2‏/9‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى .. الحلقه الـ 31 والاخيره

"وليد لسه واعى بيبص حواليه"

"صوووت عربيات بوليس بتهجم على المكان "

"وليد بيبص على الكل وهما بيركبوا عربياتهم بسرعه بسرعه اطلع"

"البوليس بيحاوط العربيات كلها "

"وبيقبضوا على كل  الافراد "

"بيقرب منه الظابط" وليد انت كويس اتأخرنا عليك الدم دا جاى منين"

"وليد" بيشاور على دماغه وبيغيب عن وعيه

"الظابط بخوف" الحقوا تعالى يا بنى انقله معايا العربيه

"ما الاسعاف جاى والشيخ دا "

"اخلص انقل معايا يعنى بعد كل مساعداته دى ونسيبه يموووت "

"والشيخ!"

"الظابط بضيق" ركبه العربيه التانيه يلا يلا

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"الداده بتلبس وبتنزل "

"بتخرج بشويش وبتقفل الباب براحه بالمفتاح"

..................................................................

"وفاء وجميله بيخرجوا من المحاضره"

"ها يا جميله بقيتى احسن"

"الشكه راحت بس لسه قلبى مقبوض ومخنوقه اوى "

"معلش يا جميله علشان بتفكرى ما هو الموضوع مش سهل واختيار صعب"

"اممم يلا انا هرجع المدينه "

"طيب نقعد شويه بدل ما نروح نتحبس"

"لاء مش قادره هروح انا "

"ماشى يا حبيبتى "

..................................................................

"بتدخل الداده القسم " سلامو عليكو

"العسكرى واقف" وعليكم السلام يا حاجه

"لو سمحت يا بنى ممكن ادخل للظابط "

"ليه"

"عندى موضوع عاوزه احكيلهوله"

"ماشى "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"وليد نايم فى غرفة العمليات"

"الظابط بره قلقان"

"بتخرج ممرضه"

"بيجرى عليها" طمنينى

"الحمد لله طلعنا الرصاصه "

"يعنى هيبقى كويس"

"ان شاء الله بس اللى يطمك ويقولك الحاله بالظبط الدكتور"

"ماشى "

...........................................................

"بتدخل الداده للظابط "

"ايوه يا حاجه اقعدى "

"انا يابنى جايه اقولك على حاجه "

"اتفضلى "

"انا بنت الناس اللى بشتغل عندهم الله يرحمهم ويبشبش الطوبه اللى تحت راسهم يارب واخده عيله صغيره من اهلها ومخبياها عندها وهما ميعرفوش"

"ازاى خطفاها يعنى "

"معرش يا بنى بس وحياة ربنا ما تؤذها دى غلبانه هى عيانه اوى من يوم ما اخوها ووراه اهلها ماتوا "

"طيب يا حاجه متقلقيش بس قوليلى المكان فين "

"وصفت الداده بمنتهى العفويه عنوان نيفين"

"مش هتزعلوها ولا تضايقوها يابنى هتاخدوا منها البت وخلاص وتودوها لاهلها "

"طيب مين اهلها احنا منعرفش"

"ولا انا هى كل شويه تقول اخويا وبنت اخويا"

"ماشى يا حاجه هو عندنا حالات كتير بلاغ اطفال هنشوف "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"على قاعد هو ومنال الاتنين بيبكوا فى حرقه"

"منال" داخلين على نهاية اليوم التانى يا على ومش لاقينها يا على جميله خلاص راحت جميله مش هنشوفها تانى

"على بصوت مش قادر يطلع وكل اللى بيقوله" يااارب

"منال بدموع مبتوقفش" ياااااااااااارب

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"بيخرج الدكتور "

"الظابط بيجرى عليه طمنى يا دكتور"

"الحمد لله هو هيبقى كويس متقلقش بس فى مشكله"

"اتفضل"

"الرصاصه كانت قريبه جدا من عصب العين واحتمال ميشوفش تانى "

"بتقول ايه يا دكتور انت متأكد"

"بقول لحضرتك احتمال لما يفوق هنعرف ان شاء الله وحضرتك هنا ملهاش لزوم"

"ليه"

"لان هو مش هيفوق غير بكره ممكن حضرتك ترجع تانى بكره"

"ماشى يا دكتور"

..............................................................................

"نيفين قاعده واخده جميله على رجلها وبتلاعبها"

"ياترى اسميكى ايه نور ولا منه ولا ندى انا بحب الاسماء دى اوى "

"لحظات وبيهجم عليها البوليس"

"نيفين واقفه واخده جميله فى حضنها وبتقرب من الشباك وبخوف" عاوزين ايه

"هاتى البنت"

"لاء دى بنتى "

"طيب هى بنتك بس تعالى بس هنا "

"بتقرب نيفين اكتر من الشباك مع تقرب الظابط منها "

"ابعد عنى هرميها وارمى نفسى والله "

"لاء استنى خلاص محدش هيعملك حاجه والله بس ارجعى "

.......................................................................................................

"الظابط سايق العربيه"

"يا رتنى ما ورطك معايا يا وليد ذنبك ايه يحصلك كده بس وبيخبط على الدريكسيون"

"فلاش باك"

" يوم وصول وليد نايم فى اوتيل الشيخ حاجزهوله"

"وليد نايم وسامع خبط خفيف على الباب"

"بيقوم يفتح" ايوه مين

"بيدخل الظابط وبيقفل الباب وراه"

"انت مين وعاوز ايه"

"شششششش انا ظابط وطى صوتك مش بعيد  يكون مخلى حد نايم فى الاوضه اللى جمبك"

"هو مين"

"الشيخ حماد"

"ماله"

"بصوت واطى وبيروح يقعد على السرير" بص روح بص من البلكونه واقفلها وتعالى "

"حاضر"

"بيطمن وليد ان مافيش حد ابداً" بيدخل وبيقفل البلكونه شيش وازاز "

"ها فى ايه"

"الظابط" انا محى

"اهلا وسهلا"

"بص الشيخ اللى انت بتشتغل عنده دا شغله كله غلط واحنا مش عارفين ندخله ابداً من اى سكه كل ما نزرع حد فى المصنع يختفى ومنشوفوش تانى كل اللى انا ععاوزه منك تكون معاه وهو هيختبرك كتير ولازم انت تثبت انك اد ثقته وتخليه يثق فيك "

"اشمعنى انا"

"علشان انت سافرت ورجعت وكمان انت مش من البلد مش هيشك فيك اهم حاجه خلى بالك هو اكيد هيخليك تخونه مع واحده هيوحى ليك انها مراته"

"ياااه للدرجه دى"

"واكتر هو مبيثقش فى مخلوق بسهوله ولازم يخليه يمر بكل تجارب ممكن تتخيلها علشان يديله الثقه دى "

"ماشى"

"ماشى ايه"

"موافق اساعدكوا"

"بجد"

"وليه مستغرب"

"توقعت انك ممكن تقول لاء او انا معرضش نفسى لكده وانا مالى "

"لاء انا معاكو انا مافيش حاجه ابكى عليها"

"ايه يابنى اليأس دا دا انت لسه صغير"

"مافيش انا معاكوا خلاص"

"كتر خيرك انك تخدم فى حاجه زى دى وخصوصا مش بلدك بصراحه انا كنت متأكد انك مش هتوافق بس قولت اجازف"

"لاء انا موافق ومعاكو "

"بيرجع للواقع "

"ياريتك ما جازفت"

"وبيرجع تانى يسرح فى  وقت الحادثه"

"وليد بيتصل من كابينه فى الشارع" ايوه يا حضرة الظابط محى انا دخلت على طريق .... الصحراوى وانا وراهم متتأخروش سلام

"وليد استنى بس"

"بيقفل محى التليفون بعصبيه" الغبى ايه بيوديه وراهم بس

"بيقوم يجرى  على العسكرى" الدوريات تجهز حالاً عاوز معايا عربيه انا طالع على طريق...... الصحراوى "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"نيفين بترجع على الشباك هتقع بيمسك الظابط جميله وايد نيفين"

"نيفين بدموع" الحقنى انا هقع همووت الحقنى

"الظابط " امسكى جامد حد يجى ياخد منى البنت تعالو

"بيقرب عسكرى وبياخد جميله"

"وبيمسك الظابط نيفين كويس تعالى"

"نيفين بتبتسم " هههههههه لاء خلاص سيبنى انا مش عاوزه ابراهيم الوحش دا انا هروح لماما وبابا هما احسن منه عارف ابراهيم وحش مرضاش يصالحنى سابنى وبعد عنى علشان مراته الزفته انا اصلا كنت مش عاوزاه يحبنى بس كان نفسى اكون جمبه بس هتوحشنى منه اه انا سميتها منه قولها عمتو نيفين كانت بتحبك بس بابا وماما الوحشين مكنوش راضيين ان اشوفهم ولا اشوفك "

"طيب تعالى بس "

"نيفين بتسيب ايده وبتقع فى الارض"

"الظابط" ياااا

"بيبص عليها وبيجرى معاه العساكر شافوها واقعه ونازل حواليها دم ومبتتحركش"

...........................................................................................................................................................

"بيجى اتصال لنيفين وعلى بوجود بنت مطابقه لمواصفات بنتهم "

"بيجروا على القسم"

"منال بتدخل القسم شايفه ست كبيره قاعده وبتعيط وبتقول انا السبب"

"بتدخل رجليها مش شيلاها وبتبكى "

"على بيسندها" يلا يا منال

"منال بتدخل سامعه صوت بكاء جميله على واقف بيبص عليها مذهوول ومتسمر فى مكانه"

"منال واقفه مكانه بتبص عليها دمووع بتنزل مع ابتسامه بتروح ودموع بترجع ودموع بتنزل وضحكه بهستيريا وبتمسك على من ايده "

"بتشاور منال بأيد وماسكه دراع على بالايد التانيه" جميله يا وليد جميله اهيه شايفها انا شايفاها صح مش بحلم مش بحلم يا على انا خايفه اروح احضنها تطلع حلم "

"على بدموع لتأثره بحالة منال" هى يا حبيبتى روحى لبنتك يا منال سكتيها روحى

"منال بتبسم لـ على وبتقرب  جميله وبتاخدها من الظابط" 

"شايلاها وبتبصلها وهى رفعاها بأيديها حبيبتى يا جميله مكنتش مصدقه ان هشوفك واشيلك تانى "

"على بيمسح دموعه وهو بيبص للظابط والعساكر اللى معاه واتكسف "

"منال بتحضن جميله اوى وبتبوسها " حبيبتى يا بنتى يا حبيبتى وبتبص للظابط ربنا يخليكم يارب انا مش قادره اوصف فرحتى انا انا مش عارفه بجد اقولك ايه

"الطابط بتأثر" خلاص انتى قولتى كل الكلام

"على " ممكن اعرف لقيتوها فين

"واحده اسمها انسه نيفين كانت خطفاها"

"منال بدموع" بردوا

"على" هى هددت كتير بس متخيلتش انها ممكن تأذينا فعلا

"يعنى كان فى تهديد كمان ياريتكوا قولتونا ووفرتوا علينا وعليكم كل الانتظار دا "

"منال ماسكه جميله جامد بأيديها" وبتستمع فى صمت

"على" معلش احنا متخيلناش انها ممكن تعمل كده فعلا لان بقالها فتره طويله بتهدد وبس

"ماشى يا استاذ على تقدروا تتفضلوا "

"طيب ممكن اشوفها قبل ما امشى "

"للاسف هى ماتت"

"منال بهمس " ماتت لا الله يرحمها

"على " ازاى ماتت ازاى

"هى رمت نفسها من الشباك الله يرحمها"

"للدرجادى "

"منال بدموع " الله يرحمها ربنا يغفرلها يارب

********************************************************

"تانى يوم بتسيب منال جميله لسعاد ولابسه اسود "

"سعاد" ازاى واحده خطفت بنتكوا وانتوا اللى تدفنوها وتاخدوا عزاها "

"دى واحده ماتت وكانت مريضه لو كانت سويه مكناش سامحناها بس دى مريضه"

"على " ربنا يكملك بعقلك يامنال

"منال" يا جماعه هى راحت عند ربنا وربنا يسامحها هو اللى هيحاسبنا كلنا مش احنا"

"سعاد بأعجاب" انتى حاجه كده يا منال خلاص خلصت من زمان

"ربنا يخليكى ليا يا ماما دا علشان انتى بتحبينى بس شيفانى كده"

"لاء انتى فعلا كده عمرى ما انسى انك تسمى جميله ولا صبرك معايا ولا طيبتك انتى فعلا بنت اصول"

"على واقف فرحان بكلام مامته"

"منال" بتقرب من سعاد تبوسها ربنا يخليكى لينا يا ماما

.......................................................................................................

"بيمر يومين "

"جميله بترجع بلدها "

"ابراهيم واقف على الموقف شافها بتنزل من العربيه"

"جميله شافته تجاهلته وكملت طريقها "

"ابراهيم بيقرب منها" وحشتينى اوى يا جميله

"جميله حاسه بصدق كلام ابراهيم" معلش يا ابراهيم احنا فى الشارع بعداذنك

"ابراهيم" انا اسف بس بجد ياريت توافقى يا جميله انا كنت هتجنن وتنزلى

"ربنا يسهل يا ابراهيم ربنا يسهل"

"مع السلامه"

"الله يسلمك"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"على قاعد مع مامته وايمان وناديه"

"ايمان" ايوه هانى هيكون هنا النهاره بليل

"ماشى يا حبيبتى يجى بالسلامه

"الله يسلمك "

"سعاد بلهفه" على وحياة جميله كلملى وليد نفسى اسمع صوته

"على " بس انتى عارفه يا ماما انه مش بيحب اكلمه فى الشغل

"وغلاوتى عندك يا على وغلاوتى "

"على بيقوم يتصل" الو

"لو سمحت ممكن اكلم وليد"

"البواب" الاستاذ وليد فى المستشفى والشيخ فى مستشفى السجن اصل استاذ وليد عوره

"ايه ايه انت بتقول ايه"

"ايه يا استاذ هى صعبه دى

"طيب وادرك ان مامته جمبه" ماشى يابنى لما يجى استاذ وليد قوله يتصل بيا

"بيقفل البواب التليفون " ايه المجنون ده وبيضلم المصنع تانى وبيخرج يقعد على الباب

"على بخوف " انا طالع

"سعاد" هيتصل تانى امتى

"معرفش يا ماما معرفش لما يتصل ابقى ردى عليه واسمعى صوته "

"بيسيبها على ويطلع خوف يبان عليه التوتر اكتر"

...............................................................................................

"على بينزل شنطه صغيره من على الدولاب"

"يعنى هتروح ليبيا بردوا"

"اخويا يا منال فى المستشفى يا ترى في ايه"

"وهانى اللى بتقول انه جاى "

"ما انا هستنى لما يجى ويمشى واسافر بليل خالص علشان محدش تحت يحس بحاجه"

"طيب ولما يسألونى عليك بكره"

"قوليلهم ان انا فى مؤموريه تبع الشغل اتصرفى "

"حاضر "

"بيقرب على من جميله وبيبوسها " حبيبتى هروح اجيب عمو وليد واجى يارب يبقى كويس

"منال" ان شاء الله يا حبيبى هيبقى كويس

"يارب يارب وبيقفل الشنطه هنزل انا استنى هانى واخلص واطلع اخد الشنطه وامشى "

"ماشى يا حبيبى "

.........................................................................................

"هانى قاعد والكل حواليه"

"ايمان" معلش يا على بعد اذنك ممكن اكلم هانى كلمتين بس قبل اى حاجه

"اكيد وبيخرج على وسعاد"

"يادى العيبه هنخرج كده ونسيبهم لوحدهم"

"ماما انا فاهم مخ ايمان "

"طيب ما تفهمنى "

"حابه تحكيله الظروف اللى هى فيها قبل اى حاجه"

"ماشى يابنى "

"ايمان بتردد انا هقولك موضوع وبعديه تحدد انت عاوزنى ولا لاء"

"وانا مجبتش اهلى بناء على رغبتك اننا نبقى لوحدنا "

"معلش يا هانى بس انا حبيت قبل اى خطوه احكيلك وانا عينى فى عينك عاوزه اعرف رد فعلك"

"اتفضلى  قلقتينى "

"انا حصلى حادثه "

"هانى بتوتر" مممممم

"بدأت ايمان تحكى ........."

............................................................................................................

"وليد نايم فى المستشفى لا حول له ولا قوه"

"الظابط قاعد فى الطرقه"

"الدكتور بيدخل لوليد"

"لحظات وبيخرج"

"بيقرب منه الظابط " ها يا دكتور فاق

"للاسف لسه "

"يعنى ايه ممكن ميفوقش "

"مش عارف هو المفروض كان فاق من امبارح "

"بمعنى " احنا سوا وهنعرف

"ربنا كريم هو مالوش اى ذنب"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"هانى بحزن" كل دا حصلك يا ايمان ومتقوليليش كنت انزل اكون جمبك

"يعنى انت مش زعلان ان بقيت تعبانه"

"اخص عليكى يا ايمان انتى تفتكرى ان انا كده حرام عليكى انا لو تعرفى حبى ليكى اد ايه عمرك ما كنتى تقولى كده"

"انا اسفه يا حبيبى بس خوفت"

"مافيش حاجه ممكن تفرق بينا يا ايمان غير المووت او انك انتى اللى تبقى مش عاوزانى "

"انا مش عاوزاك انا مقدرش اتخيل حياتى من غيرك ربنا عالم"

"حبيبتى ربنا يخليكى ليا "

"طيب انادى بقى لماما وعلى علشان منضربش"

"بيدخل على وسعاد"

"خلاص يا هانى مبدئياً كده احنا موافقين هنستنى تجيب الوالد والوالده وتيجى نقرأ الفاتحه ونتمم الموضوع "

"هانى بفرحه وبيبص لـ ايمان" حاضر

.....................................................................................................

"تانى يوم كان وصل على لـ وليد المستشفى بعد ما سأل كتير علشان حد يدله"

"بيجرى "

"بيدخل يسأل لو سمحتى وليد وليد ..... فين اوضته فين"

"بتوصفله الموظفه الغرفه "

"على بيجرى وبيقف على الباب اطمن على اخويا "

"اخوك فى غيبوبه "

"على بصدمه" وليد وليد فى غيبوبه

"بيقعد على على الارض يا حبيبى يا وليد "

"الظابط بيجى" ايه يا دكتور طمنى وليد عامل ايه النهارده

"الدكتور " دخل غيبوبه

"على بدموع" يا حبيبى يا وليد يا حبيبى انا لازم انقله لازم يرجع مصر"

"الظابط" حضرتك مين

"على مبيردش"

"الدكتور" اخوه

"الظابط" حضرتك وليد مينفعش يسافر غير لما نخلص معاه كل الاجراءات متنساش انه ضرب واحد بالنار حتى لو كان بيساعدنا فا هو بردوا لازم نستجوبه

"انت بتقول ايه اخويا فى غيبوبه حتى لو ايامه الاخيره مش هتسيبوه يعيشهم وسط اهله ويودعوه"

"الظابط بتأثر " هو لو اتنقل يا دكتور فيها مشكله عليه

"لاء مافيش مشكله بس يكون بسيارة الاسعاف"

"خلاص انا هحجزله طياره وحضرتلك جهز السياره وكل الاسعافات"

"على للظابط" انا بجد متشكر اوى "

"مافيش حاجه وليد فعلا يستاهل كل خير"

"على " هتصل انا احجزله فى مستشفى فى مصر يجهزوها"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"وليد نايم على سرير فى المستشفى مبيديش اى رد فعل"

"سعاد وناديه وايمان وهانى وعلى كلهم واقفين فى الطرقه"

"سعاد دموعها مبتقفش وبتدعى ربنا ينجيه "

"على للظابط" احنا تعبناك معانا اوى حضرتك بجد

"لاء مافيش تعب وليد دلوقتى اخ وكمان عهده انت نسيت ولا ايه"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"وائل بيتصل بالبيت "

"السلام عليكم"

"منال بترد وهى شايله جميله" وعليكم السلام

"وائل" انا اسف ان انا بتصل يا استاذه منال بس انا قلقت حضرتكوا محضرتوش الفرح ولا حد اتصل حضرتكوا كويسين

"وليد فى المستشفى يا وائل "

"وائل بصدمه" مستشفى مستشفى ليه"

"حكت منال بالاختصار اللى حصل"

"حسبى الله ونعم الوكيل طيب بعد اذنك ممكن اعرف عنوان المستشفى"

"حاضر اكتب"

"مع السلامه"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"جميله قاعده مع جدها"

"يعنى انتىبجد موافجه على ابراهيم يا جميله

"اه يا جدى بيحبنى وانا متأكده ان هكون سعيده معاه"

"ماشى يا بنتى ربنا يسعدك "

"ربنا يخليك ليا يا اجمل جد فى الدنيا "

"طيب ليه انى مش حاسك سعيده"

"عارف يا جدو انا فعلا مش سعيده بس ابراهيم اخيتار بعقلى وعارفه ان هنجح كفايه مره بـ قلبى وانكسرت"

"معلش يا جميله انى السبب يا بنتى "

"لاء يا جدى مش انت القدر حب يدينى درس بس قاسى شويه وانا اخدته خلاص"

"ماشى يا بنتى هدخل اجول لامك وابوكى "

"ماشى يا جدى "

"جميله نامت على السرير وهى سرحانه"

...........................................................................................................................

"محمود وتهانى قاعدين سوا على الكنبه"

"يعنى انا متصلش "

"لاء يا محمود تتصل تجولهم ايه بنتى هتتجوز "

"ايوه لازم اغيظهم واحرج جلبهم"

"لاء يا محمود متجددش بجى فى اللى فات"

"محمود بأصرار وبيمسك التليفون" لاء بجى هجول مش عمتى لازم اعزمها ان بنتى هتتجوز سيد سيد ابنها ديه

"الو "

"منال" الو

"ازيك يا بنتى مين معايا "

"انا منال ازيك يا عمو محمود"

"اذيك يا منال يا بنتى عمتى عندك"

"لاء فى المستشفى "

"مستشفى ليه لا قدر الله"

"وليد فى المستشفى فى غيبوبه"

"محمود بحزن" لا حول ولا جوة الا بالله ودا حصل ازاى

"موضوع طويل يا عمى كان وهو فى ليبيا حصله حادثه"

"يا حول ولا جوة الا بالله لاء دا احنا جايين طوالى اهوه مع السلامه"

....................................................................................

"محمود بيجرى على بكر بهيستريا ابا يابا الحق"

"بتخرج جميله على صوت محمود العالى"

"بكر" ايه يا بنى فى ايه

"وليد ابن عمتى سعاد فى غيبوبه فى المستشفى "

"جميله قلبها وجعها وخنقت قلبها رجعت "

"بكر" انت بتجول ايه

"اه والله يا عمى انى لسه شادد تلفون وعرفت "

"طيب يلا بينا يا بنى البس اى حاجه لام اكون جمب اختى زمانها يا حبة عينى هتموت عليه "

"جميله بدموع" انا هاجى معاكو

"محمود بعصبيه " تيجى فين

"بكر" تعالى يا جميله يلا ادخلى البسى

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"بكر بيدخل ومعاه جميله ومحموج "

"سعاد بتقف بدموع" بكر اخويا

"بكر بيقرب منها وبيحضنا" يا حبيبتى ياختى سلامته ربنا يقومه بالسلامه يارب كده انى معرفش

"معلش يا خويا كنت هتصل اقول ايه ادعيله وبدموع وهى بتاخد جميله فى حضنها ادعيله يا جميله وسامحيه "

"انا مسمحاه بس هو يقوم بالسلامه "

"انا عاوزه ادخله "

"واقف وائل وهانى وعلى والظابط يبصوا لجميله"

"سعاد" محدش بيدخل يا بنتى

"جميله بدموع بس انا هدخله وحياة ربنا دخلونى ليه"

"بتيجى الممرضه " ايه الدوشه اللى فى الطرقه دى ومينفعش الزحمه دى هنا كده

"جميله" دخلينى ليه وحياه ربنا دخلينى ليه

"الممرضه" انتى مين

"مش مهم انا مين اعتبرينى اى حد بس دخلينى نفسى اشوفه "

"الممرضه لسعاد" مين

"سعاد" مراته

"الممرضه" حاضر تعالى معايا

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"جميله واقفه ماسكه ايد على وبتبكى "

"حبيبى يا وليد قوم مش قادره اشوفك كده قوم يا وليد ارجع تانى فتح عينيك طمنى انك كويس "

"وليد بيحرك جفونه"

"جميله " انا عارفه انك سامعنى وهتقوم علشان انت عارف ان انا اموت من غيرك انت عارف انا مستعده ان انك تبقى لغيرى وتجوز وتعيش كل حياتك مع واحده غيرى بس تعيش "

"افتح عينك يا وليد وقولى انا بكرهك انا مبحبكيش قول اى حاجه بس تعيش عيش يا وليد تعيش"

"بدموع اقوى" قوم بقى بلاش تسيب الدنيا كلها لسه فى حاجات حلوه انت المفروض تعيشها بقولك قوم مينفعش تموت يا وليد قوم وحياة اغلى حد عندك قوم

...........................................................................................................................................................

"مروه قاعده عند باباها فى المستشفى السجن"

"بابا انت ازاى بتاجر فى الحاجات دى يا بابا "

"انتى جايه ليه"

"علشان مهما تعمل فيا انت ابويا"

"وجوزك ضيعنى "

"مش جوزى يا بابا هو ملمسنيش وليد عاش معايا اخ وبس"

"يعنى ايه كنتى عارفه انه بيستغفلنى علشان يضيعنى "

"لاء طبعاً مكنتش اعرف بس لازم تعترف انك غلط يا بابا وبدموع ازاى قدررت تتاجر فى السموم دى ازاى "

"علشان تعيشى العيشه اللى انتى عايشاها دى "

"مكنتش عاوزاها كنت عاوزه بس اعيش وانا رافعه راسى فى السما مش بنت تاجر اسحه ومخدرات وماخفى كان اعظم"

"بت قومى من اقدامى "

"حرام عليك يا بابا مش انت لوحدك اللى ضعت انت ضيعتنا كلنا معاك"

"بتخرج مروه من غير ما تسمع رد باباها وهى بتبكى "

"مسمحاك يا وليد انا مسمحاك بس ياريتك كنت قولتلى مكنتش اتصدم كده وبيقابلها ابن عمها"

"حبيبتى "

"انا مش حبيبة حد انا اعر اى حد يقرب منى "

"انتى حبيبتى وهتطلقى من وليد وتبقى مراتى وانا يشرفنى تبقى مراتى ونبعد من هنا ونبدأ من جديد"

"بجد هتقف جمبى ومش هتسيبنى ابداً"

"ابداً انت اللى هتقبلى تبعدى معايا من هنا"

"وماما واخواتى "

"هما كمان مينفعش يعيشوا هنا تانى كلنا هنمشى من هنا "

"بحزن " اللى تشوفه بس انا عاوزه انزل لمصر عاوزه اشوف وليد برغم كل اللى حصل منساش ان عشت معاه سنه مشوفتش منه غير كل خير"

"حاضر "

........................................................................................................................................

"جميله لسه واقفه وماسكه ايد وليد "

"الممرضه بتدخل" يلا كفايه كده

"سيبينى شويه كمان بس صغيرين "

"لاء مينفعش "

"وليد بيمسك ايد جميله"

"مسك ايدى مسك ايدى "

"الممرضه بتبص عليه شافته بيرمش"

"بتخرج تجرى"

"وليد فتح عينه لحظات وقفل عينه تانى "

...............................................................................................

"الدكتور بيخرج من عند وليد"

"الكل بلهفه" طمنا يا دكتور

"صحى بس محتاج يرتاح"

"الكل بفرحه " الحمد لله

"الظابط بيروح وراه "

"دكتور دكتور"

"الدكتور بيقف "لو سمحت الدكتور عندنا فى ليبيا كان قالى ان احتمال من خطورة الاصابه انه يتعمى

"والله دا شئ وارد يعنى حضرتك المهم انه فاق "

"ايوه صح الحمد لله"

..................................................................................................

"الكل عند وليد والدكتور بيطمن على عينه بعد ما اتنقل اوضه عاديه "

"وليد بيبص على ايد الدكتور "

"الدكتور بيشاور بأيده " انت شايف ايدى يابنى

"وليد بيبص فى وجوه كل الموجودين"

"جميله فين "

"الكل بفرحه " انت شايفنا

"الدكتور" حمد لله على سلامته

"وليد تانى" انا عاوز جميله فين جميله

"سعاد" يا حبيبى يا بنى حمد لله على سلامتك هخرج اقولها انك عاوزها

................................................................................................

"منال بترد على التليفون" الحمد لله يا على هاجى انا وحميله بليل نشوفه ماشى يا حبيبى وحمد لله على سلامته

"منال بتقفل"

"ناديه وايمان" ايه

"الحمد لله وليد فاق وبقى كويس متقلقوش "

"الحمد لله يارب الحمد لله "

"يلا بقى يا بنات حد ياخد الاستاذه جميله علشان ادخل اطبخ للى ممكن يجى "

"ناديه " ماشى هاخدها انا تعالى يا حبيبة عمتو

"ايمان " هادخل معاكى يلا يا منال

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"جميله واقفه بتبتسم لـ وليد"

"وليد" انتى عارفه ان صوتك صحانى انا كنت حاسس ان فى مكان بعيد ومش قادر ارجع منه بس صوتك هو اللى رجعنى

"جميله بدموع" المهم انك رجعت حمدلله على سلامتك

"انا اسف يا جميله وحشتينى "

"متقولش كلام يا وليد وترجع تزعل انك قولته"

"انا والله مش بقول كلام وقتى انا فعلا منستكيش يا جميله ومبعدتش عنك علشانك انتى لاء علشان ظروفنا اللى كنا فيها "

"عارفه "

"بس انا مكنتش عارف انا معرفتش غير لما سافرت وكل يوم افكر فيكى وكل حاجه افتكرك فيها انا كنت متأكد انك عمرك ما هتسمحينى على اللى عملته فيكى علسشان كده مبقاش فارق معايا اى حاجه حتى والله ان اموت ولا اعيش"

"بس انت "

"انا غبى علشان معرفتش ان بحبك غير لما بعدت عنك وعذبتك وعذبت نفسى "

"بفرحه " بتحبنى

"ايوه يا جميله والله بحبك بحبك من غير ما اعرف انك اتغيرتى اوى كده بحبك وانا فضلت اموت ولا المس واحده غيرك رغم ان اتغصبت على جواز فى ليبيا "

"جميله بصدمه" جواز

"اه جواز الشيخ جوزنى بنته وقبلت علشان كنت نفسى اضيعه بس مشوفتش غيرك يا جميله حاولت اقنع نفسى ان مبحبكيش بس مقدرتش انتى كنتى دايما اقدامى "

"ياه يا وليد انت عارف ان انا امبارح بس كنت موافقه اتجوز غيرك"

"كنتى هتقدرى يا جميله "

"كنت مجروحه اوى منك يا وليد اوى "

"انا اسف والله اسف وعارف ان انتى مش هتسامحينى بسهوله"

"بتقرب منه جميله " بس انا مسمحاك

"وليد بفرحه" بجد مسمحانى

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"بيرجع الظابط وهو مخلص مع وليد ومستنى انه يرجع تانى علشان الشهاده وان اللى حصل كان حالة دفاع عن النفس "

"جميله ومحمود وبكر وعلى بيرجعوا مع بعض البيت عند سعاد"

"جميله بتشيل جميله الصغيره"

"حبيبتى يا منال ربنا يخليهالك وبجد انتى كل يوم عشته معاكى اثبت اد ايه انتى جميله فعلا من جواكى "

"ربنا يخليكى يا جميله والله يا جماعه انتوا بتكسفونى كده"

"سعاد" انتى فعلا جميله يا منال

...................................................................................................................

"وليد بيطلق مروه وبيتمنالها السعاده مع ابن عمها واعتذرلها عن اللى حصل"

"وليد سافر ليبيا وحكى بالظبط اللى حصل "

"والقاضى قرر انه كان فى حالة دفاع عن النفس "

"وائل بعد تماماً عن ناديه وناديه عرفت انهم مش هيبقوا لبعض خصوصا لما قربت اكتر لـ على"

********************

"مشهد النهايه"

"جميله ووليد واقفين فى دخلت شقتهم "

"لاول مره احس ان بجد بعمل حاجه انا اخترتها وبحبها بحبك اوى يا جميله"

"جميله بفرحه" وانا لاول مره احس ان قلبى نفسه يطلع من مكانه ويصرخ للناس كلها ان بجد مقدرش اتخيل نفسى ان اعيش من غيرك

"حبيبتى يا جميله انا بحبك اوى "

"انا قلبى بيفرح اوى وانا بسمع حبيبتى وبحبك اللى طالعين من قلبك وحساهم صادقين اوى دول"

"بيقرب وليد منها يحضنها وبيغيبوا فى قبله طويله "

.............................  اتمنى تكون القصه عجبتكم ومكنش طولت عليكم ^_^

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق