2‏/9‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى ,, الحلقه الـ 18

"اتنين شباب ماشيين فى الشارع"

"ازاى نسيبها فى الشارع كده ونمشى افرض ماتت"

"تموت مش احسن من اننا نروح فى كلابوش واحنا ملناش ذنب"

"لاء انا عاوز اطمن عليها "

"ليه وانت مالك بيها ؟؟؟؟؟؟؟

"صعبانه عليا يا اخى دى مشوفتش كانت عامله ازاى وهى سايحه فى دمها "

"ياعم هتلاقيها بت مش مظبوطه ايه اللى موديها الشارع دا ما انت عارفه "

"مايمكن الظروف اضطرتها تمشى منه ليه دايما ظنك وحش كده "

"علشان كل البنات وحشين انت بس اللى خايب ومبتفهمش "

"الله يسامحك وانا مش هرد عليك بس انا هروح بردوا اطمن عليها لله واعرف حصلها ايه "

"ماشى واراهنك لو ما طلعت كويسه "

"وانا مالى كويسه ولا لاء"

"لاء انا هاراهنك قبل ما نروح "

"ليه هتيجى معايا "

"اه علشان بس اثبتلك هى كانت هناك ليه"

"وانا مالى انا اصلا مش فارقه معايا "

"شوفت انك خوفت لانك متأكد انها زيها زى كل البنات "

"والله يا تيمور انت كده عمرك ما هتتغير ابدا "

"وانا مش عاوز اتغير يا هيثم انا جربت وشوفت انت لسه خام ومش عارف بكره لما تاخد القلم زى تعرف انا بقول ايه "

"مش كل الناس زى الاء"

"وماما !!"

"مامتك هربت من ظلم باباك "

"خلاص يا هيثم اسكت ها هتتراهن ولا متأكد انك خسران "

"لاء هتراهن علشان اثبتلك انها كانت هناك علشان مظلومه وانا واثق ان ربنا هيقف جمبى علشان يثبتلك ان لسه فى ناس كتير محترمه وكويسه"

"ماشى 100 جنيه "

"ماشى بس 100 مش كتير انا خايف عليك "

"لاء متخافش انا عارف ربنا هيثبتلك ان لسه فى ناس كويسه اوى "

"ماشى لما نشوف "

.................................................................................................................................

"سعاد بدموع" محدش يا ناس عارف يريحنى ويقولى بنتى حصلها كده ازاى

"الضابط" مش هنعرف غير لما الانسه ايمان تقوم وتقولنا

"بدموووع يعنى هفضل بالنار اللى فيا دى لحد ما تصحى طيب لو مصحيتش لو وبدموع اشد لو ايمان ماتت بنتى ماتت هنعرف مين الحيوان اللى موتها ازاى "

"ناديه" حرام عليكى يا ماما حرام عليكى اسكتى

"اسكتى يا ماما اسكتى حرام عليكى "

"على" هنطمن متقلقوش وايمان انا متأكد انها هتبقى كويسه

"يارب"

...........................................................................................................................................

"منال بترجع بأزازه مايه " تشربى يا جميله

"جميله بتبكى " لاء انى مش عاوزهِ حاجِه انى عاوزِه اطمن على ايمان بس هى ممكن يكون حصلَها ايِه بس ليه اتأخروا اِكديِه بس"

"ان شاء الله هتبقى كويسه "

"انىِ مستغربه انتى راسيِه اكدِه ازاى واِحنا فى المصيبه دِى ومش عارفين البت حصيليها ايه"

"انا لا هاديه ولا حاجه انا جوايا هموت واطمن بس كل واحد وطريقته بس نصيحه يا جميله خليكى اهدى من كده انتى كده هتفزغى كل اللى حواليكى مش هتهديهم لانك بتوتريهم لازم تكونى وسيلة تهديه فى الامور اللى زى دى ودا دور الست "

"وانى بس اهديه ازاى يا منال بصى يا منال انى مخنوجه كدِه وجلبى مجبوض ازاى عيزانى  اهديه بس "

"لاء ما انتى حقك وانا زيك بس يكون جواكى يعنى لا تطلعى مايقتك عليه زى دلوقتى وانا علشان اعتبرتك اختى مزعلتش منك "

"بس انى متزعلتكيش والله "

"انا عارفه انك مش تقصدى علشان كده بقولك حاولى تتعاملى مع المواقف بحكمه اكبر"

"انى جمبك اهو وانى يعنى اسفه بس انى مجصدتش ازعلك "

"انا عارفه تعالى نتوضى ونصلى وندعى بس ربنا يطمنا دى اكتر واحسن حاجه نقدر نقدمهلها "

"حاضر انى عاوزاكى بعد ما نطمن على ايمان يااارب يعنى تعلمينى ياختى ابجى زيك وحياة على عندك"

"زيى ازاى "

"ابقى هاديه كدِه واتكلم زيك والبس زيك ممكن ؟"

"ان شاء الله شئ يسعدنى يا حبيبتى يلا نصلى ؟"

"اه يلا"

.......................................................................................................................................................

"الولدين بيرجعوا تانى لنفس الشارع "

"اهو يا عم مافيش حد يلا نمشى بقى يا هيثم "

"لاء هنعرف اتنقلت فين ونروح نطمن عليها اقرب مستشفى هنا هنسأل عليها ونروح "

"ماشى يا سيدى اذا كان دا يريحك "

"لاء علشان اكسب الرهان يا تيمور لازم اثبتلك "

"واحنا بقى هنقعد نلف كبر دماغك ولا رهان ولا بتاع"

"لاء يا تيمور لازم اسبتلك انك غلط "

"ماشى .. وانا واثق انك هتطلع على فشوش"

............................................................................................................................................................

"وليد واقف جمب على وسعاد قاعده هى وناديه على كراسى بيعيطوا "

"على "

"نعم يا وليد"

"انا هنزل شويه يا على "

"لاء روح البيت اطمن على مراتك ومنال وعرفهم الوضع زمانهم قلقانين "

"لاء مينفعش اسيبكوا "

"لاء هينفع انا هنا اهو معاهم واحنا مش هنشوف غير اللى مكتوبلنا لكن انت تروح دلوقتى وتخليك معاهم مينفعش اتنين ستات يفضلوا لوحدهم كده كفايه بقى "

"ماشى يا على بس تبقى تتصل وانا هفضل جمب التليفون كل شويه تكلمنى تطمنى "

"حاضر يلا روح"

"وليد بيوطى على سعاد وبيبوسها من جبينها وبحنيه بيطبطب على كتفها " هتبقى كويسه يا ماما اطمنى

"يارب يا وليد يارب "

"قومى يلا يا ايمان رومحى معايا "

"بتخضنها سعاد اوى " لاء سيبها فى حضنى متخدهاش كفايه

"الكل بأستغراب من طريقة سعاد"

"على بيروح عليهم" خلاص يا وليد روح يلا انت "

"وليد بأسى " حاضر

...............................................................................................................................................

"بيقرب تيمور وهيثم من المستشفى "

"تيمور" بص دى تالت مستشفى وانا رجليه وجعتنى وتعبت بصراحه يخربيت كده ان مكنتش هنا انا مش هلف تانى

"ماشى يلا بس ادخل"

"هيثم بيقرب من السكيورتى وبيطلع 20 جنيه " بقولك انا صحفى مافيش خبر حلو كده

"فيه يا بيه بنت مغتصبه لسه جايه بقالها ساعه واهلها مقطعين نفسهم جوه "

"مغتصبه!"

"تيمور" لاء غيره

"اه فى بنت لقيوها من بدرى وحالتها خطيره اوى جوه "

"ايوه هى دى كانت مضروبه فين بقى "

"فى جمبها وشالولها كليه "

"ودى متعرفش اى اخبار عنها "

"تيمور بيستمع لحديثهم بفتور"

"لاء كل اللى اعرفه ان البوليس لقاها فى الشارع غرقانه فى دمها وجايه حالتها خطر جدااا "

"هيثم" طيب خد حلال عليك هنعدى عليك بكره بقى وتقولنا ايه الجديد ماشى

"ماشى وانا تحت الخدمه وبيعين الفلوس فى جيبه "

.......................................................................................................................................

"وليد بيدخل وجميله ومنال بيقوموا من على سجادة الصلاه"

"جميله بتجرى عليه" ايه يا وليد طمنى ايمان مالها وفين ماما هما

"وليد بيدخل يقعد " ايمان حالتها صعبه جداا

"منال بهدوءها المعتاد" يعنى ايه ايه اللى حصل بس

"يعنى لقوها نزفه كتير جداا شالولها كليه واحتمال يشيلوا التانيه"

"جميله لسه هتصرخ خبطتها منال"

"منال بنظره لجميله" ان شاء الله هتبقى كويسه يا على متقلقش والله هتبقى كويسه

"يارب يا منال يارب"

"جميله بتحاول تقلد منال فى هدوءها" انى مستعده اتبرعلها بكليتى او بدمى اللى هى عاوزاه بس تبقى كويسه

"وليد بنظرة حزن " ياريت تبقى كويسه يارب شكل الدكاتره بيقولوا عكس كده ربنا يستر"

"لاء هيستر متقلقش يا وليد وبطبطب عليه جميله "

"منال بتمسح دمعه وهى بتدور وشها عنهم علشان محدش يلاحظها " انا هدخل احضرلك لقمه يا وليد "

"جميله " لاء استنى يا منال متتعبيش نفسك هعمل انا

"منال" لاء يا جميله خليكى جمب جوزك "

"جميله فهمتها وبحنيه" اهدى يا حبيبى هتبقى كويسه والله متخافش ومتزعلش نفسك

"يارب يا جميله انتى متعرفيش ايمان بالذات غاليه عندى ازاى "

"انا عارفه انك حنين اوى يا وليد "

"هدخل اريح جسمى على السرير شويه وادخلى لمنال متخليهاش تعمل حاجه ماليش نفس "

"ليه بس قلة الاكل مش هتفيد"

"معلش يا جميله ادعولها ..وبنظرة انكسار ادعولها بس "

"بندعيلها والله بندعيلها "

...........................................................................................................................

"هانى واقف فى سنترال بيحاول يتصل بايمان الرقم مبيجمعش"

"عامل السنترال" هاى يا خوى هناك اتصال اول كبينه

"هانى بفرحه وبيروح الكبينه " اخيرا

"ومع اول رنه بيرد صوت بينهج وملهوف "

"الو "

"هانى بتردد يا رى دا صوت على ولا وليد"

"الو رد "

"الو انا هانى "

"وليد" هانى مين

"هانى اللى متقدم "

"اه اه ايوه يا هانى عاوز حاجه "

"انا بس بطمن انتوا كويسين "

"فى سره " يااااه قلبك حاسس بيها كده

"احنا كويسين يا هانى عاوز حاجه ؟!"

"لاء انا اسف"

"مع السلامه "

"الله يسلمك "

"وليد بيسيب السماعه"

"جميله ومنال بلهفه" مين

"دا هانى اللى كان متقدم لايمان "

"اه وصمت من الاتنين"

.........................................................................................................................

"بيمر الليل بطئ على كل من "سعاد وعلى وناديه فى المستشفى "

"يارب ..يارب .. يارب"

"ناديه نايمه على كتف سعاد ودموعها نشفت من كتر ما عيطت "


"الدكتور بيجرى على الاوضه "

"الكل بينتبه " فى ايه

"الممرضه بتخرج وبتجرى عليهم" فاقت فاقت

"الحمد لله بجد فاقت "

"الدكتور فى الاوضه والكل بيتابع بنظرات ترجى "

"سعاد بدموع " ياااااارب

"الدكتور بيخرج" البنت دى انكتبلها عمر جديد بجد معجزه حصلت معاها بجد كليتها التانيه شغاله بكفاءه وفاقت بسرعه عن ما كنا متوقعين "

"اشوفها يا دكتور اشوفها ابوس ايدك"

"لاء مش هينفع حد خالص دلوقتى "

"على " ليه بس

"الحاله لسه مستقرتش اطمنوا بس وياريت تمشوا من هنا "

"سعاد" انا هقعد لحد ما اخد بنتى فى حضنى هستناها

......................................................................................................................................

"وليد بيخرج تانى على رنة تليفون "

"الو "

"فاقت يا وليد فااااقت "

"يامنت كريم يااارب ايمان فاقت يا منال فاقت يا جميله ايمان فاقت الحمد لله "

"انا هقفل دلوقتى يا وليد"

"انا عاوز اجي يا على تعالى انت اقعد معاهم وانا اجى مكانك يلا "

"ماشى يا وليد شويه وجاى "

.......................................................................................................................................

"هيثم بيروح تانى للمستشفى بيبص فى ساعته لقاها 7 الصبح"

"لو سمحت طمنى "

"فاقت يا بيه "

"بجد فاقت دا انا هجبلك حاجه حلوه اوى طيب متعرفش ايه اللى عمل فيها كده "

"لاء دى معرفهاش وبعدين انى ورديتى هتخلص دلوقتى ابقى تعالى بليل من الساعه 8 هتلاقينى "

"ماشى اسيبك انا دلوقتى بس اهتم بالموضوع واعرفلى حكايتها وانا هجبلك حاجه حلوه جدا "

"وانا فى الخدمه يا بيه"

"بيكمل هيثم كلامه مع عامل الامن"

"طيب ممكن تعرفنى مكانها فين "

"استنى بس 5 دقايق وانا هوريك مكانهم من عنيه حاضر"
...................................................................................................................................

"جميله قاعده لوحدها زعلانه ومنال قاعدين معاهم فى الاوضه اللى جمبها "

"وانى زعلانه ليه يعنى هو هيسيب اخته ويجعد جمبى "

"بس مجاش اخدنى فى حضنه اكديه زى على ما عمل مع منال "

*********************

"منال بتحط لعلى فوطين وغيار لايمان فى شنطه "

"يعنى انت مش هتروح النهارده صح ؟"

"اه طبعا مش هروح هتصل بعمار ياخدلى اجازه يومين لحد ما نشوف ايمان هتستقر امتى ونعرف اللى حصلها دا ليه وازاى "

"ماشى يا حبيبى بس انت كده ملحقتش ترتاح دا لسه وليد رايح"

"ما انا مش قادر اقعد فى البيت بصراحه وبعدين احنا بالنهارد مبقتش اخاف عليكو يلا يا حبيبتى خلى بالك من نفسك وارتاحى مترهكيش نفسك"

"طيب انا هعمل اكل لماما وناديه وانت ووليد وابقى تعالى على العصر كده خده "

"لاء متعمليش حاجه انا هبقى اجيبلهم اى سندوتشات دا اذا ماما رديت تاكل من قبل ما تاخد ايمان فى حضنها وتطمن انها بخير"

"ان شاء الله تطمن"

.......................................................................................................................................

"واقف هيثم من بعيد يبص على سعاد ووليد وناديه "

"على بيقرب منهم "

"وليد" ايه اللى جابك ياعلى انت لحقت

"مش عارف اقعد ها طمنونى عامله ايه دلوقتى "

"كويسه الحمد لله زى ما هى بس نايمه دلوقتى "

"الحمد لله "

"سعاد" ان شاء الله ايمان هتبقى كويسه علشان خاطر ربنا عارف ان لو جرالها حاجه انا هموت مش هيهون عليه يقهرنى عليها

"ناديه" ان شاء الله يا ماما

"سعاد لـ وليد" يلا انت روح لمراتك وخليها ترتاح علشان اللى فى بطنها

"وليد بيبص لـ على بذهول " بطنها اه تقصدى منال"

"لاء اقصد جميله "

.................................................................................................................

"بتدخل نيفين الشركه وعينيها على مكتب على "

"دخلت مكتبها بعد ما اتضايقت انه اتأخر كده "

"لحظات كتير بتمر وهى بتمسك نفسها بالعافيه مسكت التليفون جمبها " شوفيلى استاذ على .. اجازه ..ليه .. واخد الاذن من مين ..طيب ابعتيلى استاذ عمار وبعصبيه واضحه بسرعه"

"لحظات ونيفين بتخبط على المكتب بعصبيه بيدخل عمار" ايوه حضرتك

"فين على "

"فى اجازه "

"ومين سامحله "

"هو قالى وانا خدتها ودى من حقه اخته عملت حادثه وهو جمبها "

"حادثه حادثة ايه لاء لازم نروحله تعرف مكانهم ..يلا نروحله "مافيش مجال عمار يتكلم "

"يلا انت لسه واقف يلا وبتشيل شنطتها تانى من على المكتب "

..........................................................................................................................

"هيثم بيتصل بتيمور من داخل المستشفى "

"قوم تعالى انا جوه المستشفى "

"بقولك تعالى انت عارف الناس دول والبنت دى طلعت مين"

...........................................................................................................................

"وليد مصدوم هى مين اللى حامل يا ماما "

"جميله يلا روحلها "

"ليه "

"ليه ايه انت زعلت كده ليه فى واحد يزعل انه هيبقى اب"

"لاء انا همشى "

"اه يلا روحلها "

"سعاد بتقوم تقف جمب باب اوضة ايمان " يارب

"ناديه" اطمنى يا ماما الدكتور قال انها خلاص بقت كويسه

"وهاتعيش بكليه واحده صح "

"الحمد لله يا ماما "

"انا لازم اعرف مين اللى عمل فيها كده وليه واطلع روحه بأيديه "

...........................................................................................................................

"وليد ماشى حزين "

"حامل خلاص حامل "

"انا لازم "

...................................................... يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق