25‏/10‏/2013

الحياه بدون غلاف الجزء الثانى.. الحلقه الـ 16

"احمد بيحاول يستوعب ووشه بدأ يعرق وملامحه اتبدلت لخوف وغضب" انتى بتقولى ايه"
"انا بقولك اللى سمعته بودانى مراتك ناس شافتها وهى بتكلمك وبكذب" دا غير ما بسمعها بودانى وهى بتتكلم ف التليفون"
"بيحط ايده ع وشه"يعنى انتى سمعتيها طيب بتكلم مين ها قولى مين
"الام"معرفش بس اهو اول ما بيجيلها تليفون بتجرى تتكلم ف وتبعد عنى وتقفل عليها الاوضه حتى امل مش بتاخدها معاها
"احمد بيخرج من اوضته بعصبيه" جــــــهاااااااااد
"جهاد بخوف وفزع"ايوه يا احمد
"بتكلمى مين يا جهاد ف التليفون وبتقابلى مين والناس شافتك"
"جهاد بلجبجه" انا انا
"مع خوف جهاد ولجلجتها انفعل احمد اكتر" بتخونينى يا جهاد بتخونينى وقرب منها ضربها بالقلم
"جهاد مسكت وشها مكان القلم والدموع انهمرت من عينيها" بتضربنى
"بيمسكها من دراعها انطقى بتخونينى مع مين"
"انا وكرامتها وجعتها تبرر اى شئ خصوصا انه صدق فيها بسرعه من قبل ما يسمع ردها"
"جهاد بتجرى ع اوضتها تغير هدومها"
"احمد واقف بيضغط بصوابع ايده بعصبيه وبيجرى ع البوفيه يجيب المسدس من الدرج العلوى"
"الام بحزن" سامحينى .. بس غريبه هى خافت كده ليه شكلها فعلا بتخونك وانا اللى كنت خايفه اكون بظلمها اه ياما تحت السواهى
"بتخرج جهاد مسرعه وهى مقهوره مكسوره قلبها بيوجعها وهى بتجرى ع الباب"
"بيوجه احمد المسدس لجهاد استنى رايحه فين"
"الام بتجرى عليه"انت هتعمل ايه تروح ف داهيه علشان واحده متستاهلش
"الام بعصبيه" غورى من وشنا امشى فرقينا منك لله
"احمد بينزل المسدس وهى مخنوق ووشه احمر ومتعصب جدا"
"امل بتعيط وهى ماشيه وراها"مم مم
"احمد بيبعد عن مامته بصعوبه و بيمسك امل وعينيه حمرا والدموع ملياها" اخرسى
"جهاد بتفتح وبتجرى ع السلم"
"احمد بيروح وراها و بيقفل الباب بعصبيه"
"الام" معلش يابنى ربنا يعوضك احسن منها الخاينه دى
"احمد بعصبيه" اسكتى اسكتى بدل ما اروح وراها واموتها كويس ان ماسك اعصابى
"خلاص خلاص استهدى بالله ...احمد بيزق مامته ابعدى عنى ..الام بتبص عليه بحزن "
"بيدخل احمد ع اوضته وبيقفل الباب عليه بمنتهى العصبيه"
"وسمح لدموعه لاول مره ف حياته انها تنزل ع حد غدر بيه او ظلمه لانه دايما قوى وشخصيته صلبه وبتأنيب عقل" انتى يا جهاد تخونينى تخونى احمد احمد اللى بجد عاش بس علشان يسعدك كل املى كان ف الدنيا ان ارضيكى انا مش متخيل ازاى اتخدعت فيكى كده ياخسارة حبى ليكى ياخساره وبدأ يبكى زى الاطفال وهو قاعد ع السرير وبيخبى وشه بأيده" حرام عليكى

***********************************************************************************

"جهاد ماشيه ف الشارع بتبكى ومش مصدقه كل اللى حصل كأنها ف كابوس"
"رجليها وجعتها من المشى ومضايقها نظرات الناس ليها قررت تركب تاكسى بعد ما وقفت التاكسى ملاقتش معاها فلوس افتكرت انها مش معاها شنطه"
"التاكسى شافها صعب عليه حالها"اركبى يا بنتى
"انا نسيت اجيب فلوس معلش همشى"
"يا بنتى اركبى الدنيا لسه بخير"
"لاء معلش"
"طيب هوصلك لمكان ما انتى عايزه ولما توصلى هاتى من اللى انتى ريحالهم هستنى اخد الفلوس"
"بتركب جهاد ودموعها مبتقفش" ماشى
"راجل كبير قاعد يبص عليها ف المرايه وهى مش ملاحقه تمسح دموعها اللى بتنزل"
"جهاد بتبص ع الزجاج اللى جمبها وبتفتكر احمد وهو بيجرى يجيب المسدس وكلمته خاينه وبتبكى بصوت"
"سواق التاكسى بحزن"يارب يابنتى يفك كربك ويهون عليكى
"جهاد مستسلمه لدموعها ووجع قلبه واكتفت بانهمار الدموع زياده"

...................................................................................

"حاتم قاعد ف اقدام الدكتور بيكمل"
"الدكتور بفضول"كمل يا حاتم مين
"تسنيم يا ماما هما الاتنين اللى بيكرهوه اوى وبجد هما اللى يحبوا يموتوه"
"ليه وقت ما باباك مات كانوا فين"
"كانوا ف كتب كتاب لمياء اختى"
"طيب ازاى هيموتوه انت سبت تسنيم اليوم دا او مامتك اختفت"
"يعنى هو اللى عاوز يموت حد لازم هو اللى يموته"
"اه صح يأجر حد"
"اه انا ف نار مش قادر ابص لتسنيم بقرف منها وماما بكره اشوفها الاتنين بيخلونى افكر وابقى مشمئز ومحتار"
"انت حيرتنى انت بتشمئز من تسنيم علشان باباك فكر فيها ولا لانك متخيل انها موتت باباك؟"
"الاتنين انا وتسنيم مش هننفع سوا خلاص"
"طيب وابنك"
"هيتربى يعنى هيحصله ايه"
"طيب سيبك من الموضوع دا دلوقتى لما انت شاكك فيهم ليه مبلغتش عنهم"
"ابلغ عن مين ام ابنى ولا امى وعلشان مين اب معدوم الضمير"
"بس انت كده هتفضل تعبان انا من رأيى لازم تفتح القضيه تانى وشاف حاتم تليفونه بينور"
"الدكتور" رد
"بيبص حاتم ف الموبايل"غريبه دا منجى
"الدكتور"مين منجى
"موظف عندى بس اسلوبه وطريقته كده غريبه مش مريحانى"
"ازاى"
"يعنى احيانا بحسه انسان بيبتزنى بحس انه بيرمى كلام بصراحه مش فاهمه"
"طيب رد عليه وافتح الصوت اسمعه"
"قفل خلاص"
"هو بيكلمك دايما"
"اه وبيدخلى المكتب كتير بس انا مش ببقى فاهم هو عايز ايه"
"طيب والتليفون نور تانى"هو اهو
"طيب رد عليه وافتح الصوت بسرعه"
"الو"
"الو ..ازيك يا حاتم بيه .. واحشنى والله"
"شكرا الله يخليك"
"ها هشوفك امتى"
"تشوفنى ليه"
"انت عليك تصرفات غريبه شويه احيانا بحس انك ناسى "
"ناسى ايه"
"بجد عاوزنى اقول ف التليفون"
"اه اقول ف ايه"
"الدكتور بيسمع بأهتمام"

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"لمياء قاعده ومعاها محمود"
"خلاص يا لمياء انا وانتى مش هننفع لبعض"
"لمياء بحزن ممزوج بأرتياح"وانا كمان بقول كده معلش يا محمود كان نفسى اكون احسن كم كده علشانك بس غصب عنى
"لاء يا لمياء انا عارف انك بتحبى عيسى يارب تبقى سعيده معاه وربنا يسعدكوا دايما سوا يارب"
"بدموع" انا اسفه واصلا انا لا هكون معاك ولا مع عيسى لان لو بقيت معاه هيموت
"لاء يا لمياء مش هيموت الاعمار بأيد ربنا عيشى واتبسطى ومتوقفيش حياتك علشان خوف محدش هياخد اكتر من نصيبه"
"لمياء بحزن واضح"انا هعيش لحد ما اروح لامانى هى قالتلى شويه وهتيجى تاخدنى انا متأكده مش هتتأخر عليا اكيد انا وحشتها زى ما هى وحشتنى
"محمود بيمسكها جامد"فوقى بقى وعيشى انا هضحى بيكى علشان انتى تبقى مبسوطه مش علشان تستنى الموت فوقى
"لمياء وهى بين ايدين محمود وبيرجها تمر اقدامها موت امانى ولحظات توصيتها انها تعيش حياتها وتتبسط وتستمتع بحياتها وكلام عيسى الجارح"
"محمود بحزن" فوقى بقى حرام عليكى
"لمياء بتصرخ وبتترمى ف  حضن محمود" انا تعبانه تعبانه اوى هو مش عاوزنى هو بيكرهنى
"لاء مافيش حد بيكرهك هو بس اللى ظروفه كانت وحشه"
"بتبكى لمياء ومحمود حاضنها ونفسه ميسبهاش ابدا"

...................................................................................

"عيسى بيفتح الباب وهو سامح خبط جامد"
"جهاد بتدخل وهى بتبكى بتترمى ف حضنه"
"عماد بيخرج يجرى هو ونشوى"
"عيسى بيطبطب ع جهاد"مالك يا حبيبتى
"جهاد بتهتهه"مستكترين عليا السعاده يا عيسى صعبان عليهم يشوفونى متهنيه
"هما مين وايه اللى حصل بتقرب نشوى بحزن" بنتى مالك
"بتسيب جهاد حضن عيسى وبتدخل حضن مامتها"انا صعبان عليا نفسى اوى يا ماما اوى وبدموع قويه عيسى شوف التاكسى مكنش معايا فلوس احاسبه
"حاضر بس اهدى"
"نشوى بتاخد جهاد وبتدخل اوضتها شافت عماد" بنظرة حقد وحزن منك لله  منك لله
"عماد" انا ليه
"انت السبب اكيد عرفوا ان شوفتك اكيد حد قالهم انت السبب منك لله ربنا ينتقم منك "
"عيسى بفضول"هو ف ايه
"بثوره وانفعال"ف ان الاستاذ طلب يشوفنى علشان يقولى حاجه بخصوصك انت واحمد ولما شوفته لقيته بيقولى ان انت واحمد ممكن يحصل بينكوا مشاكل علشان انت رفضت تقعد معانا
"ايه وانت مالك يا عماد بحاجه زى دى وتطلب تشوف اختى ليه"
"ا انـ انـ انا كنت عاوز اساعدكوا بس"
"عيسى بحزم" معلش يا عماد جهز هدومك واجهز علشان جهاد شكلها هطول هنا وانت مينفعش تقعد ف البيت
"عماد بحزن" طبعا الاصول بس والله
"بيقاطعه عيسى" معلش انا هنزل احاسب التاكسى وانت تكون جهزت
"عماد بحزن وهو باصص لجهاد اللى بتبصله شذرً" حاضر
"عيسى" خدى يا ماما جهاد وادخلى الاوضه وليا كلام تانى معاكى يا جهاد
"جهاد بدموع منهمره"حاضر

***********************************************************************************

"تسنيم قاعده بتحاول تكلم عيسى مبيردش"
"شو هاد ماراح يعبرنى شكله انا اللى غلطت ان اعتمدت عليك يا عيسى شو راح اتجنن بدى اعرف وينك يا حاتم "
"ايه ايه اكيد مع عيسى مشان هيك ما بدو يجاوبنى انا اكتير غليظه وقت ما بدو راح يتلفنلى انا راح اتجنن يالله"
"بترمى تسنيم التليفون" يالله راح مووت هلئ انا راح مووت شو معقول حاتم عم ايخونى معقول بعد هيدا كله راح يصير يعمل فينى هيك لالالالالا حاتم مو هيك حاتم ما بيعمل فينى هيك
"ريان بيعيط" حبيب الماما انت ليش عم تبكى هيك شو فيك ايشى عم يوجعك وتبوسه من جبينه يالله انت اكتير جسمك حرارته عاليه شو اعمل ما راح اقدر انتظر هيك راح احكى مع حاتم يجى يسعفنى "
"مسكت التليفون واتصلت بحاتم"
"حاتم اقدام الدكتور وبيكمل كلامه" يعنى ايه انا مش فاهم حضرتك تقصد ايه
"اقصد"
"بيقاطعه حاتم"معلش البيت انا اسف بس اكيد اتصلت يبقى ف حاجه
"اتفضل طبعاً"
"الو ايوه يا تسنتيم"
"الحقنى حاتم ريان اكتير حرارته مرتفعه انا اكتير خايفه تعالى اذا بدك بسرعه"
"حاضر حاضر جاى"
"الدكتور" خير فى حاجه"
"لاء دا ابنى بس تعبان معلش لازم امشى وبياخد مفاتيح العربيه وموبايله بسرعه وبيمشى"
"الدكتور بيبص عليه ف حيره" اكيد احساسى صح وبصوت مسموع هستناك بعد بكره يا حاتم ضرورى محتاج اتكلم معاك"
"حاتم" ان شاء الله

***********************************************************************************

"عيسى قاعد هو وجهاد هى مش بتبطل عياط والام داخله ليها بكوبايه عصير"
"انا للاسف مسافر بكره الصبح مش هقدر اعمل اى حاجه لحد ما ارجع بس انتى لازم تبقى عارفه انك غلطى"
"عارفه بس هو الحيوان اللى اسمه عماد كلمنى وقالى ان عاوزنى ضرورى وانا قلقت ونبه عليا معرفش حد"
"انا مش فاهم جاب رقمك منين"
"من تليفونك"
"نشوى" اخص عليه ازاى يعمل كده
"عيسى بغيظ" للاسف جمايله عليا ومش قادر اعمل معاه حاجه وحشه بس انها توصل لاختى بجد خلاص خسرنى
"نشوى" اه يابنى ابعد عنه مش ابن اصول
"ادينى مقعده ف اوتيل لحد ما اشوفله اوضتين يقعد فيهم وابقى كده عملت اللى عليا واروح لاحمد انا اكلمه بس لما ارجع"
"جهاد بدموع وبتمسك خدها بقهر" لاء يا عيسى وحياتى لاء مترخصنيش كده دا مدنيش اى فرصه يسمعنى
"معلش يا جهاد حقه راجل "
"ضربنى يا عيسى وكانت لسه هتقول مسك مسدس سكتت"
"حقه يا جهاد واحمد من الشخصيه المتسرعه وانا عارف كده كويس انه معملش حاجه فيكى "
"بتبكى جهاد بحرقه" بس كنت فاكره ان انا اغلى من كده انا مش مصدقه انه يفكر فيا ان اخونه وبدموع اقوى اه قلبى مش قادره انا هموووت
"نشوى بتقعد جمبها ع السرير وبتاخدها ف حضنها" حبيبة قلبى اهدى بس معلش بكره يعرف الحقيقه"
"خلاص يا ماما انا عمرى ما هرجعله دا انا بخاف منه بخاف منه اوى"
"عيسى بيقوم من جمبها" انا مسافر اسبوع وراجع ارجع الاقيكى اهدى من كده يلا بعد اذنكوا
"عيسى بيخرج من الاوضه حزين" ياريتنى ما قابلت عماد ولا شوفته يارب حكمتك

...................................................................................

"عماد قاعد ف اوضه ف اوتيل مكونه من سريرين وهو قاعد ع السرير اللى بيطل ع البسين الخاص بالاوتيل"
"الفرصه جت لحد عندى وانا مش هفوتها من ايدي انتى ليا يا جهاد ليا شوفتى الهمجى الحيوان دا عمل فيكى ايه"
"دا غبى غبى انتى خساره فيه محدش هيحبك ولا يقدرك ادى"
"انا هستنى تهدى وانا واثق  انك هتحبينى يا جهاد"

..................................................................................

"بعد ليل طويل عدى ع احمد اللى قضاه بكاء"
"بيقوم يلبس وبيجهز نفسه زى كل يوم ف نفس ميعاد شغله وبيفتح باب اوضته"
"الام طول الليل قاعده ع الكنبه وواخده امل على رجليها ونايمه"
"بتسمع صوت باب اوضة احمد بيتفتح بتقوم بسرعه من نومها وبتنيم امل ع كنبة الانتريه"
"بصوت هادى" انت صحيت يابنى يارب تكون احسن
"هعمل ايه انا نازل ورايا مشاوير اعملها"
"مشاوير ايه"
"لما ارجع هتعرفى سلام"
"الام" ربنا ينجيك ويكفيك شر طريقك يارب

...................................................................................

"عيسى هو ورمضان معاهم الشنط وطالعين ع المطار"
"عامل ايه يا عيسى"
"كويس الحمد لله"
"ليه حاسس انك متضايق"
"لاء انا كويس الحمد لله"
"طيب الحمد لله ها عمرك سافرت قبل كده بالطياره"
"لاء اول مره ربنا يستر"
"متخافش دى ممتعه جدا"
"ان شاء الله وبيتصل بمامته" بعد اذنك هرد ع ماما
"اتفضل"
"ايوه يا ماما..اه كويس..لاء لسه ف الطريق.. متفتحوش لاى حد ومتنزلوش من البيت .. اه مش هتأخر عن اسبوع ان شاء الله ..ماشى عندكوا كل حاجه متفتحوش لحد ابدا مهما كان..ماشى مع السلامه وخلى بالك من جهاد ف امان الله"
"ان شاء الله ممكن 3 ايام بس ونرجع"
"ياريت والله"
"ان شاء الله يلا نام شويه لسه الطريق طويل نام النص ساعه دى"
"لاء مش جايلى نوم "
"ماشى اللى يريحك"

...................................................................................

"ف نفس اليوم بليل جومانا ومروان قاعدين ف العربيه"
"حبيبى انت ليه بقيت سرحان دايماً"
"لاء عادى صحيح بتشوفى صاحبتك ياسمينا"
"لاء والله بقالى كتير مروحتلهاش تيجى نروحلها سوا"
"بفرحه" بجد يعنى مفيهاش مشكله
"لاء طبعاً مفيهاش مشكله يلا تعالى نروح"
"طيب اطلبيها الاول استأذنى"
"لاء مافيش بينا الكلام دا يلا تعالى اسوق انا علشان مش هتعرف الطريق"
"ماشى تعالى"

.......................انتظروا الحلقه الاخيره وهستنى التوقعات بقى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق