25‏/10‏/2013

الحياه بدون غلاف الجزء الثانى .. الحلقه الـ 14

"بتمشى ياسمينا بعد مروان اللى ماشى بيوجهها وهى وراه"
"هنا اتفضلى دا مكتبها"
"بتعدى ياسمينا من اقدام مروان علشان تخبط على مكتب جومانا"
"مروان بيشم ريحت البرفن بتاعها"الله ريحتها حلوه اوى
"ياسمينا بتدخل المكتب لجومانا"
"جومانا بأبتسامه خبيثه"اهلا يا ياسمينا اذيك يا حبيبتى عامله ايه
"ياسمينا بترد بحزم وضيق" كويسه الحمد لله
"مروان بيدخل" جوجو معرفتنيش ع صاحبتك قبل كده يعنى
"جومانا بأبتسامه"دى سمسم صاحبتى حبيبتى
"مروان بيبص عليها" اذيك يا سمسم
"جومانا بتبص ع نظرات مروان لياسمينا وحسيتها وف سرها" هى عجبتك فيها ايه بيعجبكوا مش عارفه وبتفكير اكتر بس وماله خليها تعجبك دا حتى تبقى المواضيع اتساهلت اوى
"مروان بنظرة اعجاب لياسمينا" اه درست ادارة اعمال ف امريكا وانتى
"كنت مع جومانا وبعصبيه لجومانا" جومانا محتاجه اتكلم معاكى كلمتين
"طيب اتكلمى"
"بتبص ياسمينا لمروان"
"مروان اتحرج" طيب انا هخرج واسيبكوا وبيمد ايده" فرصه سعيده يا انسه سمسم
"بضيق انه بيدلعها" شكرا
"جومانا بعد ما مروان خرج" ايه ف ايه ايه اللى حصل
"انتى مالك ومال مؤمن ليه بطارديه وتروحيله شقته ليه مش انتى اتخطبتى وعايشه حياتك"
"وانتى مالك محموقه ليه كده بحبه وهسيب مروان وبردوا هرجعله مؤمن مش هيكون لحد غيرى"
"بتخرج ياسمينا وبتمسط اوكره الباب تفتح" طيب بقولك انا ومؤمن هنتخطب انتى معزومه ع الخطوبه ان شاء الله لما نحددها هبعتلك الكارت
"جومانا لعصبيه" انتى بتحلمى
"بتخرج جومانا" لما نشوف مين فينا بيحلم وبتقفل الباب وراها
"بتتعصب جومانا وبترمى كل اللى كان ع المكتب"حيوانات اغبيا كلاب

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"بتكمل تسنيم كلامها لعيسى اللى قاعد عينه ع الباب ومتضايق انه موجود ف غياب حاتم ومصدوم اكتر من القرف اللى بيسمعه"
"بعصبيه" ايه الابهات دى جتهم القرف ف ناس حيوانات كده اب يعتدى ع بنته واب يبص لمراة ابنه ايه القرف دا الانسانيه راحت فين
"تسنيم بدموع" اي يا عيسى انا من يوم ماحكيت لحاتم ع بيه وهو كتير اتغير معى وصار قاسى كتير
"حقه يا تسنيم بصراحه انتى غلطى انك تقولى حاجه زى كده ليه اصلها مش هتتنسى عمو جمال الله يرحمه بقى اذا كانت تجوز ع انسانه بحقارته مكانش هيلاقى منك فايده كان هيبعد يا تسنيم  حاجات مهما كانت صعبه ومؤلمه مينفعش تتقال"
"فعلا بس شو كان بدى اعمل بيه فعلا ما كان تاركنى بحالى"
"خلاص يا تسنيم بس خلاص هو مات وانتى جوزك معاكى وعندكوا ابن زى القمرر ايه المشكله"
"انت ليش مش مستوعب حكيى بقولك حاتم اكتير صار انسان غريب اكتير معى ما بعرف صار قاسى معاملته ليا بارده كتير اسلوبه اكتير عنيف"
"خلاص يا تسنيم انا هتكلم معاه وهشوفه وبيقوم يقف"
"شو ع وين رايح ما بدنا نكفى كلام"
"بصراحه مش مرتاح لوجودى هنا وحاتم مش موجود انا هبقى اتكلم معاه واشوف ماله"
"بس مشان الله ما بدك اتقألوه ان انا عرفتك شئ مشان ما يعملها معى حكايه"
"بيخرج عيسى للباب" حاضر يا تسنيم مش هقوله حاجه سلام
"بتشكرك اكتير ف امان الله"

***********************************************************************************

"احمد بيدخل الموول وهو بيدور بعصبيه"
"جهاد واقفه واقدامها عماد"
"عماد" اصل انا حاسس انهم بيكرهوا بعض وانا كنت عاوزك تكلمى عيسى يعنى يحاول يبقى كويس مع احمد خصوصا ان عيسى احرجه"
"هو دا الموضوع والله لو اعرف ان هو انا مكنتش ابدا جيت كلمتك"
"عماد واقف نفسه يعطلها بس مش لاقى كلام يقوله"
"احمد ماشى يدور ف المووول من اقدام بيمشى ف كل زويه وممر فيه"
"جهاد بتسيب عماد واقف وبيتسيبه وتمشى"
"احمد بيقرب من المكان اللى كان واقف ف جهاد وعماد"
"عماد بياخد باله منه بيحاول يدارى نفسه"
"بيعدى احمد ومخدش باله من عماد كل اللى شاغل تفكيره ان يشوف جهاد وبس"
"بيعدى احمد وبيمر ع الموول مره تانيه يتاكد انها مش موجوده بعد لف كتير وتعب اعصاب وخوف انه فعلا يلاقيها اطمن ورجع البيت"
"عماد بيرجع البيت وهو حزين ان معرفش يعطلها اكتر وانها سابته ومشيت ع طول وبوعيد" مسيرنا نتلاقى قريبا انا متأكد"
"بيدخل احمد وجهاد كانت لسه يدوب بتغير هدومها ومعاها امل ف الاوضه"
"احمد بعصبيه" انتى رجعتى امتى يا جهاد
"وهى بتفك زراير الفيست" مش شويه بس
"حد كان معاكى"
"بلجلجه"حـ حـ حد مين
"اى حد مش عارف"
"لاء مافيش حد"
"طيب فين اللى انتى اشترتيه"
"فكرت ف كدبه بسرعه" ملقتش اللى عاوزاه
"بيضغط احمد بسنانه وهو بيتكلم" ملقتيهوووش ماشى يا جهاد متنزليش تانى من البيت ماشى "
"حاضر بس ف ايه
"انا قولت كلمه وخلاص"
"حاضر حاضر اللى تشوفه يا احمد"
"بيسيبها احمد وبيخرج وبيرزع الباب"اكيد شافنى ايه رجعه كده انا غلطانه ان كدبت عليه من الاول بس لو كنت قولتله كان هيمسك ف عماد ويضربه وعيسى اخويا يزعل منه كنت هعمل ايه احمد عصبى مينفعش اقوله..انا عارفه يارب ان غلط بس بلاش تعاقبنى يارب انت شاهد عليا وعارف ان عمرى ما عملت حاجه غلط"
"امل واقفه بتعيط مكان ما احمد رزع الباب"
"بتخدها جهاد ف حضنها وهى قلبها مقبوض" حبيبتى معلش ياقلب ماما معلش

***********************************************************************************

"حاتم قاعد ف مكتبه وع الكرسى اللى اقدامه منجى"
"هو انت عاوز حاجه يا منجى"
"لاء عاوز اقولك بس يا حاتم بيه انك حبيبى وان مستغناش عنك ابدا"
"ربنا يخليك بس اسلوبك مش مريحنى معلش سورى يعنى"
"ليه دا انت حبيبى والله وربنا عالم انا ممكن اعمل ايه علشانك"
"دا انا كنت بخاف عليك وانا حاسس نظراتك لباباك مش مريحه وشكلك كأنه واخد منك حاجه كبيره او انت بتكرهه اله اعلم"
"بخوف وشك" تقصد ايه انت عارف ايه
"منجى "لاء مافيش يلا بعد اذنك
"حاتم بيبص ع منجى وهو بيخرج من الاوضه" ماله دا

***********************************************************************************

"بينتهى اليوم ع نوم احمد جمب جهاد وهو مش حاسس انها حتى جمبه كل اللى بيفكر فيه هل فعلا جهاد ممكن تخونه وحسم قراره ان جهاد متعملش كده بس مين اللى بعت الرساله ويقصد ايه بكل دا"
"جهاد نايمه وشها بأتجاه احمد اللى ضهره ليها ودموعها نازله" ياترى انا غلطى كبير يا احمد لدرجة انك تنام من غير ما انام ف حضنك يا ترى دا عقاب ربنا ليا ان اشوف نظرة حزن جواك مش عارفه ايه سببها"

"عيسى نايم ع السرير كل تفكيره ان يروح يشوف لمياء بكره قبل ما يسافر ...بس ممكن اشوف محمود ونظراته ليا بتموتنى رغم انه بجد ذوق بس نظراته بتقولى ايه جايبك لخطيبتى وبصراحه عنده حق وف نفس الوقت مش قادر امنع نفسى ان ابقى جمبها محتار مش عارف اعمل ايه"

"حاتم نايم وتسنيم نايمه على دراعه وشعرها البنى الطويل مفرود ع دراعه"
"تسنيم نايمه راضيه بقربها من حاتم واحساسها بيه وكفايه  عليها الحض اللى حساه"
"حاتم نايم حزين مش قادر يحس بتسنيم ونفسه يبصلها تانى زى زمان حب كبير بس غصب عنه مش قادر عنده نفور منها ومن حياته كلها"

"لمياء نايمه تتقلب شمال ويمين" انا همووت واكلمه بس لاء هو اصلا مش بيسأل فيا بس احسن يحبنى ويموت خليه يبعد عنى احسن الحمد لله انه مش حبنى بس انا نفسى اكلمه كده يا عيسى اخص عليك كده متسألش عليا بقالك يومين"

"عماد بيتسحب براحه وبيدخل غرفة جهاد يتأملها وبينام ع سريرها وبيشم ريحتها فيه يا حبيبتى يا جهاد محدش هيسعدك غيرى انتى لازم تبقى ليا بأى شكل ونام ع سريرها"

"مؤمن نايم وهو سعيد بعد ما اتصل بمامته وباباه وقالهم انه هيتجوز ياسمينا واهلها رحبوا بيه

"جومانا بتكلم مروان ف التليفون"وبفرحه بتحاول تحسسه بأنها غيرانه عليه.. ايه كل مكالمتك ع ياسمينا انا زهقت
"مروان بخوف" انا قولت ايه
"ياسمينا وهى بتقلده" انتى وياسمينا اصحاب من امتى زيك ولا لاء بتحب ايه مخطوبه طيب مرتبطه..الله ف ايه ما تروح تخطبها احسن"
"لا لا انتى شكلك اعصابك تعبانه اقفلى والصبح نتكلم " اه احسن يلا سلام ومتنساش تحلم بياسمينا وقفلت ف وشه وع وشها نظرة ابتسامه وبحقد فيها ايه البتاعه دى بتشدهم ليها كده ماشى يا ياسمينا لو ما ضيعتك مبقاش انا "

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"تانى يوم رمضان واقف ف مكان مقابلة المساجين داخل السجن"
"بيقرب منه شخص" انت جيت يا رمضان
"اه يابيه اذيك"
"ها كل شء ماشى تمام كمنى"
"تمام جدا يا بيه وزى ما قولتلى انا خليت عيسى ياخد اجازه ويجى معايا"
"تمام وموضوع .................................يتبع"

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق