2‏/9‏/2013

حياه بدون غلاف الجزء الثانى .. الحلقه الثالثه

"عيسى بيطلع بيتهم بيسمع صوت من وراه بينادى"
"بيلتفت الصوت عارفه"
"بأبتسامه" اذيك يا عم رمضان
"اذيك انت يابنى عامل ايه"
"الحمد لله مرهق جدا ونفسى انام"
"انا جيت بس افكرك بالفلوس اللى عليك معلش يا عيسى انا عارف انك فى وقت ممعاكش بس انا للاسف محتاج الفلوس ضرورى "
"حاضر يا عم رمضان ان شاء الله هطلب بكره من الشغل سلفه تانيه واديلك فلوسك اسف ان اتأخرت عليك"
"انا اللى اسف يابنى ان بطلب الفلوس فى يوم زى دا بس غصب عنى "
"لاء كتر خيرك يا راجل يا طيب انت استحملتنى كتير ربنا يجازيك خير"
"ربنا يسعدك يا عيسى ويعوض صبركوا خير ان شاء الله"
"يارب يا عم رمضان يارب ادعيلى براحة البال بس"
"يارب يريح بالك يابنى سلامو عليكو"
"وعليكم السلام بيمشى عم رمضان وبيطلع عيسى على السلم وبيتذكر لما شاف عم رمضان"
"فلاش باك"
"عيسى ماشى من الشارع بتاعهم بيسمع صوت واحد بينادى من جمبه"انت يا جارنا الجديد
"عيسى بيبص شاف واحد قاعد اقدام محل قطع غيار"
"عيسى بأستغراب"حضرتك بتكلمنى انا
"اه يابنى بكلمك انت انا عمك رمضان مش انت جارنا الجديد"
"مش جديد اوى يعنى بقالى 4 شهور ناقل هنا"
"اه ما انا عارف بس والله بشوفك ف الراحه والجايه واقول هكلمك واعرفك اننا جيران واتعرف عليك"
"ربنا يخليك يا عم رمضان دا من زوقك بس"
"انت بتدرس ايه يابنى"
"انا مخلص وبشتغل بس لسه جديد يعنى فى الشغل"
"اه ربنا معاك"
"ربنا يخليك"
"انتوا اصلا كنتوا ساكنين فين"
"فى حى المرج" اه عارفه بس انتوا بعدتوا اوى
"اه خير وحضرتك من المنطقه هنا اصلا"
"لاء انا من المنصوره بس عايش انا واسرتى هنا"
"تشرفنا يا عم"
"عمك رمضان احفظ بقى"
"حاضر"
"بيرجع عيسى للواقع" انت راجل طيب ربنا يجازيك على اد طيبتك دى
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"جهاد واقفه ف المطبخ وبتجهز الفطار"
"بيخرج احمد وبيقرب منها وبيحضنها من ضهرها وبيبوسها بحب" حبيبتى بتعمل ايه
"بفرحه"بحضر الفطار لحبيبى
"مبسوطه يا جهاد"
"اوى يا احمد "
"مش ناقصك حاجه"
"ناقصنى حاجه مش مخليا فرحتى كامله"
"ايه!"
"امل"
"يا حبيبتى انتى جميله اوى بس انا مش عاوز اضايقك بوجودها معانا"
"تضايقنى انت متعرفش يا احمد انا بحب امل ازاى انت مش متخيل هى عندى ايه"
"ربنا يخليكى ليا وليها يارب"
"ويخليكوا ليا يارب انا حاسه انكوا تعويض من ربنا ليا عن كل اللى حصلى "
"انا اللى حاسس ان ربنا كافئنى بيكى "
"بتلف جهاد وهى فى حضن احمد وبأبتسامه"انا بيكوا بجد لقيت جهاد تانى
"واحنا بيكى كاملين يا حبيبتى انتى"
"طيب ممكن وبيقرب منها اكتر مراتى حبيبتى تعملى الفطار اصل انا واقع"
"طيب ممكن تبعد شويه عن مراتك حبيبتك وهى تعمل الفطار"
"طيب ما نعمله سوا اصل بصراحه مش قادر ابعد"
"احمد بلاش دلع"
"انا بجد متخيلتش احبك كده"
"ولا انا كنت متصوره ان هبقى بالسعاده دى يا احمد بجد انت مش عارف انت عملت فيا ايه"
"عاوز اعرف"
"خلتنى اعيش مشاعر معاك وف حضنك مكنتش اتخيل ان ممكن احسها ابداً بعد اللى حصلى"
"ششششش وبيحط ايده على بوءها" بلاش بقى نفتكر الذكريات المؤلمه دى تانى
"بتشيل جهاد ايد احمد بهدوء وهى فى حضنه" بحبك
"بيغمرها بحبه" وانا بعشقك
.............................................................
"رمضان قاعد فى بيته"
"يعنى انت شايف يا بابا انه هيعرف يجيب الفلوس"
"لو معرفش هشغله بيهم"
"بجد"
"اه"
"وتقوله اسرارنا"
"لاء هنشغله معانا شويه ونستفيد بقى من انه اخو مراة الظابط"
"بس يا بابا"
"مبسش خلاص اسكت شويه وسيبنى انا بفكر"
.............................................................
"يوسف نايم فى اتجاه واميره فى الاتجاه التانى وكل واحد ضهره للتانى"
"اميره بتمسح دموعها"
"يوسف بيفتح عينه وبيدور"شاف اميره نايمه رجع بص تانى فى المنبه شاف الساعه 8 استغرب  اميره دايما بتقوم قبله تحضر الفطار"
"بهدوء" اميره اميره قومى
"اميره بتعمل نفسها نايمه" حاضر هقوم اهو
"يلا يا اميره الساعه 8 كده مش هلحق افطر معاكى"
"اميره بحزن وصوت مصطنع" حاضر
"قام يوسف ودخل على الحمام"
"بتفتح اميره عينيها وبتبكى" الله يسامحك يا يوسف ولا كأنك قولت حاجه
"فلاش باك"
"اميره بتكلم بعد ما يوسف وطى التليفزيون وبيسمعها"
"وبعدين يا يوسف"
"يوسف بلا مبالاه" وبعدين ايه
"امانى هتفضل لامتى بينا"
"لحد ما اموت يا اميره انا مضحكتش عليكى قولتلك انا بحبها وهى ماتت بس جوايا هتفضل عايشه "
"بس كنت فاكره انك ممكن تحاول حتى تحبنى"
"ما انا بحبك يا اميره"
"بس مش نفس مقدار حبها"
"اميره انا هقوم انام مش عاوزه حاجه"
"اميره بحزن" لاء تصبح على خير
"بترجع للواقع"
"انت ازاى مش حاسس بيا كده اعمل ايه اكتر من اللى بعمله علشان تحس بيا"
"بتقوم بهدوء وبتمسح دموعها وبتدخل على المطبخ"
"بيخرج يوسف من الحمام على الاوضه"
.............................................................
"جمال قاعد على فى اوضة المكتب فى الشركه"
"بيدخل حاتم"
"جمال ببرود" انت جيت
"اه يا بابا قالولى انك سألت عليا"
"ايوه ايه اخرك"
"تسنيم كانت تعبانه شويه"
"ما انا مش عارف ايه اللى خلاكوا مستعجلين على الخلفه بس"
"ازاى حبنا يتوج من غير اطفال"
"يعنى كل اللى اتجوزوا خلفوا"
"منطق غريب بس ربنا اراد نقول لاء"
"لاء يا خويا متقولش يلا على مكتبك وجايلك عملا شركة ماركو خلص معاهم وابقى بلغنى ايه اللى حصل"
"حاضر بس حضرتك مش هتحضر الاجتماع"
"بخبث" لاء ورايا مشوار مهم
"ماشى"
"بتشوف اختك ووالدتك"
"اه كنا انا ولمياء سوا امبارح وماما شوفتها من يومين"
"لسه بردوا رافضه ترجعلى"
"اه يا بابا رافضه ومتحاولش بقى فى الموضوع دا خلاص انتهى"
"خير"
"يلا روح انت على مكتبك"
"طيب بعد اذن حضرتك"
"بيخرج حاتم وبيقوم جمال يقف ويلبس جاكت البدله بتاعه"
.............................................................
"عيسى قاعد فى مكتبه"
"بيدخل زميله فى الشغل "
"ايه اللى حصل"
"موافقوش يا عيسى معلش"
"وبعدين هعمل ايه"
"مش عارف بس هدور على شغل بليل وامرى لله علشان اسد الديون دى كلها"
"ماشى يا عيسى ربنا معاك"
"يارب بس يوفقنى والاقى شغل"
"ان شاء الله انت اسأل وانا هسألك وربنا كريم"
"يارب"
"عيسى قاعد بيفكر" انا ممكن اخد فلوس من حاتم لاء انا عمرى ما هنسى باباه عاملنى ازاى لما كنت رايح اشتغل عندهم فى الشركه ولولا حاتم جابلى الشغل دا عمرى ما كنت اشتغلت كفايه كده هو مش ناقصنى انا كمان"
............................................................
"ياسمينا قاعده مع مؤمن فى المستشفى فى الجنينه"
"انا مبسوط اوى يا ياسمينا اخيرا"
"وانا كمان مبسوطه اوى علشان انت مبسوط"
"لولا انتى ووجودك فى حياتى كنت ضعت من زمان"
"انا جمبك يا مؤمن وجومانا كمان"
"جومانا جومانا مين وايه اللى جاب سيرتها بس"
"كل شويه والله تكلمنى تسألنى عليك يا مؤمن دى لسه بتحبك اوى"
"دى متعرفش يعنى ايه حب دى مبتحبش غير نفسها وبس"
"خلاص خلاص يا مؤمن بس متتعصبش كده"
"متجبيش سيرتها تانى يا ياسمينا معلش"
"حاضر انا اسفه"
"لاء يا حبيبتى متتأسفيش انا نفسى اطلع علشانك انتى وبس"
"ربنا يخليك يا مؤمن"
.............................................................
"لمياء قاعده بتكلم مع مامتها"
"ايه يا ماما رأيك"
"عنده حق يا حبيبتى هو صبر وحقه صاحبه اتجوز وهو نفسه يتجوز وانتى خلصتى جامعه ايه يخليكوا تستنوا "
"ازاى يا ماما افرح وامانى مش معايا"
"امانى راحت للى احن مننا ربنا يرحمها وان طال الزمن لازم تتجوزى وتعيشى حياتك وامانى هتفضل فى قلوبنا وربنا هيصبرنا على فراقها لحد ما نقابلها تانى ودى سنة الحياه"
"بدموع" مش قادره يا ماما مش قادره
"يبقى انتى مش مشكلتك امانى انتى فى حاجه مخبياها عليا"
"انا لاء حاجه ايه"
"وليه ارتبكتى كده احكيلى يا لمياء انا مامتك وهاسمعك"
***********************************
"ياسمينا خارجه من المستشفى بتتلقى تليفون"
"ايوه يا ماما..انا مع مؤمن فى المستشفى..ايه يا ماما ما انا قولتلك..يعنى ايه مروحلوش تانى.. حاضر جايه اهو"
"بتقفل ياسمينا التليفون بأستغراب ايه اللى حصل وايه اللى خلى ماما ثايره كده استرها يارب"
.............................................................
"حاتم قاعد فى الشركه بيدور على موبايله مش لاقيه"
"مسك تليفون الشركه وبيتصل"
"الو..ايوه يا تسنيم عامله ايه..الحمد لله.. موبايلى نسيته عندك ولا وقع منى ..عندك طيب هاجى بسرعه اخده وارجع..مش عاوزه حاجه اجبهالك..طيب سلام"
.............................................................
"جمال بيركن بعربيته اقدام عمارة حاتم"
"بينزل وبيبص على العماره بحب وبيدخل من المدخل"
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"جهاد قاعده هى واحمد بيفطروا"
"حبيبتى خدى اللقمه دى من ايدى"
"حبيبى انت من ساعتها بتأكلنى انا ومبتاكلش"
"لما تاكلى انتى يا حبيبتى كأن انا اكلت"
"اوعى تتغير معايا يا احمد"
"عمرى ما اتغير"
"سمعوا صوت جرس الباب"
"احمد بأستغراب يا ترى مين"
"جهاد" افتح انا
"لاء انا هفتح"
"بيفتح احمد شاف بسمه على الباب"
"بأستغراب" اهلا يا بسمه اتفضلى
"بتدخل بسمه بمنتهى الجرأه"احسن اكون جيت فى وقت مش مناسب
"احمد بحزم"لاء تيجى وقت ما تحبى اتفضلى
"بتدخل بسمه بنظرة شذر لجهاد"
"جهاد بأستغراب" بسمه!
"بسمه بضحكه سخيفه" ايه متعرفيش ان بنت خالة احمد
.............................................................
"تسنيم بتقرب من الباب ببطئ"
"ايوه يا حاتم حاضر انت مضيع مفاتيحك ولا شو"
......................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق