2‏/9‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى .. الحلقه الـ 28


"جميله قاعده اقدام بيتهم حزينه ومكسوره"

"بيقرب ابراهيم منها "

"اذيك يا جميله"

"الله يسلمك يا ابراهيم "

"ايه مالك "

"مافيش كويسه"

"انتى مش هتقوليلى اتفضل او جاى ليه وليه انتى دبلانه كده"

"اتفضل يا ابراهيم شوف انت جاى لمين"

"ابراهيم لاحظ قلة ذوق "

"ايه الاسلوب دا اكيد انتى مش جميله انتى ايه غيرك كده"

"معلش اصل انا ولا اقولك بلاش.. وسابته ودخلت اوضتها "

"ابراهيم" للدرجه دى كسرك يا جميله يا خساره

"الجد بيجى من بره" اهلا يا ابراهيم يا بنى

"ازيك يا جدى "

"الحمد لله اتفضل شرفت ونورت"

"لاء يا جدى انا كنت جاى اخد الايجار من السكان"

"طيب تعالى اشربلك بوء مايه"

"معلش يا جدى اصل انا متأخر "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"بيقرب تيمور من ناديه وايمان"

"اذيكوا"

"بتكمل ايمان وهى بتشد ناديه معاها ومبيردوش"

"انتى مش فكرانى يا انسه ناديه انا تيمور ابن خالة استاذه منال  "

"ايمان بتقف بتهجم قبل ما ناديه ترد" ونعملك ايه يعنى يا استاذ تيمور يا ابن خاله منال

"تيمور بأستغراب لتهجم ايمان" انا شوفتكو ماشيين قولت اوصلكوا"

"لاء متشكرين احنا مبنمشيش مع حد غريب "

"بس .."

"بتسيبه ايمان ومعاها ناديه من غير ما يكمل كلامه ويمشوا"

"تيمور واقف جواه فرحه اكتر من انها تهجميه فا هى اخلاقها عاليه"

...............................................................................

"وليد بيودع على ووائل وبيركبهم وبيرجع شغله"

"طول الطريق حزين مستغرب نفسه"

"يا ترى انا ليه حزين كده "

"معقول علشان جميله البيبى نزل طيب وانا ايه يزعلنى ما انا كنت زعلان ان هجيب ولاد منها"

"كبر دماغك بقى وبلاش تفكر هتتعب وبيقرب من الشغل"

..................................................................................

"ناديه بتقف" ايه انتى بتجرينى وراكى كده ليه

"انتى ازاى تبصى لولد واقف يبسبسلنا فى الشارع"

"الله معرفش"

"بصى يا ناديه اللى حصل دا ميتكررش تانى دا غلط ماشى "

"بس دا قريب منال افرضى قالها انه قابلنا وانك هزقتيه كده مش هتزعل"

"اصلا يا ريت يقولها وتعرف الصح مافيهوش خوف هو مالوش اصلا يوقفنا فى الشارع لو هو اصلا محترم "

"ماشى ياختى يلا خلينا نخلص "

"يلا بس انتى لسه محتاجه شوية دروس لسه صغيره بردوا "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"الشيخ قاعد على مكتبه بيدخله زين"

"جه حضرتك"

"هو فين "

"قعد يشتغل"

"طيب "

"بس شكله راجع زعلان"

"ماشى هبقى اروح اشوف ماله"

..............................................................................

"جميله قاعده مسهما"

"بتدخلها تهانى "

"ايه يا تهانى مالك كدِه "

"مالى انا كويسه اهو "

"طيب انى عندى ليكى خبر هايفرحك جوى"

"مبقاش حاجه تفرح خلاص يا ماما"

"طيب ولما اقولك ان ابوكى هو اللى ودالك ورج الجامعهِ وقالوله يطمن اكيد هتدخلى الكليه"

"بأبتسامه مطفيه "بجد

"اه يا حبيبتى يلا بقى فوقى كده علشان ابوكى لما يقبلوكى اكيد هياخدك ويحجزلك فى بيت المغتربات هناك وتتبسطى "

"ماشى يا ماما شكراً"

"بتنام جميله على السرير وبتخرج تهانى "

"بيجى اقدامها صورة وليد وبتبكى "

"الله يسامحك وبتغمض عينيها وبتنزل دموع "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"وليد قاعد بيشتغل وهو سرحان "

"بيدخل الشيخ"

"مالك يا وليد راجع زعلان ليه "

"ها ليه انا كويس"

"بصراحه انت طلعت راجل انا قولت اول ما اديك حريتك هتهرب بس انت رجعت انت كل يوم بتثبتلى ان انا صح فى قراية الناس"

"وليد بلا مبالاه "شكراً

"ايه فى اخبار عن مراتك "

"ايوه سافرت لبلدها وطالبه الطلاق"

"طيب كويس كده هترتاح"

"بحزن" اه هرتاح

"ليه انت حزين انت زعلان انك هطلقها"

"بأنكار وسخريه" لاء طبعا حزين ليه انا اللى كان نفسى فى كده

"غريب شكلك بيقول انك حزين "

"علشان ودعت اخويا بس هيوحشنى "

"اه ما انت هتنزل علشان دراستك صح ؟"

"يعنى انت هتسيبنى انزل"

"يا وليد انا مش حابسك ان بس عاوزك معايا انا حبيتك لدرجة نفسى اجوزك بنتى "

"جواز وبنتك "

"اه فكر وانا هخليك تشوفها"

"بس "

"مفيهاش بس فكر وهخليكوا تقعدوا سوا وانا عارف انك هتغير رأيك"

"انت عارف ان انا اعتراضى كله على مراتى رغم انها انسانه كويسه جداا كان علشان اجبرت عليها ؟"

"بس انا بنتى مش هتجبر انت هاتشوفها وانا متأكد انك انت اللى هتطلب تجوزها بس اعمل حسابك هى ادك فى كلية طب وطموحاتها كتير عاليه"

"بيبص وليد بأستغراب " بس انا

"وليد انا بشترى راجل على رأيكو  فى مصر وانت راجل ومالقيش لبنتى احسن منك "

"المفروض ان دا مدح بس انا مش"

"خلاص يا وليد خلص الكلام يلا اسيبك تكمل شغلك"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"تانى يوم بيرجع على ووائل وكل واحد بيودع التانى وبيروح بيته"

"بيعدى على على سعاد اللى واضح على وشها التعب"

"مالك يا ماما "

"كويسه يابنى بس اخوك وحشنى اوى اوى يا على "

"هو كويس يا ماما اطمنى "

"بجد هو كلمك"

"اه يا حبيبتى بيكلمنى على طول وهو كويس "

"بيكلمك فين"

"فى الشغل"

"اه مش عاوز يكلم هنا موحشتوش طيب بلاش انا اخواته البنات مش عاوز يسمع صوتهم وبتغلبها دموعها"

"يا ماما يا حبيبتى متعمليش فى نفسك كده هو هيبقى كويس"

"يارب يا على ويرجع بالسلامه دا وحشنى اوى "

"ان شاء الله يا ماما بس متزعليش بقى "

"ماشى مش هزعلى "

"انا هطلع يا ماما مش عاوزه حاجه"

"لاء يا حبيبى اطلع ربنا يسعدك"

"منال كويسه"

"اه هتطلع تشوفها كويسه خالص"

......................................................................................

"بيدخل هيثم لتيمور الاوضه"

"ايه يا بنى قوم وبيصحيه بالمخده اللى فى ايجه وبيخبطه بيها"

"تيمور بعصبيه" يخربيت رخامتك يا اخى كل ما تيجى تقيمنى كده

"احنا المغرب وحضرتك لسه نايم"

"راجع من الشغل تعبان ايه ماليش نفس ارتاح شويه"

"طيب مختفى ليه بقالك يومين "

"بفكر"

"فى ايه "

"ان هروح اخطب ايمان بكره "

"ايـــــــه !"

"فى ايه "

"ايه القرار المفاجئ دا"

"لا قرار مفاجئ ولا حاجه انا قولتلك قبل كده على فكره"

"ماشى بس سكت فتره قولت يبقى انت نسيت"

"لاء مسكتش ولا حاجه انا كنت براقبها وبـتأكد من اخلاقها"

"واتأكدت خلاص يا عينى عليها"

"دا انا هخليها ملكه"

"اه ان شاء الله"

"مش عجبك"

"لاء يا سيدى عاجبنى وانا مالى ربنا يهنيكوا "

"شكرررا وبياخد المخده يحطها على دماغه سبنى اتخمد بقى "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


"على بيدخل وبيفتح الشقه بهدوء"

"شاف منال جايه عليه " حبيبى انت جيت

"اه يا حبيبتى وحشتينى اوى "

"المؤموريه كانت سهله"

"اه الحمد لله"

"على ممكن اقولك حاجه وبمنتهى الهدوء انا بحاول من امبارح اكون هاديه بس لازم اقولك"

"اتفضلى يا حبيبتى "

"فاكر لما اتخانقنا ؟"

"اه ايه فكرك بس"

"منال جتلى هنا "

"بأستغراب" وبعدين

"قالت ........................ ايه الهبله دى "

"وكمان "

"كمان كمان ايه"

"كلمتنى امبارح علشان توحيلى انك معاها هكذب لو قولت ان مشكتش بس رجعت قولت انت متعملش كده"

"شكيتى فيا يا منال تانى "

"غصب عنى يا على ورجعت فكر بعقل لقيت انها بجد مش طبيعيه وانا خايفه علينا بجد منها "

"هى فعلا محتاجه تتعالج كل تصرفاتها مش طبيبعيه فعلا "

"وبعدين يا على هنعمل ايه"

"انا هتصرف وانا اسف يا حبيبتى ان عيشتك الاحاسيس دى "

"حبيبى انا مكنتش عاوزه اقولك بس انا بجد خوفت منها وخايفه على حياتنا سوا دى ممكن تدمر حبنا"

"بيحضنها على بقوه" يا حبيبتى يا منال

"بحبك اوى يا على بجد وخايفه عليك "

"وانا بجد عمرى ما هخلى مخلوق يضايقك تانى انا اسف"

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

"تيمور واقف اقدام سعاد"

"بتخرج سعاد وهى بتعلى صوتها" مين

"تيمور بيعدل بوكيه الورد "

"انا يا طنط "

"سعاد" تيمور مش كده

"ايوه يا طنط كده ازى حضرتك"

"بأبتسامه اتفضل يا حبيبى نورت"

"الله يخليكى يا طنط"

"اتفضل يا حبيبى عندى شويه ولا هتطلع على طول لمنال وعلى "

"والله يا طنط انا جاى اصلا لحضرتك"

"بأستغراب" انت تنور اتفضل

"بيدخل تيمور وبيقعد"

"ثوانى يا حبيبى هقول لواحده من البنات تعملنا حاجه نشربها"

"لاء يا طنط انا عندى كلمتين هقولهم وهامشى "

"اتفضل "

"انا بأختصار طالب ايد انسه ايمان ويشرفنى ان طلبى يتقبل"

"سعاد بفرحه" والله يا بنى يشرفنا بس اخوها بقى يتكلم معاك

"طبعاً يا طنط انا هقولك مبدئياً انا عندى شقتى وحاليا انا عايش مع عمتى بابا متوفى بشتغل والحمد لله مرتبى مجزى وانسه ايمان هتعيش معايا فى امان وممكن تسألى منال عليه او اى حد فى الشارع"

"ماشى يا بنى واحنا نتشرف بيك بس هقول لاخوها ويبقى يكلمك ان شاء الله"

"ماشى يا طنط ودا رقمى وقت ما تقرروا انا موجود واتمنى الموافقه"

"ان شاء الله "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"وليد بيدخل للشيخ"

"انا عاوز انزل مصر اشوف موضوع الجامعه "

"ماشى انت هتنزل بس بعد ما تشوف بنتى وتكتبوا الكتاب "

"نعم"

"عندك اعتراض"

.....................................

"جميله بتخرج"

"الجد" بيقرب منها

"بنتى جوزك بعت لـ اخوه انه هيطلقك غيابى "

"جميله بصدمه" غيابى احسن انا اصلا مش طايقه اشوفه

"ماشى يا بنتى انتى لسه صغيره ابدأى من جديد وعلى فكره ابراهيم مامته قالت لامك تانى عليكى وبيجول هيوجف جمبك ويساعدك فى الجامعه وشاريكى ومستنى تطلجى "

"جميله بدموع" انا مش هتجوز تانى ومش عاوزه اى حد تانى فى حياتى بس سبونى لوحدى وحياتى يا جدى سيبونى ادخل جامعتى واكمل تعليمى انا مش عاوزه اتجوز كفايه يا جدى كفايه قلبى انكسر خلاص

"يا حبيبتى "

"بتجرى جميله على اوضتها قبل ما دموعها وخنقتها تزيد اكتر اقدام جدها"

"يا بنتى رايحه فين لسه مكملناش كلامنا"

..............................................................................

"تانى يوم على بيلبس وبينزل"

"سعاد واقفه على السلم"

"تعالى يا على عاوزاك"

"فى حاجه مهمه يا ماما "

"اه عريس لاختك تيمور قريب مراتك جه امبارح طلبها وكنت هنادى عليك بس مرضتش علشان عارفه انك راجع تعبان ونمت"

"اه طيب يا ماما لما ارجع نتكلم فى الموضوع دا "

"انا مش عاوزه اتكلم مع اختك غير وانت معايا ومنال بصراحه هو عاجبنى وموافقه عليه"

"ماشى يا ماما انا اتأخرت لما ارجع نتكلم "

"ماشى يا حبيبى فى امان الله"

........................................................

"على بيدخل لنيفين الاوضه"

"نيفين بتقوم بأبتسامه" على انت جيت

"انا مش عاوز اشوف وشك تانى "

"انا بتكلمنى انا "

"ايوه ودى استقالتى "

"نيفين بتجرى عليه وبتشده من هدومه " يا على

................................. يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق