5‏/9‏/2013

الحياه بدون غلاف الجزء الثانى .. الحلقه العاشره

احمد بيكمل كلامه انا اترقيت ف الشغل وصرفولى مكافئه كبيره وبناءً عليه انا قررت ابيع شقتى اللى هناك وشقة ماما واشترى شقه كبيره دبل ونعيش كلنا سوا علشان متبعدوش عن جهاد ابدا والشقه دى تفضى وعيسى نجوزه بقى ونفرح بيه"
"جهاد بفرحه انها هتبعد عن بسمه ورخامتها وحرقت الدم"الله يا احمد دى مفاجئه حلوه اوى بجد
"احمد فرحان لفرحتها بس متضايق من عماد و ابتسم لها" انا كنت متأكد انك هتفرحى
"عماد لقى الحوار عائلى خرج ف الصاله واعتذر انه هيكلم ف التليفون"
"بتكلم نشوى" ياه يا احمد كل يوم بتثبتلى انك كبير اوى  
"ربنا يخليكى يا ماما بس ايه رأيك"
"طبعاً يا حبيبى يوم المنى"
"عيسى" بس احنا مش هينفع نسيب هنا يا احمد انت تنقلوا وتفرحوا وكل حاجه ووقت ما يبقى ليا نصيب واتجوز ماما هتعيش معايا ودا بيتها قبل ما يكون بيت اى حد فينا"
"احمد تعابير وشه بتتغير" يعنى انت مش عاوز تعيش معانا يا عيسى
"عيسى بأبتسامه"لاء يا احمد دا كفايه هكون معاك ومع اختى ربنا عالم معزتك عندى من معزة جهاد بس انا فعلا مينفعش اقتحم حياتكوا كده احلى ما ف حياتكوا انها تتمتع بالخصوصيه وتكونوا لوحدكوا اشتروا شقه اه بس ليكوا انتوا وامل وبس انا وماما ومامتك بردوا نعيش بعيد نيجى ليكوا زيارات هنفضل طول العمر كويسين مع بعض لكن نعيش سوا دا اكبر غلط"
"بعد فرحت نشوى اللى تلاشت ونظرة جهاد اللى رجعت خايفه"
"بيتكلم احمد"ليه كده يا عيسى انا متأكد اننا هنبقى كويسين سوا ونعيش اسره كبيره مع بعض واهلنا يشبعوا من وجودنا
"عماد بيقف وسامع الكلام بس نفسه يشوف جهاد فضل يقرب من زاويه يقدر يشوفها كويس ومحدش يشوفه"
"نشوى"خلاص يا احمد يابنى فعلا عيسى عنده حق وبعدين ع رأيك احنا هنجوزه وانا بقى ارتحت مع مراته هعيش معاهم مرتحتش هاجى عندكوا ومعلش بقى استحملونى هبقى تقيله عليكوا شويه وكلها ايام الواحد بيقضيها"
"جهاد بحزن بتقوم تحضن نشوى وجت ف مرمى نظر عماد فرح"
"جهاد" بعد الشر عليكى يا ماما
"احمد"خلاص يا جماعه اللى تشوفوه انا قولت نعيش كلنا سوا وانا هشترى الشقه بردوا علشان لو غيرتوا رأيكوا وبيقرب من جهاد"
"يلا يا جهاد"
"نشوى"لاء والله لتقعدوا ونتعشى كلنا سوا هو انتوا بتيجوا غير كل فين وفين
"عيسى"اوعى تزعل منى يا احمد ربنا عالم ان بجد انت عندى ايه بس المعادله مش هتنفع تتحقق وهيبقى بينا دايما حساسيه وزعل
"احمد وبيلف وشه لعيسى اللى قاعد بأتجاه الباب"لالالا مزعلتش طبعا كلامك صح بس انا اللى كان نفسى نعيش سوا بس ممكن بكره تغير رأيك واعمل حسابك تنزل معايا نشوف الشقه بقى"
"عيسى بأبتسامه"ان شاء الله اكيد ف اى وقت تحت امرك
"ربنا يخليك وبيرجع لجهاد بدماغه لمح خيال عماد واقف دقق اكتر شافه وهو مركز ف جهاد الدم غلى ف عروقه غصب عنه وبعصبيه" يلا يا جهاد بقى
"الكل بأستغراب" فى ايه
"احمد" اسف يا جماعه اصل صدعت فجأه
"جهاد بخوف"حاضر حاضر وبتبوس نشوى سلام يا ماما
"نشوى"سلام ي حبيبتى
"بيجرى عماد يستخبى قبل ما حد يشوفه"
.............................................................
"مؤمن واقف بيت ياسمينا بعربيته"
"بيتصل بموبايله وجمبه بوكيه ورد وطبق شيكولا"
"الو ايوه يا سمسم انا اقدام البيت ممكن اطلع"
"ياسمينا بأستغراب"اقدام بيت مين
"بيتكوا"
"طيب ممكن استأذن بابا انك طالع"
"بفرحه لعدم اعتراضها"اه طبعا مستنى ردك سلام
"بتقفل ياسمينا الاغنيه اللى كانت بتسمعها.. مهما غبت سنين عن عيني ابتسامتك ضى عيني
روحي مش ممكن هاترجع الا بوجودك حبيبي"

"بتجرى على باباها" بابا بابا مؤمن زميلى اقدام البيت تحت وعاوز يطلع لحضرتك
"الاب بأستغراب" وايه جايبه دلوقتى مش كان يستأذن قبل ما يجى اقدام البيت
"ماهو استأذن يطلع يابابا لو حضرتك مش عاوز هقوله يمشى "
"لاء خليه يطلع لما نشوفه عاوز ايه"
"ياسمينا "حاضر

*************************************************************
"حاتم بيطلع ع السلم بخطوات بطيئه"
"بيقرب من باب شقه مفتوحه ومكتوب جمبها شقه دكتور مازن رأفت للامراض النفسيه"
"بيدخل"
"انسه قاعده ع المكتب واقدامها كراسى ناس قاعده عليها"
"بيقرب حاتم من البنت"لو سمحتى ممكن ادخل للدكتور وبيتلفت حواليه
"حضرتك مين"
"اقصد يعنى عاوز اكشف سورى"
"اه طيب اتفضل"الكشف بـ 40 جنيه
"اتفضلى بس لو سمحتى وبيبص حواليه"اقدامى كام كشف
"3 بس اتفضل ارتاح"
"شكرا وبيقعد على الكرسى اللى اقدام المكتب اللى قاعده عليه السكرتيره"
"شكرا"
.............................................................
"جهاد راكبه جمب احمد اللى بيطلع من درج العربيه الجانبى علبة سجاير"
"حهاد بتبص عليه وهو بيمسك السيجاره وبيولعها وبيشربها بغضب"
"احمد بعصبيه" جهاد مامتك متروحلهاش تانى
"جهاد بحزن" ليه كده يا احمد انا كنت عملت ايه انت اتضايقت انهم مش عاوزين يعيشوا معانا تقوم تحرمنى اشوفها
"انا قولت كلمه مامتك مروحليهاش تانى ابدا"
"جهاد دموعها بتنزل ف صمت "ايه كان حصل بس
"متكلميش معايا دلوقتى يا جهاد وتجادلينى قولى حاضر وبس انا وقت عصبيتى ممكن معرفش انا بعمل ايه"
"جهاد خايفه من احمد اللى متعرفوش واول مره تحس بعصبيته دى"حاضر"

*************************************************************

"مؤمن واقف اقدام شقه ياسمينا وبيضرب الجرس"
"بتفتحله بنوته صغيره"
"بتتبدل ملامح مؤمن وبيبتسم"اذيك يا حبيبتى هى ياسمينا مش هنا
"لاء اتفضل هى قالتلى ادخلك اوضة الصالون"
"بأبتسامه" انتى بقى جودى صح
"اه وبلماضه انت تعرفنى يا عمو"
"اه دى ياسمينا بتتكلم عنك كتير اوى"
"اه طيب ادخل بقى انا عاوزه ادخل اكمل الفيلم"
"ههههههههه حاضر"
"بيدخل مؤمن وهو ماسك الورد وعلبة السيكولا ومعاها مفاتيح العربيه وبيتوجه لاوضة الصالون بناءً ع توجيهات جودى دخل حط اللى فى ايده ع التربيزه وقعد"
"بتجرى جودى وبيقعد مؤمن يضحك وهو بيلعب ف مفتاح العربيه والانظار وبيمسكهم وبيبص حواليه"

.............................................................

"جومانا قاعده مع مروان ف عربيته"
"بيبعد عنها مروان وبيقفل زراير قميصه"
"جومانا بتقوم تتعدل وتحاول تظبط هدومها"
"مروان" يلا هوصلك يا حبيبتى
"طيب ما تيجى تسهر معايا ف الشقه شويه وتيته زمانها نامت"
"لاء بلاش علشان الموضوع ليطور عن كده"
"وفيها ايه مش انت بتحبنى وانا بحبك ايه يمنعنا"
"وافرضى انا حصلى حاجه وسيبتك او بعدت عنك تضيعى مستقبلك كله علشانى"
"هاهاهاهاهاهاهاهاها"لاء متخافش يلا يلا اطلع على البيت
"لاء انتى تروحى بأذن الله وانا هتصل بـ بابا وماما يحددوا مع باباكى ومامتك ينزلوا نعمل كتب الكتاب ونتجوز ع طول لان انا فعلا مبقتش قادر ع فراقك"
"لالالالالالالا بلاش جواز دلوقتى استنى شويه كمان"
"ليه بس يا جومانا كل شويه التأجيل دا انا عاوز نتجوز طالما بنحب بعض ومش قادرين ع بعض بعض نتجوز بقى ونعيش بما يرضى الله"
"لاء شويه بس"
"ليه لسه هنكون نفسنا"
"متتريقش يا مروان وبتقرب منه بحب" علشان خاطرى بلاش نستعجل
"سنه وبنستعجل"
"اه علشان خاطرى يا مروان متستعجلش وتكلمهم انا هقولك امتى "
"بزعل وبيدور العربيه" خلاص براحتك
"جومانا ف سرها" انا هخليه تنسى الموقف دا مش هينفع اسيبك ع الاقل دلوقتى بابا هيرجعنى وانا لسه موصلتش لمؤمن"
"جومانا بتلعب لمروان ف شعره" متزعلش منى حبيبى هنتجوز بس دلوقتى علشان خاطرى لما احس ان جاهزه
"بدأ يرق" يا حبيبتى دا من حبى فيكى
"عارفه يا حبيبى خلاص مش زعلان
"مقدرش ازعل من روحى"
.............................................................

"لمياء قاعده عند الدكتور" لو سمحتى انا جيت هنا غصب عنى انا كويسه ممكن امشى
"الدكتوره بأبتسامه" طيب هخليكى تمشى بس هنتكلم سوا كلمتين بس
"حاضر بس ليه ماما ومحمود مش دخلوا معايا هنا"
"معلش يا حبيبتى محتاجه نكون سوا علشان تحكيلى كل اللى جواكى وعاوزاكى تثقى ان مافيش اى حد هيعرف ايه اللى انتى هتقوليه"
"مممممممم"

*************************************************************

"حاتم نايم ع الشزلونج قدام الدكتور"
"انا هحكيلك من الاول وانت تقولى ايه اللى بيحصلى دا وانا فعلا استحقه ولا لاء"
"حاضر بس احكى انت متوتر اوى ليه كده اعتبرنى مش موجود وانت بتكلم نفسك"
"اه احسن بس انت وعدتنى بردوا ان كلامنا دا سر"
"اكيد والله اتفضل اتكلم"
"انا بدأت حكايتى من سنه بالظبط فى يوم مراتى جت قالتلى فيه ان بابا بيضايقها"
"بيضايقها ازاى"
"بعصبيه وكسوف" بيعاكسها
.............................................................

"احمد بيدخل البيت بعصبيه"
"الام بتبص لجهاد" ايه اللى حصل مالكو راجعيين مبوزين ليه
"جهاد بتاخد امل ف حضنها"
"احمد"مافيش يا ماما بس اهل جهاد موافقوش
"اه حقهم يابنى يلا مافيش نصيب"
"الام بنظره لجهاد وهى بتبعد" ها شوفت كده احسن انت بقى تاخد شقه تانيه اه بس تتجوز فيها انا مش هسيبك ع بنت واحده ابدا جهاد طيبه اه بس مينفعش شوفت بنطق النطق عندها وحش افرض بقى جرالها حاجه تعيش وحيد انا عاوزه اشوفلك ولاد"
"ايه اللى غيرك كده يا ماما من الصبح وانتى مش انتى ومن ساعة ما قولتلك ع الشقه"
"فكرت فيها يابنى كل دا هيتساب لمين لازم تجيب ولد وامل خلاص عوضت حرمانها من الامومه بأمل انت بقى حقك تتجوز وتخلف ولد او حتى بنت بس يبقى عندك ولاد كتير حرام  تعيش ع عيله واحده الدنيا ملهاش امان "

**************************************
"بيدخل عماد البلكونه وهو ف ايده موبايل عيسى وعامله صامت"
"بدأ يدور فيه بسرعه "
"شاف اسم جهاد فرح واخده سجله عنده بسرعه بأسم شخص مجهول"
"وخرج من البلكونه بسرعه حط موبايل عيسى تانى ع التربيزه"
"خرج البلوكونه وهو بيتستعيد شكل جهاد وجمالها ورقتها وهى بتحضن مامتها واتعصب لما افتكر احمد وهو بيشدها "

....................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق