2‏/9‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى ..الحلقه .. الـ 27

"وائل واقف اقدام البيت"

"ناديه بتفتح"

"اهلا يا استاذ وائل "

"وائل بنظره حزينه" اذيك يا ناديه

"الحمد لله بخير اتفضل"

"فين وائل ممكن اتكلم معاه"

"ناديه بأستغراب " حاضر هو فى حاجه

"ها لاء انا بس عاوزه فى كلمتين "

"ماشى اتفضل"

..................................................

"جميله بتبكى من اوضتها بصوووت عالى "

"بتجرى تهانى " ايه يا بنتى مالك

"بدموع اقوى انا مش عارفه ايه اللى حصل "

"بتبص تهانى حوالين وتحت جميله" يا دهوتيي ايه الدم دا كله يا نصيبتى

"انا بيحصلى ايه ولفت بيها الدنيا ووقعت فى الارض"

"تهانى" ياا مصيبتى بينتى غتونى يا ناس غتووووووووونى

....................................................

"وليد واقف مذهول" ايه اللى بيحصل هى عافيه

"الشيخ" انت مش هتمشى يا وليد

"انت عاوز منى ايه"

"هتقعد وهتشتغل معايا مش هأمن لحد زيك "

"بس انا لو فضلت معاك ومش بمزاجى ممكن اخونك "

"مش هتقدر علشان انت عارف ان ممكن رجالتى يقطعوك "

"انا معملتش ليك ولا لرجالتك حاجه انت ممكن تنسانى ولا كأن انا جيت انا اصلا اللى غلطان"

"بص انت هتقعد بمزاجك يا غصب عنك تختار ايه ؟"

"بقلة حيله وبيبص للرجاله" هقعد

"شاطر كده انت تعجبنى "

.........................................................................

"على بينزل على تحت بعد ما ناديه ندهت عليه كتير "

"ايوه يا وائل اتفضل يا حبيبى "

"لاء يا على معلش انا همشى بس معلش هو انت ممكن تسافر لـ وليد ليبيا"

"ليه "

"لان وليد هناك فى خطر انا هحكيلك"

".............................. ولحد دلوقتى انا اصلا مش مصدق ان رجعت "

"انت بتهزر صح وقولت لوليد كل دا"

"وائل بينزل بدماغه فى الارض"

"يعنى ايه يعنى انت سيبته يروح لقضاه "

"مبيردش"

"ماشى يا وائل انا هسافرله بس لما احس الوقت مناسب لان انا مش هقلقهم عندى فى البيت هتصرف واقول مأموريه فى الشغل او حاجه"

"خلاص ماشى ان شاء الله"

"طيب انا هدخل اتفضل يا وائل "

"وائل ملاحظ نظرة على ليه وانه نزل من نظره " لاء شكرا

"طيب سلام"

...................................................................

"جميله بتفتح عينيها وهى نايمه على سرير غريب مش عرفاه"

"انا فين اه اه "

"تهانى بدموع" متتحركيش يا حبيبتى الف سلامه عليكى انتى فى المستشفى

"اه بطنى بتوجعنى اوى "

"تهانى" يا حبيبتى يا بنتى

"جميله بدموع" ابنى نزل يا ماما نزل صح

"تهانى بدموع" هتعوضيه يا حبيبتى هتعوضيه ان شاء الله

"جميله بدموع" اه يانى ليه الدنيا ملطشه معايا كده انا عملت ايه بس يارب ليه كل اللى بيحصلى دا "

"حرام عليكى يا حبيبتى حرام قولى الحمد لله انك بخير"

"يارب انا عمرى ما عصيتك يارب اشمعنى انا يارب"

"بتمسكها تهانى وبتهديها" حرام عليكى استغفرى حرام عليكى

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"على نايم على السرير جمب منال"

"ايه مالك يا حبيبى سرحان كده ليه "

"ها لاء مافيش حاجه انا كويس "

"طيب ممكن تاخدنى فى حضنك شويه "

"بأبتسامه قلوقه" طبعا حبيبتى

....................................

"تانى يوم"

"بيدخل على لنيفين الاوضه"

"السلام عليكم "

"وعليك السلام"

"انا ممكن اطلب طلب اخوى "

"نيفين بفرحه" تحت امرك يا حبيبى

"ممكن اخد اجازه يومين بس علشان هسافر لاخويا ومش عاوز حد يعرف يعنى ياريت الكل يعرف ان اجازه وبس ولو حصل وكلمتى حد من البيت او كلموكى تقولى مؤموريه الشغل"

"حاضر بس فى حاجه"

"لاء اخويا بس محتاجنى "

"ماشى يا حبيبى بس خلى بالك من نفسك ماشى "

"حاضر وانتى كمان خلى بالك من نفسك "

"حاضر متقلقش عليه انا هستنى اخويا يرجع بالسلامه صحيح مسافر فين "

"ليبيا "

"بس انا خايفه اوى عليك علشان خاطرى اجى معاك"

"تيجى فين لاء طبعاً مينفعش "

"ليه بس "

"يلا يا نيفين بعد اذنك"

"طيب ممكن احضنك يا على "

"بيفتكر على منال" معلش يا نيفين انا اخوكى وهقف جمبى وهساعدك وهجوزك بأيدى كمان معلش بس مهما حصل انتى غريبه عنى وانا محبش اضايق منال

"بس انت اخويا وليا حق فيك متقولش غريبه تانى "

"ممكن امشى معلش"

"اتفضل مع السلامه "

"الله يسلمك بيخرج على وبتقعد نيفين على كرسى المكتب ودموعها بتنزل فى صمت "

...................................................................

"بيمر وقت "

"وليد بيشتغل فى المصنع كل شويه الشيخ مغرقه هدايا وفلوس"

"وليد قاعد مش عارف ليه قلبه جزين واحد غيره كان المفروض يكون فى اسعد لحظات حياته"

"فلوس كتير خير بعيد عن المشاكل حياته هاديه راجل بيحبه جدااا ولا كأنه ابنه "

"لحظات وقام اتصل بـ  على "

"الو لو سمحت ممكن اكلم على "

"بيجى الشيخ " انت بتكلم مين

"اخويا "

"اه طيب"

"ايوه يا عمار "

"ممكن اكلم على "

"اجازه"

"ليه"

"مش عارف والله يا وليد المفروض انت اللى تعرف مش انتوا فى بيت واحد"

"اه طيب خلاص يا عمار شكرا مع السلامه"

"مع السلامه"

"ايه ملقتوش"

"لاء قالى اجازه "

.......................................................................

"بيدخل على وهو بيسأل على وليد"

"وليد بيقوم بأستغراب ولهفه" على ايه جابك وعرفت هنا ازاى

"هحكيلك بس تعالى نمشى من هنا "

"مينفعش "

"ليه مينفعش ليه"

"بيجى الشيخ" انا عرفت ان جايلك ضيوف يا وليد

"على بيبص للشيخ نظرة غضب" انا اخوه

"اه طيب يا على خد الفلوس دى وفسح اخوك واعزمه وما تقلق السكن عليه "

"وليد بخوف" ان شاء الله

"روح معاهم يا زين "

"وليد بيبص لـ على "

"على " هو اخويا مقبوض عليه انا عاوز ابقى لوحدنا هنروح نقعد فى الاوتيل اللى انا نازل فيه دى فيها حاجه ؟"

"لاء ممفيهاش حاجه خليك يا زين وانت يا وليد اتبسط مع اخوك"

"ان شاء الله"

...................................................

"جميله قاعده فى بيتهم "

"الجد بيجى عليها " حبيبة جدههِ عاملهِ ايهِ النهاردهِ

"جميله بتبص عليه نظره حزينه وبترجع تبعد بعينيها عنه تانى "

"بردوا يا جمِيله مش عاوزه تردى على حد هتفضلى بصالنا كأننا عدوينك كدِه يا بنتى"

"بتلتزم الصمت"

"طيب اجولك على خبر انى هطلجك من وليد واجولك على جاحِه كمان انى موافج انك تكملى تعليمك وتدخلى الجامعه زى ما تهانى بتجول انك رايده اكديِه "

"وهتوافق انى اعيش فى مصر بطولى "

"اه موافج والله بس ارجعى تانى متفضليش مسهمه ومبتاكليش كدِه "

"بتقرب جميله من جدها وبتنام فى حضنه" انا تعبانه اوى يا جدى كنت حاسه ان ابنى دا هو كل املى مكنتش متصوره ان ممكن اتحرم منه كدهِ"

"متزعليش مش انتى مش عاوزهِ ابوه يبجى كدِه احسن ويلا بقى علشان تسألى على الجامعه وتشوفى هتعملى ايه"

"جميله لاء يا جدى خلينى فى حضنك شويه"

"يا حبيبتى يا جميله " وفى سره انا اسف يا بنتى انا كنت فاكر انى بسعدك بس طلعت بظلمك جوى "

.....................................................................

"بيطلع على ووليد الاوتيل بيلاقى وائل فى الاوضه"

"بيدخل وليد وبيحضنه وائل" عامل ايه يا صاحبى

"تمام "

"على" وائل عنده حكايه عايز يحكيهالك بس انا الاول عاوز اعرف انت ازاى سامح للراجل دا يتحكم فى حياتك كده "

"انا اتمرمت يا على اتمرمت "

"ليه ايه حصل وبيبص لوائل"

"انا الراجل دا عمل معايا موقف عمرى ما انساه وحكى وليد كل اللى حصل "

"واءل بدموع طيب انت كنت اقوى واشجع منى انا ضعفت وخوفت وفضلوا مفاهمنى فتره طويله ان عندى الايدز"

"وليد بصدمه" علشان كده كنت كل ما تيجى السيره تفضل تزعق يا حبيبى يا وائل الكلاب فاكرينا ايه عبيد عندهم

"على " انت لازم تمشى من هنا يا وليد لازم"

"لاء انا مش همشى غير لما اديله درس "

"وائل" بلاش يا وليد ارجع معانا الراجل دا مفترى

"على نفسه سيبك منه سيبنى انا بس عليه "

..............................................................

"سعاد قاعده فى اوضتها وسرحانه"

"بتدخل عليها ايمان" انا نازله الجامعه يا ماما

"طيب استنى هاجى معاكى "

"لاء مينفعش يا ماما انا خلاص بقيت كويسه وانتى مينفعش تيجى معايا"

"يا بنتى انا مش عارفه ايه بيفضل موديكى الجامعه فى الاجازه كده "

"انا باخد كورسات غير المشاركات اللى بقوم بيها انا وزمايلى "

"ماهو مشاركاتك دى كانت سبب انك كنتى هتضيعى نفسك"

"وربنا ساعدنى علشان بعمل الخير"

"انا عارفه هنفضل نتجادل وانا مافياش حيل روحى "

"شكرا يا ماما وعلشان متزعليش هاخد ناديه معايا "

"ماشى يا بنتى ربنا ينجيكوا وخلوا بالكو من نفسكو "

"حاضر يلا سلام "

..............................................................

"وليد بيقف هو وعلى فى البلكونه"

"ها طمنى على اللى فى البيت"

"ماما واخواتك كويسين وكمان منال فى اخر الشهر التالت"

"اه طيب"

"عاوز تسأل على حد تانى "

"ها لاء"

"جميله فى بلدهم يا وليد وسقطت الجنين كده خلاص مافيش حاجه تربطكوا ممكن تطلقها وتبدأ حياتك من جديد"

"سقطت "

"ايه زعلت ليه مش كده احسن"

"اه طبعا احسن بس زمانها زعلانه"

"معلش تزعل شويه وبعدين تبقى كويسه احسن"

"صح طيب هتمشى امتى "

"دلوقتى على طول محدش فيهم عارف ان مسافر كلهم عارفين انها مؤموريه"

"ماشى يا على وانا هخلص اجراءات الطلاق وابعتلك توكيل تطلقها"

"ماشى يا وليد كده احسن "

.............................................................

"ايمان ماشيه ومعاها ناديه "

"بس بس"

"ناديه بتبص وراها على مصدر الصوت بتشدها ايمان "

"متبصيش على حد امشى وسرعى رجليكى شويه"

"دا تيمور قريب منال"

"وبيبسبس لنا ليه دا ان شاء الله "

"مش عارفه اقفى لما نشوف عاوز ايه"

"لاء طبعا امشى عيب كده تقفى تكلمى حد فى الشارع ليه "

"دا قريبنا "

"لاء احنا منعرفوش وامشى بقى"

"بس هو ماشى ورانا"

..........................................................

"بتقعد سعاد بتدعى "

"يارب احفظلى ولادى ونجيهم يارب وبدموعها على سجادة الصلاه"

...........................................................

"نيفين قاعده فى اوضتها "

"هتجنن لازم اعمل حاجه "

"يا حبيبى يا على وبتبص على صورة ابراهيم" وحشتنى اوى

"وبتمسك تليفونها"

""""""""""""""""""""

"منال بتخرج من المطبخ عند سعاد على رنة التليفون"

"الو "

"نيفين" حبيبى يا على ابعد شويه لاء مينفعش ومراتك منال هتسيبها معقول

"منال" قفلت التليفون مقدرتش تكمل تسمع قفلت حتى قبل ما تتأكد ان صوت على موجود فعلا ولا لاء"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"نيفين" بتقفل التليفون

"قولتلك لازم احرق دمك انتى يا جربوعه تزعلى اخويا يا مجنونه يا غبيه "

"ولسه انتى مش شوفتى منى حاجه اصبرى عليه بس"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"منال واقفه صدومه "

"معقول على بيخونى "

"لالالا على ميعملهاش على معقول يخونى معقول ؟؟"

 ................................................................................

"وائل بيدخل لعلى ووليد"

"ايه مش يلا يا جماعه تيجوا حضرت اكل "

"ماشى يلا "

"الكل على كراسى واقدامهم تربيزه صغيره وعليها اكل "

"وائل" والله يا وليد كان نفسى تحضر خطوبة سالى اختى

"وليد بأبتسامه" والله سالى هتتخطب الف مبروووك كأنى معاكو وباركلها بالنيابه عنى

"حاضر"

"على " عقبالك يا وائل كده وتعقل بقى

"وائل زعلان من تلميحات على الدايمه ونظراته اللى دايما جارحه"

...................................................

"جميله قاعده اقدام بيتهم حزينه ومكسوره"

"بيقرب ابراهيم منها "

........................................... يتبع
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق