2‏/9‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى .. الحلقه ال 20

"على بيجرى ورا الضابط وهو بيخرج لو سمحت "

"نعم "

"انا بس عاوز اسألك عن موضوع بجد شاغلنى "

"اتفضل "

"هو مين ابراهيم اللى مات ده "

"بيكون اخو انسه نيفين "

"اخوها ومات ازاى "

"كانوا راكبين العربيه وانسه نيفين هى اللى كانت بتسوق والعربيه اتقلبت بيهم "

"دى صدمه جامده اوى الله يصبرها "

"اه اللى عرفته انها دخلت بسبب الحادثه دى مصحه خصوصا ان مامتها وباباها ماتوا فى نفس الشهر من قهرتهم على ابنهم "

"ياااه حرام والله 3 مره واحده الام والاب والاخ "

"اه صعبت عليه بس معرفتش اوصلها بعد الحادثه "

"ربنا يصبرها "

"يارب طيب بعد اذنك همشى انا "

"على بحزن على حال نيفين" اتفضل ومتشكرين اوى

.........................................................................................................................

"وليد نايم على السرير "

"هنزل لمنال تحت مش عاوز حاجه "

"تعالى نامى جمبى شويه "

"مش عاوزه اسيبك والله بس كمان صعبان عليا اسيب منال لوحدها كده "

"ماشى خلاص انا هرتاح شويه صغيرين وانزل علشان اروح المستشفى "

"ماشى "

"ماشى يا حبيبتى "

"بتخرج جميله وهى بتقفل الباب "

"بترفع عينيها ..يارب لك الحمد انا مبسوطه اوى معاه احفظه ليا وباركلى فيه وخليهولى يارب"

............................................................................................................................

"تيمور بيحاول يتقلب فى سريره مش عارف ينام "

"الله يحرقك يا هيثم طيرت النوم من عينى "

"قام وهو مقرر يلبس" هروح اعمل ايه بس

...........................................................................................................................

"جميله قاعده مع منال"

"ايه اللى مزعلك يا جميله "

"نفسى اطمن على ايمان الاول "

"ان شاء الله احنا خلاص اطمنا "

"وهى عايشه بكليه واحده "

"اه ناس كتير عاشوا بكليه واحده وحياتهم كويسه جدا "

"يارب "

"ها وثانيا "

"قلقانه اوى عارفه ان كنت شاطره فى الدبلوم ومش هنقص درجات كتير "

"طيب كويس لي قلقانه"

"علشان انا عاوزه اكمل تعليمى "

"بجد دى حاجه كويسه اوى يا جميله برافو عليكى "

"بجد "

"اه والله وانا هساعدك "

"ربنا يخليكى يا منال انتى طيبه اوى "

"وانتى كمان يا حبيبتى "

..........................................................................................................................................

"فاااات اكتر من 10 ايام "

"متابعه من تيمور واهتمام ملحوظ لوجود اى فرصه تكون ايمان فى الاوضه لوحدها ويدخل يكلمها "

"لحظات وحس بأيد بتمسك كتفه "

"ايه اللى جابك هنا "

"التفت بفزع "

"هيثم بأبتسامه" يا اخى انت خضتنى

"معلش بس ايه اللى جابك انت مش كنت مش مهتم "

"ما انا مش مهتم بس قولت اعمل بأصلى "

"بأصلك انت مكسوف تقول جاى احسن تتعرف عليك بعد كده "

"اه يا سيدى جاى علشان كده ارتحت "

"ايوه كده ارتحت اطمنت ان لسه عندك شويه ضمير"

"ماشى .. شكرا"

"طيب ايه مافيش حد هنا ما تدخل تشوفها "

"انا خايف حد من اهلها يجى بصراحه "

"لاء متخافش محدش هيجى دلوقتى لسه اقدامهم ساعه"

"هو انت حافظ مواعيدهم "

"اه ما انا كل يوم باجى اطمن ضميرى واجعنى اوى "

"هو انت اللى كنت ضربتها بصراحه انت مأفور الموضوع اوى "

"طيب يا سيدى اللى مش مأفور افضل اتكلم لح ما يرجعوا "

"اه "

........................................................................................................

"سعاد قاعده فى الصاله وبتخرج جميله من الحمام "

"ايه صح"

"هو فى شرطيتين يا ماما يبقى ايه "

"يبقى حصل يا روح مامتك انا لولا الظروف كنت زغرط بس الفرحه مش هتدخل قلبى غير لما اشفى غليلى فى اللى عملوا كده فى ايمان "

"صحيح يا ماما هى هتخرج امتى "

"بكره ان شاء الله "

"ربنا يديها الصحه ويعافيها "

"يارب"

"طيب قولى بقى لوليد وفرحيه "

"انا مش عاوزه اقوله "

"ليه دا انا ورجعت تانى فى كلامها "

"انتى ايه يا ماما "

"مافيش بس كنت هقوله يعنى "

"لاء يا ماما انا اللى عاوزه اقوله وافرحه"

"ماشى يا حبيبتى "

"طيب هطلع بقى علشان استناه على ما يرجع وافرحه "

"ليه هو هيجى يطلع من غير ما يتغدى "

"اه يا ماما بيطلع يغير الاول وياخد دش "

"اه طيب انا هتغدى انا بقى قبل ما امشى "

"لاء يا ماما سلميلى على ايمان وقوليلها مستنياها بكره"

"طيب"

......................................................................................................................................

"وليد ووائل قاعدين كل واحد على ماكينه اقدام بعض"

"ايه فى ايه ؟"

"مش عارف يا وائل بس موضوع 5 جنيه فى الحته دا مش نافع انا يدوب اللى بيطلعى باخد بيه عشا وانا ماشى "

"معلش يا وليد علشان لسه ايدك تقيله بس "

"ما فى ليبيا كانت ايدى تقيله عن كده كمان وكنت لسه بشتغل وكنت باخد احلى فلوس "

"ما تنسى لييا بقى "

"ليه انسى النعمه وراجل محترم كان بيعاملنا احسن معامله "

"والله انت اللى طيب "

"انا ليه  حاسس انك عاوز تقول حاجه ومبتقولهاش"

"انا اقول ايه لاء انت بس متهيقلك"

"ماشى بس بردوا انا هنا مش هعرف اعمل اى قرش وانا فعلا داخل على مصاريف والجامعه لازم اعمل اى قرش ينفعنى "

"انا هخلص شغلى واعمل معاك ماشى "

"وانت ذنبك ايه ؟"

"مش انا اخوات الاخوات يشيلوا بعض"

"لاء سيبها بس لله "

....................................................................................................................................

"ايمان نايمه نص نومه والباب بيخبط "

"اتفضل"

"بيدخل تيمور "السلام عليكم

"بتبص ليه ايمان" ايوه مين حضرتك انا شوفتك قبل كده ؟

"بفرحه" انا شكلى غلط فى الاوضه معلش بس حضرتك انا عارفك

"لو سمحت اتفضل اخرج بره "

"انا اسف "

....................................................................................................................................

"بيروح تيمور لهيثم بأبتسامه "

"خرجت بسرعه كده ليه "

"يلا نمشى من هنا معرفتنيش خالص "

"بجد ازاى "

"هى كانت فى ايه ولا ايه يلا بقى ولا انت استحليت الموضوع "

"لاء يلا بينا بس عرفت حكايتها ايه وايه وداها هناك "

"واحنا مالنا يلا امشى "

"والرهان "

"هاديك ال 100 جنيه بس اخلص بقى خلينا نمشى

"لاء مش هاخدهم انا مش عاوز فلوس انا عاوز اثبتلك ان لسه فى ناس محترمه "

"ماشى بس يلا قبل ما حد يجى ويشوفنا اخلص "

......................................................................................................................................

"وائل قاعد على مكتبه "

"انا مستغرب المديره دى اوى ولهفتها عليك انت مشوفتهاش لما عرفت انك اجازه "

"ازاى يا عمار مش فاهم "

"كانت بتزعق ومحموقه كده "

"ليه "

"معرفش بس لما عرفت ان اختك عملت حادثه لقيتها بتاخد شنطتها وبتقولى يلا وبقت زى المجنونه بصراحه اهتمامها بيك زايد اوى "

"وانا ملاحظ بردوا بس صعبانه عليه اوى "

"ليه "

"ها لاء يعنى علشان لوحدها كده وشكلها طيبه وغلبان "

"هى طيبه بس مش غلبانه مبتشوفش عربيتها "

"مش كل حاجه الفلوس يا عمار "

"طيب انت عارف كانت كل يوم قبل ما تدخل مكتبها تسألنى على هيرجع امتى "

"اقولها لسه تقلب وشها "

"سيبك بقى يا عمار كلها حاجات عاديه انت بس اللى بيتهيقلك "

"كل دا وبيتهيألى انت متعرفش كانت بتبص لمراتك ازاى "

"مراتى وهى شافت منال فين "

"يا سلام هو احنا جبنا عنوان المستشفى منين "

"انتوا جبتوه من البيت صح كده وانا بقول ايه جابكم "

"اه دىيا بنى والله كانت زى المجنونه علشان توصلك "

"علشان كده وسرح "

"فلاش باك "

"على راجع من المستشفى يوم ذهاب نيفين ليهم "

"جميله ومنال قاعدين سوا "

"خلاص يا جميله متقلقيش والله موضوع الجامعه دا انا اللى هذاكرلك واوديكى وهكون معاكى واعرفك على مكان الجامعه كمان "

"ربنا يخليكى يا منال يارب"

"منال "

"على انت جيت "

"اه اذيك يا جميله "

"الحمد لله كويسه هو وليد فين "

"هروح انا ويجى هو على المغرب كده "

"اه ان شاء الله ايمان بقت كويسه "

"اه الحمد لله "

"منال صمت تام "

"على "مالك يا منال ساكته ليه

"هقول ايه هدخل احضرلك الغدا "

"بتدخل منال وهى متجاهله على تماما"

"على بأستغراب" هى منال مالها يا جميله حد زعلها

"لاء والله دا احنا كويسين اوى مع بعض "

"مقصدش انتى بقول عموما "

"لاء احنا بس زعلانين علشان ايمان "

"ماشى "

"بترجع منال بالاكل" اتفضل

"اقعدى كلى معايا "

"لاء كلت انا وجميله "

"بنظرة استغراب " ومن امتى بتاكلى من غيرى

"معلش جوعت واكلت معاها معلش "

"لاء خلاص طيب اقعدى معايا بس وانا باكل تفتحى نفسى "

"حاضر"

"عارفه حصل النهارده موضوع زعلنى اوى "

"ايه ايمان فيها حاجه "

 "لاء المديره بتاعتى "

"قامت منال من على الاكل "معلش هدخل الحمام

"بيرجع على للواقع "

اممممم كده فهمت ليه متغيره بس "

...................................................................................................................................

"وليد بيرجع البيت "

"باب سعاد مفتوح كالعاده "

"ماما انتى هنا "

"اه يا حبيبى رايحه لايمان اهو "

"طيب انا هاجى بليل بس هطلع اريح شويه ومش هروح المصنع تانى النهارده "

"ليه لاء خليك اختك بقت كويسه وهتطلع بكره "

"لاء انا خلاص استأذنت من صاحب الشغل "

"لاء روح النهارده واستأذن بكره مينفعش تستأذن النهارده وبكره وانا محتاجاكوا معايا "

"ماشى يا ماما "

"بقولك يا وليد معلش كلمتين "

"ايه يا ماما "

"اقفل الباب وتعالى "

"حاضر"

"قاعد وليد واقدامه سعاد"

"جميله هتقولك النهارده انها حامل ابتسم فى وشها متعملش زى يوم المستشفى "

"حاضر "

"صحيح اختك هتخرج على القسم "

"قسم ليه ؟"

"علشان تتعرف على الكلاب اللى عملوا فيها كده "

"حاضر يا ماما "

"فرح جميله وحياتى يا وليد "

"حاضر يا ماما والله هفرحها حاضر"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"وليد بيفتح الباب وجميله بتخرج من الاوضه وهى لابسه طقم بيت محليها اوى "

"جميله " حمد لله على سلامتك يا حبيبى

"الله يسلمك يا جميله ايه الحلاوه دى "

"ربنا يخليك ليا انا نفسى مكنش حلوه ابدا بس فى عينيك دايما تشوفنى حلوه لو ربنا يلغى جمالى من عيون الناس ويتجمع فى عينيك انت بس"

"انتى فعلا جميله يا حميله مش محتاجه شهاده حد"

"ربنا يخليك انا عندى خبر حلو اوى وقربت منه وبتحضنه "

"فرحينى "

"انا حامل "

"وهى فى حضنه والعيون مش متقابله " الف مبروك فرحتينى

"بجد فرحت يا وليد"

"وليد بنظرة مصطنعه" طبعاً فرحت انا اتمنى اكون اب وانا صغير وابنى يكون اخويا كمان مش ابنى

"الحمد لله انا كنت قلقانه "

"ليه "

"خوفت تقولى ليه اتسرعتى وتلهينى عن جامعتى بس اوعدك والله يا حبيبى ما هتحس بأى حاجه اتغيرت ولا عمرى هحملك فوق طاقتك "

" انا عارف انتى اد ايه طيبه"

.................................................................................................................................................

"ايمان قاعده فى اوضتها بتذاكر"

"التليفون بيرن خرجت ترد لان عارفه محدش موجود غيرها "

"الو "

"بيرد وائل بصوت متلجلج "

"ناديه " ايوه مين معايا

"انا وائل "

"ناديه بفرحه" اه اهلا وسهلا حضرتك

"اذيك يا انسه ناديه"

"الله يسلمك "

"عامله ايه فى المدرسه "

"الحمد لله تمام "

"الحمد لله "

"صمت تام ما بين الاتنين بيسمعوا انفاس بعض كأنها هى لغة الحوار اللى مفرحة قلوبهم "

"مامة وائل" ساكت ليه يا بنى ما تسأل عن الحاجه

"وائل بيفوق من احلامه وفرحته" بيبص لمامته لو سمحتى يا انسه ناديه طنط سعاد موجوده

"لاء والله هى لسه رايحه لايمان "

"طيب ايمان هترجع امتى ان شاء الله "

"بكره بأمر الله"

"طيب ان شاء الله انا وماما هنيجى بكره نطمن عليها "

"تشرفوا وتنوروا "

"الله يخليكى مع السلامه "

"الله يسلمك"

"ما تقفل يا بنى "

"وائل صعبان عليه يقفل السماعه" حاضر
.............................................................................................................................

"على واقف مستنى يركب تاكسى "

"بتقرب منه نيفين "

"على بيبص عليها بحزن "

"تعالى اركب يا على اوصلك"

"بيركب على "شكرا

"نيفين بفرحه" نورت عربيتى يا ابراهيم

"انا اسمى على "

"اه ما انا قولت على "

"ماشى طيب "

"ايمان هترجع امتى "

"ماما كلمتها من الشغل الصبح قالتلى خليك هتخرج بكره "

"ان شاء الله هاجى ازورها ربنا يخرها بالسلامه"

"طيب خلى بالك اقدامنا عربيه"

"بهيستريا بتفرمل جامد "

"بيتخبطوا الاتنين من غير اصابات "

"بتعيط  نيفين وهى بتمسك فى على "

"ابراهيم حيبيى حصلك ايه طمنى عليك مالك انا اسف اسف ودموع بتقوى " اوعى تسيبنى تانى يا ابراهيم انا ما صدقت لقيتك تانى اوعى تسيبنى

"على بيبصلها بأستغراب "

"انا كويس والله انا وكويس"

"انا اسف يا حبيبى اسفه اوعى تسيبنى تانى انا مش هاقدر اعيش من غيرك تانى اوعى تسيبنى تانى يا ابراهيم اوعى "

"على بدموع فى عينيه" هو انا شكل اخوكى اللى مات اوى كده

"نيفين " انت ابراهيم انت

"على " طيب اهدى وانا اخوكى ومش هسيبك ابداً بس متزعليش

"بتهدى" بجد مش هتسيبنى ابدا

"ابدا "

.............................................................................................................

"على بيرجع بيته على اوضته "

"منال مستغربه انه حتى مسلمش عليها "

"على " لو سمحتى يا منال انا هنام وصحينى كمان ساعتين علشان اروح لا يمان

"مش هتتغدى "

"لاء مش هتغدى لما ابقى اقوم ان شاء الله"

"ماشى "

"منال بحزن" يا ترى ايه اللى مغيرك كده يا على دا انت حتى ما بتحاولش تسألنى مالك متغيره معايا ليه الفتره دى ولا انا خلاص مبقتش فارقه معاك ودموع نزلت غصب عنها


.....................................................................................................................................................

"تانى يوم ايمان بتلبس هدومها بمساعدة سعاد"

"على ووليد واقفين بره "

"بتخرج ايمان "

"يلا جاهزه "

"اه براحه يا حبيبتى "

"انا خلاص بقيت كويسه متخافوش عليه "

"طيب يلا هنروح مشوار صغير الاول "

"فين "

"الاسم تتعرفى على اللى عملوا فيكى كده "

"حاضر "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"ايمان واقفه واقدامها طابوور طوويل "

"الظابط " حد فى دول

"بتركز ايمان اوى فيهم "

...............................................

"هيثم " عرفت يا تيمور ايه اللى عمل فيها كده

....................................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق