25‏/10‏/2013

حياة بنت .. الحلقه العاشره

"ولاء عينيها على الجواب مع اول كلمه قلبها ضرباته بتزيد "
"ولاء اريد ان تتخيلى شكلى من خلال حروفى وانا اكتب هذه الكلمات ليس بيدى بل بقلبى"
"وشها بيحمر وبتكمل وقلبها بيدق اكتر وبتركز مع تانى سطر"
"اسمحى لى ان الُقبك بـ حبيبتى فكم تمنيت ان اصرخ بهذه الكلمه للعالم اجمع , اعلم بأنك تشعرين بـِ  , فـ عينى تصرخ دوماً تفضحنى تصرخ عما بداخلى,  فبعدى عنكِ يشبه بنارً داخلى تشتعل عند رؤيتك مع اقرب اصدقائك فدوماً اردت ان اخبئك عن العالم اجمع , كم اقلق ان يكون كلامى هذا بداية لنهاية رؤيتك لى ومعاملتى على الاقل كصديق , ولكن خوفى الاكبر من ان يسبقنى احدهم اليك كان اقسى على فأنا اتنفس حُبكِ من الصغر وانتى معشوقتى اتمنى ان اسعدك دوماً , حبيبتى رضيت بـِ ام لا ستظلى لكِ معزه داخل القلب لن ينالها سواكى , اتمنى ان تبادلينى شعورى وننعم سوياً بحياه يزينها عشقنا ان ننتغم البدايه عن ان نتلاقى ف النهايه , او ان لا نتلاقى مطلقاً , واكررها مره اخرى ان لم يلمس كلامى داخلك وتشعرين مثل ما اشعر نحوك اعتبرى كلامى كأن لم يكن فأنتى حباً عشت به دوماً , اعذرينى على كلماتى ولكن خوفى من فقدانى لك اقوى من ان اظل صامت واترك مصيرنا للايام , لا اريد ان اطلق العنان لقلبى ان يتحدث اكثر سأرغمه على الوقوف حتى اسمع قرارك انتى فأنتى وحدك ستحددين , احبك مهما حدث , احبك مثل طفلتى , وحبيبتى , وامرأتى التى سأنتظرها دوماً , التى سأتمنى لها ان تسعد لو وجدت سعادتها مع غيرى  يكفينى شرف المحاوله , وعدم لومى قادماً عن صمتى واضاعى اياكى "

"برعشه واضحه ودموع ف عينيها" للدرجه دى بتحبنى يا ماهر للدرجه دى

...................................................................................

"نور بيتكلم ف التليفون وهو بيتمشى ف الاوضه وبصوت هامس ورقيق "

"السلام عليكم"

"من الاتجاه المقابل" وعليكم السلام ايوه مين معايا

"انا نور يا طنط كانت بنت عمتى كلمت انسه ميرا ان حابب ارتبط بيها وكده"

"اه ايوه فعلا ميرا قالتلى حاجه زى كده"

"بهدوء" انا كنت حابب استأذن من حضرتك نتقابل انا وحضرتك وهى ف اى مكان وانا ف رابعه كليه , ووحيد اهلى , وميسور مدياً ويشرفنى جداً ان اتشرف بنسبكوا

"والله يابنى انت فاجئتنى بس"

...................................................................................

"هاله نايمه ف اوضتها صورة نور مبتروحش من خيالها "

"بتحاول تتقلب شمال ويمين لعلى وعسى شكله يروح من خيالها لا هو بيروح من تفكيرها ولا ريحة برفنه بتغيب بتروح من حواسها"

"قامت تتصل بمروه تتكلم معاها وهى حاسه بالذنب بتردد وهى بتتصل" انا مش عارفه ليه  خبيت عنها انه قالى احجزله دايما جمبى انا هقولها

..................................................................................

"مروه نايمه سرحانه بفرحتها بنور وشهامته"

"ازاى كنت بقول عليه واحد فافى دا شخصيه محترمه جدا دا"

"بتلعب ف شعرها" انا ايه غيرنى كده بجد صوته بيتردد جدا ف ودانى اوى صوته رقيق اوى وهو طيب اوى اوى

"موبايلها بيرن بتبص ف بلهفه افتكرته نور , شافت هاله , ارد , لا لا بلاش علشان مضعفش واحكيلها , هو قالى مقولش , حتى لهاله , انا مش هرد , ومش هقولها , هتقول عليا قولتلها مش تكلميه وانا كلمته ومش هتقدر اللى حصل , انا عارفه هاله هوائيه وعصبيه , انا هنام احسن, وعملت الموبايل صامت ونامت "

...................................................................................

"ولاء بعد تفكير طويل مش عارفه تفكر غير ف كلام ماهر اللى لمس اعماقها حست بأختناق وحراره واضحه ف جسمها خرجت من البلكونه"

"عينيها وقعت على بلكونة ماهر , غصب عنها اتخيلته وهو واقف يبتسملها , افتكرت مراقبته ليها دايما , يوم ما جرى عليها ووشه سعيد كأنه هو اللى نجح وبيبلغها بنتيجتها قبل اى حد"

"قلبها دق وقررت انها مش هتلاقى غيره يحبها كده""

"لحظات وهى بتسترجع الماضى ونبل وخوف ماهر الملحوظ وتذكرها كلامه اللى لمس اعماقها , بتشوف حد بيفتح البلكونه وبيخرج"

...................................................................................  
"نور بيكمل كلامه وهو هادى جدا وبيفتح الباب بشويش يشوف ف حد سامعه شايف الصاله هاديه والنور خفيف ما يدل  ان الكل نام"

"دخل تانى وقفل بابه براحه وبيتكلم بنفس الصوت الهادى" طبعاً يا طنط لو حصل قبول هنيجى انا وماما وبابا انا عن نفسى القبول موجود عندى وجدا ومش هلاقى حد احسن من انسه ميرا , بس كنت حابب هى وحضرتك طبعاً تشوفونى الاول وتقولوا رأيكوا علشان بس الاحراج من دخول البيت واحراج اهلى وكده"

"مممم خلاص بكره كلمنى اكون اتصلت بباباها واخدت رأيه"

"نور بضيق وتفكير ايه القرف دا لسه هستنى باباها دى شغلانه"

"معايا يا نور"

"ايوه يا طنط تحت امر حضرتك طبعاً بعد اذنك"

"مع السلامه"

"الله يسلمك وانا بجد سعيد ان اتعرفت على حضرتك جدا يا طنط"

...................................................................................

"ماهر واقف ف بلكونته اول ما خرج كالعاده عينه على بلكونة ولاء شافها قلبه اتخطفت ومش قادر يتنفس "

"بنظره كلها تساؤل وحب بيهز دماغه ايه"

"ولاء بأبتسامه وبتستوعب انها شيفاه وبتبتسم ابتسامه تسحر وهى بتهز راسها" ايوه

"ماهر بيدقق اكتر مش مصدق عينيه بسعاده وبصوت عالى" بجد

"ولاء بخوف حد يسماعهم" اه وبتجرى تدخل على جوه

"ماهر واقف سعادته وعدم تصديقه باللى حصل مش قادر يتحرك من مكانه"

"دى بتحبنى وافقت دى وافقت وهو بيهلل , انا مش مصدق انها وافقت , الحمد لله , انا هدخل اصلى لربنا واحمده على حبها"

...................................................................................

"تانى يوم بعد ليل طويل يمر بسعاده وحب على ماهر وولاء قاعدين جمب بعض ف الباص لضيق المكان لاول مره ولاء تحس بقلبها خايف من قربها منه حاسه روحها طايره "

"ماهر قلبه بيدق بسرعه  وهو بيفكر" معقول هى جمبى حاسس بيها وحاسه بيا واحنا عارفين ومتأكدين اننا بنحب بعض غصب عنه بيلمس ايدها

"ولاء اول ما حست بلمسة ماهر قلبها اتنفض سحب ايديها بسرعه "

"ماهر بفرحه وبيهمس " انا بحبها اوى

"ولاء بتسمع كلمته بتبتسم"

"بيوصلوا الكليه هاله بتكمل طريقها وهى كل تفكيرها تحكى لمروه على نور"

"ولاء وماهر واقفين مع بعض عين ماهر بتصرخ بحبه ليها, ولاء بتحاول متركزش ف عينيه لانها لاول مره بتشوف ماهر جديد متعرفوش ماهر مبتقدرش تاخد نفسها ف وجوده ضربات قلبها بتتسارع علشان يقرب منه وتفضل معاه"

"ماهر بحب" ولاء انا مش مصدق اننا

"بيقاطع كلامه دخول رنا عليهم"

"ماهر بضيق" رنا

"ولاء بضيق من نظراتها بتبعد عينيها عنهم "

"رنا بدلع" اذيك يا ولاء مش ولاء بردو

"ماهر" ايه يا رنا مش هتلحقى محاضرتك

"ولاء بترد بضيق" اذيك واه ولاء وانتى مش فاكره اسمك اه ماهر بيقولك رنا صح

"رنا بغيظ وبتدلع اكتر" اه يا حبيبتى اسم رنا ميتنسيش دا اسم جميل خالص

"ماهر بضيق" خلاص يا ولاء الاء هناك اهيه روحيلها انتى وانا هروح المحاضره ولما اخلص هشوفك ف الريست خلى بالك من نفسك

"ولاء بتمشى من غير ما ترد"

"ماهر واقف حاسس انها اتضايقت وف نفس الوقت سعيد انها غيرانه عليه وبيتلفت لرنا" يلا يا اللى اسمك مفيش ارق منه

"هاهاها ميرسى يلا بس انت وحشتنى"

"ماهر بعصبيه" متشوفيش وحش يا رنا انتى اخت غاليه

"رنا بضيق بتحاول تداريه" واجمل اخت وانت اجمل وجدع اخ

"اشكرك , مش يلا بقى"

...................................................................................

"الاء بتشوف ولاء رايحه عليها وهى مكشره بتروحلها بعد ما استأذنت من اللى معاها"

"ندى قاعده بتبص عليها بغيظ وهى واقفه لوحده" لازم انتقم منك انا مش هسيبك ابداً يا ولاء تنتصرى عليا يا انا يا انتى وبتبعد نظرها عنها بعصبيه شافت عمرو واقف عينه على ولاء , ابتسمت وقررت تروحله"

"ولاء واقفه مع الاء"

"الاء بأستغراب" ايه مالك شكلك متضايق كده ليه

"ها مفيش بس البنت اللى اسمها رنا دى مستفزه اوى"

"عملت ايه"

"بتحكى ولاء بعفويه اللى حصل"

"الاء بأبتسامه" انتى غيرانه عليه

"ولاء بأبتسامه ووش احمر" ما هو

"الاء بتمسكها وبتاخدها ف حضنها" وقعتى يا ولاء من ورايا وقعتى لازم تحكيلى

"اكيد هحكيلك انا ليا مين غيرك "

"يلا بينا على المدرج نقعد فـ هدوء وتحكيلى ايه اللى غيرك كده من امبارح للنهارده"

"يلا"

"ف نفس اللحظه ندى بتسلم على عمرو وهو بيردد" انا متشكر ليكى اوى يا ندى بجد وممتن لمساعدتك ليا

"ندى بنظره خبيثه" تحت امرك انت لسه متعرفنيش انا نفسى اكسرها من يوم ما الاء تشتمنى ف وسط الشله كلها بسببها

"بس اللى اتفقنا عليه بس"

"بدهاء" اكيد بس , يلا سلام علشان محدش يشوفنا سوا ويربط بينى وبينك

"صح سلام"

...................................................................................

"هاله واقفه مع مروه اللى عينيها شكلها بيدور على حد"

"هاله" ممكن تركزى معايا يا مروة عايزه احكيلك حاجه مهمه

"ايه هى "

"انا بصراحه خبيت عليكى حاجه"

"قلبها بينقبض" حاجه ايه

.................................يتبع 

  

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق