25‏/10‏/2013

حياة بنت .. الحلقه الاولى

"الحلقه الاولى"

"فتاه تجلس ع كرسى وامامها كمبيوتر وحركت الماوس ع قصة حياتى وبدأت ان تفتح الوورد وبدأت ان تدون فيه حروفها"
"هذه قصة حياه فتاه كانت اعظم طموحاتها ان تكون ام وزوجه وامرأءه جيده فقط"
سأقص عليكم من البدايه انا كنت طفله يحسدها الجميع ع حب من حولها كانت ابناء عماتى وخالاتى يحسدونى حتى عماتى وخالاتى انفسهم ينقمون على رغم اننا جميعاً نعيش ف نفس المنطقه فنحن نعيش ف قرى من القرى المقربه من مدينه المنصوره يفصلنا عنها فقط عربه مدة ايصالها "15 دقيقه فقط" فكل من ابى واعمامى بعد وفاة جدى هدموا المنزل الاكبر وبنوا لكل منهم  منزل خاص به وادخلوا الاراضى المحيطه الخاصه بميراثهم ف ادخالها وكل منهم صنع المنزل الذى يريده  كان كل ما يشغلهم ع حد قول ابى هو ان يظلوا قريبين من بعضهم البعض ويظلوا ابنائهم من بعدهم وكانت امى تحذرنى كثيرا ان لا اكل او اشرب شيئاً مطلقا ف بيت احدهم  ولكننى كنت لا استوعب هذا ولكن امى كانت تشعر انهم لا يحبوننى دوما وكانت دائما تريد ان تخبأنى منهن لاننى كنت الاجمل بينهن كبرت وانا لا افهم ولا استوعب حتى صرت ابنة السابعة عشر من عمرى وصرت ف الثانويه العامه وجميعنا كنا ننتظر نتيجتنا انا و ابناء وبنات العم واذا بماهر يأتى مسرعاً ويتقدم نوحى بأبتسامه وتركت الكتابه ورجعت الى الوراء مبتسمه وهى تتذكر "


"ماهر بيجرى ع ولاء وهو مبتسم والكل بيجرى عليه"

"بيوجه كلامه لولاء" مبروك يا ولاء  الف الف مبروك

"بفرحه منوره وشها" الله يبارك فيك يا ماهر الله يبارك فيك ودخلت ف حضن الام والاب

"ماهر عينه ع ولاء وبدأ الكل بعصبيه" واحنا قولنا ايه هو مافيش غير الست ولاء هنا يعنى

"ماهر بدأ يبص ف الورقه" ويقول لكل واحد مجموعه وكل لحظه والتانيه يخطف نظره لــ ولاء كانت دايماً عيونه فضحاه

"بيخلص ماهر معاهم بسرعه وعينه ع ولاء وهى ماشيه مع اهلها وعينه بتسبقه تروحلها سابهم ومشى وهو بيبارك"

"انتوا مروحين ولا ايه يا عمى"

"اه يا حبيبى كتر خيرك تعالى اطلع معانا"

"بيوقف ماهر وبيبص لولاء اللى اول ما عينيهم اتقابلت وشها احمر جداً"

"لاء يا عمى اتفضل انت واعملى حسابك بقى يا ولاء شكلك كده داخله تربيه معايا"

"الاب بسعاده" يارب ان شاء الله واهو تبقى معاك ومطمنين عليها انك هتخلى بالك منها

"ان شاء الله يا عمى دى ف عينيه"

"ولاء مبتسمه" ميرسى اوى

"بيطلع الاب والام وولاء وعين ماهر متبعاهم"

"الاب وهو طالع ع السلم" ذوق اوى ماهر ربنا يكرمه

"الام"يارب

"بيطلع ماهر هو كمان بيتهم وهو مبسوط بنجاح ولاء اكتر من نجاح هاله اخته"

***********************************************************************************

"ف المدينه واقف ولد شيك جداً ف المدرسه وبيشوف النتيجه بتاعته"

"ايه دا اخرتها شكلها حقوق دا انا اهلى هيعلقونى"

"صديق ليه" لاء يا نور متخافش مش هيحصل حاجه ان شاء الله تحصل تجاره ولا اداب

"استر يارب انا نزلت السنه دى جامد اوى يا عم انا ابويا هيمرمطنى انا عارف"

"ربنا يسترها"

"اه يا عم عمرو معد ال 90 ومطمن لاعبه معاك ومرتاح لكن انا وبيرفع ايده وهو بيهلل" يا لهوووووى ع اللى هيحصلى "

"يا بااااااى ايه الأر دا عينى عينك كده"

"يا خويا امشى وانت واد لئيم كده مش كنت مقضيها معانا يا جدع انت لحقت تذاكر امتى "

"الله واكبر يا اخى يلا يلا روح بيتكوا وانا همشى مش طلباك"

"نور بضيق واضح" سلام يا لئيم

"نور بيفكر" يا ترى هيعملوا فيا ايه يا خوفى منك يا عبد الحميد واللى هتعمله ايه الهبل اللى انا بعمله دا خدوهم بالصوت الاول ايوه بس كده هه توكلنا ع الله

...................................................................................

"ماهر قاعد ف البلكونه وعينه ع بلكونه ولاء"

"ياه يا ولاء انا فرحان اوى اننا هنكون سوا دايما واخلى بالى منك الحمد لله مش هتبعدى عن عينى لحظه واحده"

"بتدخل هاله لـ ماهر" انا زعلانه منك يا ماهر

"ماهر بيبص وراه ع اتجاه الصوت"

"ليه يعنى انا كنت عملت فيكى ايه"

"انت احرجتنى اقدامهم كلهم جبت لولاء نتيجتها وادتهالها قبل حتى متفكر تقولى انا انا اللى اختك ع فكره "

"معلش يا حبيبتى بس انا كنت شايف نتيجتك ومطمن"

"ماشى يا ماهر بس خلى بالك اللى كل عمال يقول انك هتتجنن ع ولاء وشكلك باين عليك اوى"

"ماشى يا ماهر ع العموم حياتك وانت حر فيها انا نصحتك تدارى حبك اللى هى ولا حتى حاسه بيه دا ولا معبراك"

"ماهر بعصبيه" حب؟!حب ايه بطلى هبل دى بنت عمى حد يسمعك هى او باباها تعملى مشاكل اعرفى انتى بتقولى ايه

"ماشى اللى يريحك وانا هسكت اهو بس انا هسكت وغيرى مش ساكت "

"امشى من اقدامى يا هاله احسن"

"ماشى انت حر"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"عبد الحميد قاعد وماسك ف ايده جورنال"

"بيدخل نور وهو حزين وبيزقع" يعنى بعد  كل المزاكره دى كلها ف الاخر اخرتى يا تبقى اداب يا تجاره والله دا حرام انا عملت ايه يعنى

"بيقوم الاب وبيسيب الجورنال من ايده وبيخرج لــ نور"

"بحب وخوف" ايه يابنى مالك بس ايه اللى حصل

"نور بيكشر اكتر وبيتعصب" انا انا يا بابا مجموعى زباله ف الاخر مش محصل اى كليه عدله بعد دا كله انا اتظلمت دا ظلم حرام والله

"اهدى بس يابنى اهدى"

"لاء يا بابا انا مصدوم مصدوم اوى انا مش مصدق ان انا يحصل معايا كده"

"معلش يابنى قدر الله وما شاء فعل"

"بحزن واضح" فين ماما

"ف الشغل"

"وحضرتك مروحتش ليه" النهارده السبت انت عارف ان اجازه

"اه ماشى يا بابا عقبال ما ماما بقى تاخد اجازه زى بقيت الناس"

"ان شاء الله يلا ادخل اوضتك يا حبيبى ومتزعلش"

"حاضر انا اسف يا بابا كان نفسى اجيب مجموع احسن من كده بس ظلمونى منهم لله انت عارف انا كنت بذاكر اد ايه"

"خير يابنى لما تدخل تجاره مش وحشه مش مجموعك يجيبها بردوا"

"بحزن" اه يجيبها بعد كل المذاكره والسهر اللى كنت بسهره والتعب دا تجاره منهم لله وبيمشى وهو بيردد منهم لله

"الاب بحزن" ياعينى يابنى  معلش

...................................................................................

"ف بيت ولاء بيدخل ماهر"

"الاب" ايه يا ماهر يابنى انت فين ومبتسألش علينا خالص ليه كده يعنى متجيش غير لما نبعتلك

"لاء يا عمى انا بس كنت مشغول والله الفتره دى جدا انت عارف ان بشتغل ف الاجازه ومش برجع غير متأخر ع الاكل بس"

"ربنا يعينك يابنى اصل احنا جبنا اللى الاستماره بتاعت الرغبات ومعرفناش نكتب ايه"

"ماشى يا عمى هاتها وبفرحه وقلب بيدق سعيد انه هيشوف ولاء"

"الاب بصوت عالى" ولاء يا بنتى هاتى الاستماره وتعالى ماهر هنا

"ولاء خارجه وهى متأنقه ولابسه اسدال ع لبس البيت"

"ماهر اول ما شافها قلبه دق اقوى وعينيه مش قادره تبعد عنها وابتسامه نورت وشه وعينين بتعوض حرمان" فضل يبوصلها

"ولاء بتدخل وبعد التحيه بتقعد"

"ماهر بحب" ها يا ولاء عاوزه تكتبى ايه ف اول الرغبات

"عاوزه اولا تربيه طبعا والباقى مش هتفرق اى كليه"

"ماهر بفرحه انها اختارت كليته ودا اداله امل اكبر انها بتبادله نفس الحب" ان شاء الله تبقى تربيه اساسى معايا ونروح سوا ان شاء الله

"بكسوف" ان شاء الله وهاله هتدخل ايه

"هتبقى تجاره او حقوق او اداب يعنى حاجه من دول بس كتبتلها اول حاجه تجاره"

"ربنا معاها ان شاء الله"

"يارب ان شاء الله هتروح وتيجى معانا "

"الاب بفرحه" اه احسن يلا يا ولاد ربنا يوفقكوا كلكوا ان شاء الله

"يارب"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"بعد فتره نور قاعد لاقى الاب داخل"

"ايه يا بابا"

"قبلت تجاره بس انتساب"

"مش مشكله المهم مش اداب دى انا عاوز اكون ف الجامعه نفسها"

"دا كل اللى شاغلك"

"افتكر ان المفروض يعمل نفسه حزين" هعمل ايه يا بابا  بقى قدرى انا عاوز ابقى مع اصحابى هتظلم من كله

"لاء انا كنت حزين اوى النهارده كان نفسى تكون داخل هندسه"

"وانا يا بابا كان نفسى وانت عارف انا تعبت ازاى ف المزاكره"

"ايوه فعلا تعبت يلا خير قدر الله وما شاء فعل"

"نور بخباثه" انا هدخل اوضتى اعمل اى حاجه اصل انا مكسوف منك اوى

...................................................................................

"ماهر بيدخل لــهاله"

"هاله تعالى هنا "

"هاله بتيجى مسرعه" ايه انا دخلت ايه

"تجاره كويس"

"الحمد لله وبخبث" والانسه ولاء

"تربيه معايا"

"اه اشطه يلا الله معاكوا رايحين جايين مع بعض دايما"

"ريحى دماغك بقى منى وخليكى ف حالك وبعدين ما انتى كمان راحه جايه معانا ولا فكرانى هسيبك"

"لاء وياترى بقى هتاخد بقيت ولاد وبنات عمنا مروه ووفاء ومحمد وشاكر معانا"

"لاء طبعا ايه ما يروحوا سوا هما معاهم رجاله اهو"

"ماشى يا ماهر اللى تشوفه"

"ماشى ومش هقولك مليون مره ان مش حابب طريقتك"

"ماشى "

**********************************************************************************

"بدأ اول يوم دراسه ماهر واقف مستنى نزول ولاء ومعاه هاله"

"هاله بتضرر" من اولها بنتأخر كده هى عارفه احنا لازم نكون ف الموقف الساعه 7 علشان نبدأ من بدرى

"ع فكره الجامعه فاتحه طول اليوم احنا مش رايحين المدرسه"

"ماشى يا ماهر افضل دافع كده"

"هاله بغيظ" اه لو انا كان زمان كل الشارع دلوقتى سامع صوتك وانت بتبهدلنى

"ماهر بضيق" استغفر الله العظيم

"هه ادينى خرست لما نشوف هتنزل امتى الهانم "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"نور نايم الام بتدخل الاوضه وبتقرب منه براحه"

"نور يا حبيبى قوم يلا الساعه 8 وانا هنزل الشغل"

"لاء يا ماما لسه بدرى هنزل ع 10 كده"

"يابنى مش قولنا من اول يوم كده ننزل فيه بدرى وتعرف ايه اللى وراك وتبدأ كده كويس وتحاول تركز ربنا يكرمك وتبقى معيد ولا حاجه"

"نور بضيق ودماغ تقيله" يا ماما طبعاً ان شاء الله  خلاص بقى سيبينى نايم شويه

"طيب انت حر"

"بيرجع نور للنوم والام بتظبط المنبه ع 9 وبتخرج"

..............يتبع


"ملحوظه ع اد ما القصه دى هتكون بسيطه ورومانسيه بس قصتها محوريه ومهمه جدا بالنسبه لوقتنا هذا"

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق