25‏/10‏/2013

الحياه بدون غلاف الجزء الثانى .. الحلقه الاخيره

"بتوصل جومانا ومروان" وبيركنوا العربيه وبيطلعوا
"مروان"هو دا البيت وبيشاور ع عماره
"لاء العماره التانيه دى وبتشاور ع العماره اللى جمبها"
"طيب يلا"
"بضيق" هو انت مستعجل كده ليه
"انا لاء وهستعجل ليه يعنى وثبت تانى ف مكانه وشال ايده من ع الاوكره"
"جومانا بضيق" لاء يلا نطلع
"مروان بفرحه داخليه" يلا

***********************************************************************************

"ياسمينا ومؤمن عينيهم متقابله"
"مامت مؤمن" والله يا حاجه اول ما مؤمن قالى انه عاوز يتقدم لياسمينا ركبنا اول طياره وجينا ع طول"
"والد مؤمن بيكمل" اه دا حتى مستناش لما نريح يوم جينا عليكوا بهدوم السفر والله
"والد ياسمينا" واحنا اتشرفنا بيكوا والله ومؤمن ابننا وانتوا كجيتكوا لينا ع دماغنا من فوق
"ياسمينا وشها بيحمر اكتر"
"بعد اذنكوا اعمل قهوه وبتخرج من غير ما تسمع رد"
"الام" ههههههه يا حبيبتى اتكسفت
"مامت مؤمن" ربنا يسعدهم يارب
"الكل" يارب
"مؤمن احم احم" بابا
"الاب" حاضر اهو
"ها يا حاج نقرأ الفاتحه ان الموضوع ف القبول وان شاء الله كل طلباتكوا مجابه"
"انا ماليش اى طلبات ف الدنيا غير بنتى بس تعيش سعيده"
"مؤمن بسعاده" اوعدك يا عمى ان هسعدها طول ما انا عايش
"الكل بيضحك ع تدخل مؤمن واجابته"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"عيسى قاعد ف الطياره خايف ومتوتر"
"رمضان" متخافش يابنى
"عيسى بتوتر" انا مش خايف
"هههههههه ماشى بس انت بكره تتعود ع ركوب الطياره "
"ان شاء الله "
"رمضان قاعد بيفكر ف عيسى" انت طيب اوى يابنى مش عارف هو عاوز يأذيك اوى ليه كده صعبان عليا بس انت مش احسن من ابنى تعيش وهو ميعش حياه مرفهه ويركب احدث عربيه ونعيش طول عمرنا مش ناقصنا حاجه"
"عيسى بيبص  لرمضان وهو ماسك الكرسى بأيديه جامد" سرحان ف ايه يا عم رمضان
"ها لاء مافيش يلا هانت كلها ساعه ونوصل"
"ياريت نرجع بسرعه ياعم رمضان اصل امى واختى لوحدهم ولولا ان وعدتك انا مكنتش سبتهم وطلعت"
"ليه يابنى هى اختك مش مع جوزها ليه"
"اتخانقوا امبارح سهله ان شاء الله ولما ارجع كل حاجه تتحل"
"ان شاء الله"

***********************************************************************************

"بيخرج عماد من اوضته وبينزل ع السلم وهو حاسس ان حد مراقبه"
"بيتلفت بسرعه" مين
"خيال حد بيجى من وراه وبيزقه بسرعه من ع درابزين السلم الدور العاشر"
"بيقع عماد ف بير السلم"

...................................................................................

"والد نائل قاعد ف السجن"
"ايه يا بيه قلقان ليه دلوقتى ابو شوال يخلصنا من عماد ورمضان يخلصنا من عيسى بس معلش انت ليه مخلتش عيسى يموت زى عماد ونخلص ومكنتش دفعت كل الفلوس دى لرمضان الكلب دا"
"لاء يا اهبل انا عماد كده كده كلب ومش هيفيدنى ف حاجه انا بس حبيت اخد بتارى واخلص منه لكن عيسى بقى نسيب الظابط وانا وعدته انزل راسه ف الارض"
"ااااااااه بس رمضان دا هتسيبه يستغلنا كده"
"لاء ازاى دا انا محضرله احلى مكافئه لما يرجع يشوف ابنه بقى متعاطى ادمان متنوع اد الدنيا خليه يفرح بالفلوس اللى هياخدها"
"اه يا بيه يا ابن الايه"
"بعصبيه" بتقول ايه وحياه ****
"انا اسف انا اسف انا بس بقول عليك بيه لعيب كبير "
"اه والله لاحرق قلبهم كلهم زى ما قلبى اتحرق ع ابنى سيبهم"

...................................................................................

"عمر قاعد ف شله مع اصحابه"
"دا انا هشرب معاكو للصبح ابويا مسافر وخلاص مش هخاف من حاجه لمدة اسبوع"
"بتقرب منه بنوته" يا شقى فرحتنى وانا جايبه بقى الحقنتين دول ليا وليك وبتغمزه بعينيها تعالى الاوضه
"طيب استنى لما نشرب حاجه معاهم نظبط الدماغ الاول"
"لاء تعالى انا معايا كل حاجه وبدلع يلا بقى"
"يلا يا قلبى"

...................................................................................

"مؤمن بينزل هو واهله بعد ما قرأوا الفاتحه ومؤمن اطمن ومشيوا بسرعه علشان مرهقين عاوزين يرتاحوا من السفر وهما نازلين جومانا ف وشهم"
"جومانا بكسوف" اهلا يا طنط اهلا يا عمو
"الاب والام  بلا مبالاه واحراج نوعا من الموقف" اهلا يا جومانا وبينزلوا بعد اذنكوا
"مؤمن" ايه جابك هنا
"جومانا بأستغراب" انا ايه جابنى هنا انت ايه اللى جابه هنا واهلك كمان
"مؤمن" وانتى مالك
"مروان" ف ايه يا جماعه انت مين
"جومانا بأستعجال وضيق" دا مؤمن زميلى من ايام الجامعه
"مروان بأبتسامه" اه اهلا وسهلا وانا مروان خطيب جومانا
"مؤمن بفرحه" اهلا يا استاذ مروان وبنظره خبيثه لجومانا ما شاء الله عريسك عسول وشكله ابن ناس حافظى عليه بقى ربنا يسعدكوا"
"مروان" الله يخليك
"جومانا"ان شاء الله انتوا كنتوا بتعملوا ايه هنا
"مؤمن بفرحه من قادر يداريها" كانت قراءه فاتحتى انا وياسمينا وبيطلع الموبايل من جيبه وبيتصل" ايوه يا بابا قول لماما ان طالع اقعد مع ياسمينا وجومانا وخطيبها شويه وقفل..يلا يا جومانا تعالى باركيلنا مش احنا اصدقاء من زمان بردوا"
"جومانا بصدمه بتحاول تداريها" اه طبعا اتفضل
"مروان متضايق من الخبر ومستغرب رد فعل جومانا العدوانى والغريب مع مؤمن"
"بيطلعوا كلهم وبيخبطوا ع ياسمينا"
"ياسمينا بتفتح الباب" اتصدمت لما شافت جومانا ومؤمن سوا لسه هتتكلم ظهر مروان من وراهم
"مروان بنظره حزينه بيبص لياسمينا جوه عينيها"
"ياسمينا اكتفت بتحويل نظرها لمؤمن" مممم
"مؤمن بأبتسامه" مش انا كنت نازل وشوفت جومانا ومروان خطيبها طالعين قولت ارجع معاهم بقى
"ياسمينا" طبعا يشرفوا اتفضلوا اتفضلى يا جومانا اتفضل استاذ مروان
"مؤمن بأبتسامه" وانا همشى بقى مسمعتش اتفضل
"ياسمينا مش عارفه تجمع" ازاى اتفضل
"الكل قاعد الاجواء مكهره مع الكل"
"ياسمين بتبص لمؤمن وبتشاور بدماغها هو ف ايه"
"مؤمن بيرد بنفى"
"مروان عينه ع ياسمينا وبدأ يفك الجمود المسيطر ع المكان" الف مبروك يا انسه ياسمينا
"الله  يبارك فيك عقبالكوا كده لما ربنا يتم جمعكوا سوا ع خير ان شاء الله "
"جومانا شكلها غريب قاعده وشها احمر الحقد واضح عليها بتقوم بعصبيه" يلا يا مروان عاوزه امشى
"مروان بأستغراب" حاضر يلا
"بتخرج جومانا من غير ما تسلم ع حد ودا اثار فضول مروان اكتر"
"ياسمينا واقفه ومعاها مؤمن يبصوا عليها وع طريقتها"
"بعد ما مشيوا" هو كان ف ايه
"مؤمن" اتصدمت بس انا مبسوط ان كانت مع خطيبها وجت وشافت لان جومانا مجنونه مكنتش اتوقع رد فعلها تخاف كده اقدامه
"لاء هى مخافتش هى بس مش عارفه  تفكر ربنا يستر يا مؤمن انا فعلا خايفه منها"
"متخافيش يا حبيبتى انا مضطر امشى بقى علشان عمو ميضايقش ان رجعت"
"ماشى يا حبيبى هو شكلهم عموما بيصلوا لان محدش جه سأل مين"
"ماشى يا حبيبتى وانا هروح اصلى انا كمان ركعتين شكر لله انه غفرلى وخلاكى من نصيبى"
"ان شاء الله يا حبيبى"

**********************************************************************************

"جومانا نازله بسرعه"
"مروان ماشى وراها" هو ف ايه مالك ماشيه بسرعه ليه كده
"سيبنى ف حالى دلوقتى"
"ايه الطريقه الوحشه دى انا عملتلك حاجه"
"لاء انا اللى عملت خلاص بقى اسكت"
"طيب اركنى ع جمب انا اللى هسوق"
"لاء انا بسوق اهو سيبنى بقى"
"لاء اركنى ع جمب"
"بتفرمل جومانا وهى سايقه بسرعه العربيه اتخبطت جامد وهى سايقه"
"مروان" انتى ايه اللى بتعمليه دا كنتى هتموتينا
"جومانا بتفتح باب العربيه وبتنزل منها" ابعد عنى كلكوا ابعدوا عنى مفيش حاجه اسمها حب انا بكرهكوا كلكوا
"مروان بيفكر" دى مجنونه رسمى
"مروان شايف تريله كبيره جايه من ع الطريق بيشاور وهو واقف من ناحيته" تعالى هنا خلى بالك عربيه
"جومانا بتبكى وبتبعد اكتر ف لحظات كانت العربيه صدمتها"
"مروان بيجرى عليها" شايف دم كتير بس مش لاقيها

...................................................................................

"بيمر يومين جهاد زى ما  هى مش بتبطل بكا ووحشها امل وصوتها مش بيخرج من دماغها وحنينها لاحمد معذبها "
"احمد راح لصديق ليه ف امن الدوله يجيبله مكالمات جهاد ووافق بعد وعد من احمد ان محدش هيعرف انه ساعده او حد يعرف ان جابله المكالمات"
"عيسى بالفعل بيجهز نفسه انه يرجع مصر بعد ما خلصوا الصفقه الوهميه واتفقوا ع ميعاد شحنها"
"جومانا ماتت بعد ما جثتها بقت اشلاء واللى قام بدفنها مروان بمساعدة مؤمن وياسمينا"

***********************************************************************************

"رمضان قاعد مع عيسى ف الاوتيل الاوضه الخاصه بيهم"
"رمضان بيرمى التليفون" انا كده قلقت اوى يعنى بقالى يومين مش عارف اوصلهم
"عيسى طيب مافيش جيران او حد تكلمه على تليفونه حد قريبكوا"
"جيران لاء واهلنا انت عارف ف المنصوره انا بجد قلقت جدا"
"طيب ما تتصل بأهلك ف المنصوره وهما اسهل يوصلوا ليهم وبعد الشر لو حصل حاجه اكيد هتعرف منهم"
"اه ممكن هما يقدروا يكلموهم انما انا ميعرفوش ليا نمره"
"طيب اتصل وحتى لو حد يسافرلهم"
"ما احنا راجعين اهو مش لازم اقلقهم انا هتصل عادى ومش هقول ان حتى مسافر"
"ماشى اتفضل ربنا يطمنك يا عم رمضان يارب"
"رمضان بحزن" يارب يابنى يارب
"بيتصل بأهله" ايوه السلامو عليكو اذيك يا منال يا اختى عامله ايه..ايه مال صوتك..مين عمر ابنى ..ازاى حصل دا ازاى..لاء مش ممكن وبيقع يغمى عليه
"بيجرى عليه عيسى" عم رمضان مالك وبيسنده

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"يوسف واقف هو واميره اقدام قبر امانى"
"اميره وشها واضح عليها السعاده والرضا"
"يوسف" شوفتى يا امانى دى امانى الصغيره جايه تشوفك هى واميره قررنا نيجى نسلم عليكى ونوريكى بنتنا ونقولك اننا سمناها ع اسمك دا مكنش قرارى انا دا كان قرار اميره
"ااميره بتبص ع القبر وبتكلم" امانى اكيد انتى كنتى انسانه جميله اوى علشان انا بجد مهما حصل وحب يوسف ليكى مخلنيش اكرهك بالعكس كنت كل ما جوايا ينقم عليكى ربنا يدخل جوايا حب ليكى ودعى ان ربنا يرحمك واكون زيك ويحبنى زيك كده"
"يوسف قلبه رق اوى لكلام اميره"
"يوسف بيمسك ايد اميره وبياخد منها امانى الصغيره" يلا يا حبيبتى هنمشى احنا يا امانى بس مش هننساكى انتى هتبقى دايما جوه قلوبنا ودايما هنيجى نزورك علشان انتى متتنسيش"
"اميره ماشيه مع يوسف سعيده وراضيه وحاسه بالحب والامان معاه"

...................................................................................

"عيسى بعد ما فوق رمضان"
"رمضان بيفوق بهيستريا دموع" ابنى مات يا عيسى عمر انا السبب ابنى مات نتيجة جرعة مخدرات زياده انا السبب انا اللى كنت ناوى ادمرك ربنا دمرنى وموت ابنى انا السبب
"انت بتقول ايه تدمرنى ازاى"
"انا كنت هحطلك مخدرات ف الشنطه انا كنت مدسوس ليك انا السبب"
"ليه وانا عملتلك ايه انا عمرى ما اذيتك ليه كنت عاوز تأذينى كده"
"مش انا الراجل الكبير هو اللى قالى وبدموع وبيضرب وشه بالقلم" انا السبب انا
"عيسى مش قادر يستوعب" مين الراجل دا ليكون والد نائل
"هو فعلا"
"انا مش مستوعب ازاى انا بجد مش متخيل لسه عاوزيأذينى"
"عمر مات انا السبب عمر مات"
"عيسى اخد شنظة هدومه بعد ما حط اخر شوية هدوم ليه فيها وقفلها وسابه وهو بيردد" ربنا كبير ربنا اكبر من كل ظالم حسبى الله ونعم الوكيل

...................................................................................

"تانى يوم احمد قاعد ف مكتب مع صاحبه بتاع التليفونات"
"بيسمع كلام عماد ليها وردها عليه"
"ظلمتها يا احمد دا واضح انه بيخوفها علشان تروح تقابله"
"اه بس هى ليه مقلتليش  ليه ازاى تقابله من غير ما تقولى"
"ما هى ممكن تكون مقبلتوش"
"لاء هى كلمتنى يومها وقالتلى انها فعلا نازله السوبر ماركت"
"طيب بس انت تتكلم معاها تانى حرام انت ظلمتها"
"انا كنت هضربها بالنار لولا ماما.. اه ماما محتاج اتكلم معاها وبيقوم بسرعه وبياخد موبايله من ع المكتب اللى اقدامه"تعبتك معايا معلش الف شكر
"تعبك راحه والحمد لله انها مظلومه"
"شكرا سلامو عليكو"

...................................................................................

"عيسى بيفتح الشقه وبيدخل وهو حزين"
"نشوى بتجرى ع الباب" رجعت بسرعه يابنى مش قولت هتغيب اسبوع
"بكذب" معلش يا ماما خلصنا بسرعه ورجعت فين جهاد
"ف اوضتها يا حبيبتى مبتبطلش عياط"
"ماشى يا ماما وانا ورايا مشوار هعمله واجيلك"
"مشوار ايه مش هتدخل ترتاح شويه وتشوف اختك"
"لما ارجع بعد اذنك"

...................................................................................

"حاتم واقف رايح جاى ف اوضته ف الشركه"
"منجى بيدخل المكتب"
"حاتم بأبتسامه"اذيك يا منجى عامل ايه
"كويس"
"ايه يا حاتم بيه مفيش حاجه علينا خالص كده"
"حاجه ايه مش فاهم"
"اى فلوس ولا اى حاجه"
"ليه اديك فلوس ليه يعنى
"انت شكلك كده يا حاتم بيه بتحاول تعمل نفسك مش فاهم بس انا بقى صبرت عليك كتير"
"مش فاهم"
"فاكر من سنه  وشهرين وانت قاعد ف اجتماع مجلس الاداره"
"الاجتماعات كتير مش فاكر اى اجتماع فيهم"
"يوم ما باباك زعقلك اقدام كل الموظفين وانت خرجت من الاجتماع وانت بتزعق وبتقول والله لولا انك ابويا كنت موتك وارتحت منك ومن كل عمايلك دى "
"اه اه فاكر اليوم دا وانت جيت قولتلى حتى متزعلش وبكره هترتاح"
"ايوه وادينى ريحتك افتكرنى بقى من الهلمه دى بحاجه يعنى كل شويه اقول هيحس بيا وانا المحلك وانت ولا انت هنا"
"يعنى انت اللى موته انت"
"انت بتعلى صوتك كده ليه هتسمع الشركه كلها"
"خليهم يسمعوا انت لازم تروح ف داهيه"
"يوم ما اروح ف داهيه مش هبقى لوحدى هقول ان انت اللى دفعلى انا صبرت عليك كتير يا تدينى 2 مليون يا انا اللى هبلغ عنك وعنى وانا مش باقى ع حاجه اصلا"
"بيدخل البوليس الاوضه وبيمسك منجى"
"منجى بخوف" ف ايه ف ايه
"والله ووقعت يا منجى"
"منجى بيبص لحاتم" بتوقعنى ماشى بقى دا ذنبى
"حاتم" الحمد لله يارب الحمد لله اروح ابوس ايد ورجل امى ومراتى اللى ملهاش ذنب غير انها حبتنى وبيتصل بالدكتور"الف شكر يا دكتور انت طلعت صح منجى هو اللى قتل منجى
"بياخد البوليس منجى على مرأى كل الموظفين وهو عمال يزعق الحق عليا دا جزاتى "


***********************************************************************************

"عيسى واقف اقدام مكتب احمد" الرائد احمد جوه
"العسكرى"لاء مش جوه مجاش النهارده
"ماشى شكرا بيمشى عيسى"
"محمود بيلمحه وبصوت مسموع"عيسى
"عيسى بيتلفت لاتجاه الصوت"ايوه
"محمود بيقرب منه" اذيك يا عيسى
"الله يسلمك هو احمد مش هنا"
"لاء مجاش خير ف حاجه"
"كنت عاوزه"
"روحله البيت"
"خلاص ان شاء الله"
"محمود بحزن وبيرتب ع كتفه" خلى بالك من لمياء يا عيسى لمياء بتحبك
"عيسى بأستغرار ودهشه" نعم
"خلى بالك منها لان انا خلاص مش هعرف اخلى بالى منها وانت موجود"
"عيسى بأستغراب وفرحه لمست قلبه" تقصد ان انا ينفع
"روحلها يا عيسى انتوا الاتنين ملكوش غير بعض"
"بفرحه ربنا يخليك يا محمود انت انبل انسان انا شوفته ف حياتى بس هى مش هترضى بيا " لاء هترضى روحلها انت بس
"حاضر وبتفكير اقوله ولا بلاش"
"سرحان ف ايه يا عيسى"
"انا حصل معايا موقف حابب اقوله لاى حد"
"تعالى معايا المكتب احكيلى "
"حاضر"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"احمد بعصبيه بيدخل البيت " مااااااااااااماااااااااا
"امل من قوة صوت احمد وعصبيته" عيطت
"الام بتخرج بخوف" ف ايه يابنى
"انتى شوفتى جهاد بتخونى بعينيكى"
"بخوف ولجلجه" ل ل لاء ناس قالولى
"نااااس مين قووووووولى "
"بسمه"
"اه بسمه ! طبعا ومين غيرها الكلبه دى بصى يا ماما انا مش هقولك متعرفيش اختك تانى رغم من تربيتها لبنتها دى مينفعش تعرفيها بس انا مش هشيل الذنب دا بس انا لو دخلت هى ولا بنتها بيتى تانى لا تبقى امى ولا اعرفك وهيبقى حقى"
"بحزن" يعنى مراتك طلعت بريئه"
"بغضب سابها ومردش عليها وطلع ع بيت خالته بمنتهى العنف"
"بيخبط جامد"
"بتفتح خالته واول ما شافته وشافت غضبه خافت" ايوه يا احمد يابنى
"احمد بعصبيه" فين بنتك
"بنتى مش هنا"
"فيييييييييين "
"بتخرج بسمه ع صوته" ف ايه يا ماما مين بيزعق كده واول ما شافت احمد انكمشت مكانها
"بيجرى احمد عليها وبيمسكها من دراعها" انتى يا كلبه انتى لو جبتى سيرة مراتى تانى ع لسانك هموتك فهما هموتك
"انت ايه يا متخلف انت اللى بتعمله دا"
"لاء بقى انتى مش متربيه وانا بقى هربيكى ونزل فيها ضرب "
"الام" ابعد عنها ابعد عنها يا احمد يابنى معلش هى ملهاش دعوه بيكوا تانى سيبها
"احمد بيبعد عنها" ابعدى عنى وعن حياتى احسنلك بقولك اهو
"بسمه بترد عليه بتجرى عليها الام تكتم بوءها" اخرسى لابوكى يعرف ويموتك لما يعرف اللى عملتيه"
"بتتوجع بسمه من الضرب" اه يا ماما اه
"تستاهلى قولتلك لو عرف مش هتعدى ع خير"
"دا حيوان"

***********************************************************************************

"بعد ما حكى عيسى كل اللى حصل لمحمود"
"محمود" ياااه لسه حاطك ف دماغه كده
"اه انا مش متخيل دا حيوان"
"اللى عرفته النهارده بقى وبالصدفه ان عماد اللى كان معاك اتقتل حد رماه من الدور العاشر من البيت اللى كان فيه وقريت الخبر عادى ف الجرايد"
"بحزن" عماد اتقتل يبقى مش هيسيبونى
"لاء انا هعمل محضر بكلامك دا وهعمل معاه تحقيق وهتنصرف معاه"
"بجد مش عارف اشكرك ازاى يا محمود انت طيب اوى"
"بصراحه انت اللى طيب ودليل ربنا بيحبك موقفلك الطيب ف خطواتك بس دا درس يعلمك تبطل تثق ف الناس بسرعه كده"
"هبطل والله خلاص مش هثق ف حد تانى"
"لاء متعدمش الثقه بس خليك حريص ودقق شويه ف الشخصيه اللى اقدامك"
"حاضر بشكرك اوى يا محمود بجد"
"الشكر لله"
"لو سمحت بس ممكن تقول لاحمد يعدى علينا ف البيت لان مش عاوز اكلمه موبايل ومش حابب اروحله بيتهم"
"حاضر بس خير ف حاجه تانيه"
"لاء موضوع عابر كده"
"ماشى يا عيسى حاضر وخلى بالك من لمياء واسعدها"
"بأعجاب بشخصية محمود" انا فخور ان اعرفك بجد
"شكرا ربنا يخليك يلا امشى بقى"
"هههههههه حاضر"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"احمد بيروح لجهاد واقف بعربيته بيفتكر لما كان ماسك ليها المسدس هاقابلها بأى وش بس"
"بيبص ف ساعته" بقالى نص ساعه مش عارف اعمل ايه وبيدور العربيه مش هقدر اكلمها هقولها ايه
"عيسى بيدخل الشارع شايف عربية احمد جايه عليه"
"احمد شاف عيسى بيشاورله وقف" عيسى
"عيسى بيركب جمب احمد" اذيك يا احمد
"احمد بكسوف" كويس اذيكوا انتوا
"كويسين بس مش كلنا"
"انا اسف يا عيسى بس انا عرفت الحقيقه من شويه نفسى اشوف الكلب اللى اسمه عماد اللى انت دخلته بيتك"
"عماد مات اخد جزاؤه خلاص ربنا يسامحه ويسامحنا بس انت ازاى تشك ف جهاد يا احمد مكنتش متخيل ان ثقتك فيها ضعيفه كده"
"والله مش ثقه يا عيسى ربنا عالم جهاد عندى ايه بس اليوم كان غريب وانا ساعة غضبى مش بشوف اقدامى "
"يعنى ممكن تموتها صح"
"انا يا عيسى انا عمرى اموتها وافتكر المسدس"اه دى لحظة شيطان والله انا مقدرش اذيها ابدا دى جهاد دى حياتى"
"خلاص يا احمد  بس انت ناوى ع ايه"
"نفسى اطلع اصالحها بس مش عارف اعمل ايه"
"هنروح سزا نجيب امل ونيجى وهى كفيله تصلح كل شئ"
"بجد انت شايف كده"
"ثق ف كلامى"
"حاضر يلا بينا"

..................................................................................

"بعد شهور كتير عدت"

"حاتم بيكمل علاجه مع الدكتور النفسى وبيروحله ع فترات واضح التحسن الملحوظ ف تعامله مع تسنيم"
"لمياء وعيسى اتجوزوا ولمياء حامل ف اول مولود ليهم ولسه بتروح للدكتوره النفسيه بس كصديقه"
"محمود خطب بنت خالته اللى كانت بتحبه طول عمرها وهو بدأ يميل ليها"
"رمضان اعترف ع ابو نائل ان هو اللى حرضه ع عيسى وان اكيد ليه علاقه بموت عماد لان هو طلب منه يموته بس هو فضل يماطل واعادوا التحقيق ف القضيه"
"موت عماد اتقيد ضد مجهول"
"مامت احمد قاعده ف شقه لوحدها وملهاش اى علاقه بحد حتى اختها مش بتسأل عليها كل فتره احمد بيروحلها وهى بتروحله وبتحاول تعوض جهاد عن معاملتها وتحولها معاها بعد زن بسمه واختها عليها وحاسه بتأنيب الضمير"
"ياسمينا ومؤمن اتجوزوا وسافروا يعيشوا بره مع والد ووالدة مؤمن ويمسكوا الشركه هناك وف انتظار اول مولود ليهم"

...................................................................................

"احمد قاعد هو وجهاد ومعاهم امل ف بيت لوحدهم ..شقه فخمه"
"احمد بيقرب من جهاد بحب" انا بموووت فيكى
"جهاد بأبتسامه" وانا بحبك اوى يا احمد انا فرحانه اوى انك عازم كل اصحابنا النهارده
"انا هعيش بس علشان اخليكى فرحانه"
"يا حبيبى ربنا يخليك ليا يارب"
"امل بتجرى ع جهاد" ماما ماما
"ياروح ماما"
"احمد بفرحه انا سعيد ان كلامها بيتحسن"
"اه الحمد لله"


"الكل مجتمع حاتم وتسنيم وابنهم وعيسى ولمياء ومحمود وخطيبته فى شقة جهاد واحمد والكل سعيد بتجمهم وحياتهم راضيين عنها"

"وبكـــدا يكون الجزء الثانى من الحياه بدون غلاف انتهى واستمرت حياتهم لابعد من كده هيعيشوا تانى لحظات فرح ولحظات حزن ولحظات فراق ولحظات لقى وفيهم هيموت ومنهم هيعيش"

"ودى سنه الحياه"

"اتمنى اكون اقدمت قصه نالت ع اعجاب الجميع"

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق