25‏/10‏/2013

الحياه بدون بدون غلاف الجزء الثانى .. الحلقه الـ 11

"حاتم نايم ع الشزلونج وبدأ يسترخى"
"كمل"
"انا يوم ما عرفت مانت صدمه كبيره ليا بابا اللى هو اقرب الناس ليا اللى المفروض امانى وثقتى ف الدنيا هو اللى خلانى فقدتها لما والدى هو اللى بيضايق مراتى"
"ومراتك عملت ايه لما عرفت كده"
"بيرجع حاتم بالذاكره وبيستعيد اليوم"
"بعد ما حكت تسنيم كل اللى حصل لها لحاتم نامت وهى مطمنه انه صدقها وهيقف جمبها"
"حاتم عدى عليه ليل طويل مصاحب الم مؤلم جدا فى صدره مخليه مش عارف يتحرك النهار بدأ يشقشق قام اتحرك ببطئ وهو بيبص لتسنيم وحزين" قرب منها حاول يطبع قبله على جبينها مقدرش مشى تانى "
"بيرجع للواقع وبيكمل"
"روحت الشغل وانا ناوى اتكلم مع بابا وانفعل واطرده من حياتنا نهائى"
"اه حقك"
"معملتش كده انا قتنى"
"فلاش باك"
"جمال قاعد ع مكتبه ووراه مباشرة صوره كبيره فيها صورته وهو لابس بدله سودا شيك"
"حاتم بيبص للصوره وسرح"
"جمال بصوت اعلى" حاتم ايه سرحان ف ايه
"ببرود غريب وسكون وهو مكمل يبص للصوره" ها معاك انا هروح مكتبى جيت اقولك ان جيت بس
"بيرجع تانى للواقع وبيحكى"
"روحت مكتبى والمفروض كان ف مناقصه تتم روحت كملتها ورجعت لقيته باعتلى مع السكرتيره انت فين وايه التأخير دا وليه معدتش عليا لما رجعت تطمنى"
"الدكتور" وانت طبعا ثورت عليه بقى فرصه
"بالعكس رديت عادى وسيبته ومشيت"
"انت غريب بجد ليه  الموقف دا"
"ممكن اكمل"
"طبعاً اتفضل"
**********************************************************************************
"مؤمن عينه ع الباب نفسه يقوم من مكانه يشوف محدش جاله ليه لسه "
"لحظات ما بين توتر ونظرات للشيكولا والورد ولحظات نظرات ع الباب دخل الاب لابس جلابيه بيضا"
"بيقف مؤمن بأبتسامه" اذيك يا عمو
"الاب بأبتسامه" اذيك يابنى يا دى النور
"ربنا يخليك دا نور حضرتك"
"بيقعد الاب ولحظات بتدخل ياسمينا بالعصير وبتقدمه لباباها اولا وبعدين مؤمن اللى نظراته كانت بتنطق بفرحته انه شايفها وحبه ليها"
"الاب بيبص عليهم الاتنين وبحزم" روحى يا ياسمينا اوضتك يا حبيبتى هقعد شويه مع مؤمن ندردش شويا"
"ياسمينا بتمشى وعينيها ع الورد والشيكولا اللى ع التربيزه قلبها دق جامد"
"الاب" منور يا حبيبى وبيشرب العصير
"مؤمن بيحط كوباية العصير اللى ف ايده ع التربيزه" ربنا يخليك بصراحه يا عمو ومن غير اى لف لان انا مش عارف اتكلم بس انا ممكن اتقدم لـ ياسمينا انا عمرى ما هلاقى بنوته ف اخلاقها ولا ادبها"
"الاب بفرحه" واحنا يابنى اكيد مش هنلاقى احسن منك بس اخد رأيها
"ماشى يا عمو بس حضرتك مبدئياً موافق!"
"ان شاء الله واللى نعرفه احسن من اللى منعرفوش"
"ان شاء الله يا عمو مش هتندم وانا هخلى ياسمينا اسعد انسانه ف الدنيا"
"ان شاء الله يا بنى"
"مؤمن بيقوم يقف" ماشى يا عمو بعد اذن حضرتك وهستنى رد حضرتك
"ان شاء الله"
"بيخرج مؤمن وبتستخبى ياسمينا"
"الاب بيخرج ورا مؤمن وبيقفل وراه الباب وبصوت مسموع"ياسمينا"
"ياسمينا بتعمل نفسها جايه من الاوضه بخطوات بطيئه" ايوه يا بابا
"انتى كنتى عارفه زميلك ليه"
"لاء"
"طيب هو جاى عاوز يتقدملك انا طبعا معرفش عنه حاجه غير انه زميلك وبس انتى تعرفيه كويس وعارفه ان ابن ناس ومحترم ولا اسأل عليه"
"يا بابا بتوتر وكدب" هو كويس بس انا مش عاوزه اتخطب دلوقتى
"ليه انتى دايما ترفضى اللى بيجولك بسبب معرفهمش مش مرتحالهم اعتقد زمايلك بقى تعرفيهم وتثقى فيهم وكان واضح وانتى بتقدمى العصير انك مرتاحه ليه"
"بأحراج" بابا ممكن افكر
"فكرى وسابها ودخل من طرقه طويله علشان يوصل لاوضته"
"ياسمينا واقفه مستغربه من كل اللى بيحصل دخلت اوضتها بخطوات سريعه ومسكت الموبايل " جارى الاتصال

...................................................................................

"احمد بيبعد عن مامته اللى بتشده من دراعه"
"انت رايح فين كلمنى هنا"
"ايه اللى حصل يا ماما غيرك كده نفسى اعرف شوفتى مين النهارده"
"ليه عيله صغيره حد هيغششنى انا ام وعاوزه اشوف لابنى ولاد كتير"
"خلاص يا ماما وطى صوتك حرام عليكى اسكتى"
"خلاص اقول انك هتتجوز"
"ربنا يسهل"
"ربنا يسهل طبعا بس اقول انك هتتجوز"
"خلاص بقى وطى صوتك حرام عليكى انا راجع مخنوق لوحدى سيبينى ف حالى انتى مش امى"
"لو متجوزتش وخلتنى اشوفلك اطفال كتير لا هبقى امك ولا اعرفك"
"للدرجادى وجهاد ايه ذنبها"
"وهى عيبها ايه ما هى زى الفل اهيه عيشه متحلمش بيها بعد اللى حصلها بقت ام وزوجه لظابط زى العسل غير الهنا اللى هى عايشه فيه"
"خلاص خلاص"
"لاء مش خلاص واعمل حسابك هتتجوز بسمه عرضنا واحنا اللى هنستره"
"ااااااااااااااه قولى كده دى خالتى بقى لعبة ف ودانك عرفينى"
"بلجلجه"لـ ا لاء محدش اتكلم معايا
"ماما قولى"
"مافيش حد بقولك ايه يا احمد انا امك وعاوزه افرح بولادك"
"بولادى ماشى ليه بسمه بالذات انا وايه جابها ف دماغك ها"
"مافيش حد"
"انا هدخل لجهاد هشوفها لتسمعنا ومتناميش انا راجع اتكلم معاكى وبيمشى من غير ما يسمع ردها"
...................................................................................

"بسمه نايمه ع كنبه ف الصاله ورافعه رجليها ع بعضها وماسكه مبرد ف ايديها وبتعمل بيه ضوافيرها"
"الام" سمعت صوتهم شكلهم كانوا بيتخانقوا هتلاقى اختى فتحت احمد ابنها ف الموضوع
"سيبيهم احنا مديين الدرس كويس لخالتى هى هتقدر عليه انا واثقه"
"بس انتى يا بت مش قادره منظرك وانتى بتعيطى"
"الام بتقلدها" والله يا خالتو حياتى انتهت وبابا مش عاوزنى اعمل اى حاجه ودافنى بالحيا والله انا اتغيرت وكنت صغيره واضحك عليا اهئ اهئ والله يا خالتو
"خلاص بقى الله اعمل ايه يعنى والله لا اندمه واندم مراته الكلبه دى وبعدين انا اصلا اولَ بأبن خالتى مش هى"
"اه بس حرام والله البت دى معرفش صعبانه عليا اوى من اللى حكتيهولى عنها حرام والله"
"حرمت عليها عيشتها يعنى هو كان احمد عرف كل اللى عرفه عنى دا منين بنت*** والله لاخليها تبكى بدل الدموع دم واطردها طردت الكلاب من حياتى انا واحمد"
"الاب بيفتح باب الشقه وبيدخل" احم احم
"بتقوم بسمه مفزوعه تجرى ع اوضتها"
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"لمياء قاعده ع كرسى اقدام مكتب الدكتوره"
"ها يا لمياء ايه اللى مخليكى حزينه كده طيب امانى ودا عمرها وحقك تحزنى بس الحياه يا حبيبتى مش بتقف ع حد"
"ما انا مش حزينه انا بس نفسى اروحلهم اصل اللى حبيته سابنى وقالى مش عاوزك اختى اللى كنت بموت فيها سابتنى بردوا علشان انا كنت بحبها وبابا كمان موتوه اكيد عرفوا ان انا بحبه علشان كده موتوه هو كمان وماما انا بقيت مبحبهاش وبكرهها اوى علشان محدش ياخدها هى كمان منى ومحمود بيحبنى اوى انا مش بحبه انا بس حسيت بالامان معاه بس بردوا خايفه عليه علشان هو طيب اوى وبيحبنى خايفه حد يموته لان هو طيب وبيحبنى انا انسانه وحشه منبوذه كل اللى حواليا لو قربوا منى يا ميحبونيش يا لو حبيتهموحبونى يموتوا حتى عيسى انا مبسوطه اوى انه مش معايا يمكن لو قالى انا بحبك كان مات هو كمان شوفتى انا مش حزينه كفايه انهم التلاته عايشين"
"مممم طيب انتى ملكيش اخوات تانيين "
"بخوف" ليه
"متخافيش انتى ليه خوفتى كده محدش هيقدر يأذيهم"
"انـ ا انا لل ليا حاتم خايفه عليه علشان كده انا مش بكلمه ولا بروحلهم خالص بقالى كتير مش شوفتهم واعرف انهم معاهم ريان والله انا مش شوفته نفسى اشوفه اوووى بس خايفه عليه"
"هو متجوز يعنى ومخلف"
"اه متجوز تسنيم صاحبتنا ملكة جمال وبيحبها اوى وهى كمان ربنا يسعدهم"
"الدكتوره ملاحظه عدم التوازن ف الكلام والاسلوب وعدم الاتزان ف القاعده بتاعتها" خلاص يا تسنيم كفايه كده النهارده هكتبلك شوية مهدئات تاخديهم بس لازم تيجى تانى مش احنا بقينا صحاب وبنتكلم سوا"
"اصل انا خايفه عليكى منى"
"لاء متخافيش تعالى بس وانا مش هحبك ولا انتى تحبينى هنبقى اصحاب عاديين بس"
"ماشى "
...................................................................................

"مؤمن بيرد على موبايله وهو بيسوق"
"ايوه يا حبيبتى وحشتينى كده مقعدش معاكى كان نفسى اشبع منك"
"ياسمينا كلام مؤمن لامس قلبها بس صعبان عليها نفسها مش قادره تفرح"
"ايه يا سمسم مش بتردى ليه"
"انت ليه طلبت ترتبط بيا يا مؤمن"
"مش احنا كنا متفقين لما اخلص السنه الرابعه وادينى خلصتها ليه نستنى"
"بس انا لسه جرحى منك متداواش يا مؤمن"
"هنداويه سوا يا حبيبتى انا مش قادر اتخيل حياتى من غيرك"
"بس"
"بلاش بس وحياتى يا جومانا بلاش تبقى الظروف والقدر بيدونا فرصه تانيه واحنا بسبب كبريائنا نضيعها"
"ممم"
"ايه"
"خلاص"
"موافقه!"
"لاء انت جيت كلمت بابا وردى بردوا هتسمعه من بابا"
"طيب طمنينى بس وحياتى"
"معلش يا مؤمن خلينى احس ان انا ماشيه صح ومتخطاش بابا"
"ماشى يا حبيبتى"

***********************************************************************************

"احمد بيدخل لجهاد الاوضه وهو بيحاول يمتص عصبيته من مامته"
"جهاد بخوف وهى حاضنه امل بتشوف الباب بيتفتح واحمد بيدخل"
"احمد بيبص لجهاد شايف خوفها صعب عليه" تعالى يا جهاد متخافيش منى
"مع كلمة احمد بتنزل دموع جهاد"
"بيقرب منها وبياخد منها امل وبيوقفها ع الارض تعالى يا حبيبتى اخرجى لتيته بره"
"امل ماشيه ببطئ الاطفال وبيفتحلها احمد الباب وبتخرج"
"بتخرج امل لمامت  احمد اللى واقفه ف الصاله"احمد بصوت مسموع ماما امل جيالك
"طيب"
"بيدخل احمد تانى وبيقفل الباب وراه وبيقرب من جهاد" حبيبتى متزعليش مبحبش اشوف دموعك
"انا اسفه يا احمد بس انا والله مش عارفه ايه غيرك مره واحده واحنا عند ماما انا عملت حاجه من غير ما اقصد"
"لاء يا حبيبتى معملتيش "
"يعنى انت بجد مش هتخلينى اروح لماما تانى"
"لاء يا حبيبتى هتروحى بس لما عماداللى عندهم دا يمشى معلش بغير عليكى ومبحبش حد يشوف مراتى"
"حاضر"
"انتى احسن انسانه ف الدنيا يا جهاد واعقل زوجه شوفتها"
"وانت اجمل انسان ف الدنيا بس من غير عصبيتك"
"معلش انا عارف ان بزعلك بس غصب عنى"

...................................................................................

"حاتم نايم وهو سرحان وبيكمل"
"بدأت علاقتى بتسنيم تتغير هى كذا مره تقولى بس انا كنت بنكر بس انا فعلا غصب عنى كنت دايما اتخيل بابا بصلها ازاى وتخيلها ازاى"
"بس هى ملهاش ذنب"
"عارف بس كرهتها غصب عنى وكرهت ان اخترت انسانه جميله اتجوزها"
"بس حتى لو كانت وحشه باباك اصلا هو الغلطان المبدأ الغلط عند باباك"
"عارف ما علشان كده انا"
"بيسمع الدكتور بأهتمام"

...................................................................................

"عماد ماسك التليفون ف ايده وبيدخل دماغه من باب البلكونه يشوف ف حد سامعه ولا لاء"
"ملقاش حد دخل ومسك التليفون وعمل اتصال"

***********************************************************************************

"احمد بيخرج من اوضته ع الباب"
"حبيبتى هروح بس لماما هتكلم معاها كلمتين ف اوضتها هى عوزانى"
"بأبتسامه" ماشى
"بيخرج احمد وبيقفل الباب وتليفون جهاد بيرن" شافت رقم غريب
"يا ترى مين الرقم دا حسمت قرارها بالرد" الو ..ايوه مين .. اه

***********************************************************************************

"جومانا بتقوم من ع السرير ومروان بيبص عليها"
"جومانا بأبتسامه" بحبك
"مروان بأستغراب" انتى مش
"هاهاها انا مش ايه هو انت متعرفش ان كنت متجوزه قبلك "
"لاء معرفش محدش قالى حاجه زى دى "
"والموضوع دا يفرق معاك"

...........................يتبع 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق