2‏/9‏/2013

حياه لم تكن بأختيارى .. الحلقه ال 19

"وليد ماشى حزين "

"حامل خلاص حامل "

"انا لازم اتأكد الاول وبعدين افكر "

"وبأسى " افكر فى ايه بس خلاص هى كده خلصت انا خلاص حياتى وقفت على كده بس انا فعلا مش قادر يا جميله حاولت كتير والله مش قادر انا وانتى مش زى بعض مش قادر اضغط على قلبى يحبك ياريتنى اموت مشاعرى واكون من غير مشاعر ياريتنى "

........................................................................................................................................................

 "هيثم بيتصل بتيمور من داخل المستشفى "

"قوم تعالى انا جوه المستشفى "

"بقولك تعالى انت عارف الناس دول والبنت دى طلعت مين"

"طلعت مين؟"

"فاكر على جوز منال بنت خالتك تبقى اخته "

"اخته ايه بس وازاى مشوفنهاش قبل كده "

"يمكن مخدناش بالنا منها شوفت مين اللى سيبناها تنزف ومشينا "

"واحنا مالنا يعنى وهى ايه اللى وداها مكان زى ده "

"تانى بردوا هو مين اللى كان بيقولى منال بنت خالتى اتجوزت فى بيت صعب وناس محترمين اوى وانا مبسوط علشانها"

"يخلق من ضهر العالم فاسد وكفايه بقى يلا سيبنى انام دا انت تعبتنى انا مش فاهم انت مهتم اوى كده ليه يا هيثم "

"لاء قول انك خايف بقى وعارف انك هتخسر الرهان "

"لاء مش خايف انا عاوز انام انت ايه يا اخى "

"انت معندكش دم مش حاسس بأى تأنيب ضمير مش خايف لما تقوم وتتعرف عليك وتقول لاهلها انك شوفتها وسبتها ومشيت شكل بنت خالتك هيبقى ايه اقدام جوزها "

"اه صح ... بس سهله انا عمرى اصلا ما هشوفها وهى مش هتشوفنى ارتاح بقى "

"سلام يا تيمور انت خلاص ضميرك مات "

"شكرا .. سلام "

.....................................................................................................................................................

"سعاد واقفه اقدام ايمان "

"حبيبتى الف سلامه عليكى مين اللى عمل فيكى كده "

"ايمان بتبلع ريقها بصعوبه"

"يدخل الظابط ومعاه الدكتور"

"لو سمحتى اخرجى عاوز اخد افادتها بعد اذنك "

"بس انا عاوزه اعرف مين اللى عمل كده فى بنتى "

"الظابط" هنعرف وبعدين هقول لحضرتك ممكن تطلعى لو سمحتى عاوز اشوف شغلى

"سعاد وعينيها على ايمان " حاضر

.......................................................................................................................................................

"عمار بيروح بيت على واقف بره ومعاه نيفين فى العربيه "

"بتخرج منال "

"عمار بأبتسامه" ازى حضرتك

"الحمد لله بخير وحضرتك"

"الحمد لله انا كمان بخير انا اسف ان جيت وانا عارف على مش موجود بس كنا حابين بس نطمن على انسه ايمان ممكن اعرف المستشفى "

"حاضر بس انتوا مين "

"انا والمديره بتاعتنا فى العربيه هناك"

"منال بتبص عليها بفضول" امممم ووشها قلب طيب بعد اذنك اجبلك الورقه اللى على سايب فيها العنوان والرقم

"ماشى معلش "

"معلش مش عارفه اقولك اتفضل لان مافيش حد هنا "

"لاء عارف اتفضلى "

"دخلت منال وهى جواها مليون سؤال ..ايه جابها ..وليه ..وايه سبب اهتمامها الزايد ده"

"رجعت بالورقه وعينيها على عربية نيفين وهى قاعده وبتبص عليها بدروها بفضول العيون اتقابلت بابتسامه كلا منهم لبعض"

"اتفضل يا استاذ عمار "

"شكرا واسف تانى على الزياره المفاجئه دى "

"انا اللى اسفه ان مقدرتش ارحب بيك"

"ولا يهمك "

"بيمشى عمار بأتجاه نيفين وعين منال عليهم "

"نيفين لـ عمار وهو بيفتح العربيه " هى دى مراته

"عمار" مراة مين

"اقصد مراة استاذ على يعنى "

"ايوه مدام منال انسانه فى منتهى  الاخلاق"

"امم ربنا يسعدهم جبت عنوان المستشفى "

"ايوه معايا "

...............................................................................................................................................

"منال قاعده مكانها سرحانه "

"بيدخل وليد"

"وليد" السلام عليكم

"منال "  وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

"بتخرج جميله بفرحه على صوت وليد وبصوت رقيق وطريقه هاديه " انت جيت يا حبيبى

"وليد بيبص بأستغراب " ايوه وهاطلع فوق اغير وارتاح ساعتين بس وانزل

"هى مديرة على راحتله شوفتها "

"لاء مشوفتش حد وايه اللى يوديها المستشفى "

"مش عارفه هى جيت هى وعمار وخدوا العنوان منى "

"ماشى يا منال يلا اسيبك شويه "

"جميله بتطلع ورا وليد "

................................................................................................................................................

"نيفين بتدخل المستشفى ووصلت هى وعمار لمكان على وسعاد وناديه "

"على بأستغراب" اهلا عمار وبنظرة تعجب للمديره اهلا حضرتك اتفضلى

"نيفين بلهفه" الف سلامه عليها يا على

"سعاد مش منتبهه لاى حد كل تفكيرها فى ايمان "

"على " تعبتى نفسك ليه حضرتك

"ازاى يا على اسيبك فى ظروفك دى بس ازاى انت مش عارف انت عندى ايه ؟"

"عمار بأندهاش هو وناديه "

"على بيبص عليها وعلى لهفتها" " ايوه اختى وربنا عالم ربنا يخليكى يارب

"طمنى حالتها عامله ايه ناو "

"الحمد لله الظابط جوه بيعرف ايه اللى حصل وازاى اتصابت كده "

"ربنا يطمنكوا عليها "

"يااارب"

.................................................................................................................................................

"الظابط بيوجه بيكمل كلامه لـ ايمان وهى مش قادره"

"يعنى تعرفى تتعرفى عليهم "

"بصعوبه وبتهز راسها" اه

"طيب هسيبك ترتاحى والف حمد لله على سلامتك "

"الله يسلمك "

................................................................................................................................................

"جميله بتدخل تطلع غيار لـ وليد "

"اتفضل يا حبيبى "

"شكرا يا جميله تعبتك "

"ولا تعب ولا حاجه المهم تكون بس مرتاح "

"انا كويس يا جميله المهم انتى مرتاحه معايا قادر اسعدك وتحسى ان بجد زوج كويس "

"انت كويس اوى يا وليد انا اللى بجد هتغير وبسرعه علشانك "

"سمعوا صوت منال من تحت بتنادى وليد "

"بفزع فى ايه ليكون ايمان حصلها مضاعفات "

"فتح شباك صغير على المنور" ايوه يا منال"

"منال" وائل صاحبك بيسأل عليك يا وليد

"هو فين "

"على التليفون "

"طيب يا منال نازل اهو "

...........................................................................................................................................

"نيفين قاعده على كرسى وعلى جمبها وعمار جمبه "

"نيفين " هتاخد اجازه كام يوم يا على

"يوم او اتنين بس ان شاء الله "

"متتأخرش هتوحشنا وانا هبقى اجى اطمن على ايمان تانى ان شاء الله "

"عمار بيسمعها وناديه بتبص عليها وهما فى قمة نفورهم "

"ان شاء الله المره الجايه تكون فى البيت وتتعرفى على منال "

"اه ان شاء الله المهم ربنا يخليلك اختك "

"بيخرج الضابط"

"سعاد روحها بتردلها مع خروج الضابط"

"بتقوم تجرى عليه "

"ايه يا بنى طمنى "

"الكل بينتبه وبيقربوا من الضابط"

"الضابط وعينه على نيفين كأنه بيشبه عليها "

"الحمد لله انها كانت اصابه فى جمبها بنتكوا كانت مخطوفه من قبل 3 افراد لاغتصابها وهى لما قاومة ضربوها "

"سعاد" اغتصاب مش انا قلت نقفل على نفسنا البلد دى غداره يارب الحمد لله انت عالم بينا بس انت لازم تجيبلى العيال دول لازم اكولهم بسنانى "

"حاضر يا حاجه لما تفوق بس هخدها معانا ونعرض عليها المتهمين "

"حاضر "

"وبنظره لنيفين " مش حضرتك استاذه نيفين ؟

"بضيق"  ايوه

"والله يوم موووت استاذ ابراهيم حاولت اوصل لحضرتك علشان اعزيكى بس معرفتش "

"الله يخليك "

"البقاء لله رغم انها متأخره بس الحادثه بقالها اكتر من سنه بس انتى مبتغيبيش عن بالى والله "

"شكرا ميرسى اوى وبنظره لـ على " يلا نمشى احنا يا استاذ عمار وبعد اذنك يا استاذ على ربنا يقومها بالسلامه وانا عرفت البيت ان شاء الله لينا لقاء تانى وبسرعه سلمت على الكل "سلامو عليكو "

"على فضوله نفسه يعرف فى ايه وايه حكاية ابراهيم وممكن يكون مين "

"الضابط" ان شاء الله اول ما تبدأ تتحرك كلمونى علشان تيجى تتعرف على المتهمين ولو ان انا شاكك هما مين

"سعاد" طيب ما تجيبهم انت هنا لسه هستنى "

"على " الحمد لله يا ماما انها جيت على عمليه وحقنا هناخده ربنا ستر

"سعاد" الحمد لله بس بردوا لازم اشف غليلى فيهم

............................................................................................................................................................

وليد بينزل يرد على وائل "

"ايوه يا وائل "

"ايه يا بنى مجتش ليه "

"معلش يا وائل اعتذر للحاج انا من ساعة ما سبتك امبارح وانا فى دوامه والله "

"خير"

"اختى ايمان ........................................ لسه راجع اهو "

"اه الف سلامه عليها يا حبيبى "

"الله يسلمك معلش يا وائل عارف ان بحرجك "

"لاء مافيش احراج ولا حاجه متزعلش نفسك المهم هى تبقى كويسه ربنا يطمنك عليها "

"يارب "

"خلاص لما ترجع البيت هبقى اجى انا وماما نزروكوا "

"ماشى تشرفوا وتنوروا ان شاء الله "

.......................................................................................................................................
"هيثم بيدخل بيت تيمور"

"الام" ادخله يا هيثم هو فى اوضته صحيه

"ماشى يا طنط بعد اذنك "

"اقوم"

"تيمور بعصبيه" فى حد بيصحى حد وهو بيشيل من عليه الغطا كده

"انت قادر تنام ازاى جالك قلب كده انت ازاى كده نفسى اعرف"

"انت مالك انا حر بت سايبه وخدت جزائها "

"انت انسان فعلا مستفز جدااا"

"هيثم انا بحبك ومش عاوز اخسرك سيبنى فى حالى "

"انا صعبان عليه البنت وصعبان عليه بنت خالتك هتقول ايه لو عرفوا انك كنت شايف اختهم بتموت وسبتها "

"وانا مالى وايه اللى ودا اختهم هناك يشوفوا تربيتهم الاول "

"بص انت هتقوم تلبس وتيجى معايا وفى اول فرصه لازم نكلمها ونشوفها فكرانا ولا لاء لازم لو فكرانا متقولش اننا شوفناها "

"ايه الهبل دا دا احنا انقذناها دا لولا تليفونا "

"اسمع الكلام يا تيمور "

"ربنا يسهل لما تبقى تفوق بقى "

...........................................................................................................................................................

"عمار راكب جمب نيفين فى العربيه الفضول هيموته "

"اول مره اعرف اسم حضرتك"

"ها اه "

"هو ايه حكايه ابراهيم اللى مات دا "

"ها مين لاء مافيش حد"

"انا اسف لو كنت تطفلت عليكى "

"انا بس مبحبش اتكلم فى خصوصياتى "

"انا اسف"

"ماشى "

...........................................................................................................................................

"وليد بياخد دش وبيخرج "

"جميله واقفه مستنياه "

"وليد بأبتسامه" اذيك يا جميله مش ناقصك حاجه

"ناقصنى انت تكون جمبى "

"جميله انا اسف "

"ليه بتتأسف"

"ان مش قادر اسعدك"

"والله انا سعيده اوى معاك "

"اقولك حاجه "

"اقول "

"انا ملاحظ انك النهارده بجد بتحاولى تتغيرى حتى طريقة الكلام"

"انا مبسوطه انك لاحظه انا مستعده اتغير لانسانه تانيه خالص المهم تكون فخور بيا وعارف كمان انا عارفه ان هجيب مجموع كبير اوى فى الدبلوم بفكر اعمل معادله وادخل تجاره "

"هو ينفع "

"اه ناس كتير عاملوا كده  انا بجد بفكر فى كل حاجه بس اقدر بيها اخليك تحس ان انا انسانه تفتخر بيها "

"بحزن وتأنيب ضمير وبيسترجع كلامه لوائل" انا بجد اسف وانا كمان اوعدك ان هتغير علشانك وربنا يقدرنى

"بس انت حنين اوى عليه يا وليد متزعلش كده انا والله مبسوطه اوى معاك يارب انا بس اقدر اسعدك "

"ان شاء الله "

...........................................................................................................................................................

"على بيجرى ورا الضابط وهو بيخرج لو سمحت "

"نعم "

"انا بس عاوز اسألك عن موضوع بجد شاغلنى "

"اتفضل "

"هو مين ابراهيم اللى مات ده "

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق