2‏/9‏/2013

الحياه بدون غلاف الجزء الثانى .. الحلقه السادسه

"بيقوم حاتم يقعد ع السرير وبيسمع تسنيم بأهتمام"
"تسنيم بتقعد بتوتر"انا كنت ما بدى اياك تعرف بس بيك زودها كتير
"بابا! ماله"
"فاكر اول ما اتعرفنا على بعض وقررنا اننا نصير لبعض وبيك طلب ان يشوفنى ويقعد معى"
"اه"
"كان بده اياه اتجوزك فتره واكرهك فينى لحتى تقولى ما بدك يانى"
"بصدمه"انتى بتقولى ايه
"اذا بدك خلينى كفى وبعد هيك احكى"
"كملى يا تسنيم بس بابا يعمل كده ليه"
"راح كفى حكى بس اذا بدك لا تقاطعنى"
"بنفاذ صبر وضيق"كملى
"انا لما حسيت انه ممكن يحرمنى منك وانا كنت بلشت احبك فخوفت وقولت اخده على اد عقلاته لحد ما نتجوز وابقى احكى لالك ونبعد انه كان بده ايانى ولما عدت فتره واجا موت امانى هو كلمنى وقالى انه بيتأسف عن كل اللى صار منه وبده يفتح تانى صفحه اجديده معى ونتعامل انا وايام متل اب وبنته"
"هو كان عاوز يتعامل ايه؟"
"تسنيم بحزن" خلينى كفى يا حاتم
"بعصبيه وحزن واضح وصدمه"كملى وهو بيضغط أيده على بعضها
"بعد الزواج بشهر اجا لهون وانا فتحت لاله بمنتهى السعاده والاطمئنان ما كان فى تفكيرى شئ"
"بتكمل تسنيم وهى بتستعيد اليوم فى خيالها"
"فلاش باك"
"تسنيم لابسه بيجامه لونها اسود ظاهره جمالها اكتر وبتفتح الباب"
"جمال بيدخل" اذيك يا تسنيم صحى حاتم
"تسنيم بعفويه"الله يسلمك بابا بس حاتم مو هون خرج لـ عيسى راح معاه يقابله بمدير الشركه اللى راح يبلش شغل فيها
"عيسى مين ويعينه ليه مش انا قولتله ميعرفش الاشكال دى تانى"
"ما بعرف يا بابا بس عيسى اكتير منيح بلاش تظلمه ما تكون انت وهالزمن القاسى عليه"
"خلاص يا تسنيم ادخلى اعمليلى شاى وانا هستنى حاتم لما يرجع"
"تسنيم بتمشى من اقدام جمال غصب عنه بيبص عليها"
"تسنيم ماشيه واضح واى جمالها"
"جمال بيبعد عينه"استغفر الله انا خلاص توبت عن الحاجات دى دى مراة ابنى يعنى بنتى
"تسنيم بتلتفت لجمال وهى على باب المطبخ لما سمعت صوت جمال"شو يا بابا شو بدك
"جمال بيمسح العرق من ع جبينه بمنديل" ايهلاء بكلم نفسى
"ايه متل ما بدك راح سوى الشاى"
"جمال قاعد على كنبة الانتريه وصراع قائم ما بينه وبين شيطانه ودنائته"
"انتهى بدخول جمال لتسنيم المطبخ"
"جمال بصوت مجهد"وانتى عامله ايه مع حاتم يا تسنيم وبيجيبها من فوقها لتحتها
"تسنيم بفزع واستغراب من وجود جمال ف المطبخ بتستعيد انفاسها وبتشيل الصينيه وبتستأذن من جمال يخرج علشان يوسع لها طريق الخروج"
"بيخرج جمال وتسنيم بتجاوب بضيق" تمام حاتم احسن واحن زوج ف الدنيا ربنا يخليه لالى"
"جمال بعين زايغه" وانتى ازاى محدش يبقى مش حنين عليكى دا انتى زى القمر
"تسنيم بضيق ونظرات جمال اللى مضيقاها ومستغرباها" ميرسى لالك يا بابا بس حاتم اكتير امنيح
"جمال" وانتى اكتير حلوه وزى القمر
"تسنيم بخوف" شو فيك يا بابا انت هيك مو مريحنى
"بيقرب منها جمال انا اللى مش مريحك دا انتى زى القمر ف حد فى جمالك دا"
"بتجرى تسنيم منه برعب بيشدها وبيوقعها ع الكنبه رايحه فين"
"انت عاوز منى ايه ابعد عنى"
"جمال بيحاول يتهجم على تسنيم"انتى حلوه اوى انا مش هسيبك
"انا مراة ابنك دى الصفحه الجديده اللى هنفتحها سوا دى الثقه اللى المفروض هتبقى بينا هى دى الثقه اللى خلتنى افتحلك بيتى بمنتهى الثقه وكأنك والدى انا"
"وانا هكلك يعنى دا انا هبسطك"
"انا مراة ابنك انت غبى انا مراة ابنك"
"ما انتى هطلبى منه الطلاق خلاص اتجوزك وداق طعمك خلاص سيبك منه دا انا هعيشك انتى واهلك عيشه متحلموش بيها"
"ابعد عنى انت حيوان منك لله"
"وانا مش هسيبك"
"بتضربه بالفازه ع دماغه "كنت مفكرتك اتغيرت وبتطلع تجرى ع اوضتها وبتقفل على نفسها بسرعه
"بترجع تسنيم للواقع"
"يعنى انا لم رجعت يومها ولما كان الشاى واقع ع الارض والفازه مكنتيش دوختى ووقعتى زى ما فهمتينى"
"لاء انا اكتير اسفه يا حاتم ما كان بدى اخبرك شئ من كل هاد بس انا اكتير تعبت بيك شخص اكتير ما عنده ضمير"
"انا مش قادر استوعب كل اللى انتى بتقوليه انا عارف بابا ف ممكن صفات كتير وحشه بس مش لدرجه يعمل كده مع ابنه""
"انا اسفه يا حاتم والله ما كان بدى خبرك بس هو اكتير زودها وانا صرت بترعب من وجوده "
"انا اللى اسف يا تسنيم ان عيشتك جو زى دا بس انا بجد صعب عليا استوعب ف اب بالحقاره دى"
"شو راح تعمل!"
"هواجهه طبعاً"
"مشان خاطرى يا حاتم بلاش ما بدى كون ف هيك موقف خلينا نرحل من هون بيكفى هالبهدله مشانى مشان الله وافق"
"خلاص يا تسنيم سييها لله"
"تسنيم مستغربه هدوء حاتم الغير طبيعى واللى ما كانت متوقعاه وسمعته بيتكلم بهدوء"
"بابا ما طالش فيكى حاجه يا تسنيم مش كده؟"
"شو هالسؤال كيف بتفكر هيك تعرف عنى هيك"
"كل شئ بقى متوقع بعد ما ف اب يفكر يخون ابنه ومع ميت مراته ياريتها واحده وخلاص انما مراة ابنه"
"شو انت نسيت ولا شو ما بتذكر جهاد وبيها؟"هالدنيا اكتير قاسيه"
"فعلا وبحزن" الله يسامحك يـ خساره كلمة بابا فيك
"بتقرب منه تسنيم تحضنه بعفويه"انا اسفه يا حاتم اسفه اوى
"تسنيم لحد ما تصرف ف الموضوع دا مش عاوزكابدا تفتحى الباب ولا تخرجى وانتى لوحدك"
من غير ما تخبرنى انا بعمل هيك"
"ماشى وبتفكير" كان عندك حق ياماما متعيشيش مع انسان زى دا الله اعلم كان عامل معاكى ايه يا حبيبتى يا امى"
"بيعدى ليل طويل شاق على حاتم وهو مندمج ف التفكير وواخد تسنيم ف حضنه بدأ النهار يطلع وهو مش عارف يغمض عيونه"
.............................................................
"تانى يوم"
"حاتم قاعد على مكتبه ف الشركه"
"السكرتيره" جمال بيه عاوز حضرتك
"بضيق"جاى وراكى
"بيدخل حاتم لجمال المكتب"
"جمال بعصبيه"ايه مجتش عليا تقولى عملت ايه ف المناقصه ليه
"لسه جاى ومعملتش فيها حاجه لسه"
"ايه اللى اخرك ويلا روح ورانا شغل وفلوس احنا مابنلعبش هنا"
"ببرود" فعلا مبنلعبش
"ايه مالك"
"مافيش كويس بعد اذنك"
"طيب المناقصه تخلص النهارده"
"حاضر"
"بيخرج حاتم بمنتهى البرود والسلاسه"
"جمال بأستغراب" غريبه ماله دا بفرحه تلاقيهم متخانقين
.............................................................
"لمياء بتتفرج ف كل المحلات على فستان فرح شيك"
"بتمشى خبطت ف واحد وبعصبيه مش تفتح يا ولسه هتكمل" عيسى
"لمياء بفرحه" عيسى
"اذيك يا لمياء"
"الله يسلمك اذيك انت يا عيسى"
"بخير الحمد لله ايه ايه اللى منزلك بدرى كده ولوحدك"
"اصلنا حددنا ميعاد الفرح ونازله اخ فكره عن الفساتين وكده وانت عارف جهاد لسه متجوزه جديد وتسنيم حملها وحش وماما تعبانه وياسمينا مشغوله مع مؤمن ف الجامعه علشان يكمل سنه رابعه وقالتلى هتخلص وتجيلى تقابلنى هنا"
"هو خلاص الفرح اتحدد"
"اه 20 ..الجاى ان شاء الله"
"بحزن وكسره" مبروك يا لمياء انتى تستاهلى كل خير"
"شكرا ربنا يخليك"
"طيب بعد اذنك"
"اتفضل وسلملى ع طنط كتير"
"ان شاء الله"
"بيمشى عيسى وقلبه وجعه ومكسور"
"بتبص عليه لمياء وقلبها هيطلع من مكانه من كتر دقاته وحبها واشتياقها لـ عيسى"
.............................................................
"بيدخل عم رمضان المحل وبيكون عيسى قاعد بيسحب فى الدفتر اقدامه"
"اذيك يا عيسى يابنى"
"اهلا ازيك يا عم رمضان رجعت بسرعه انت لسه مسافر امبارح"
"اه يابنى منفعش اجيب البضاعه محتاج حد معايا"
"بضاعة ايه اللى منفعش !"
"قطع الغيار يعنى لازم حد معايا"
"اه طيب يا عم رمضان ليه مخدتش عمر"
"مش راضى بقولك ما تيجى معايا يا عيسى وينوبك فيا صواب"
"حاضر يا عم رمضان بس اروح بكره اخد اجازه من الشغل واجى مع حضرتك تحت امرك"
"ربنا يسعدك ويروء بالك يابنى"
"يارب"
............................................................
"جهاد واقفه ف المطبخ وسامعه صوت امل بتبكى"
"بلهفه" يا حبيبتى صحيتى وسابت اللى ف ايديها وراحت تجيبها
"رجعت جهاد المطبخ وهى منيمه امل فى العربيه وبتغنيلها" حبيبة امها يا خواتى بحبها
"وهى مندمجه ومبسوطه سمعت صوت"
"بسمه من الدور العلوى" حبيبة امها هاهاهاها شكلها صدقت نفسها يا ماما دى غبيه اوى امها ايه بكره امل تكبر وتعرف ان امها ماتت وهى ما هى الا خدامه جايه تخدمها"
"تجاهلت جهاد كلام بسمه رغم انه علم فيها اوى"
"بتدخل مامت امحمد لجهاد المطبخ وهى سامعه بسمه"
"متزعليش يا جهاد هى من ساعة ما باباها قعدها ف البيت وعرفوا كل عمايلها وهى اتجننت كده"
"يا ماما مش زعلانه ان س صعبان عليا نفسى وهى عماله تهنى من غير ما اكون عملتلها حاجه ابدا"
"معلش يا حبيبتى سيبك منها كأنها مبتتكلمش"
"حاضر"
"حضرلك الخير يا حبيبتى هاخد انا امل معايا بره علشان متضايقكيش وتخلصى اللى وراكى"
"ماشى يا ماما"
"بتكمل جهاد وهى حزينه من جواها وبتلوم الحياه "هو انا ليه الفرحه صعبه عليا ليه ف كل مكان ليا اللى يضايقنى الحمد لله يارب
"واقفه جهاد تطبخ وسامعه صوت بسمه من وفوق وهى بتتكلم غصب عنها دموعها نزلت"
............................................................
"يوسف بيرجع البيت"
بيدخل يشوف اميره بتيجي عليه بلهفه حبيبي انت جيت
اه يااميره وبيظهر من وراه بوكيه ورد
اميره بفرحه ايه دا عشاني
يوسف بفرحه بفرحتها انا اسف يااميره علي كل اللي عملته معاكي زعلك بسببي
يعني انت هتحس اننا موجوده بحياتك هقدر ابقي زي اماني في قلبك
ايه اللي جاب سيره اماني دلوقتي افرحي وانسي اي حاجه تزعلك
بس انا نفسي احس اننا موجوده في قلبك انا كل يوم بستحمل وبقول هيحس بيا
والله انا بحبك يااميره وانتي غاليه عندي يكفي انك مراتي وهتبقي ام ولادي انما اماني خلاص عند ربنا خليها ذكري جوه قلبي
بس يوم مانتقابل هتختارني ولا هتختارها يايوسف
بحزن خلاص بقي يااميره مضيعيش كل حاجه حلوه هتحصل بنا انتي عارفه الاجابه
اميره بحزن بتحاول تعيش لحظه ان يوسف بيحاول يحبها خلاص ياحبيبي وانا راضيه بكل حاجه طول مانا جمبك
ربنا يخليكي ليا
.............................................................
"بيمر وقت علي ابطالنا"
"جهاد بتحاول متخليش تصرفات بسمه السخيفه تضايقها وبتحاول تعيش مبسوطه علي فد ماتقدر في وسط اسرتها "
"عماد واقف في القفص مستني النطق بالحكم وعيسي قاعد في المحكمه وعينه علي عماد بيطمنه "
"لمياء بتجهز لفرحها اللي باقي عليه اسبوع وهي حاسه انها مش فرحانه"

..................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق