2‏/9‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى .. الحلقه الـ 26

"بيرد على بسرعه" الو

"ايوه يا وائل "

"اذيك يا على هو وليد مش موجود"

"لاء وليد مش موجود هو انت متعرفش انه ساب البيت"

"ساب البيت لاء طبعاً معرفش راح فين"

"مراته كانت بتقول راح ليبيا "

"وائل بخضه " ليبيا ايه وداه وليه مقليش

"مش عارف يا وائل والله بس الموضوع جه فجأه"

"اه طيب يا على مع السلامه"

"بأستغراب " مع السلامه وبيقفل

"ايه دا مجنون ولا ايه "

"سعاد" مين دا يا على اللى مجنون

"وائل سأل على وليد وقفل من غير اى كلمه ايه الهبل دا "

"هتلاقيه زعل انه سافر كده"

"ممكن المهم انتى كويسه يا ماما "

"الحمد لله هعمل ايه خلاص "

"على" خلاص بقى يا ماما روقى كده صح

"على بيوجه كلامه لايمان" انتى كويسه يا حبيبتى

"اه الحمد لله انا بخير"

............................................................................................

"جميله بتقوم تغير هدومها وهى بتبكى "

"بتدخل تهانى "

"ايه يا جميله مش هتقوليلى ايه اللى حصلك عند عمتى كدِهِ خلاكى راجعِه مصممه كدِه على الطلاج"

"جدى قال ايه "

"مش بيجول غير سيبوها على راحتهِ وتعمل اللى هىِ عاوزاه"

"ربنا يخليلى جدى معلش يا ماما نتيجى مظهرتش "

"ظهرت وكنت لسه هضربلك تلفون اجولك "

"جميله بوش حزين شاحب" ايه ؟

"نجيحتى "

"عارفه بس جبت كام "

"ايِه دى معرفهاش بس ولاد عمك بيجولوا انك جبتى مجموع كبير جوى "

"الحمد لله طيب فين الشهاده "

"عيناها "

"طيب هاتيها يا ماما بعد اذنك"

..............................................................................

"عمة جميله قاعده عند فاطمه"

"ازاى يا عمتى بتجولى ايه ازاى تطلج معجول "

"اه والله يا فاطمهِ زى ما بجولك كدهِ"

"طيب وايه اللى كان حصل بينهم "

"والله ما انى عارفِه حاجهِ وزعلت خالص جميله مبطلتش عياط من ساعة ما جيت "

"يالا مش هما اختارو الجريب وسابو ابنى ابراهيم اللى زى الفل الباش مهندس يترفض يلا اهو ربنا اداهم "

"اخص عليكى يا بت يا فاطمه انتى شمتانه فى بنت اخويهِ"

"لاء انى بس بجول يعنى انهم رفضوا ابراهيم وكسروا جلبه كدهِ"

"ماشى بس دى بنت اخويا بردك وانى بحبه وبحبها ولولا انك اختى حبيبتى انى مكنتش حكيتلك حاجهِ من دى خالص"

"خلاص يا حبيبتى انى اشمت فى جميله بردك دى حبيبتى وانى مش بجول ولا بتكلم مع حد غيرك"

"ماشى لو حد عرف هعرف انك انتى جولتى علشان تبجى عارفه"

"لاء متخافيش"

"بيسمع ابراهيم الكلام بين مامته وعمة جميله وقلبه بيدق جامد"

"بيرجع اوضته تانى براحه ومن غير ما حد يحس بوجوده "

"بينام على سريره وبعينه للسما"

"يا ترى ايه اللى حصلك"

**********************************

"وليد قاعد على الماكينه بيخيط "

"بيجى الشيخ "

"معلش يا وليد عاوزك تيجى تودى الست عندى مشوار"

"بيقوم وليد" حاضر تحت امرك

"هى حافظه الطرق هتقولك تمشى ازاى "

"ماشى بس انا معرفش البيت اصلا"

"ايوه صح ثوانى "

....................................................

"جميله بتاخد الشهاده بتاعتها"

"وتانى بوش منور سعيد" الله انا عديت الـ 90 انا كده هدخل كليه التجاره من غير معادله

"تهانى واقفه فاتحه بوؤها هااااا"

"هدخل كليه يا ماما هدخل كليه "

"وابوكى هيوافج "

"انى هجول لجدى "

"ماشى ياختى بس انى بردك عاوزه اعرف ايه اللى حصل بينك وبين جوزك "

"متفقناش يا ماما متفقناش اه صحيح انا حامل وعاوزه اروح اكشف"

"بتجولى ايه "

"بقول عاوزه اروح اكشف علشان انا حامل "

"طيب وهجول ايه لابوكى بجه بنتك حامل وعايزه تتطلج "

"ايوه ولو هيبقى الحمل المشكله ان ارجع لوليد انا عند استعداد وبقلب بيتوجع وكلمة بتخرج بصعوبه" انا مستعده انزله

"ايه تنزليه للدرجادى مش عاوزه جوزك هو عمل ايه فيكى يا بت ريحينى "

"محترمنيش "

"هههههههههه يبجى انى المفروض اطلج من ابوكى من زمن بلا مياعه ودلع ماسخ انى عارفه جدك موافجج ازاى"

"جدى بيحبنى واللى بيحبنى هو بس اللى يقف جمبى "

"ماشى ياختى لما نشوف جدك هيعمل ايه لما يعرف حكايه حملك دى "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"على بيطلع لمنال اللى لابسه طقم شيك "

"بيدخل  "

"منال بتحس بدخوله بتحط البرفن وبتبص لنفسها فى المرايه وبتخرج"

"بيدخل على وهو متضايق"

"بتقرب منه منال وبتحط ايدها عليه " وحشتنى

"على مقدرش يقاوم البرفن اللى بيحبه ولا قرب منال منه خصوصا ليله كامله يناموا من غير ما يقربوا من بعض" وانتى وحشتينى اوى

"على " انا بحبك

"الاتنين فى نفس اللحظه" انا اسف انا اسفه"

"بيحضنها على اقوى " حبيبتى يا منال انتى مش متخيله انا كنت عامل ازاى النهارده فى الشغل مكنتش مستحمل حد يكلمنى

"منال" شششششش انسى الشغل فكر انك بس وحشتنى وبتاخده من ايده وبتخرج

"على " ايه موديانى فين

"بتوقفه منال اقدام السفره" انا عملت لحبيبى كل الاكل اللى بيحبه

"حبيبتى يا منال انا اللى بحبك انتى ومبحبش حد غيرك"

"حبيبى ربنا يخليك ليا"

"مسمحانى "

"حبيبى انا اصلا معرفش ازعل منك بس وحياتى ابعدها عن حياتنا يا على "

"حاضر والله انا مقرر اعمل كده انا مقدرش ازغلك يا منال علشان خاطر اى حد اسف ان اخدت موقف بس اسلوبك فى الكلام مكنتش متوقعه "

"انا اسفه عارفه ان زودتها وكنت المفروض اخد الامور اهدى "

"حبيبتى تسلملى منال حبيبتى رجعتلى تانى "

"حبيبى "

....................................................................

"وليد راكب العربيه ومعاه السيده قاعده ورا"

"اقف على جمب لو سمحت "

"هنا"

"ايوه "

"هات الشنط اللى فى العربيه وحصلنى "

"بيشيل وليد الشنط من العربيه وبيقفلها وبيدخل ورا السيده نفس الفيلا "

"بيدخل وبيسيب الشنط من ايده على الارض"

"بعد اذنك يا مدام "

"استنى "

"نعم"

"بطلع سيجاره وبتولعها" انت عامل ايه مع الشيخ

"الحمد لله "

"بيديك فلوس حلوه"

"اه "

"طيب وبتديله 200 جنيه" خد دول منى ليك

"لاء معلش انا مباخدش فلوس غير من الشيخ وبعد اذنك"

"لاء استنى عاوزاك"

"حضرتك قولى عاوزه ايه انا ورايا شغل ومحتاجاروح اخلصه "

"طيب هاطلع اجيب حاجه من فوق تديها للشيخ معاك"

"ماشى اتفضلى حضرتك"

...............................................................

"تهانى بتخرج للجد" جميله حامل

"الجد وهو على الكنبه بيتفزع" ايه حامل

"اه لازم نرجعها لجوزها يابا مينفعش الواد يتربى بعيد عن ابوه"

"لاء مش هترجع الواد هيتربى ولازم ابوه يتربى قبل منه كمان "

"انى همووت واعرف انتهَ ازاى موافجها على اللى هى بتعملِه ديِه "

"انى حر هاتيلى التليفون هنه فى الصندره انى مش جادر اجوم"

"حاضر يابا بس انتهَ هتكلم مين "

"هكلم اختى سعاد"

...................................................................

"وائل قاعد فى الشغل بيخيط وهو سرحان"

"اه"

"زميله" ايه يا وائل 3 مره كنت هتضيع صابعك فى ايه مالك

"مافيش بس واحد صاحبى عاوز اوصله ومش عارف ازاى "

"ازاى ايه"

"يعنى عاوز اكلمه وكل اللى هناك عارفنى وحافظين صوتى وانا مش عاوزهم يعرفوا عنى اى حاجه"

"طيب ما سهله اتصل وانا هكلم وانت ترد بس مين هو "

"وليد اللى كان بيشتغل معانا هنا"

"ايه دا هو سافر وامتى ومش المفروض يستأذن من صاحب الشغل هنا الاول"

"معلش هو الموضوع جه فجأه عندهم مشاكل"

"اه طيب هكلم انا ولما يرد عليه هوصلك بيه"

...........................................................................

"سعاد بتصلى وبتسجد"

"يارب رجعلى ابنى بالسلامه وسامحه يارب يارب انا زعلانه منه بس احفظه يارب"

"يارب نجيه وابعد عنه اى شر يارب ازرع الحب فى قلبه لجميله يارب ورجعه لينا تانى "

"يارب متخسرنيش اهلى يارب انت عارف ان ماليش اى ذنب يارب ساعدنى يارب"

"لحظات وصوت ناديه بيرن " ماما كلمى خالو بكر

"بتقوم سعاد وهى خايفه وقلبها انقبض لمجرد ذكر الاسم"

"بتاخد السناعه من ناديه" الو

"ايوه يا سعاد اذيك"

"اذيك يا خويا جميله وصلت بالسلامه"

"اه الحمد لله"

"انا اسفه يا خويا والله"

"متزعليش يا سعاد محصلش حاجه انى اللى غلطان من الاول وكل شئ قسمه ونصيب"

"يعنى انت مش زعلان منى "

"لاء ياختى ولا من وليد كمان واللى حصل حصل بس عرفته مكانه"

"لاء"

"طيب يوم ما يكلمك ولا تعرفى اخباره جوليله"

"حاضر هقوله بس انت مش زعلان منى خالص بجد"

"والله ما زعلان يلا هروح انا "

ماشى يا خويا ربنا يريح قلبك زى ما ريحتنى وجميله بنتى واللى فى بطنها سواء ولد ولا بنت من مسئوليتى "

"ان شاء الله بس قولى لوليد اللى جولتهولك"

....................................................................

"بتنزل الست وهى لابسه قميص خفيف جداااا"

"بيغض وليد نظره عنها "

"بتقرب منه" ايه انت مكسوف منى

"انتى عاوزه ايه اوصله للشيخ "

"بتتهجم عليه" انت مالك تقيل اوى كده

"ابعدى عنى انتى انسانه مش محترمه"

"هى مين يا سافل انا مش محترمه طيب والله لاتصل بالشيخ واقوله انك كنت عاوز تعتدى عليه"

"بس دا محصلش"

"انا هقول حصل وكلمتك قصاد كلمتى "

"حرام عليكى هو انا عملتلك ايه"

"انت اجمل واحلى من كل اللى سابقوك انا شكلى كده هحبك وانا مبحبش حد ابدً"

"انتى "

...................................................................................

"بيتصل زميل وائل بالمصنع وجمبه وائل بيسمع الردود"

"ايوه لو سمحت عاوز استاذ وليد"

"خرج فين"

"اه طيب متشكر اوى "

"لاء متقولوش حد لما يرجع هكلمه تانى . مع السلامه"

"بعد ما قفل"

"وائل بأستعجال" ايه فين

"بيقول بيقضى لمراة الشيخ شوية طلبات"

"يا حبيبى يا وليد"

"يا حبيبك ليه دا زمانه بيقبض اد كده مصنع ومشاوير يا مزاجه"

"بيمشى وائل من غيرما يرد عليه ..انا همشى ولما يجى الحاج قوله ان مشيت"

"طيب "

...........................................................................

"بيبعد عنها وليد" ابعدى عنى يا ست يا غبيه"

"انت بتزوئنى يا حيوان طيب والله لاوريك"

"بيسيبها وبيمشى " ورينى كل اللى عندك

"بتجرى عليه وبتمسكه من رجله" انت اللى هتضيع عليه فلوسى طيب والله ما انت ماشى

"فلوس ايه يا ست انتى "

"تعالى دا انا هبسطك"

"بقولك اعدى عنى يا غبيه"

"بدأت تقطع فى هدومه" بقولك مش هتمشى

"بيزوئها جامد وقعت فى الارض وجرى خرج من الفيلا"

"بيقابله الشيخ بره وهو بيجرى"

"وليد" ايه اللى بهدلك كده

"ها لاء مافيش"

"لاء فيه تعالى ادخل معايا"

"لاء انا عاوز امشى "

.........................................................................

"وائل ماشى فى الشارع محتار يعمل ايه"

"ايه اللى وداك بس يا وليد يا ترى هيعملوا معاك ايه انا خايف اوى "

"بس مش قادر اعمل حاجه انا مقدرش اجى هناك مقدرش"

"اه انا اروح لـ على واحكيله اللى حصل وهو هيقدر يساعده"

"وناديه "

"كده كده انا وناديه مش لبعض وواحده معجب بيها ولا صداقة عمرك"

"طبعاً صداقة عمرى "

"هروح لـ على واحكيله وهو يتصرف"

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

"وبيدخل وليد ومعاه الشيخ "

"السيده" انا

"الشيخ اطلعى البسى هدومك وانزلى امشى "

"وليد بيبص بأستغراب "

"هو ايه اللى بيحصل "

"دى كلها كانت تمثيليه علشان اعرف معدنك "

"انا مش فاهم حاجه تخلى مراتك ازاى تلبس كده اقدامى لمجرد انك تمتحنى بصراحه انت "

"استنى بس استنى دى مش مراتى "

"نعم "

"دى واحده جايبها علشان اعرف مين اللى كويس معايا ومين لاء"

"طيب لو سمحت انا عاوز امشى "

"تمشى تروح المصنع"

"لاء انا عاوز ارجع مصر"

"ايه ليه دا انت اظهرتلى مدى اخلاصك واحترامك"

"معلش انت كنت تشوف اخلاصى من غير كل دا لكن كده انا اللى مقبلش اشتغل معاك"

"انت بتتامر على ايه انت مش ماشى من هنا "

"ليه يعنى هتحبسنى محدش يقدر يمنعنى "

"همنعك ياااا رجاااااااله"

"بيظهر نفس الرجلين وبيقربوا من وليد"

"وليد بيبص عليهم وعلى الشيخ" يعنى انت عاوز ايه هتقعدنى هنا غصب عنى

"مش هتمشى يا تبقى معايا بمزاجك يا هتبقى غصب عنك"

"انا"

...................................................................................

"وائل واقف اقدام البيت"

"ناديه بتفتح"

"اهلا يا استاذ وائل "

"وائل بنظره حزينه" اذيك يا ناديه

............................يتبع 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق