2‏/9‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى .. الحلقه ال 24

"سعاد بدموع" يا ترى روحت فين يا وليد روحت فين

"سعاد بصوت مسموع وعالى " يا وليد يا بنى روحت فين وليد

"على بيفتح باب البوابه تحت سمع صوت سعاد طلع يجرى "

,,,,,,,,,,,,,,,,,

"جميله لسه بتقول لتهانى ايوه يا ماما سمعت صوت سعاد سابت التليفون من ايديها وطلعت تجرى "

"ناديه وايمان نايمين ولا حسوا بأى حاجه"

****************

"على بيدخل" فى ايه يا ماما ماله وليد

"بدموع " اخوك ساب البيت ومشى وليد طفش

"جميله وقفت مذهوله قلبها اتكسر مش متخيله انها كانت ممكن توصل لكده يسيب الدنيا كلها ويمشى"

"على بيطبطب على مامته" هو ايه اللى حصل وخلاه عمل كده وبيبص لجميله

"بثبات" هنطلق انا ووليد وهو سافر ليبيا كان بيقول متقلقوش عليه كده وجريت بأتجاه الباب وبدأت تنزل شنطه من على الدولاب وتحط فيها لبسها

"سعاد" انتى بتعملى ايه

"انا مش هقعد فيها تانى ولما وليد يتصل قوليله الكلمتين دوول " انا ان كنت عشت معاه فعلشان كنت فكراه راجل وانا عاوزه اطلق وميفكرش انه ممكن مجرد يكلمنى تانى والغلط اصلا مش عليه

"سعاد مكسوفه بتبكى فى صمت ومش عارفه ترد"

"على " اصبرى يا جميله بس متعمليش كده اصبرى نعرف هو فين وايه اللى حصله الاول "

"لاء معلش هى كده خلاص انتهت وربنا يهديه لنفسه وان كان على ابنه ولا بنته اللى فى بطنى يعتبر ان محصلش وبتقفل الشنطه من غير ولا دمعه نزلت منها"

"سعاد بتبص عليها" طيب اصبرى بس يا بنتى

"بتبص جميله بحده وبتسيبها وتمشى "

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

"سعاد قعدت على السرير" الله يسامحك يا وليد انت ولعت الدنيا كلها فى بعضها مالها جميله يعنى

"على" انا نازل انا اتأخرت وماما متزعليش ومتلوميش غير نفسك"

"انت بتبكتنى روح وراها اطمن عليها هى متعرفش حاجه هنا"

"حاضر حاضر لما اتصل بعمار اعتذر ان هتأخر "

"لسه هتنزل وتتصل يلا روووح وانا هكلمه يلا بدل ما تتوه "

*************************

"بينزل على وبيجرى ورا جميله"

"جميله استنى "

"بتكمل جميله طريقها "

"استنى بس يا بنت الحلال هبطينى "

"عاوز ايه يا على "

"مافيش واحده تسيب بيتها يا جميله علشان خلافات كده فى الاول اصبرى ووليد هيحبك"

"كلمة هيحبك كسرت جميله اكتر" انتوا كلكوا اللى عارفين انه مبيحبينيش وانا الوحيده المغفله اللى صدقت انه حبنى

"لاء انا مقصدش اقصد هترجعوا تانى كويسين يعنى "

"جميله بتكمل طريقها" خلاص يا على هى كده انتهت

"يا بنت الحلال اصبرى بس "

"متتعبش نفسك وارجع "

"لاء هوصلك طيب تعالى نركب ولا هتمشى لحد الموقف"

"لاء ماشى وصلنى "

...................................................................................

"منال بتقوم من النوم وبتدخل تاخد حمام "

"نايمه فى البانيو وبتحاول متبكيش "

"مغمضمه وبتفتكر على ووعوده الكتير ليها"

"فلاش باك"

"على واخد منال فى حضنه ونايمين وهى نايمه على كتفه"

"يعنى انت عمرك ابدا ابدا يا على ما تزعل منى "

"والله عمرى"

"حتى لو انا غلطانه"

"حتى لو انتى غلطانه فى حد بيزعل من نفسه "

"اوعى يا على ننام يوم متخاصمين او مش فى حضن بعض كده "

"اوعدك عمرها ما هتحصل متخافيش"

"ربنا يخليك ليا هتفضل تحبنى طول العمر يا على "

"اكيد يا حبيبتى ودا سؤال اصلا مينفعش تسأليه دا انا بموت فيكى "

"بحبك اوى "

"وضاعوا فى عالم من القبلات"

"بترجع منال لواقعها على دمعه بتنزل لحقتها بسرعه وقامت تخرج من الحمام قبل ما تبكى اكتر"

....................................................................

"سعاد قاعده على نفس السرير وهى بتبكى وبتبص على الدولاب"

"الله يسامحك يا وليد ولعتها الله يسامحك "

.............................................

"التليفون بيرن فى بيت سعاد بتخرج تجرى ناديه "

"الو"

"الو ازيك يا ناديه هينفع اتكلم "

"بتبص ناديه حواليها " ثانيه واحده يا هانى

"دخلت تشوف سعاد فى اوضتها وفى المطبخ مش لاقيه حد رجعت تانى للتليفون "اه يا هانى ينفع مافيش حد

"نفسى اكلم ايمان يا ناديه "

"حاضر ثانيه واحده"

"بجد هتخلينى اكلمها "

"اه والله يا هانى ثوانى بس خليك معايا "

"حاضر "

"بتدخل ناديه ومعاها التليفون بهدوء"

"ناديه بتصحى ايمان" ايمان يا ايمان

"ايمان بتفتح عينيها براحه" ايه فى ايه

"هانى يا حبيبتى خدى كلميه "

"ايمان بفرحه وبتحاول تقعد اتألمت بس قاومة وجعها وقعدت" اذيك يا حبيبى

"بتخرج ناديه بره علشان تسيبها براحتها وتخلى بالها لو حد نزل"

"ايه يا حبيبتى مالك "

"انا كويسه يا حبيبى انت بس وحشتنى اوى "

"وحشتك انتى متعرفيش انا عامل ازاى من غيرك انا بحبك اوى يا ايمان بحبك اوى وحشتينى اوى كنت هتجنن واسمع صوتك انتى كنتى فين"

"انا كنت عندى برد وسخنيه ونايمه فى السرير"

"حبيبتى الف سلامه عليكى عامله ايه يا حبيبتى وايه اخبار الكليه "

"الحمد لله انت ايه اخبار شغلك يا حبيبى "

"الحمد لله مبسوط جدا وباخد مرتب كبير لو فضلت على كده هتفرق معانا جامد وهتلاقينى سنه بالكتير عندك بخطبك "

"ايه دا بجد ينفع مش انت كنت بتقول سنتين "

"فعلا بس واحد معايا خد 15 يوم نزل خطب فيهم ورجع وباله سنه بس "

"يارب معاك يا هانى ويرزفك يارب "

"ياااه يا ايمان لو تعرفى صوتك وحشنى ازاى "

"يا حبيبى انت كمان يا هانى بس كله يهون علشان نجتمع سوا على خير"

"ان شاء الله يا حبيبتى نفسى اتكلم معاكى اوى بس المده هاتخلص اخد مده جديده؟ هينفع نتكلم"

"لاء يا حبيبى كفايه المهم ان سمعت صوتك "

"وحياتى يا ايمان ما تغيبى عنى كده تانى انا كنت هموت عليكى "

"حاضر"

...................................................................................................

"بيوصل على جميله الموقف وبيركبها العربيه وبيحاسبلها"

"مش عاوزه حاجه يا جميله"

"جميله وهى داخل الميكروباص وبجانب الزجاج" شكرا

"طيب هنبقى نتصل نطمن انك وصلتى بالسلامه "

"لاء متتعبوش نفسكوا"

"مع السلامه يا جميله"

"الله يسلمك "

"بيمشى على مع نظرات جميله ليه لحد ما اختفى خالص عن مرمى عينيها "

"ومحستش الدمووع ازاى نزلت منهمره ولا ايه اللى كان مخليها قويه ومتماسكه كده "

"بتبكى بدموع غزيره صامته وهى بتهمس" بكرهك يا وليد بكرمك

.....................................................................................................

"بتنزل سعاد تحت وبتتوجه لاوضتها "

"بتقابلها ناديه" مالك يا ماما انتى معيطه

"اختك كويسه"

"اه الحمد لله"

"طيب خلى بالك منها لان داخله انام ومش عاوزه حد يصحينى غير لما اقوم انا "

"حاضر بس مالك يا ماما مين مزعلك"

"انا كويسه وسابتها ودخلت اوضتها"

....................................................................................................

"بيدخل على الشركه واول ما دخل شاف السكرتيره بتقرب منه"

"استاذ على"

"نعم"

"المديره عاوزه حضرتك"

"حاضر "

.............................................

"وليد واقف اقدام المصنع فى ليبيا "

"الشيخ" اهلا يا وليد مرحبا والله ليك وحشه"

"ربنا يخليك يا شيخ ادينى رجعت "

"مالك ليه كده حزين"

"حكايه يطول شرحها ايه مكانى موجود ولا ادور فى مكان تانى "

"لاء ازاى مكانك منتظرك وائل ايه اخباره "

"بخير وبيسلم عليك"

"فهم الشيخ ان وائل محكاش لوليد ابتسم ورحب بعلى اكتر"

"والله يا حبيبى ليك وحشه كبيره ايه اخبار مصر يارب يكون كل اهلك بخير"

"بحزن" بخير بخير

"لاء انت لازم تيجى تقعد معايا وتحكيلى تعالى نقعد فى مكتبى "

"ماشى بس انا مافيش مكان ابات فيه ووائل هو اللى كان متكفل بالموضوع دا وزى ما انت عارف انا معرفش حد هنا"

"لاء متحملش هم اى شئ انا معاك"

"ربنا يخليك بجد انت طيب اوى "

"شكرا شكرا يلا تعالى "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"على بيدخل لنيفين المكتب"

"يلا يا على تعالى نفطر عامله حسابك فى الفطار معايا"

"لاء متشكر انا شبعان "

"بلهفه" مالك يا حبيبى شكلك تعبان ولا زعلان

"لاء تعبان شويه ومش قادر"

"تعالى اوديك لاقرب دكتور ومتزعلش كده يلا "

"لاء انا كويس بعد اذنك هروح مكتبى "

"مالك يا على متغير معايا ليه انا ضايقتك فى حاجه"

"على بضيق" لاء بس انا عاوز اخلص شغلى وامشى عندى شوية مشاكل فى البيت

"اه يعنى "

"طيب لو تحب تحكيلى انا سمعاك"

"لاء معلش مش قادر اقول حاجه بعد اذنك"

"ماشى يا على اتفضل "

"بيخرج على ونيفين بتبص عليه "

"اكيد منال مراته اللى مزعلاه انا هكلمها واقولها متزعلوش تانى قلبى وجعنى اوى عليه يا حبيبى "

................................................................................

"بتدخل جميله بيتهم وهى بتمسح دموعها بيقابلها جدها بكر"

"جميله ايه النور ديِه انتى جيتى امته وفيِن ادلعدى جوزك"

"جميله بتبكى وبتجرى على حضن جدها"

"انا عاوزه اطلق منه يا جى عاوزه اطلق "

"بكر بأستغراب" ليه بتعيطى كدهِ وفين هو محدِش جه معاكى ولا ايهِ

"يا جدىِ انتوا رخستونى خلتوه اشترى وباع فيا والله يا جدىِ لو ما طلقتنى منه لاموت نفسى "

"طيب يا بنت تعالى بس ارتاحى ونتكلم بعدين "

"بينده بصوت عالى " تهانى ِ يا تهانىِ تعالىِ

"تهانى بتخرج" ايه ديه جميلهِ يادى النور دانى اتوحشتك جوى ايه الشوقه الحلوِه دى

"جميله بتبكى "

"ايه ديِهِ انتى بتعيطى ليه يا به هو ايه حصل يابا"

"بنتك جايه غضبانه وعاوزه تطلج "

"يا لهوووى تطلج"

.................................................................................

"نيفين بتنزل من الشغل وبتروح على بيت على "

"وقفت اقدام البيت وبتخبط "

"بتيجى تفتح ناديه"

"اذيك يا ناديه اسفه ان جيت كده بس انا ممكن اكلم مدام منال "

"اه اتفضلى "


.......................................... يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق