2‏/9‏/2013

الحياه بدون غلاف الجزء الثانى .. الحلقه الخامسه

"جومانا لباباها وهو فى اوضة الصالون"
"انسى "
"يا بابا يعنى يبقى اقدامنا عرض حلو كده ونرفضه"
"نزول مصر انتى يا جومانا مش هتنزلى"
"يا بابا ليه حد يتقدمله عرض حلو كده ويرفضه دا احنا هنبقى شركاء لاكبر شركه ف مصر"
"وانا مش فاضى كفايه علي الشغل هنا وبالتالى مافيش غيرك هو يمسك الفرع هناك ف طبيعى انا رافض وبقولك انسى انك هتنزلى مصر يا جومانا"
"يا بابا انا بوعدك ان عمرى ما هعمل حاجه تانى تزعلك منى ولا هغلط تانى"
"لاء"
"طيب الناس اللى اتكلمنا معاهم مش دا اللى ابنه كان متقدملى وكنت هتتجنن علشان انا لو رفضته الشغل بينا هينعدم ما انعدمش اهو بالعكس هيزيد"
"ما انتى لو كنتى وافقتى تتخطبى لابنه كنتى زمانك نزلتى واسستوا الشركه ف مصر سوا"
"بتفكير ودهاء" خلاص اقعد معاه تانى واشوف
"يا سلام وانا اروح اقوله بنتى بتقول تقعد مع ابنك تانى بعد ما رفضته"
"لاء احنا مرفضناش احنا اجلنا الكلام ف الموضوع "
"يا سلام وفرقت ايه انك تأجلى الكلام دا رفض بشياكه"
"لاء هما مفهموش كده بدليل انهم بيعرضوا علينا شراكتهم انت بقى يا بابا تكلمهم وتقولهم اننا فكرنا خلاص و موافقين بأبنهم "
"وبعدين"
"بس هيجوا بقى ونتخطب ونسافر انا وخطيبى سوا مصر ونأسس الشركه هناك سوا"
.............................................................
"جهاد واخده امل فى حضنها"
"ماما احمد قاعده" عامله ايه يا جهاد احمد كويس معاكى
"ايوه جدا يا ماما الحمد لله"
"انا والله وحشتونى بس وفاء ماسكه فيا خالص"
"لاء بقى يا ماما كفايه وارجعى نورى بيتك تانى دا بيتك انتى واحنا اللى ضيوف عندك "
"لاء يا حبيبتى دا بيتكوا انتوا كمان دا انا فرحت اوى لما احمد قالى هتقعدوا معايا ومش عايز يعيش فى شقته التانيه"
"اه يا ماما ما انا كمان مكنتش هرتاح وانا حاسه ان امل عايشه بينا هناك بردوا "
"ربنا يسعدكوا يا حبيبتى ما انا بردوا مبسوطه اوى انكوا جمبى ومعايا"
"ربنا يخليكى لينا يا ماما انا والله ربنا عوضنى بيكوا اجمل عيله"
"بحنيه"يا حبيبتى ربنا يديكى الصحه ويبارك فيكى يارب"
.............................................................
"تسنيم قاعده واقدامها حاتم وباباه"
"جمال بياخد قطعة بيتزا وبيحطها فى الطبق اللى اقدامه وبيمسك كوباية المايه وبيشرب مع نظرات تسنيم المتلاحقه ليه ببرود"
"جمال بينزل كوباية المايه من على بوءه وبيركز فى عين تسنيم"
"تسنيم لما عينيهم تقابلت توترت ووقعت من ايديها الشوكه"
"حاتم بلهفه" انتى كويسه يا حبيبتى
"تسنيم بتبص لجمال" ايه ايه منيحه
"الحمد لله لو دايخه ادخلى نامى جوه"
"ايه دايخه بس انا بقعد شويه مع بابا مو هيك يا بابا انت متل ابى ما بيصير اترك ابى وادخل نام"
"جمال بخبث" اه ما بيصير خليكى قاعده معانا شويه
"تسنيم فى سرها" يا الله شو غليظ ما عندو دم شو هالبجاحه يالله بينفرنى
"جمال" ايه يا تسنيم مش هتشربينا شاى
"حاتم" لاء انا اللى هعمله غلط يا بابا على تسنيم الحركه الكتير
"جمال بفرحه" ماشى
"بيشيل حاتم الاطباق وبيروح المطبخ"
"تسنيم قاعده مكانها متوتره"
"جمال بنظرة جريئه خادشه تخوف وبصوت هادى" وحشتينى
"انت شو انت مانك بشر شو كنت جاى لهون امبارح شو كان بدك انت ما بتحرم ولا بدك يانى خَبِر حاتم"
"لاء انا عاوزك انتى وهاخدك "
"انت ميت الضمير انت ما بتعرف ان راح كون ام لحفيدك يا خساره ان كنت افتكرت موت امانى هيظهر جواتك الانسان بس شو نعمل مافى حيوان ممكن يصير بشر"
"احترمى نفسك انتى مش عارففه بتكلمى مع مين انا ممكن اخلى حاتم يطلقك حالا ويرميكى ف الشارع وبنحنحه بس انا علشان بحبك وباقى عليكى هستنى عليكى لحد ما تبقى فله وتجيلى لحد عندى وبلاش تتقلى اوى كده التقل صانعه اه بس كده افورت منك"
"انا بشمئز منك بكره ان بجد ف انسان زيك كده عايش وموجود بين الناس"
"مش هزعل منك بردوا على قلبى زى العسل"
"انت غبى"
"انتى هتسوقى فيها وبعصبيه انتى متجننينيش عليكى انا ممكن وبيسمع صوت حاتم جاى من المطبخ"
"عملتلك يا بابا كوباية شاى ميه ميه"
"جمال بيحاول يتمالك اعصابه وهو بيبص لتسنيم" تسلم ايدك يا حبيبى
.............................................................
"عيسى قاعد فى اوضته مش عارف يعمل ايه"
"نشوى بتدخل تخبط عليه"
"ايوه يا ماما اتفضلى"
"بتدخل نشوى"يلا يا حبيبى نتعشى انا حضرت العشا ومستنياك تخرج مبتخرجش فى حاجه
"لاء بس مش جعان"
"خلاص وانا كمان مش هاكل لما اروح اشيل الاكل"
"لاء خلاص هاكل معاكى اهو" بس هتصل بأحمد الاول اشوفه نزل الشغل ولا لسه واعرف ايه اخر التطورات فى قضية عماد
"مش انت بتقول هيطلع منها"
"اه هيبقى شاهد ملك انا قولت فى التحقيق انه كان بيساعدنى بس عاوز اعرف القضيه هتبقى امتى"
"ماشى انا بس مش خايفه عليك غير من الراجل الكبير دا خايفه يأذيك"
"لاء خلاص هو فى السجن وان شاء الله يحكموا عليه بالاشغال الشاقه ولا حاجه انا اللى متضايق بسببه انه والد صديق معانا اينعم كان رخم بس بردوا اتكسر اوى فى الاخر "
"يلا ميصعبش عليك حد محدش شاف اللى شفناه يلا الحمد لله هستناك على العشا على بال ما تخلص تليفونك وابقى خليه يسلملى على جهاد"
"حاضر"
.............................................................
"احمد قاعد هو وجهاد على كنبه اقدام التليفزيون ونايمه على كتفه"
"الفيلم دا حلو اوى كل ما اشوفه مبطلش ضحك يارب امووول تبقى حلوه زى البنوته دى"
"فيلم سامى اكيد الكربون"
"حبيبتى يا جهاد هتبقى حلوه بيكى بس انا مش عاجبنى تربية البنت دى بصراحه حتى لو بتمثل بس دى بتزرع اسلوب وطريقة كلام وحشه لكل الاطفال اللى بيشوفوها ويقلدوها"
"عندك حق بصراحه بس متخافش انا مش هخلى امل تشوف اى فيلم مش كويس انا دايما ههتم بيها وهخلى بالى من ادق تفاصيلها"
"انا واثق يا حبيبتى ومتأكد انها هتكون متربيه كويس جدا"
"ربنا يخليك ليا تليفون احمد بيرن بتقوم جهاد مفزوعه" ياالله معملتوش صامت ليه يا احمد دلوقتى امل تقلق
"معلش معلش مأخدتش بالى نسيت"
"طيب اكتم الصوت بسرعه على ما ابص عليها"
"ماشى وبصوت واطى دا عيسى"
"بتكون جهاد بعدت ودخلت الاوضه"
"الو اذيك يا عيسى عامل ايه"
"تمام يا احمد معلش لو كنت بتصل فى وقت غير مناسب بس كنت حابب اطمن على قضية عماد هيحصل فيها ايه"
"القاضى هيقول كلمته الاسبوع الجاى وانت هتيجى تعيد اقوالك تانى اقدام القاضى"
"ان شاء الله بس مش هو موقفه كويس"
"اه هو بس ممكن يتحكم عليه بسنه ولا حاجه علشان كان بيساعدهم قبل كده كلامك انت اللى هيخلى القاضى يرفق بيه ويديله سنه او تلاته الله اعلم تبع القاضى اللى هينظر فيها"
"ماشى ومعلش تانى شكرا ابقى سلملى على جهاد"
"وهى كمان بتسلم عليك عاوز تكلمها"
"لاء سلملى عليها بس وربنا يسعدكوا يارب"
"يارب"
............................................................
"بتخرج جهاد" مين اللى كان بيتصل يا احمد
"دا عيسى"
"يا خساره واحشنى اوى كان نفسى اكلمه"
"اتصلك بيه"
"لاء يا حبيبى خلينا قاعدين مع بعض "
"ماشى يا حبيبتى تعالى نكمل الفيلم"
"حاضر"
"بتقعد تانى جهاد وبتنام على دراع احمد وبيكملوا الفيلم وهما الاتنين حاسين بقمة الترابط اللى بينهم"
............................................................
"لمياء قاعده على سريرها واقدامها صور كتير لامانى وصور ليها هى وعيسى وحاتموجهاد وتسنيم ومؤمن وجومانا وهما فى الجامعه"
"بتمسك صورة امانى"
"امانى حبيبتى وحشتينى اوى يا امانى انا عارفه انك عند ربنا واكيد مرتاحه من الدنيا دى بس انا مش قادره انساكى انا تعانه اوى من غيرك لو كنتى جمبى دلوقتى كنتى قولتيلى اعمل ايه وكنتى هتخلينى اعمل الصح بس انا دلوقتى بعمل كل حاجه بمشاعر كتير جوايا متضاربه انا وحشه يا امانى وحشه اوى "
"لحظات وبتشوف تليفونها بينور بتمسح دموعها وترد"
"الو "
"اذيك يا حبيبتى "
"الحمد لله اذيك انت"
"كويس مال صوتك شكلك معيط"
"لاء يا حبيبى انا كويسه الحمد لله بس افتكرت امانى بس"
"الله يرحمها معلش يا لمياء نفسى ابقى جمبك واخدك ف حضنى واطيب خاطرك بس هانت "
"بدموع" اه ربنا يخليك لقيت القاعه
"لاء يا لمياء مش لاقى خالص الشهر دا كل الشهر الجاى"
"خلاص يا محمود خليها الشهر الجاى"
"بس انا مش قادر اصبر"
"معلش يا محمود يمكن خير"
"خلاص يا حبيبتى الحق احجز بقى بس كل الحجوزات مش قبل النص الاخير فى الشهر"
"مش مشكله "
"ماشى طيب انا بحبك"
"وانا كمان"
.............................................................
"اميره  قاعده فى البلكون سرحانه "
"بيدخل يوسف" اميره انتى بتعملى ايه هنا
"قاعده مش جايلى نوم جيت اقعد هنا علشان مفتحش النور واقلقك من النوم"
"ما انا قلقت وملقتكيش دورت عليكى فى كل الشقه"
"معلش قلقتك"
"مالك يا اميره بس متغيره بقالك يومين ليه"
"اميره بفرحه انه لاحظ تغيرها"انا مبسوطه والله
"ليه"
"علشان لاحظت وجودى وحسيت ان متغيره"
"ليه بس يا اميره انتى حزينه كده هو انا نقصر معاكى فى حاجه ناقصك حاجه"
"بصراحه انا اسعد ست جوزى ملاك طيب وحنين وكريم ومخلص بس مش ليا "
"بحزن" تانى يا اميره انا مضحكتش عليكى
"يعنى مافيش امل انك تخبنى خالص يا يوسف"
.............................................................
"عم رمضان واقف فى مكان يشبه الجراج المهجور"
"يعنى ايه فى مرافق كتير اومال هاخد البضاعه دى ازاى"
"مش عارف بس انت المره دى مش هتعرف تهربها فى قطع الغيار زى كل مره"
"ييييييه ايه القرف دا انا عاوز اخلص "
"يعنى تودى نفسك فى داهيه انت ناقص"
"خلاص خلاص انا عندى حل"
"ها"
"لاء انا هسافر القاهره وراجع تانى"
"هتسافر وترجع"
"اه"
"ليه ايه هيتغير يعنى"
"هتعرفوا لما ارجع"
............................................................
"تسنيم لحاتم"
"حاتم يا حبيبى انا بدى خبرك شئ"
"بيتلفت حاتم وهو نايم على السرير وبيديها وشه" ايه يا حبيبتى
"هو احنا ما ممكن نسيب هالبلد ونروح اى مكان ونعيش اهنيك على طول"
"ليه وانا ايه يخلينى اسيب شغلى وبيتى واهلى واروح مكان ابدأ فى من جديد"
"معلش يا حاتم انا بدى هيك"
"يبقى افهم  ليه عاوزه كده ونقرر سوا"
"بس"
"من غير بس فى حاجه تقوليها يا تسنيم انا هسمعك ونفكر مافيش يبقى الغى الفكره دى"
"متل ما بدك راح احكى"
"بأهتمام تحكى ايه"
"راح تعرف هلئ"
.....................يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق