى واختى وبتشرف ان اعرفها ودى انضف من اى حد انتوا تعرفوه ف اى حد وبصوت اعلى وعينها ع عمرو هيحاول بس يأذيها مش هسكتله ابداً اعرفوا دا"

"البنتين" واحنا مالنا مش انتى اللى قولتلنا

"وانا بتأسفلها وبقولكوا اهو" اى حد هيضايقها كأنه ضايقنى وانتوا حرين

"وبتاخد ولاء وبتقعد وبتقعدها"

"ولاء بتبص حواليها بخوف " انا متشكره يا الاء

"الاء بحزن" انا اسفه يا ولاء ان حاولت اضايقك

"ما محبه الا بعد عداوه يا الاء "

"وان شاء الله نبقى اصدقاء دايما واثبتلك ان بجد هرجع الاء بنت الناس الطيبين معاكى وتاخدى بيا ثواب بقى"

"ولاء بفرحه" انا فرحانه بيكى وبدأت تطمن اكتر وترجع لهدوئها اكتر"

"عمرو عينه ع ولاء وكل ما يبصلها يزعل اكتر من نفسه "

...................................................................................

"نور واقف بره ومعاه اصحابه"

"يعنى انت عاوز تفهمنى انها هتعبرك"

"نور بعصبيه" دلوقتى تشوف لو ما كنتش ارجع  من الجامعه الاقيها سايبه مسج بالموافقه

"وليه تستنى لما ترجع ما تفتح نت موبايل"

"لاء انا قولت لما ارجع البيت ومش نور اللى يتشكك فيه انت عارفنى "

"احنا عارفين بس البنت دى انت مش عارفها"

"طيب انا هصور المحادثه بينا وانها وافقت وابعتلكوا الكلام ماشى "

"ياريت دا يبقى حتة يوم دا احنا نفضحها ف الجامعه اللى عامله فيها الخضرا الشريفه دى"

"خلاص انا وعدتكوا وان شاء الله هكون بكلمها بليل بصفتى نور مش بنت عمه "

"ماشى يا نور ياريت"

"نور بتحدى انا واثق"

"بتخرج هاله من المحاضره ومعاها مروه"

"مروه بتبص لنور" اهو هناك روحى خدى منه الدفتر بتاعك يلا

"لاء تعالى معايا او بلاش مش مهم سيبيه ليه"

"لاء ليه لازم تروحى تاخديه وتبينى انك قويه ولا اتهزيتى يا هاله لانك اتصرفتى غلط ولازم تثبتى ليه ولنفسك انك مش بنت عاديه , يلا"

"بس انا خايفه اتوتر"

"لاء مش هتتوترى طيب يلا هاجى معاكى"

"بجد"

"اه يلا وبيروحوا لـ نور"

"صديق لنور بيتمايل عليه" الحق البت بتاعت الكشكول

"اه طيب"

"بتقرب هاله من نور وبتقف ع مسافه وبجديه" لو سمحت الكشكول بتاعى

"نور برقه وبيسبلها" اتفضلى ميرسى اوى لذوقك

"هاله قلبها بيدق وبتحمر" العفو

"مروه بتاخد من الكشكول" لو سمحت ابقى شوفلك حد تانى تاخد منه محاضرات علشان احنا مش بنكلم ولاد , يا تحضر انت بدل قعدتك دى,يلا يا هاله"

"هاله بتمشى مع مروه ونور واقف مستغرب رد فعل مروه"

"اصحابه قاعدين بيضحكوا عليه"

"واحد منهم" هههههههه هذا هو نور الذى لا يقهر

"نور بضيق" دى بنت قليلة الذوق ومعقده ايه الارف دا دى غلطتى ان بنزل مستوايا للاشكال دى

"الكل بسخريه" ايوه ايوه صح

"هاله ماشيه جنب مروه" انتى ليه قولتى كده

"مروه بأستغراب" ايه دا ليه انتى كنتى عايزه تديله محاضرات تانى ولا ايه ه يتسرمح واحنا نتعب وهو ياخد ع الجاهز وغير كده احنا منتعاملش مع ولاد وخصوصا اللى زى نور دا ماشى

"هاله بحزن" بس ليه بتقولى مجهودنا دى لاء خلينا نساعد الناس وبسرعه قبل ما تفهمها مروه غلط, مش اللى زى نور اى حد مش بيحضر ف ظروف كده

"مروه " ماشى اى حد ماشى لكن ان اخرج الاقيه بيعاكس ف البنات واحنا نديله يعنى بنساعده يبقى كده ويزيد احنا نبعد عنه وملناش دعوه بيه احسن

"ماشى يا مروه حاضر

...................................................................................

"نور بيروح البيت قبل ما المحاضرات تخلص والجامعه تقفل"

"واول حاجه عملها اول ما دخل فتح اللاب"

"بيفتح الاكونت الخاص ب ميرا بفضول"

"شاف رساله بيفتحها بلهفه"

"السلام عليكم انا فكرت من امبارح للنهارده وقررت

...................................................................................

"ماهر ببيخلص محضراته وبياخد هاله وولاء وبيمشى "

"بيلحقوا اخر مكان ف العربيه التلاته بيقعدوا اتنين اقدام بعض وواحد ف الوش"

"ماهر بيقعد وعينه متقابله بولاء"

"هاله قاعده بتبص من شباك العربيه سرحانه ف اللى حصل كل اللى اقدامها نور وتساؤلات كتير بتدور ف خيالها"

"ماهر بحب بيبص لـ ولاء" ها

"ولاء بسرحان " ايه

"سرحانه ف ايه"

"مش ف حاجه معينه ف اليوم كله عموما واتصاحبت ع بنت طيبه اوى "

"كويس تساعدك"

"اه بس انا هاجى بكره لوحدى يا ماهر بلاش تتعب نفسك وتيجى معايا هى معايا خلاص"

"ماهر بحزن" خلاص مش عوزانى استغنيتى عنى

"ولاء بضيق من طريقة ماهر اقدام الناس وبتعلى صوتها"مقدرش استغنى عن اخويا يا ماهر بس انا مش عايزه اتعبك بس

"لاء يا ولاء " انا بفرح لما بكون معاكى انتى متعرفيش وبصوت هادى انا بـــ

.............................................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق