2‏/9‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى ,, الحلقه الـ 16

"وليد بياخد كوباية مايه من على التربيزه وبيشربها وبيسيبها "
"لاء تيجى معايا فين"
"لوائل صاحبك واتعرف على اهله"
"لاء يا جميله مينفعش"
"ليه يا وليد "
"كده معلش "
"ماشى خلاص "
"متزعليش يا جميله "
"حاضر اللى يريحك انى راضيه بيه"
"ماشى انا هدخل البس وانزل "
"ماشى وانى هنزل اقعد مع ماما والبنات تحت شويه"
.................................................................................................................
"على بيبص للمديره بأستغراب "
"بأحراج " هو احنا ينفع نبقى اصدقاء مش زمايل بس يعنى "
"على " انا شئ يشرفنى طبعا حضرتك"
"ربنا يخليك طيب ممكن نبقى نتغدى سوا بعد الشغل "
"معلش انا والله معرفش اتغدى غير مع مراتى "
"بأبتسامه" انت متجوز لاء يبقى انا لازم اتعرف عليها بقى اسمها ايه
"منال واكيد يشرفنا نبقى نعزمك بأمر الله فى يوم "
"ياريت اصل انت متعرفش انا محرومه من جو الاسره دا اوى "
"حضرتك تنورينا والله "
"فى اصدقاء يقولوا لبعض حضرتك ؟؟"
"هههههه انا اسف خلاص "
"ممكن تقولى بأسمى " انا نيفين
"انا والله مستغرب ان محدش يعرف اسم حضرتك خالص"
"لان انا مانعه حد يقولى بأسمى بس انت هتقولى بأسمى اتفقنا"
"ان شاء الله "
"طيب انا هستنى العزومه بقى ان شاء الله"
...........................................................................................
"سعاد قاعده هى ومنال لحظه دخول وليد ووراه جميله"
"السلام عليكم"
"وعليكم السلام ايه لابس ورايح على فين يا وليد كده "
"رايح لوائل شويه وجميله معاكو "
"طيب خلى بالك من نفسك "
"لما ادخل اتصل بيه اتأكدت الاول هو فى البيت ولا لاء"
"ماشى يا حبيبى "
............................................................................................................................
"وليد بيدخل بيت وائل وبتفتحله سالى بنظره كلها حزن "
"وليد مأخدش باله منها "
"السلامو عليكم"
"وائل بيخرج من اوضته تعالى يا وليد نورت "
"شكرا "
.....................................................................................................................
"على بيخرج من الشركه بتعدى اقدامه نيفين بالعربيه"
"بيقف على علشان تعدى استغرب لقاها وقفت اقدامه"
"اركب يا على اوصلك"
"لاء بلاش علشان محرجش حضرتك"
"لاء اركب انا مبيهمنيش كلام حد

"لاء معلش انا رايح لسه مشوار تانى "
"ماشى ربنا معاك "
"بتمشى نيفين بالعربيه وبيقف على يبص عليها ياترى كل اللى بتعمله معايا دا ليه واشمعنى انا بس بصراحه هى طيبه اوى انا مرتاحلها جدا يترب منال وهى يبقوا اصدقاء"
...................................................................................................................................
"وائل وعلى قاعدين فى اوضة الصالون وقافلين عليهم "
"عين العقل يا وليد لازم تشتغل "
"انا والله يا وائل زهقت من قعدت البيت وحاليا عايشين من حاجات الفرح اللى اهل جميله جايبنها وانا مش عاوز افضل كده كفايه ماما هتتحمل مسؤلينا فى الدراسه بلاش اشيلها همنا اكتر"
"انت جدع اوى يا وليد واحد غيرك كان حملها الهم لانها اجبرتك "
"انا بصراحه كنت هعمل كده ومن يوم ما وافقت وانا كنت عاوزها تندم بس اخر مره شوفتها بتعيط وصعبان عليها تضايقنى وتزعلنى او تخسر اهلها صعبت عليه وقولت اعيش وارضيها ولما ارضيها ربنا هيجازينى خير"
"ربنا يكملك بعقلك يا وليد يارب والله انت انسان محترم ربنا يجازيك خير يارب"
"يارب انا وانت ها هتكلملى الراجل اللى انت شغال عنده دا ولا ايه"
"انت تيجى معايا يلا دلوقتى كده انا خلصت الراحه بتاعتى ونشوف سوا  بس هو بيحاسب على القطعه 5 جنيه للمبتدأين يعنى "
"مش مهم اهى فلوس تمشينا واغير جو البيت شويه"
"ليه مش حاسس انك سعيد يا وليد"
"هقولك اللى مقدرتش اقوله لحد"
"قول"
"الباب بيخبط بتدخل سالى بصينية الشاى"
"وائل سيبيها على التربيزه يا سالى "
"سالى " حاضر والف مبروك يا وليد
"وليد بيبص لها وبنظره منه بشكر ونظره منها بحزن" الله يبارك فيكى عقبالك ان شاء الله
"سالى بدموع لاحظها وليد" الله يبارك فيك
"وليد مستغرب اول مره يشوف سالى حزينه كده دايما شايفها واحده تانيه"
"وائل "خلاص يا سالى
"سالى بتخرج" بعد اذنكوا
"وليد نسى هو كان بيكلم فى ايه "
"ايه يا وليد احكيلى معلش سالى قاطعتنا "
"ها هقولك"
........................................................................................................................
"بيدخل على وجميله وسعاد قاعدين ومنال هى اللى فى المطبخ "
"سعاد" تعالى يا حبيبى
"اذيك يا ماما اذيك يا جميله  وبيدور بعينيه فين منال"
"فى المطبخ بتجهز الغدا"
"يعنى واحده حامل هى اللى تجهز الغدا يا ماما "
"هى اللى صممت يا على والله"
"منال بتخرج على صوت على " انت جيت يا حبيبى
"اه ويلا علشان نطلع فوق"
"سعاد" تطلعوا ليه ما تدخولوا تريح فى اوضتك "
"لاء يا ماما معلش هنطلع تانى علشان منال ترتاح وان كان على اكلنا انا هبقى اجيب جاهز "
"منال" ايه اللى حصل بس يا على
"سعاد" اتضايق لما عرف انك مصممه تطبخى
"منال بأستغراب من كلام سعاد "
"فلاش باك"
"ادخلى انتى يلا يا منال المطبخ جهزى الغدا جوزك زمانه جاى "
"جميله" لاء استنى هاجى اساعدك يا منال"
"لاء خليكى انت معايا شويه "
"بترجع للواقع"
"معلش يا حبيبى كنا بجهزلك الغدا والله "
"لاء يلا بينا نطلع ومتتعبيش نفسك تانى "
"سعاد" اعمل بقى موضوع من غير موضوع يا على "
"فى ايه يا ماما انا مقولتش حاجه انا عاوز اريح مراتى وابنى يبقى كويس "
"وانا يعنى بعذبها "
"منال" خلاص بقى يا على بلاش تزعل ماما "
"سعاد" لاء خلاص هو حر انا كنت بريحكوا وبوفرلكوا اطلعوا "
"يلا يا منال اطلعى "
"منال بتطلع ومعاها على وهما على السلم " ايه كل الثوره دى يا على محصلش حاجه لكل دا "
"يعنى انا كل ما اجى الاقيكى انتى فى المطبخ ومحدش بيساعدك خالص ولا غدا ولا عشا نازله ترتاحى ويخدموكى ولا تخدمى الكل "
"بس انا مشتكتش انت كده زعلت ماما مننا "
"انا هبقى اراضيها خلاص بقى سيبك  دلوقتى وبيفتح الباب ادخلى عاوزك"
..............................................................................................................................
"ايه يا وليد هو الموضوع كبير كده "
"يا وليد بصراحه انا مش مبسوط خالص نفسيتى تعبت وانا بحاول اعيش علشان اراعى ربنا فى جميله واقول هى ملهاش ذنب بس انا تعبت ومش قادر اتكلم مع حد "
"ازاى تعبت هى مش كويسه معاك"
"كويسه وعلشان كده بتصعب عليه كل حاجه حاضر لما بتزعل بتستنى وانا رايق وتعاتبنى بص هى زوجه كويسه جدا بس مش ليا انا بتضايق اوى من طريقة كلامها اسلوبها طريقة لبسها عارف كانت عاوزه تيجى معايا ليكوا تتعرف على اهلك وكده "
"دى تنور والله  ليه مجبتهاش"
"مكسوف امشى معاها يا وائل مكسوف اوى طريقة كلامها اسلوبها بجد مش ليا "
"بس انت ممكن تغير كل ده بأيدك"
"وانا ايه ذنبى افضل اغير واجى على نفسى علشان اسعد الكل انا ليه مخدش واحده بحبها وتحبنى انا اخترتها وهى تختارنى عاوزه وقلبى شاريها مش كل حاجه بقضيها واجب وخلاص انا بجد تعبت "
"ياه يا صاحبى انت لسه صغير اوى على كده "
"انا انسان عايش حياه لم تكن بأختيارى حياه مش بتاعتى مش انا اللى المفروض اعيشها واحد غيرى "
"طيب ما حرام عليك طلقها وبلاش تعذبها معاك"
"ياريتنى اقدر انا مش بحسسها بحاجه والله يا وائل باجى على نفسى اوى علشان اسعدها بتصعب عليه لانها بتحبنى بس انا رغم كل معاناتى مبقدرش اجرحها ولا اجى عليها "
"مش بقولك انت نبيل اوى واكبر من سنك "
"طيب قولى اعمل ايه "
"بصراحه انا شايف انكوا تطلقوا قبل ما يجوا بينكوا ولاد لانك طالما مش حاببها عمرك ما هتحبها وهتضايق من ولادك كمان لان مش انت اللى هتربيهم هى وهيبقوا نفس اسلوب مامتهم "
"انا علشان كده والله بفكر اسافر تانى ليبيا "
"بفزع " لاء ليبيا لاء اوعى
"مالك اتفزعت كده ليه "
..............................................................................................................................
"منال بتقعد على اقرب كرسى بقرب باب الشقه " ايه يا على فى ايه
"المديره بتاعتى عاوز اعزمها فى يوم على الغدا "
"بجد واشمعنى المديره يعنى !؟"
"ايه هنغير"
"لاء واغير ليه انا واثقه فى حبك ليا "
"وانا اد الثقه دى ومقدرش اشوف غيرك انتى وبس اقدامى "
"طيب اشمعنى المديره "
"ما انا هعزمها واعزم معاها عمار زميلى انا كده كده نفسى اشكره على الشغل بس خبر الحمل بقى نسانى "
"طيب وليه المديره مش فهما وهى اصلا هتقبل"
"ما هى اللى عزمت نفسها "
"عزمت نفسها !!" طيب يا على اعزمهم يوم الجمعه ان شاء الله"
"ماشى يا حبيبتى يلا ادخلى ارتاحى بقى شويه وابقى اكتبيلى هتحتاجى ايه"
"حاضر"
.......................................................................................................................................
"ليه اتفزعت كده يا وائل "
"انا لاء وليه هتفزع انا متفزعتش واتفزع ليه "
"طيب اهدى بس وجمع "
"انا كويس بس بلاش ليبيا يا وليد "
"ليه بلاش فهمنى دى كانت احلى فلوس عملت فى اسبوع اللى ممكن اعمله فى الشهر والشيخ كان طيب اوى "
"وائل دا ابن.......... وافتكر شكل ناديه اقدامه"
"ابن ايه "
"ابن ناس كويسين بس بلاش اصل انا عاوز نبقى مع بعض وخايف عليك ليبيا مبقتش سهله بقت بجواز وتأشيره"
"مش مشكله هعملهم بس انا ماك دلوقتى فى الشغل دا ويلا بقى علشان تلحق معادك اخرتك معلش"
"لاء مأخرتنيش ولا حاجه "
......................................................................................................................................
"نيفين بتقلع هدومها وبتبص لصوره فى الحيطه"
"خلاص يا حبيبى هنبقى مع بعض تانى واخيرا رجعتلى وحدش هيقدر ياخدك تانى من حضنى ابدا "
"بتدخل الداده" يلا يا بنتى الاكل جاهز
"حاضر يا داده جايه وراكى اهو "
"بتقفل نيفين زراير البيجامه وبترجع للصوره تانى " ربنا يخليك ليا كنت متأكده انك مش هتسيبنى وحيده كده كتير
......................................................................................................................................
"جميله قاعده مع سعاد"
"متزعليش يا ماما بقى "
"شوفتى ياختى الواد قام فيا ازاى والله لاوريه"
"مراته يا ماما وخايف عليها علشان حامل معلش "
"وانا يعنى بشغلها فى الفاعل "
"خلاص بقى يا ماما متزعليش"
"مش زعلانه خلينا فى موضوعنا بقى "
"ايه طمنينى مافيش حاجه فى السكه "
...................................................................................................
"ايمان خارجه من الجامعه لاحظه حد ماشى وراها بيضايقها "
"انتى يا جميل ردى علينا بس"
"ايمان ماشيه بخوف "
"بيقرب منها ولد وبيبص حواليه والشارع فاضى بقولك بصيلى هنا "
"والله لو حد قرب منى لاصوت والم عليكوا الشارع "
"بيفتح عليها مطوه الولد التانى " طيب انتى اللى جبتيه لنفسه لو ممشتيش معانا بالذوق والله لاشوه وشك الجميل دا
"بخوف وهى بتبكى " انتوا عاوزين منى ايه
"بيقرب منها الولد التالت" هناخدك فسحه هتحبيها اوى يلا يا قمر
"حرام عليكوا سيبونى فى حالى "
"هتمشى ولااااااا ؟؟
.......................................................................................................................................
"منال نايمه على السرير بتحاول تنام مش عارفه "
"على " ايه يا منال رايحه فين الحقى ناميلك ساعتين زيى علشان ننزل نسهر معاهم
"لاء مش جايلى نوم هقوم انا اظبط شويه حاجات "
"ماشى يا حبيبتى اللى يريحك"
"بتقوم منال وهى متوتره" يا ترى انتى عاوزه  ايه من على وشكلك ايه انا بصراحه مش مرتاحه خالص مش عارفه ليه من غير حتى ما اشوفك "
"معقول على يخونى "
 "بيخرج وليد ورا وائل بيعدوا من الصاله اللى فيها الام والبنات"

"الام" اذيك يا حبيبى نورت والله الف مبروووك الواد وائل وصلك سلامى ومباركتى ولا لاء"

"واد بردوا يا ماما شكرا"

"بضحك " ايوه يا ماما وصلى متقلقيش

"لاول مره وليد يرفع عينه فى سالى بس غصب عنه نفسه يعرف ايه سبب نظراتها الحزينه ليه وعينيها اللى بتتكلم ودموعها اللى شافها "

"عينيهم تقابلت "

...................................................... يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق