2‏/9‏/2013

حياه بدون غلاف الجزء الثانى .. الحلقه الاولى

"جهاد قاعده ولابسه فستان سواريه سمبل اوف وايت"
"لمياء بفرحه واقفه وماسكه ايد محمود محمود بيقرب من ودان لمياء وبهمس عقبالنا "
"لمياء بكسوف" ان شاء الله
"بحب بيكمل" بموت فى كسوفك ووشك الاحمر دا
"لمياء بأبتسامه" الله بقى يا محمود اسكت بقى "
"حاضر هسكت اهو"
"جهاد فرحانه وهى شايفه وسامعه احمد وبيردد ورا المأذون البكر الرشيد"
"بيردد وعينه فى عين جهاد بدون اى رد فعل ظاهر على وشه"
"جهاد واحده امل على رجليها وبتحضن فيها"
"عيسى بأبتسامه حزينه وعينه على لمياء اللى واضح فرحتها بمحمود من نظرة عينيها" زوجتك
"بيخلص كتب الكتاب بفرحه من الكل وتهنئه من ياسمينا بفرحه واضحه جدا عليها ونظرات مخطوفه منها لعيسى"
"بيقوم عيسى بعد ما سلم وبارك وبيبص فى ساعته " ياااه اتأخرت
"الام بتقرب من عيسى" ايه يا بنى احضر الغدا وبعدين اجهز لحفلة بليل
"ماشى يا ماما وهلحق انا اطير على المستشفى اشوف عماد واطمن انه كويس قبل ما ينقلوه بكره السجن"
"ماشى يا حبيبى ربنا معاك واجب برده"
...........................................................
"يوسف قاعد اقدام قبر امانى وهو بيبكى"
"وحشتينى اوى يا حبيبتى مشكلتى ان حبيتك اوى يا امانى اوى اخترت اللى زيك فى الادب والاخلاق والتربيه حتى الطباع بس مش قادر احسها انا اتسرعت اوى وظلمتها معايا اعمل ايه يا امانى مش قبل ما كنتى تموتى كنتى تقوليلى اعيش ازاى من غيرك "
"بيقوم يوسف حزين ودموع محبوسه فى عينيه ربنا يرحمك يا حبيبتى ويقدرنى اقدر اصبر واعيش راضى لح ما اقابلك يارب"
............................................................
"ياسمينا بتقرب من جهاد بتبوسها من خدها "
"الف مبروك يا حبيبتى"
"جهاد قاعده جمب احمد بتقوم وتحضن ياسمينا"الله يبارك فيكى يا حبيبتى وربما يخليكى يا ياسمينا مسبتنيش فى يوم زى دا"
"انا ينفع اسيب اختى انا مكنتش عاوزه اسيبك والله يا جهاد بس انا لازم الحق مؤمن "
"يعنى مش هتيجى الحفله بليل"
"لاء يا حبيبتى طبعا جايه هروح بس لمؤمن علشان انتى عارفه انا وعداه وهرجع البيت اغير واجى بقى "
"ماشى يا حبيبتى وسلميلى عليه"
"حاضر"
"بتمشى ياسمينا وبيقرب احمد من جهاد"انتى بتقوليلها تسلملك على مين"
"مؤمن زميلنا"
"احمد وشه بيتغير" اه طيب
"ايه شكلك اتضايقت"
"مش وقته الكلام هنا ي جهاد بليل نبقى فى بيتنا ونتكلم براحتنا"
"جهاد حاسه بتغير فضلت تهز راسها بالايجاب ولما يروحوا يتكلموا"
"احمد بحزم انا همشى وهاجى بليل بلاش تعملوا دوشه جامده علشان انتى عارفه الظروف "
"جهاد بحزن" حاضر
"بيشيل امل من حضنها "
"جهاد" طيب سيب امل معايا
"لاء علشان هتنام مع اختى النهارده"
"ماشى اللى يريحك"
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"عيسى واقف واقدامه عماد ومعاه العسكرى وفى ايديه الكلبشات"
"عماد" اتاخرت عليا اوى يا عيسى وبيديله جواب
"عيسى" متخافش يا عماد انا هقول انك كنت متفق معايا ان انا ابلغ
"لاء يا عيسى خلاص انا مش عاوز حاجه خلاص ادى بس الجواب دا لمراتى واهلى فى البلد "
"ماشى يا عماد وانا اسف سامحنى"
"انت اخويا يا عيسى وكويس انك عملت كده انا مكنتش قادر اكمل خلاص فى الحياه دى "
"معلش يا صاحبى بس انا مش هسيبك"
"ابقى سلملى على جهاد يا عيسى اسف ان بطلب زى دا بس هى فعلا مبتروحش من  اقدامى وقولها ان بتمنالها كل السعاده اللى فى الدنيا"
"جهاد اتجوزت النهارده كان كتب كتابها"
"بجد"
"انساها بقى يا عماد واتمنالها حياه سعيده لان انت ملحقتش تحبها انت وهمت نفسك بده وكمان كنت نفسك تساعدها انت انبل انسان انا قابلته بجد فى حياتى اختى كنت مستعد تتجوزها علشان ظروفها انا ساعدتنى من واحنا فى السجن وبعد كمان وضحيت بنفسك علشان تفدينى انت بجد نبيل جدا"
"عماد بحزن واضح" انا ربنا عالم انتوا عندى بقيتوا ايه بس معلش ممكن تقولى مين اللى اتجوزته
"عيسى بضيق" الضابط احمد يا عماد انسى بقى
"بصوت هادى مكسور" ربنا يسعدها وربنا يقدره ويقدر يعوضها عن الى شافته
"يارب"
...........................................................
"ياسمينا بتقعد جمب مؤمن على كنبه فى حديقة المستشفى"
"مؤمن بلهفه"اتأخرتى ليه يا حبيبتى
"ياسمينا بضيق من كلمة حبيبتى" كان كتب كتاب جهاد يا مؤمن وانا خلصت وجيت على طول اهو
"هى اتجوزت خلاص الف مبروك وبحب عقبالنا"
"عقبال بس ربنا يتمم شفاك على خير"
"طول ما انتى جمبى هبقى كويس"
"الدكتور مقلش هتبقى كويس وتخرج امتى يا مؤمن"
"لاء مقلش وانا نفسى اخرج اوى"
"هانت انت بقيت احسن وهتخرج ان شاء الله"
"يارب يا ياسمينا نفسى اخرج بس علشانك وعلشان نفضل سوا واجى اتقدملك انا بحلم باليوم دا"
"بتضرر" ان شاء الله تخرج بالسلامه
"وانتى معايا مش عاوز اخرج غير علشانك وبس"
"وانا معاك يا مؤمن المهم تكون كويس"
"بحبك"
"ربنا يخليك"
"نفسى اسمعها منك"
"لما يجى وقتها يا مؤمن "
"دا هيجى امتى"
"بتقوم ياسمينا تقف وبتمسك شنطتها وبترفعها على دراعها" همشى انا وهجى تانى الزياره الجايه"
"مؤمن بحزن" بسرعه كده
"معلش يا مؤمن اصل هروح البيت اغير هدومى واروح الحفله بتاعت جهاد"
"اكيد هتبقى زى القمر علشان خاطرى ابقى اتصورى وصوريهملى وحشونى اوى"
"حاضر هما كانوا عاوزين يجوا بس انت شايف الظروف"
"ايوه عارف صوريهملى بس وسلميلى عليهم"
"حاضر"
"وانتى اتصورى كتير"
"حاضر باى علشان اتأخرت"
"مع السلامه يا حبيبتى"
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"جهاد واقفه فى اوضتها بتتزين وبتلبس فستان ابيض طويل سمبل منفوش من تحت بس"
"بتدخل عليها لمياء بفستان اسود سواريه شيك ومقفول"حبيبتى يا جهاد ايه القمر دا
"جهاد بفرحه" بجد حلوه اصل انا حاسه ان مكسوفه اوى
"ليه مكسوفه دا انتى اجمل عروسه انا شوفتها:
"بتبص جهاد على لمياء من فوق لتحت" انا اللى اجمل عروسه ايه يا بنتى القمر دا رغم انك لابسه الاسود حزن بس انتى طالعه زى القمر ما شاء الله"
"حبيبتى عينيكى الحلوه"
"بتقرب منها جهاد وهى بترتجف" انا خايفه اوى
"متخافيش انا واثقه ان احمد هيكون كويس معاكى"
"وانا واثقه لولا ثقتى مكنتش قبلت اتجوزه بس خايفه اللى حصلى يفضل عقبه فى حياتى"
"مش الدكتوره قالت انك تعيشى حياتك"
"ايوه قالت ان مستعده للحياه دى بس انا بردوا مش مطمنه"
"معلش يا جهاد اللى انتى مريتى بيه مكنش سهل"
"الحمد لله وربنا ما يسامحه ابدا يارب"
"ربنا يرحمه خلاص مات متجوزش عليه غير الرحمه"
"ربنا يحرقه فى نار جهنم دا لا تجوز عليه الرحمه"
"لمياء بتمسك ايديها خلاص بقى النهارده فرحك بلاش تفكرى فى اى حاجه ممكن تضايق"
"بحاول "
"طيب يلا نكمل توضيبالميك اب بتاعك"
"بتدخل عليهم ياسمينا" يا سيدى على العروسه القمر
"جهاد بأبتسامه"يه دا انا اللى قمر ايه يا بنات كنتوا مخابيين الحلاوه دى فين
"ورا البناطيل ياختى وعايشين دور الراجل وبتلف ياسمسنا بس ايه مش انفع بردوا انسه شيك واعجب"
"لمياء بخبث "تعجبى ونص س عاوزه تعجبى مين بقى ؟
"صاحب النصيب انتوا مالكوا بقى "
"لمياء بفضول" ما هو انا لازم اعرف لو مؤمن هنا كنت قولت علشانه بس مؤمن مش هنا
"ياسمينا بحزن"اهو مؤمن دا حكايه مش عارفه اعمل معاه ايه بعد ما كنت بتمنى اسمع كلمة بحبك منه على اد ما انا مش قادره احسها وقلبى قفل"
"جهاد بضحكه" يبقى فى غيره احتل قلبك يا حبيبتى
"ياسمينا بـأبتسامه" لاء مش احتلال بس مجرد اعجاب بشخصيه جميله وناضجه اكبر من سنها
"لمياء بفضول اكتر" انتى هتموتينى لازم تقولى مين
"شويه صدقونى وهقول"
"جهاد بتوتر مع سماع زغروطه من نشوى وهى داخله الاوضه "الحقونى يا بنات قلبى هيقف خايفه اوى
"لمياء بابتسامه"يلا يا جهاد بلا دلع بنات مرق كده كلنا لها
"ياسمينا بفرحه" وحدوووه
"جهاد بضحك" ما دايم الا وحه الله ايه خلاص يا بنات هنقتل مين النهارده
"الاتنين"هههههههه هنقتلك انتى
"نشوى بتدخل على ضحكهم وهى بتبص لجهاد بفرحه"حبيبة قلبى يا جهاد الف مبروك وبدموع زى القمر يا حبيبتى يارب يعوضك ف حياتك كل خير يارب"
"لمياء وياسمينا بيحضنوا جهاد والكل بصوت مسموع وهادى" يارب
.............................................................
"يوسف بيفتح باب شقته وبيدخل وبيحط المفاتيح اللى فى ايده على الكونسول وبيدخل"
"بتخرج اميره من المطبخ"انت جيت يا حبيبى
"يوسف بيكمل لاوضة النوم" ايوه يا اميره جهزتى الغدا
"اه ثوانى واجهز السفره"
"ماشى بيدخل يوسف يغير هدومه وهو حزين"
"اميره واقفه فى المطبخ وبطلع التورته من التلاجه"
"بأبتسامه" انت اكيد كنت عندها ما النهارده الخميس ربنا يرحمها وتحبنى اد ما كنت بتحبها يا يوسف يارب
.............................................................
"احمد لابس البدله السواريه بيخرج لمامته"
"الام" زى القمر يا حبيبى زى القمر
"شكرا يا ماما فين امل"
"هسيبها من فوقيه جارتى وبنتها ولاء"
"ماشى يا ماما طيب هطلع بردوا لخالتى وجوزها اقولهم تانى يجوا معانا"
"ماشى يا حبيبى اطلع ربنا يرضى عليك"
............................................................."حاتم وتسنيم بيلبسوا"
"تسنيم" كان بدى نكون حاضرين كتب الكتاب اكتير يا حاتم
"ما احنا هنحضر الفرح اهو وهما عارفين ان الدكتور قايل متتحركيش كتير "
"خير انا بس كان نفسى نبقى معاهم طول اليوم"
"معلش يا حبيبتى هنبقى معاهم ويسلملى اللى بيتكلم مصرى "
"تسنيم بتسمع صوت تليفون البيت بتتفزع"
"حاتم بأستغراب" مالك يا تسنيم اتفزعتى كده ليه
"لاء مافى شى اذا بدك شوف مين"
"حاتم بيرد "الو ..ايوه يا بابا اذيك
"مع تعبيرات وش تسنيم الناقمه
"بيقفل حاتم وبيقرب من تسنيم اللى بتبص بشرود"
"تسنيم مالك سرحانه ليه"
"بخوف باباك كان بدو شو "
"كان عاوز يجى يتعشى معانا قولتلوا اننا خارجين"
"الحمد لله"
"مالك وليه الحمد لله"
"ها مافى شئ يلا نكمل لبسنا"
"ماشى انا خلصت يلا هنزل اسخن العربيه وانتى براحتك يا حبيبتى وانزلى براحه"
"حاضر"
"بتدور تسنيم وبتلحق دموعها قبل ما تكمل فى النزول وبتبوظ مكياجها"
.............................................................
"احمد بيدخل لخالته"
"خالته بضيق" نعم
"مش هتيجوا فرحى ردوا يا خالتى "
"فرحك هه لاء روح انت افرح وسيبنا فى همنا"
"خالتى مش دايما تحسسينى ان السبب فى حبس بسمه ومعاملة باباها ليها تربيتك واسلوبها فى الحياه اللى كان غلط"
"خلاص يا احمد اتفضل انت احنا غلط وخلاص اللى حصل حصل"
"بيخرج احمد بعد ما حس بالاهانه وطرد خالته ليه" انا عملت اللى عليا يا خالتو وربنا شاهد "
"بتقفل الباب وبتدخل ولا كأنها سمعاه"
............................................................
"جومانا قاعده مع باباها فى الشركه"
"الاب من على الكرسى الرئيسى للمكتب"ايه رأيك يا جومانا فى العريس دا"
"لاء يا بابا انا مش هتجوز"
"هتتجوزى يا جومانا وانتى اصلا تحمدى ربنا ان بسألك رأيك"
"يا بابا حرام عليك انا غلط ايوه بس مش للدرجه القسوه فى المعامله دى"
"عارفه ايه اللى بيجننى منك"
"ايه"
"انك بجد بارده ومعندكيش احساس ولا مسئوليه كل دا ومعملتيش حاجه امشى من اقدامى "
"انا يا بابا"
"بقولك قومى"
"بتقوم جومانا وهى فرحانه قدرت تخلى باباها ينسى موضوع العريس دا"
...........................................................
"احمد وجهاد بينزلوا من البيت بعد حفله جميله كان متجمع فيها صديق عمر احمد محمود ولمياء وعيسى وحاتم وتسنيم وياسمينا وبعض الاقارب لاحمد"
"احمد بيمسك ايد جهاد وبينزلوا مع احتفال الكل بيهم"
"بيدخل جهاد واحمد عش الزوجيه"
........................ يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق