2‏/9‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى .. الحلقه الـ 29

""نيفين بتجرى على على  وبتشده من هدومه " يا على

"على بنظره حاده" ابعدى عنى

"ايه اللى قلبك كده عليا يا على انت مش قولتلى انا اخوكى ومش هسيبك لوحدك ابداً"

"حصل دا لو انتى محاولتيش تدخلى فى بيتى "

"انا اسفه يا على وبدموع والله ما هعمل حاجه تضايقكوا تانى سامحنى "

"اصلا انا مش هتكلم معاكى واستقالتى  تقبليها "

"بس يا على انا مصدقت لقيتك انا من غيرك اموت "

"وانا كنت محترم معاكى انتى محترمتيش بيتى ومراتى بصى انتى لو مريضه فعلا لازم تتعالجى واعرفى ان اخوكى مات انا مش اخوكى مش اخوكى "

"نيفين ببكاء" حرام عليك يا على حرام  عليك انا عملتلك ايه لكل دا انا بعاملك معامله كويسه جدا

"انتى يا جريئه اوى يا مريضه اوى "

"اعتبرنى مجنونه بس خليك جمبى وببكاء اقوى وحياة ربنا خليك انا من غيرك امووت "

"على بيسيبها منهاره وبيفتح الباب شاف كل الموظفين واقفين يسمعوهم "

"قفل الباب عليها ومشى "

.........................................................................

"وليد قاعد فى اوضته من امبارح وكلام الشيخ ليه وهو مبيخرجش"

"الشيخ واقف على الباب وبيخبط"

"وليد بيقوم يفتح وهو لا مبالى "

"بيدخل الشيخ" ايه يا على مالك

"بفكر"

"فى ايه "

"فى جوازى من بنتك انت مصمم صح"

"اه "

"طيب ولو قولتلك ان لو اتجوزتها ممكن اتجوز عليها او اخونها"

"لاء انا عارف ان مش انت اللى تعمل كده انا واثق"

"يخربيت دى ثقه يا ريتنى كنت خونتك من الاول وخلصت"

"انت زعلان علشان بحبك ومعتبرك ابنى ونفسى تكون معايا"

"طيب انت عارف ان انا مش مصدق انك صاحب مصنع وبس"

"تلميح صريح وفى محله"

"يعنى المصنع دا غطاء مش كده"

"ايوه وليا كذا نوع تجاره"

"زى "

"لاء دى حاجات متخصكش وقت ما تبقى فعلا ابنى ودراعى اليمين انا هحكيلك "

"ودا مش هيتحقق غير بجوازى من بنتك صح"

"ايوه"

"وانا موافق "

"موافق! بجد "

"اه بس سؤال اخير معلش"

"اتفضل "

"انت ازاى محدش بيبلغ عنك يعنى اكيد واضحه اوى الغنى الفاحش اللى انت فيه دا مش مصنع ملابس يعنى "

"طبعا الكل عارف ومتأكد ان مش موضوع مصنع بس وخصوصا ان اصولى بسيطه"

"طيب ازاى محدش حاول يدور وراك"

"لاء كتير حاولوا وكتير اتزرعوا فى وسط المصنع عمال وانتهوا"

"انتهوا !"

"اه ماتوا اى خيانه ليا مصيرها الموت

"اشمعنى وائل مموتوش وهو خانك"

"لانه جبان استخسرت فيه الموت كنت سعيد بس ان اوهمه انه عاش بمرض خطير ومميت زى الايدز"

"ايدز"

"بس غريبه يعنى عرفت ازاى ورغم انك عرفت منه القصه دى جيت بردوا دا انت كاره حياتك فى مصر اوى بقى "

"لاء مش موضوع كاره موضوع ان مش فارق معايا خلاص اعيش ولا اموت "

"وحش تعجبنى "

"شكرا"

"طيب هتيجى تشوف بنتى النهارده"

"ان شاء الله"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"بيرجع على البيت على شقة الام"

"ايه يا ماما "

"سعاد" ايه يا حبيبى شكلك متعصب كده ليه ورجعت بسرعه ليه كده

"مافيش بس استقالت"

"يا لهوووى ليه دا المديره بتاعتك سكره وانت كنت مبسوط ومزاجك حلو"

"شويه مشاكل المهم ايه موضوع تيمور دا"

"اه جه يطلب ايد  ايمان "

"وايمان رأيها ايه"

"وهى البنات ليهم رأى عندنا"

"اه يا ماما هيبقى ليهم رأى كفايه جميله ووليد ولا احنا مبنحرمش قوليلها موافقه عليه ماشى مش موافقهيبى خلاص"

"بس انا مستخسراه"

"ماما ارحمينا بقى كفايه "

"سعاد بكسره" ماشى يا بنى اللى تشوفه

"بتيجى ناديه" اذيك يا على عامل ايه يا حبيبى

"كويس بقولك اندهيلى ايمان عاوزها "

"حاضر"

"بتروح ناديه تنادى ايمان"

"سعاد" انا يابنى اللى مخلينى فرحانه ب تيمور دا انه متربى ومحترم وشكله ذوق وغير كل دا عارف ظروفها وجه بردوا

"ظروفها مالها ظروفها "

"يعنى بقت تعبانه"

"ماما لو انتى هيبقى دا مبدأك يبقى الاحسن ان ايمان تفضل من غير جواز ولا تتجوزش شفقه وان كان على الاخلاق والتربيه ناس كتير عندهم الاخلاق والتربيه المهم الارتياح "

"انت مالك يا بنى بتعاملنى بعنف كده ليه هو انا عملتلك حاجه"

"لاء يا ماما انا اسف ب نفسى تتعظى من موضوع جميله ووليد شويه انتى محسسانى ان محصلش حاجه "

"بس وبتيجى عليهم ايمان ومعاها ناديه"

"على بكل حب وهدوء" ايمان يا حبيبتى اقعدى

"بتقعد ايمان جمب على وهى خايفه" ايوه

"انتى جايلك عريس موافقه تقعدى معاه وتشوفيه"

"ايمان بخوف وتردد انا "

"متخافيش يا ايمان معدش حد فى البيت دا هيتغصب على حاجه هو مش عاوزها قولى مالك "

"انا مش عاوزه اتجوز دلوقتى خالص يا على "

"سعاد" علشان هانى مش كده

"ايمان بتلتزم الصمت"

"على " ولو علشانه المهم يكون محترم وكويس وقوليله فى اى وقت يجى تانى يطلب ايدك منى

"ايمان بفرحه" بجد يا على

"سعاد" ازاى وتتجوز مع مامته فى بيت واحد

"لاء يا ماما لو كويس وكل المشكله مكان احنا عندنا العماره يجى يشطب شقه ويقعدوا معانا "

"ايمان حاسه كأنها فى حلم" بجد يا على

"ايوه بجد يا حبيبتى "

"ناديه بتبص عليهم بفرحه وانبهار بــ على جديد اخ حقيقى كل اخت تتمناه"

"ايمان " بس هانى مش هينزل قبل سنتين

"على " تكونى خلصتى جامعتك والمهم تكونى بس مبسوطه ومتعمليش اى حاجه غلط

"حاضر والله عمرى ما اعمل حاجه غلط وبتحضن ايمان على اوى وبتقوم تبوس سعاد وتحضنها ربنا يخليكى ليا يا ماما "

"سعاد بدموع بتبتسم "

"ناديه بتقرب من على وتبوسه من خده" انت اجمل اخ فى الدنيا يا على

"على بأبتسامه" طيب اسيبكوا انا بقى واطلع لمراتى "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"بتفوت سنه "

"وليد بعت لـ على التوكيل وطلق جميله"

" جميله بتدخل الجامعه وبتعيش فى مصر اسلوب كلام تطور اكتر من الاول لبس شكل انسانه جديده وفى بداية السنه تانيه كلية تجاره"

"وليد متزوج من بنت الشيخ عايش بس علشان يأذى الشيخ ويدخله السجن كان بيسافر مصر على الامتحانات وبيرجع"

"منال وعلى قاعدين مع جميله الصغيره بنتهم وبيلاعبوها واختيار اسم جميله كان بناء على رغبه من منال وشجعها على "

"ايمان بلغت هانى بقرار موافقت سعاد وعلى عليه ومستنياه يرجع علشان تقوله على الحادثه "

"نيفين كتير حاولت تعتذر لـ على ومنال يسامحوها بس كانوا بيقفلوا اى مجال ممكن يتكلموا فيه سوا "

.................................................................................

"سعاد بتسجد على سجادة الصلاه وهى بتبكى "

"يارب رجعلى ابنى واحميه يااارب"

"سامحنى يارب انا مكنتش بأذى ابنى ولا ببعده عنى انا كنت نفسى اخليه سعيد"

"وبدموع اقوى متجازينيش فيه يارب وتبعده عنى وتقسى قلبه عليه يارب سامحنى وحنن قلبه عليه يااارب "

...........................................

"وائل بيتصل ببيت سعاد"

"ايمان بترد بسرعه" الو

"وائل مش قادر يميز صوت مين " السلام عليكم انا وائل صديق وليد"

"ايمان " اهلا استاذ وائل انا ايمان

"اهلا بيكى يا ايمان معلش بس انا بتصل اعزمكوا على فرح سالى اختى يوم الخميس الجاى فى القاعه"...." وياريت تشرفونا "

"حاضر انا هقول لماما وعلى حاضر"

"وانا هبقى اعدى عليكوا الكارت معلش بس انتوا اصحاب الفرح مش محتاجين عزمه"

"طبعاً اختنا هنيجى ان شاء الله"

"ان شاء الله "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"وليد قاعد هو وزوجته فى الانتريه"

"مروه" هو انا ممكن اقول حاجه

"اتفضلى "

"هنطلق امتى يا وليد"

"شويه بس يا مروه انا عارف ان الفتره اللى اتفقنا عليها طولت بس غصب عنى "

"فلاش باك"

"مروه قاعده فى اوضتها ليلة الفرح"

"وليد بيدخلها ممكن اتكلم معاكى كلمتين"

"اتفضل"

"انا مش مستعد اعيد نفس الجواز الاول ومش بحبك ومش هقدر اتعايش معاكى زوج وزوجه لان مش هقدر اعيش معاكى ودا مش لعيب فيكى بس انا عاوز ارجع بلدى ومش هكمل معاكى ومش عاوز يكون ورايا ارتباطات او قلب مكسور"

"مروه بفرحه" انا سعيده اوى

"سعيده؟!"

"ايوه انا اصلا متجوزه وجوازنا دا باطل انا بحب ابن عمى ولان بابا شايفه اقل مننا وطمعان فينا رفضه وبقالنا سنتين متجوزين عرفى "

"يعنى انتوا متجوزين بجد وكده"

"لاء احنا متجوزين اه بس مافيش بينا غير الورقه هو بيخاف عليا جدا وغير ان بابا بيراقبنى دايما واكيد انت عارفه بس احنا اتجوزنا فى الجامعه "

"طيب ازاى سابك تتجوزى "

"طلقنى لما عرف ان بابا مصمم وخاص الجواز وقطع الورقه خاف عليه يا وليد خاف ان يعملى مشكله قالى انه مستعد يموت ولا انى اتفضح "

"يبقى احنا متفقين اننا مش هنعيش غير اخوات "

"بجد ربنا يخليك يارب انا اكيد ربنا بيحبنى "

"بيرجعوا للواقع"

"معلش يا مروه عارف ان ظالمك معايا بس والله قربت"

"قربت من ايه مش فهما"

"ان اقدر اقول لباباكى يعنى اننا هنطلق"

"ماشى يا وليد "

"ممكن اسألك سؤال شخصى شويه"

"اتفضلى "

"ليه سبت مراتك الاولى "

"وليد بحزن" سبتها لانها مكانتش زى ما انا عاوزها واتغصبت عليها للاسف بس هى كانت بتحبنى اوى انا

"انت ايه"

"ولا حاجه"

"انت بتحبها صح"

"لاء مبحبهاش "

"لاء يا وليد انت اوقات كتير بتغلط وتقوى جميله انت دايما بتفكر فيها انت فعلا بتحبها او يمكن حبتها لما عاشرتها وعرفتها وعرفت اد ايه هى جميله"

"لاء انا مبحبهاش"

"صدقنى انت بتحبها"

"انا هدخل احضر العشا بعد اذنك"

"بسرحان" اتفضلى

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"هانى بيتصل بترد ايمان بسرعه"

"الو "

"اذيك يا حبيبتى وحشتينى "

"وانت كمان اوى اوى يا هانى "

"عندى ليكى خبر حلو "

"ايه "

"انا نازل مصر"

"ايه دا بجد"

"اه بجد وهاجى اخطبك خلاص وهنبقى مع بعض على طووول وتسافرى معايا "

"بس"

"بس ايه ؟"

"فى موضوع لازم نتكلم فى الاول لما تيجى "

"موضوع ايه قوليلى "

"لما تيجى يا هانى ان شاء الله انت هتكون هنا امتى "

"هحجز بس وانزل ان شاء الله بس انتى قلقتينى "

"موضوع مش مقلق يا هانى بس هيتوقف عليه هنفضل سوا ولا لاء"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"فى بيت جميله"

"ابراهيم قاعد ومعاه مامته وباباه"

"محمود وبكر وتهانى قاعدين معاهم فى اوضة الجلوس"

"محمود" انى ماليش كلمه الكلمه كلمة ابويا

"والد ابراهيم" طبعاً عم بكر الخير والبركه واحنا اصلا يشرفنا نسبكوا

"بكر" استنوا علينا لما نشاور جميله

"فاطمه" طيب ما تهانى تدخل تسألها

"بكر" تهانى فى الجامعه فى مصر

"فاطمه" هى لسه بردك مصممه

"ابراهيم بنظرة غضب لمامته" خلاص يا جدى اللى تشوفه احنا موجودين ومستنين

"خلاص يا بنى ربنا يرضى عليك ان شاء الله هشوفها واكلمكم اقولكم قرارها "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"جميله قاعده فى المحاضره"

"ايه يا بنتى هتفضلى حاطه الدكتور كده فى  دماغك كتير"

"امووور اوى يا جميله بصراحه وتقيل اوووى وانا بموت فى الولد التقيل"

"يا بنتى كل الرجاله اصلا خاينين وملهمش امان نصيحه سيبك منه الواحده تعيش لوحدها وبس "

"انتى علشان فشلتى مره يبقى كل الدنيا تفشل "

"مش فشل دا ضيعنى يلا الله يسامحه عافه ايه اللى مضايقنى "

"ايه "

"ان مش قادره اكرهه او ادعى عليه"

"يا حبيبتى علشان انتى بريئه ومبتكرهيش حد ابداً يا بنتى بقالى سنه عايشه معاكى كأنى مع ملاك"

"شكرا"

"بصوووت عالى موجه لهم" لو سمحتوا انتوا الاتنين اطلعوا بره

"جميله بحزن" بس انا

"الدكتور" اتفضلوا

...................................................................

"على ومنال فى جنينه بيلعبوا مع جميله"

"على " هقوم انا يا حبيبتى ادخل اروح الحمام واجى

"ماشى يا على "

"خلى بالك من جميله"

"حاضر "

"جميله قاعده جمب منال وماسكه العضاضه بتعضعض فيها "

"حبيبتى ربنا يهديكى وبتدور تفتح شنطتها" استنى اجبلك منديل امسحلك المايه اللى بتنزل من بوءك دى

............................................................

"جميله و وفاء واقفين بره فى الطرقه جمب باب المدرج بتاعهم"

"شوفتى طردنا ازاى هيفرسنى يخربيته"

"عيب كده يا وفاء احنا اللى زودناها "

"والله انتى اللى هتفرسينى "

"بيخرج الدكتور وعينه بتتقابل بعين جميله بترجع تبص فى الارض"

"بيقرب منهم" انسه جميله وانسه وفاء اللى حصل دا ميتكررش

"بفرحه " انا مبسوطه اوى ان حضرتك عارف اسامينا

"الدكتور وبيوجه كلامه لجميله" انتوا معايا من السنه اللى فاتت ازاى معرفكوش انا عارف كل حاجه عن كل اللى درستلهم وحبتهم بس"

"واحنا والله يا دكتور بنحبك اوى واسفين"

"مسمعتش صوتك يا انسه جميله يعنى "

"انا اسفه يا دكتور "

"خلاص بس متكرروهاش "

"حاضر"

"بيمشى الدكتور" انا مش متخيله العسل دا ازاى مراته تسيبه"

"واحنا مالنا بس بالناس"

"اه صحيح يلا يا شيخه جميله معاد رجوعنا المدينه"

"ايوه واتظبطى كده"

..............................................................................

"على بيرجع لمنال "

"منال واقفه ودموعها نازله وبتدور حواليها"

"على " فى ايه يا منال

"جميله جميله يا على مش لقياها "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"وليد قاعد فى المصنع وبيسمع كلام الشيخ فى الاوضه"

"وليد بيبعد بأبتسامه" نهايتك قربت وعلى ايدى

................................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق